Proč fotit do formátu RAW a práce s ním
Pravděpodobně každý, kdo používá digitální zrcadlovku, chce mít svoje fotografie po technické stránce dokonalé. Není to jen obsah a moment zaznamenaný fotografem, ale i kouzlo barev a zpracování kontrastu, které často na první pohled zaujme. Protože plně využívám možností fotografování do nekomprimovaného formátu a jelikož mi v poslední době přibývá dotazů na požívání RAW a já se v odpovědích často opakuji, pokusím se problematiku shrnout v tomto článku.
Co je RAW
Protože rozhodně nepatřím k uživatelům fototechniky, kteří
zbytečně teoretizují, mnoho vám o tom, co je vlastně RAW, nepovím.
I proto, že to přede mnou udělali jiní a lépe. Řeknu jen to, že se
jedná o nekomprimovaná surová data, ze kterých podle svých záměrů
dokonale (při troše cviku) vytvoříte technicky bezchybné fotografie.
Nikterak se v tom nešťourám proč to tak je, RAW data jsou pro mě podklady
pro vytvoření díla přesně podle mých úmyslů. Někdy se i stává, že
můj výsledek se značně liší od výstupů, které zpracoval
fotoaparát.
Prvosenka jarní(PP Koda, Český Kras)
Canon EOS 20D, Canon 100/2,8 Macro, clona: 4, čas 1/160s, ISO 400, –2/3
EV;
fotografováno ze stativu za deště, i přes podexponování jsem nedosáhl
zvýraznění květů, při vyvolávání ještě více ztmaveno a upraveny
Křivky, aby květy vynikly, snímek ztmaven téměř až k černému pozadí
do hodně tmavě zelené.
Proč RAW používat
Jak už bylo řečeno výše, především proto, že občas chci, aby byla
fotografie vyvolána jinak, než automaticky zpracováním do JPG. Ne vždy lze
zvolením expozice dosáhnout podání snímku přesně podle vašeho záměru a
RAW vám tuhle možnost zprostředkuje v klidu domova.
Při fotografování přírody často není příliš času na vhodné
nastavení expozice, proto vám formát RAW umožní její, třeba i hodně
výrazné, úpravy. Můžete třeba při fotografování použít kratší čas
i za cenu podexponování snímku. Nevadí, při vyvolávání RAW to doženete
bez ztráty kvality.
To „bez ztráty kvality“ je důležité. Všechny úpravy, které zde budu
zmiňovat, uděláte i s formátem JPG, ale pouze za cenu snížení obrazové
kvality. Při úpravách vám přibude šum nebo přijdete v barevné škále
o několik stovek až tisíců barevných tonů, čehož si na monitoru třeba
nevšimnete, ale tisky mohou být barevně nevýrazné s artefakty
v přechodech mezi odstíny.
Vyvážení bílé
Jedním z parametrů, které můžete nastavovat klidně až při převodu dat v počítači, je vyvážení bílé. Ne, že by to zrcadlovka Canon neudělala podle nastavení AWB (automatické vyvážení bílé) dobře, ale váš záměr může být často zcela jiný. Například já mám raději snímky teplejší, proto někdy při převodu RAW přidám několik stovek stupňů Kelvinu. Tzn., že snímky pořízené pod zamračenou oblohou pak nejsou tak studené. Pokud si vzpomínám, ještě nikdy jsem neměl nastaveno na fotoaparátu něco jiného než AWB. Přibližně 60% záběrů často nechám tak, jak si usmyslel Canon EOS 20D.
Volavka bílá (RNVS Cano Negro, Kostarika)
Canon EOS 20D, Canon 400/5,6 L USM, clona: 6.3, čas 1/800s, ISO 200, +1/3
EV;
pod hodně zamračenou oblohou je velice obtížné dostat do snímku barvy a
často i kontrast, mimo bílé tóny upraveny úrovně a nepatrně přidána
saturace.
Úprava expozice
Jednoznačně nejdůležitějším nástrojem při vyvolávání RAW je
úprava expozice. Může se stát, že bylo nastavení expozice chybné. Někdy
až tak, že pouze to, že byl snímek pořízen do RAW, jej zachrání od
smazání. Typickým příkladem je nečekané vznesení bílé volavky proti
tmavému pozadí, kdy na nějaké výrazné korekce do mínusu není čas.
Výsledek je ten, že v náhledu nemáte (?) na volavce žádnou kresbu. To
„nemáte“ obvykle není pravda, až při zpracování v počítači
zjistíte, co obrazových informací tam nakonec je.
Podobné zkušenosti objevíte při zachraňování tmavých stínů. Tam, kde
byste z JPG v tmavých místech zesvětlováním získávali pouze zašedlý
šum, můžete v RAW korektně upravit expozici. A nyní to
nejdůležitější, opět bez ztráty kvality.
Mnoho dalších možností získáte, pokud snímek otevřete ve formátu TIFF
třeba v programu Photoshop. Můžete provádět další úpravy, aniž by to
snímek citelně poznamenalo. Ať už je to příkaz Shadow / Highligt (Stíny /
Světla) nebo třeba složitější úpravy ve vrstvách, kdy si jeden snímek
vyvoláte na světla a podruhé na stíny a ty pak spojíte tak, aby všechny
části fotografie měly korektní podání.
Nejlepším nástrojem pro úpravu expozice ve formátu RAW jsou Křivky
(Curves). Obvykle na histogramu vidíte, že rozložení tonů v grafu není
tak, jak by mělo ideálně být. Tedy, že jsou obrazové informace pouze
v úzkém pruhu. Naší cestou je snažit se prohýbáním čáry docílit
toho, aby se obrazové informace (tóny) objevily i v dalších místech. Tak,
aby bylo zastoupení barevných tonů, světel a stínů takové, aby byl
snímek podle našeho záměru. Často se totiž stává, že fotoaparát ve
snaze, aby nedošlo k přepalům (místa bez kresby) nebo silně
podexponovaným stínům, značně ubere na kontrastu. Zjednodušeně lze
říci, že nejlepších výsledků dosáhnete tak, že křivkou vytvoříte
takové v krajích hodně otevřené písmeno „S“. Práce s křivkami je
náročná, mě trvalo je trochu zvládat asi půl roku. Ale pokud se to
naučíte, dostanete kontrast pouze do těch barevných tonů, do kterých
budete chtít.
Káně bílá (Alajuela, Kostarika)
Canon EOS 20D, Canon 400/5,6 L USM, clona: 6.3, čas 1/200s, ISO 100, +2/3
EV;
to nejsložitější, co může fotografa potkat, černobílý pták
v koruně stromu prosvětlené sluncem, jedinou nadějí bylo vyvolat snímek
s korektními světly (peří nad pařáty) a poté se správným podáním
stínů, tyto snímky pak ve vrstvách spojit.
Podání barev
Více než dva roky fotografování digitální zrcadlovkou jsem se vyhýbal
jakýmkoli zásadnějším úpravám barevnosti. Především proto, že jsem
všechny svoje fotografie zpracovával (jak pro web, tak pro tisk) pouze na
starším notebooku, s ne příliš dokonalým displejem. Jakýmkoli zásahem
bych přivodil více škody než užitku. To platilo i pro citlivé
přidávání kontrastu.
Proč to píšu? Protože je velice důležité úpravy fotografií provádět
na kvalitním monitoru. Z mé zkušenosti ale je naopak zbytečné přeceňovat
kalibraci a podobné malichrnosti s barevnými profily, které jsou spíše
zábavou fotografů teoretiků (jak já říkám „majitelů fototechniky“),
kteří nikdy nic nevyfotili. Pokud se fotografie na papíře shoduje s tím,
co vidíte na monitoru, nemusíte se tím lámat hlavu.
Až s pořízením kvalitního LCD panelu jsem se do vyvolávání RAW pustil
s nekompromisní vervou, kdy jsem se snažil ze snímku dostat maximum, a to
i po stránce barevnosti. Protože mi pravidelně v jednom časopise
vycházely snímky jak z digitální zrcadlovky, tak pořízené na
diapozitivní materiály, byl jsem svědkem smutné pravdy, že ty z DIA jsou
výrazně pohlednější. Tady byl začátek cesty.
Během jedné zimní noci jsem si na stěnu promítl několik DIA obrázků a
v počítači jsem se zároveň snažil přiblížit totéž na snímcích
pořízených digitální zrcadlovkou (často na totožných záběrech).
V tuto chvíli ještě nemohu nic doporučit, ale myslím, že to stále
zdokonaluji. Zjednodušeně můžu říci, že opatrným přidáním saturace a
kontrastu do vhodných tónů snímku, lze digitální záběr přiblížit
výstupům z filmů Fuji Provia nebo Fuji Velvia. Typicky fialový nádech Fuji
Velvia při fotografování ranních záběrů do snímku samozřejmě
nedostane, ale například saturovanější a kontrastní snímky pod
zamračenou oblohou ano.
Výr velký (Krušné Hory)
Canon EOS 20D, Canon 400/5,6 L USM, clona: 5.6, čas 1/200s, ISO 100, +1/3 EV,
blesk;
počasí vůbec nepřálo, velká chumelenice, ve které EOS rozhodně
neměřil korektně a sněhové vločky před objektivem ukradly všechen
kontrast, při vyvolání RAWu dramaticky roztáhnut histogram, odstraněno
červené oko od blesku a nepatrně přidána saturace.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórumullen pise:
"mam vyzkousene ze maximalni tonalni upravy bez ztraty kvality je O,6 EV, pak uz kresba s prepalu je nahrazovano sedou atd... 2 EV je uz trochu nesmysl... zkouseno s P 22 a nikon D2X a softwarem capture one"
U ACR je to skutecne tak jak autor pise. Myslim, ze je to obecne znamy argument uzivatelu ACR versus Capture One.
Ahoj, tak jsem to přelouskal, pěknej článek :-) Aspoň vím co od RAWu čekat ;-)
Jinak celkem zajímavá archivace :-p
Dik, ahoj :)
Ondro. Příjemně mne překvapilo zjisštění, že jsi si pro převod oblíbil Digital Photo Professional. Tento program byl dodaný k mému EOS350D v nějaké staré verzi a za ten rok co ho používám ho Canon velmi zdokonalil. Přesto kolem sebe pořád slyším spoustu nadávek na něj. Ale podle mne od lidí, co znají jen tu starší verzi.
A ještě pro "rv": Já jsem možná pako, ale já fotím do RAW i děcka jak si hrají na pískovišti :o).
Musim souhlasit s "vacma". RAWShooter je skvely software. Nabizi vse cemu dava autor clanku prednost. Moznost uprav, rychlost, davkove prevody a je volne ke stazeni :).
Nevím jak dlouho bude RAWShooter volně ke ztažení, mám dojem, že si ho firma Adobe koupila jako novou "hračku"
to milans: ajajaj a ja si na nej uz tak zvykl.
to mirekE
mullen pise:
"mam vyzkousene ze maximalni tonalni upravy bez ztraty kvality je O,6 EV, pak uz kresba s prepalu je nahrazovano sedou atd... 2 EV je uz trochu nesmysl... zkouseno s P 22 a nikon D2X a softwarem capture one"
U ACR je to skutecne tak jak autor pise. Myslim, ze je to obecne znamy argument uzivatelu ACR versus Capture One.
Pokud ACR dokaze dostat z prepaleneho rawu 2 EV tak poprosim o ukazku
good Ondro !
len drobnost. kelviny nemaju stupne!
a rozdiel jedneho kelvina a jedneho stupna celzia je rovnaky. tot fyzikalne okienko.
Precital som si prispevok, a trochu sa cudujem ze vysiel v sekcii "Fotoradce". Podla jeho obsahu je zrejme, ze autor nema dostatocne skusenosti aby radil ako na RAW. Na tuto temu by podla mojho nazoru zo spektra miestnych uzivatelov mohli radit napriklad R.Mekis alebo V.Sirc. V clanku je mnoho autorovych skusenosti, ich informacna hodnota ho vsak predurcuje max. na autov web. Vazneho zaujemcu o fotenie do tohto formatu prispevok moze akurat zaviest.. Zdravim. Hubert Polacek
See:
Nebylo smyslem vysvětlovat podrobnou teorii, která stejně běžnému uživateli nic neřekne. Případný zájemce o hlubší poznání zákonitostí používání RAW si další informace na internetu najde, zpracovali je jiní a lépe (viz. doplňují odkazy pod článkem).
Autor
vzdycky jsem si myslel, ze DSLR je nejlepsi scanner, ze poridim digi a budu fotit jako predtim na diak samozrejme vcetne bracketingu, v RAWu bych se hrabal jen kdybych potreboval vyvazit bilou...
mullen pise :
"Pokud ACR dokaze dostat z prepaleneho rawu 2 EV tak poprosim o ukazku"
Jestli mas nejaky konkretni napad jak to zkusit, tak mi napis na email. Jmeno jako tady a @hotmail.com.
Ahoj,potřebuji poradit program na RAW.Panasonic mě nechce vzít plno programů
já jsem KAMI
Jsem Nikonista a chtěl bych se zeptat, zdali je možné též používat program Canon Digital Photo Professional pro úpravu RAW(NEF) pro tuto značku. Pokud ano, pošlete mi prosím někdo přesný link ke stažení tohoto softwaru. Děkji.
Dole jsou linky na staženi DPP2, myslím ale, že s RAWem od Panasoniku si neporadí :-(
Vycucnul jsem to z nějaké diskuze, teď hned nemohu zkontrolovat, zda jsou ještě funkčí...
Přiručka: http://web.canon.jp/Imaging/sdl/guide/dpp_guide-ew.pdf
DPP v.1: http://web.canon.jp/Imaging/sdl/data/dpp100-e.exe
DPP v.2.03: http://downloads.canon.com/CIG_Public/DPP203EN.exe
Predne dik za perfekni a motivujici clanek kde jsem pochopil proc stoji za to fotit tech 10MB :D
Mam 350D, ale jsem uzivatel linuxu, dlouho jsem hledal tu spravnou cestu jak RAW zpracovat a nasel jsem!
Pokud je zde i jiny linuxovy digitalni fotograf tak vrele doporucuji tento software ->
http://rawstudio.org/
je zatim v rane fazi vyvoje, ale je velmi rychly a mooooc hezky ;)
Přes podíl sebekritiky velice fundovaný a zajímavý článek, v mnoha názorech na konvertory, které jsem vyzkoušel, se shoduji. Křivky a spojování neumím.
Dovolím si říci, že nejdynamičtější vývoj má mezi RAW konvertory Bibble. Tím netvrdím, že je ve všem nejlepší, jisté mouchy jsem našel, ale v celkovém pohledu si stojí hodně dobře.
Jinak můj názor je, že focení do RAW je nesdělitelné, jeho zpochybňování bude asi věčné, ale prostě stojí za to. Osobně do JPG fotím spíš jen výjimečně věci, u kterých je prostě jasné, že to je jednorázová akce - třeba reportáž z firemní party, jinak ale vždy do RAW.
Ideální je fotit v režimu ukládání RAW i large JPG, pak má člověk JPG okamžitě, ale může se ke všemu vrátit. Ovšem přirozeně pokud někdo myslí, že vystačí s 512MB kartou, tak má pak problém :-(
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.