Uživatelské tonální křivky - Nikon D100 a D70

Následující článek je věnován uživatelským tonálním křivkám pro fotoaparáty Nikon D70 a D100, které lze nahrát přímo do fotoaparátu. Dozvíte se, k čemu se tyto křivky využívají, jaké jsou jejich výhody a nevýhody a případně jakou křivku zvolit. Pozor, jedná se o opravdu velmi silný nástroj, který může při nesprávném použití nadělat více škody než užitku!

Úvod

Jako novopečený majitel digitální zrcadlovky Nikon D70 jsem po určité době všemožného experimentování a pročítání diskusních fór, narazil na možnost ovlivnit výslednou fotku pomocí uživatelské tonální křivky, která se nahraje přímo do fotoaparátu (dále jen „uživatelská křivka“). Jeden z důvodů, proč tento článek spatřil světlo světa je také fakt, že v návodu k fotoaparátu se kromě vágní informace toho o této problematice uživatel příliš nedozví. Možná i proto, že se jedná o opravdu velmi silný nástroj, který může při nesprávném použití nadělat více škody než užitku!

Co je to uživatelská křivka a jak funguje

V podstatě se jedná o klasickou funkci „Křivky“, kterou můžeme najít v každém solidním foto editačním programu jako je Adobe Photoshop, Paintshop Pro a řadě dalších. Pro jistotu a ve stručnosti jen dodám, že stupnice představují jasové úrovně pixelů obrazu v rozmezí 0–255 (8 bitový formát, např. JPG). Na levé resp. dolní straně jsou stíny, uprostřed stupnice polotóny a vpravo resp. nahoře je oblast světel. Na vodorovné ose je znázorněn vstup (Input) a na svislé ose výstup (Output). Implicitně se vstup rovná výstupu a funkce je lineární. Jednoduše řečeno, fotka bude po aplikaci takové křivky vypadat stejně (viz. červený bod na přímce, jehož hodnoty jsou červeně orámovány).
V čem tkví podstata této funkce, je možnost změnit za pomoci nových bodů, které se dají na přímku vložit, vstupní hodnoty jasů jejich posunutím směrem nahoru (zvýšení jasu), či dolů (snížení jasu) a upravit tak tonalitu fotky. Máme tak například možnost vložit několik bodů do oblasti stínů a jejich posunutím směrem nahoru zvýšit jas, čímž můžeme zlepšit kresbu ve stínech. Berte však toto vysvětlení střídmě, protože je to obsáhlá problematika, k jejímuž vysvětlení v tomto článku není prostor.
Rozdíl Uživatelské křivky oproti funkci „Křivky“ ve fotoeditoru je ten, že se uživatelská křivka aplikuje přímo ve fotoaparátu ihned po vyfocení a nikoliv dodatečně v PC. O dalších rozdílech a výhodách se dočtete níže v textu.

Proč používat uživatelské křivky?

Obr.1

Nejjednodušší vysvětlení se naskýtá ve formě obrázků (pozn. v době přípravy tohoto článku nebylo zrovna hezké počasí a tak nejsou rozdíly tak markantní – pro ilustraci však postačují).
Na obr. 1 je Matrixově proměřená scéna bez jakéhokoliv zásahu uživatele.

Obr.2

Fotka se jeví jako správně exponovaná, bez přepalů, leč stíny by mohly být více prokreslené. To bychom mohli upravit buď dodatečně v PC za pomoci některého fotoeditoru jako je Photoshop, či jednoduše expozici o nějaký stupeň EV korigovat. To můžeme vidět na obr. 2, kde je totožná scéna exponována s korekcí + 1/2 EV. Všimněte si, že stíny získaly lepší kresbu, ale obloha je viditelně přeexponovaná.

Obr.3

Na obr. 3 můžeme vidět scénu exponovanou stejným způsobem jako na obr. 1 tj. bez jakékoliv korekce, či dodatečné úpravy v PC, ale za použití uživatelské křivky nahrané do fotoaparátu. Rozdíl oproti obr. 1 je patrný na první pohled. Co je však patrné na pohled druhý, je o poznání lepší podání oblohy oproti scéně vyfocené s korekcí + 1/2 EV (obr. 2).
Z předchozích ukázek je patrné, že použití uživatelské křivky je efektivnější než prostá korekce expozice, díky které jsme se připravili o kresbu ve světlech v mnohem větší míře. Prakticky jsme použitím uživatelské křivky zvětšili dynamický rozsah snímače!

Výhody použití uživatelských křivek

  1. Nejdříve je třeba říci, že se jedná o naprosto bezpečnou metodu, která nemůže mít žádný vliv na funkčnost fotoaparátu a jeho firmware! Vždy je možné uživatelskou křivku vypnout a vrátit se zpět k normálnímu nastavení a to opakovaně i v terénu.
  2. Uživatelská křivka je na fotky aplikována přímo ve fotoaparátu ve 12 bitovém režimu. Fotky jsou následně konvertovány do 8 bitového JPG formátu a až poté uloženy na paměťovou kartu. Tzn. při používání JPG formátu pro focení, nelze dodatečně v PC dosáhnout stejně kvalitních tonálních úprav jako při použití uživatelské křivky přímo ve fotoaparátu. Výhody však lze spatřit i při focení v 12 bitovém RAW formátu, kdy uživatelská křivka poslouží jako dobrý výchozí bod pro případné další úpravy.
  3. Uživatelská křivka je jediný možný způsob, jak ovlivnit jen určitou oblast tónů fotky přímo ve fotoaparátu. Žadné jiné nastavení či kombinace nastavení ve fotoaparátu to neumožňuje!!
  4. Ve spojení se správnou expozicí, lze úplně eliminovat potřebu dodatečných úprav jasu / kontrastu v PC
  5. Při použití RAW formátu je vždy možné vrátit se ke standardnímu tonálnímu nastavení, pokud se tonalita fotky nezlepší.
  6. Při správném tvaru křivky je možné zvýšit dynamický rozsah souběžným vytažením stínů a potlačením světel (poslední 1/4 histogramu ve světlech se pomocí křivky „stlačí“ na 1/8)
  7. Dosáhnout stejného efektu jako při použití uživatelské křivky pomocí křivek ve Photoshopu či Nikon Capture je s ohledem na rozdílné stupnice reprezentující rozložení jasových informací v obrazu velice obtížné.
  8. Nahráním uživatelské křivky do Vašeho fotoaparátu využijete místo v paměti fotoaparátu, které by jinak přišlo vniveč. Vlastně tak plně využijete možnosti fotoaparátu.
></div

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Radek Cholasta
    Radek Cholasta
    04.01.2005 14:38

    Díky nastotisíckrát. Užitečná finta, škoda nevyužít...

  • Libor Batěk
    Libor Batěk
    Autor
    05.01.2005 17:17

    nemáš zač:) po delší době používání mohu klidně prohlásit, že už na jiné nastavení D70ky ani nefotím! Zkrátka není důvod. Pokud má občas fotka po aplikaci křivky šedivý závoj (černá není úplně černá a tím pádem i menší kontrast) jedním kliknutím (funkce AutoContrast) v PS docílím dobrého výsledku. Bez křivek v D70ce by oprava fotky s tmavými stíny dala mnohonásobně více práce (úprava křivek, kontrastu atd)! Závěr pro mě je, že křivka udělá dobrou službu za jakýchkoliv světelných podmínek, jen je občas nutné sáhnout po funkci na nastavení černé...

  • Ladislav Pekárek
    Ladislav Pekárek
    17.03.2005 14:32

    Tak pánové, zkusil jsem to, a opravdu to fuguje. Nědělám s fotkama bez blesku nic...

  • pavolphotography.com
    pavolphotography.com
    11.09.2008 00:55

    Akosi mi to v nikon capture nx2 nejde. neviete niekto poradit? Chyba tam polozka camera. Proste neviem cez co to nahrat do kamery.
    Dik

  • Laco Gerka
    Laco Gerka
    11.09.2008 08:44

    PaloM: Skús cez Nikon Camero Control Pro

    http://www.makofoto.cz/nikon/software/software.htm

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (20)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram