Test ultrazoomů Fujifilm FinePix S1, Olympus Stylus SP-100, Sony CyberShot DSC-H400

Podívali jsme se na další zástupce stále populárnějších ultrazoomů. Jak si stojí Fujifilm FinePix S1, Olympus Stylus SP-100 a Sony CyberShot DSC-H400 ? Odpověd a mnoho dalších informací naleznetese v následujícím testu těchto tří fotoaparátů.

Olympus Stylus SP-100

S vyklopeným bleskem Včetně zaměřovače
Zadní strana Horní strana

Technické specifikace nejdete také výše. Řekl bych, že natáčení videa je u SP-100 mírně lepší, než u S1. Myslím, že zvuk zoomu je přijatelnější a ostření mírně „hladší“. Existují rozdíly v možnostech nastavení, ale ty dohledáte v manuálech a technických specifikacích – např. až 240fps pro 432×324 px.

Nastavení pro video Nastavení pro video

Fotografování a maximální zoom

No a tady je zřejmě nejlepší „vychytávka“ – laserový zaměřovač. Není to nic víc, než terčík, který se promítá na integrované sklo pod bleskem. Zpočátku jsem k systému přistupoval s despektem. Jenže… ono to funguje! Když odladíte nastavení místa snímání a zaměření zaměřovače s polohou svého oka, máte nástroj, při kterém se téměř nespletete. Jediné, co pak ještě může selhat je ostření. Pokud jsem se snažil vyfotit na maximální zoom ptáka v letu, byl ve scéně (!!!), ale systém nezaostřil. To je však otázka cviku, protože pokud doladíte systém ostření a své návyky, bude tam vše. U ostatních ultrazoomů se vám nepovede v hledáčku takový úzký výřez reálně udržet. Takže za mě osobně systém optického zaměřovače zvyšuje použitelnost SP-100 na maximum.

Zaměřovač Zaměřovač

Ostření

To je samo o sobě srovnatelné s dalšími dvěma. Ale jak jsem uvedl výše, při maximálním zoomu s pomocí zaměřovače máme obrovskou šanci se trefit do místa, které chceme fotit. A to i v režimu vysokofrekvenčního snímání a sledování objektu.

K funkcím a vybavení

Dostupné funkce a nastavení jsou běžné a lze je dohledat ve specifikacích výše. O zaměřovači jsem se již rozepsal, je to unikátní a výborná pomůcka. Nelze snímat do formátu RAW, což je obrovská škoda. Ani u tohoto modelu nelze nastavit míru redukce šumu, stabilizaci vypnout lze. Bezdrátová komunikace je možná pouze se speciálními kartami.

Nastavení Nastavení
Prohlížení snímků

Obrazová kvalita – SP-100

SP-100 měl relativně problém s expozicí na sněhu – podexponovával, bylo nutné kompenzovat expozici ručně. Vyvážení bílé funguje výborně. Zásadním nedostatkem je postproces – již při nejnižší citlivosti je v obraze menší množství detailů, než scéně odpovídá (srovnej foto šum – náhled na scénu i výřezy), přestože snímek vypadá na první pohled výborně. Díky tomu vypadá kvalitativně snímek do ISO 800 podobně jako na nižší hodnoty citlivosti. Obrazová kvalita je tedy objektivně horší, než u S1.

f=4.30 mm; F8.4, 1/500 s, ISO: 125

Automatická expozice na sněhu selhává.

f=4.30 mm; F2.9, 1/1250 s, ISO: 125

+1EV.

f=215.00 mm; F6.5, 30.0 s, ISO: 125

Manuální expozice, WB Denní světlo. Tahle fotografie mě dostala. Z vrcholu Klínovce jsem vyfotil vrcholek Plešivce, který je ve vzdálenosti 10 km. 

f=215.00 mm; F6.5, 1/320 s, ISO: 125

Maximální zoom, ze stativu. Výsledek je velmi dobrý. 

f=215.00 mm; F6.5, 1/250 s, ISO: 200 f=215.00 mm; F6.5, 1/640 s, ISO: 125

Foceno za použití zaměřovače. V prvním snímku se má ostření „čeho chytit“, takže je v zásadě velmi dobrý (foceno auto). U druhého snímku jsem fotil letícího ptáka, který sice není vůbec ostrý, ale snímek prokazuje, že zaměřovač funguje. Prakticky celá série, kdy jsem měl cíl v zaměřovači, jej obsahuje. V hledáčku bych neměl šanci. Chybou bylo zapnuté středové ostření… Oba snímky jsou v režimu vysoké frekvence snímání (tedy při nižším rozlišení). 

f=215.00 mm; F6.5, 1/250 s, ISO: 800 f=4.30 mm; F2.9, 1/250 s, ISO: 125

Opět použití zaměřovače. Druhý snímek je o pár sekund mladší a je zde pro dokreslení celé scény. Kvalita prvního je nevalná – ISO 800 a relativně dlouhý čas. 

f=215.00 mm; F6.5, 1/80 s, ISO: 125

Krátery na Měsíci se s ohniskem 1200 mm již dají i fotit (není to výřez). Foceno z ruky. 

Shrnutí

SP-100 hodně příjemně překvapil. Sice je na nejdelším ohnisku měkčí a vyšší ISO je také problematické, přesto vzhledem k ceně jde o velmi zajímavý model.

Následující strana

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    01.04.2015 12:21

    Sony H400 je opravdu nepodařený kus...

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    03.04.2015 18:40

    Možná jsem to přehlédnul, ale nenašel jsem informaci, že Fujifilm FinePix S1 je utěsněn proti prachu a voděodolný /ač ne vodotěsný/, což podstatně rozšiřuje použitelnost fotoaparátu. Jinak už v předchozím testu ultrazoomů jsem si pečlivě prohlédnul vyvolaný Raw z Canonu SX 60 a za sebe musím říci, že i na nejnižším ISO je fotka nesnesitelně a dle mého názoru nepoužitelně zašuměná.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    17.04.2015 15:58

    Lukáš Burget: Nepřehlédnul, děkujeme za postřeh. Máte samozřejmě pravdu a do recenze to bylo doplněno:-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram