Komentář: Technologie pixel-shiftu

Je budoucnost v „pixel-shiftu“? Každý senzor má na určité úrovni technologického vývoje jen omezené množství pixelů, které na něj můžeme „beztrestně“ vměstnat. V poslední době to výrobci začali obcházet – díky výpočetnímu výkonu je možné fotky "lepit" dohromady. Začal s tím Hasselblad, přidal se Olympus a nyní Pentax… jak to funguje?

Jak jsme vás informovali v našem Blogu, představil Pentax (Ricoh) nový model K-3 II.

Co přináší, se dočtete podrobněji v naší zprávě, ale dnes bych chtěl „vypíchnout“ novou funkci Pixel-Shift-Resolution. Proč?

Podobně jsme si nedávno napsali o podobné funkci u modelu Olympus OMD E-M5 II (přečtěte si více zde). Ten má sice 16Mpx 4/3 senzor, ale dokáže z něj pomocí až osminásobné expozice dostat 40Mpx snímky (64Mpx v RAWu). Výsledek vidíte níže:

(E-M5 II, 40mm, ISO 200, F4.5, 0,8s)

Zmizí moaré, zlepší se barevné podání, ale zvyšuje se riziko rozmazání. Další fotky uvidíte v recenzi, která se na vás chystá:-)

Jak funguje pixel-shift (zdroj: Hasselblad)

Pentax (či přesněji Ricoh) nyní přispěchal s podobnou funkcí. Expozice udělá jen čtyři a to o celý pixel. Jaký je v tom rozdíl? Moaré zmizí také, barevné podání se zlepší, stoupne ostrost. Co se nenavýší, je rozlišení – pohyb je o celý pixel. Výsledné rozlišení tak zůstává 24Mpx. Výhoda je pak zase kratší doba celé vícenásobné expozice a tím o něco menší riziko rozmazání. Ukázka:

(Oficiální sample ze stránek Ricohu: 55mm objektiv, ISO100, F8, 1/200s)
(Bez a s pixel-shiftem. Oficiální samply ze stránek Ricohu)

A to je vlastně ten hlavní rozdíl.

Můžeme se na něco podobného v budoucnu těšit i od dalších výrobců? Zde si dovolím maličko věštit budoucnost – Canon a Nikon se pravděpodobně nepřidají, protože nepoužívají posun senzoru a tato technologie by pro ně byla vývoj navíc. Vzhledem k používání 36 a 50Mpx senzorů velikosti filmového políčka to ani nemají tolik zapotřebí. Naopak dlouhou tradici pohyblivých senzorů má Sony, které navíc vyrábí senzory pro Pentax i Olympus. A je také partnerskou firmou Hasselbladu, který s touto technologií přišel jako první (byť ve světě středoformátu). Takže se nechme překvapit – ale mám tušení, že by zde mohla být cesta i pro Sony.

Pokud budeme chtít věštit budoucnost i dále, můžeme se odrazit od vyjádření představitelů Olympusu a Pentaxu (Ricohu), které se objevilo v několika rozhovorech, zveřejněných v poslední době na internetu.
Ricoh momentálně chystá svůj první fullframe a vyjádřil se v tom smyslu, že bude mít něco navíc, co jiné fullframy nemají. Ve světle nově představené K-3II lze očekávat, že to bude právě pixel-shift, poprvé ve světě plnoformátových digitálů. Představitelé Olympusu zase pustili do světa informaci, že pracují na zrychlení celého pixel-shift procesu tak, aby jej bylo možné používat i z ruky, tedy v řádu alespoň desetin sekundy na celý pohyb senzoru.

Je to tedy do budoucna cesta? Určitě jedna z cest ano. Lze pomocí ní obejít limity rozlišení dané momentální technickou úrovní výroby senzorů a vyhnout se také jedné z největších technologických zátěží digitální fotografie – obrazových artefaktů daných interpolací obrazu. Pokud ji v budoucnu bude moci vměstnat do procesu trvajícího řádově setiny vteřiny (což by technologický pokrok teoreticky mohl umožnit), bylo by možné tuto technologii používat i pro živou fotografii – momentálně je vhodná maximálně pro krajinu, architekturu, produkt, dokumentaci či umělecké zátiší – zkrátka všude tam, kde se nic příliš nehýbe.

Takto to vypadá u Hasselbladu (zdroj: Hasselblad 200c Multi-Shot press release)
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram