Posledním modelem digitální zrcadlovky z dílen Nikonu je model Nikon D5000, který se svým označením trošku vymyká z dosavadní trojice modelových řad, jak jsme je dosud znali. V následujícím redakčním testu se na tento fotoaparát podívejme podrobněji.

Obrazová kvalita

Nejdůležitější součástkou digitální zrcadlovky je snímací čip a obrazový procesor. V případě Nikonu D5000 je to čip typu CMOS formátu APS-C (Nikonem označovaný jako DX) o rozměrech 23,6×15,8mm jehož nejvyšší efektivní rozlišení je 12,3 milionu efektivních obrazových bodů s obrazovým výstupem 4288×2848 obrazových bodů, opatřený integrovaným systémem čištění od prachu. Snímky se ukládají na paměťovou kartu typu SD, případně na vysokokapacitní verzi SDHC ve formátech JPEG nebo RAW (Nikonem označovaný jako NEF), případně v jejich vzájemné kombinaci. Použitelné barevné prostory jsou obligátní sRGB a AdobeRGB. Citlivost čipu lze nastavit v rozsahu ISO 200 až 3200, který lze v uživatelských funkcích rozšířit až na ISO 100 až 6400. Použít lze také velmi praktickou automatickou volbu citlivosti, kdy lze v aparátu detailně nadefinovat výchozí standardní citlivost, kritický expoziční čas od kterého smí automatika citlivost navyšovat a hranici, na jak vysokou citlivost až automatika může zajít.

Obrázek č. 12 - Srovnání úrovně šumu v obrazu u fotoaparátů Nikon D5000, Sony Alpha 380 a Panasonic

Nás však nyní bude nejvíce zajímat, jakých výsledků dosáhl testovaný fotoaparát v testech laboratoře mezinárodní asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem. Nejprve se podíváme na výsledky testů úrovně šumu při jednotlivých citlivostech ISO. Pro srovnání jsem vybral také dva konkurenční fotoaparáty a sice digitální zrcadlovky Sony Alpha 380 a Panasonic Lumix DMC-G1. Na grafu na obrázku č.12 najdeme toto srovnání ze kterého je patrné, že při citlivosti ISO v rozsahu 100 až 800 jsou výsledky naprosto vyrovnané. Jediným rozdílem však je, že oba konkurenční fotoaparáty mají velmi nevyrovnané výsledky v jednotlivých barevných kanálech. Zejména v případě Sony je to zatím asi největší rozptyl, co jsem kdy viděl. Při citlivosti ISO 1600 pak dochází k zajímavému jevu, kdy Nikon podává již o poznání lepší výsledek než Panasonic (což zase není až takové překvapení) ale spíše mírně slabší než Sony. Zajímavé je na tom hlavně to, že Sony při ISO 1600 dosahuje lepších výsledků, než při ISO 800, což ukazuje na razantní zásah ve zpracování v obrazovém procesoru, což se jistě projeví na podání jemných detailů. Také rozptyl barevných kanálů je u Sony značný, což se týká především červené části barevného spektra. Při citlivosti ISO 3200, která je pro oba konkurenty mezní hodnotou, již Panasonic zcela propadá a Nikon se dostává na mírně lepší výsledek než Sony a to navíc bez již zmíněného rozptylu barevných kanálů. Nikon D5000 však navíc disponuje ještě citlivostí ISO 6400.

Obrázek č. 13 - Srovnání odstupu signálu od šumu u fotoaparátů Nikon D5000, Sony Alpha 380 a Panason

Dalším testovaným parametrem je odstup samotné obrazové informace od nežádoucího šumu. Při citlivostech ISO 100 až 800 se situace prakticky opakuje jako u měření úrovně šumu v předchozím odstavci. Stav je vyrovnaný. Jen Sony i Panasonic vykazují značný rozptyl hodnot v jednotlivých barevných kanálech. Při ISO 1600 již vykazuje Panasonic o něco slabší výsledek a Sony naopak mírně lepší, ale opět s viditelným nástupem razantnějších manipulací v obrazovém procesoru. Při hodnotě ISO 3200 je již Panasonic opět značně slabší a výsledek Sony vyrovnaný, jen opět s nevyrovnanými výsledky v jednotlivých barevných kanálech. Nikon pak vykazuje slušný výsledek i při ISO 6400, což je hodnota, kterou oba konkurenti nedisponují.

Obrázek č. 14 - Srovnání dynamického rozsahu u fotoaparátů Nikon D5000, Sony Alpha 380 a Panasonic L

Posledním měřeným parametrem je dynamický rozsah snímků jednotlivých fotoaparátů. Tady Nikon D5000 jasně vítězí a to dokonce v celém rozsahu měřených citlivostí ISO, kdy dosahuje výborných výsledků od ISO 100 až po 6400. Při nejnižších hodnotách je rozdíl mezi jednotlivými fotoaparáty malý, ale narůstá s rostoucí citlivostí ISO. Zvláště u Panasonicu dochází k výraznějšímu poklesu a od hodnoty ISO 1600 již přímo propadá. Dynamický rozsah je tak jednou z hlavních předností Nikonu D5000 s ohledem na kvalitu obrazu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    27.07.2009 12:26

    :)

    4teho augusta ma byt v rakusku tlacovka nikonu. neskocil by si tam pokryt to a napisat spravu na FA? uz dlho ocakavam veci ako 85/1.4 AF-S a podobne. A ze D300s bude predstavena :)

    J

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.07.2009 13:58

    Ahoj Jozo, 4.8. bude tiskovka i v Praze a neboj, uz jsem akreditovan. ;o)

  • martin kleskeň 1
    martin kleskeň 1
    27.07.2009 14:26

    ten displej vyklopny dospodu moc nedomysleli, ak chcem fotit seba so samospustou tak je taky displej nepouzitelny ci ho uz polozim dakde na stol alebo stativ :-D

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    27.07.2009 17:28

    super, to sa tesim.

    skoda len, ze si musime este pockat na dobre kusky, ze vraj budu predstavene:

    AF-S DX Nikkor 18-200 f/3.5-5.6G ED VR II
    AF-S Nikkor 70-200 mm f/2.8G ED VR II

    (podla nikonrumors.com)

  • nigi
    nigi
    27.07.2009 18:41

    bLondyn: Copak současná 18-200 nemá VR II??? Já jen že ve všech specifikacích včetně ofic. stránek je to takto uvedené.

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    27.07.2009 18:50

    neviem, mne je osobne ten dany objektiv dost lahostajny, len citujem, co tvrdia inde..

  • nigi
    nigi
    27.07.2009 19:24

    no asi bude jen nějak opticky vylepšen, i když v tomto rozsahu si myslím už to moc nejde... spíš bych uvítal 70-200/f4,ten Nikonu výrazně chybí

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    27.07.2009 21:02

    Jozo, povida se leccos ale i kdybych vedel, nesmim ani naznacovat. ;o)

  • Leoš Suchánek Trhač
    Leoš Suchánek Trhač
    28.07.2009 10:45

    Poslední věta je perla :-), už se těšíme!

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    28.07.2009 11:26

    nigi: ta II neznamená VR druhé generace, ale 2. generace objektivu, co chtějí redesignovat na 18-200 netuším, ale 70-200 je předělávaná pouze kvůli FX, kde je opticky slabší.

    ad skla. má smysl tady vypisovat co nikonu vše chybí? a okolik je cenou mimo realitu? nemá. kupodivu si na ovládání canona člověk zvykne rychle.

    kapsa: právěže, kdybys aspoň něco věděl ;)
    serfovat po netu umím rychleji než redakce FA a F-mountu dohromady :)

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    28.07.2009 11:38

    Kamil: Něco ti poradím, kup si Canon, já ale zůstanu u Nikona

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    28.07.2009 11:49

    1200ZZR: děkuji za rádobyvtipnou radu, akorát si to evidentně nepochopil :(

  • David Lukáš 1
    David Lukáš 1
    28.07.2009 12:32

    Kamil: Taky jsi to nepochopil, to nebylo míněno vtipně nebo ironicky. Canon uznávám jako nejlepší foťáky společně s Nikonem, někdy je kus dál Nikon, jindy Canon a na soutěži vydělá jen zákazník. Neuznávám nekonečné nikam nevedoucí dohady canonistů a nikonistů, každý má přece možnost volby.Takže když vidíš chyby na Nikonu, kup Canon...Bez ironie.. A bez kritizování značky, který zrovna člověk nefandí..

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    28.07.2009 12:58

    BTW, zda sa mi alebo nikde nie je zmienka o vyrobnej vade D5000 a o tom, ze nikon ich zvolava spat na opravu? Ide o dost zavazny problem a nikon nechce prezradit kolko kusov alebo ktore seriove cisla boli ovplyvnene...

    zaujimave citanie k danej problematike tu:

    http://www.nikonusa.com/Service-And-Support/Service-Advisories/D5000-Service-Advisory.page

    http://www.bythom.com/

  • Mescalino
    Mescalino
    28.07.2009 14:44

    nechapem naco by to mal nikon prezradzat alebo uverejnovat...na prvej stranke, ktoru si uviedol je Check Serial Number linka kde si to hned overis...

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    28.07.2009 15:21

    Podle mych informaci se to tyka jen minimalni casti produkce, informace v cestine jsou zde :
    http://nikoneurope-cz.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/44571/c/241/r_id/127676

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    28.07.2009 15:39

    1200ZZR: asi si zaspal dobu, flame canon vs. nikon (ostatní jim přece nesahají ani po kotníky) se tady vedla před 8-10 lety (Kapsa byl dobrý spolubojovník :)

    A jak koukám, o možnosti volby toho víš asi taky dost. Už si přecházel mezi značkama s objektivy 70-200, 300 a 500mm + ta veškerá "drobotina" okolo? Rád si přečtu tvoje zkušenosti, které by se mohly hodit i jiným.

  • Jozef Doboš
    Jozef Doboš
    28.07.2009 17:41

    no minimalne by bolo ferove dat vediet majitelom obchodov ze maju poslat svoj produkt spat. tiez, ak zakaznik (je to low end model, takze pochybujem, ze niekto ako moja mama bude pravidelne sledovat fora, ze kde sa co suchne) zisti, ze ma svoj model poslat na opravu...

    pride mi to ako velmi nestastne riesenie od firmy nikon. Ked audi stiahla vsetky TTcka na pridanie spoilera, boli toho plne noviny, ale museli to spravit, hoci to bola negativna reklama. Tiez, ak je to znama vada, by som nerad v obchode kupil kus, ktory je vadny, ak ho mohol nikon uz opravit od predajcu...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (23)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram