K čemu je dobrá sluneční clona
Už vám zkazil ošklivý reflex jinak perfektní fotografii? Nevíte, jak tomu zabránit? Ve většině případů pomůže jednoduchá pomůcka za pár korun: sluneční clona. Může být užitečná i jinak.
Při koupi nového objektivu od renomované značky dostáváte „zdarma“ kovový nebo častěji umělohmotný nástavec na objektiv – sluneční clonu. Existují i praktické pružné gumové clony, které se navlékají na objektiv a do pracovní polohy se vytahují jen při fotografování. Velkou výhodou této clony je, že ji nemusíte nasazovat před každou expozicí a nezabírá prostor v pouzdře. Pečliví výrobci mají vnitřní část clony z materiálu který pohlcuje světlo (Tokina používá specielní černý povrch z umělohmotného plyše). Mercedesem ve slunečních clonách jsou harmonikové clony tzv. kompendia, které lze podle potřeby vysunout či zasunout. Je to záležitost středního a velkého formátu.
Objektivy s různými ohniskovými vzdálenostmi musí mít vzhledem k různému úhlu záběru i různé clony. U základních objektivů s ohniskovou vzdáleností kolem 50 mm má clona tvar „kbelíku“ bez dna s délkou kolem 4 cm. Ultraširoké (15 – 20 mm) a širokoúhlé objektivy (20 – 35 mm) musí mít „kbelík“ v bocích vykrojený. S rostoucí ohniskovou vzdáleností roste i délka clony. Na teleobjektivu 400 mm/f 5.6 s průměrem přední příruby 77 mm se nasazuje clona délky 10 cm.
O funkci sluneční clony se snadno přesvědčíte i bez fotoaparátu. Zkuste se podívat za slunečného dne na objekt osvětlený šikmým bočním světlem nebo částečným protisvětlem. Barvy budou mnohem sytější a struktura předmětu výraznější , když zastíněním rukou zabráníte dopadu přímých slunečních paprsků do oka. Podobně je to i se sluneční clonou a objektivem.
Zrádné světelné reflexy mi již poškodili dost slušných fotografií. Příkladem je reflex v levém dolním rohu na fotografii mostku přes Tetovský kanál. Zde jsem měl nasazenu sluneční clonu, přicloňoval jsem ještě rukou, reflexu v dolním rohu jsem si prostě nevšiml. Používám Tokinu 28–70/2.6–2.8, která má komplikovanou čočkovou soustavu. Přestože je to velmi kvalitní objektiv, je citlivý na reflexy i když nasadíte originální clonu. Je to necnost složitých zoomů. Jedinou cestou jak snížit riziko nežádoucích reflexů je velmi pečlivě prohlížet hledáček. Často si musím pomáhat přicloněním rukou. V tomto případě je výhodný stativ, jinak hrozí roztřesení snímku.
Sluneční clonu nepoužívám při nasazení polarizačního filtru, kde je nutné mít přístup k přední otáčivé přírubě, jejímž otáčením měníme intenzitu ztmavení. Zde je jedinou možností pozorně prohlédnout hledáček a v případě reflexu zaclonit rukou.
V horší situaci jsou majitelé kompaktů. Ty mají pouze průhledový hledáček, který neumožňuje kontrolovat reflexy. Objektivy jsou vestavěny v přístroji a nepočítá se u nich s clonou.
Pevná sluneční clona je zároveň i ochrana objektivu. To mohu osobně potvrdit. Jednoho ospalého rána mi spadnul foťák na stativu objektivem na zem. Odnesla to umělohmotná clona Tokina, kterou jsem později zase slepil vteřinovým lepidlem.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruJen bych rád přidal zkušenost s polarizačním filtrem a sluneční clonou. Mám pol.filtr, který má na obrubě malé zoubky, díky kterým lze jen prstem polarizovat i při nasazené cloně. Je pravda, že je to trochu nepohodlné, ale jde to.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.