Test ultrazoomů Fujifilm FinePix S1, Olympus Stylus SP-100, Sony CyberShot DSC-H400

Podívali jsme se na další zástupce stále populárnějších ultrazoomů. Jak si stojí Fujifilm FinePix S1, Olympus Stylus SP-100 a Sony CyberShot DSC-H400 ? Odpověd a mnoho dalších informací naleznetese v následujícím testu těchto tří fotoaparátů.

Sony CyberShot DSC-H400

Levá strana Horní strana
Zadní strana

Technické specifikace nejdete také výše. Dá se říci, že mě H400 zklamala. rozlišení LCD Nejnižší z testovaných snad ani nevadí, ale hledáček je opravdu nejhorší ze všech tří. Najdeme však největší rozsah zoomu – 63×. Jde těsně o nejlevnějšího zástupce v testu. Možná lze s nadsázkou říci, že SP-100 má místo delšího zoomu zaměřovač.

Video je k dispozici jen v HD Ready rozlišení a má jen dvě varianty rozlišení celkově. K tomu jsem zaznamenal poměrně zásadní nedostatky ve vyvážení bílé. Pozitivem je nejmenší slyšitelnost zvuku motorků zoomu při zoomování.

Nastavení pro video Nastavení pro video

Fotografování a maximální zoom

Překvapivě funguje velmi dobře. Tady není co vytknout.

LCD při snímání Režimy

Ostření

Ani tady jsem na nic nepříjemného nenarazil. Ostření v celém rozsahu zoomu je standardní a nezklame vás. Rozhodně je funkčně srovnatelné s dalšími u dvou zástupců v testu.

K funkcím a vybavení

Stejně jako u S1 nenajdete nastavení redukce šumu a jako jediný zástupce nenabízí volbu vypnutí stabilizace – zřejmě se „umí“ na stativu vypnout, protože se pyšní přívlastkem „Inteligent active Mode“. To jsem ovšem nebyl schopen ověřit. Focení do RAWu nenajdete také, ale to u UZ za cca 7,5 k Kč lze omluvit. WiFi ani GPS také nehledejme, jde o levný model.

Nastavení Nastavení
Přehrávání

Obrazová kvalita – H400

Při maximálním zoomu je obraz viditelně měkčí, než u S1 a je srovnatelný s SP-100. Expozičně je vše dobré – i focení na sněhu, kde SP-100 zklamal. Obrazová kvalita je u ISO 400 a vyšší horší než SP-100 (který je sám horší než S1) – je patrné výrazné žehlení a tím ztráta detailů.

f=277.00 mm; F6.5, 1/320 s, ISO: 80

Snímek s maximálním zoomem ze stativu. Podle mého názoru je jeho kvalita srovnatelná s SP-100.

f=4.40 mm; F3.4, 1/800 s, ISO: 80 f=29.00 mm; F4.9, 1/640 s, ISO: 80

Snímky lze přímo porovnat s modelem S1. Jsou směrem ke krajům viditelně méně ostré.

f=4.40 mm; F6.1, 1/1250 s, ISO: 80

V protisvětle je sice relativně hodně reflexí a ani přenos kontrastu není ideální, ale celková kvalita není vyloženě špatná..

f=4.40 mm; F5.1, 1/1000 s, ISO: 80 f=277.00 mm; F6.5, 1/400 s, ISO: 80

Opět minimální a maximální zoom. Kresba je viditelně měkčí právě u delšího konce.

f=17.00 mm; F4.3, 1/4 s, ISO: 640

Z ruky při ISO Auto -ISO640. Hodnota ISO je ještě rozumná, čas 1/4 s „pobrala“ stabilizace a celkový výsledek je nad očekávání dobrý. 

Následuje porovnání šumu. Originální náhledy na celkovou scénu a výřezy při jednotlivých citlivostech. Celkové scény jsou pro noční scénu s ISO 800 a pro denní s nejnižší dostupnou hodnotou. Ani jeden z fotoaparátů neumožňuje nastavit míru redukce šumu.

Fujifilm FinePix S1.

f=13.50 mm; F4.5, 1/320 s, ISO: 100 f=18.70 mm; F4.2, 1/18 s, ISO: 800

Olympus Stylus SP-100.

f=10.30 mm; F4.5, 1/400 s, ISO: 125 f=10.30 mm; F4.5, 1/4 s, ISO: 800

Sony CyberShot DSC-H400.

f=11.00 mm; F4.5, 1/250 s, ISO: 80 f=17.00 mm; F4.3, 1/13 s, ISO: 800
Výřezy Výřezy

Závěrečné shrnutí

Budu se opakovat. Nečekejte, že striktně napíši, že nejlepší je model X a nejhorší model Y. Vždy je to především otázka potřeb a ceny. Navíc vždy najdeme něco, co vyváží nějaký nedostatek. Reálné focení ale není o vyvažování nedostatků. Osobně myslím, že vzhledem ke srovnatelné ceně SP-100 a H400, kdy H400 sice nabídne větší zoom, ale horší kvalitu obrazu, nutnost kompenzovat expozici u SP-100 prostě vezmeme jako nutný fakt a když k tomu přidáme skutečně výborně fungující zaměřovač, pak SP-100 vychází z duelu lépe. Samozřejmě, že když přidáte 40% ceny a pořídíte S1, tak čekáte výrazné zlepšení a možnosti fotoaparátu. To také dostanete. Zde je již vhodná otázka, zda to za 40% stojí. Cílem však bylo porovnat chování ultrazoomů „na dlouhém konci“. A tady H400 vede, protože „končí“ na 1550mm oproti 1200mm druhých dvou fotoaparátů a kromě měkčí kresby, kterou doženete úpravami, nenajdete nic tragického.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    01.04.2015 12:21

    Sony H400 je opravdu nepodařený kus...

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    03.04.2015 18:40

    Možná jsem to přehlédnul, ale nenašel jsem informaci, že Fujifilm FinePix S1 je utěsněn proti prachu a voděodolný /ač ne vodotěsný/, což podstatně rozšiřuje použitelnost fotoaparátu. Jinak už v předchozím testu ultrazoomů jsem si pečlivě prohlédnul vyvolaný Raw z Canonu SX 60 a za sebe musím říci, že i na nejnižším ISO je fotka nesnesitelně a dle mého názoru nepoužitelně zašuměná.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    17.04.2015 15:58

    Lukáš Burget: Nepřehlédnul, děkujeme za postřeh. Máte samozřejmě pravdu a do recenze to bylo doplněno:-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram