Stabilizace obrazu ve fotoaparátech

V dnešním článku se podíváme na problematiku stabilizace obrazu ve fotoaparátech. Jak funguje, k čemu je vlastně dobrá a jaké známe typy? Je lepší „v těle“ fotoaparátu nebo v objektivu? Zjistíte dále…

Na úvod problematiky stabilizace obrazu je potřeba říci, proč ji vůbec potřebujeme.

Ruka fotografova není stativ, stejně jako lidské tělo není socha z kamene. Neustále provádíme jemné motorické pohyby, které nemůžeme ovlivnit – složité mechanismy našich svalů, šlach a kostí jsou již z principu velmi pružné a pohyblivé, natolik, že není možné udržet např. nataženou ruku a prsty bez hnutí. Všimneme si drobného eratického pohybu, a to i u zcela zdravého člověka. Schválně si to zkuste. Stejně tak nohama neustále vyrovnáváme „balanc“ a výsledek je ten, že se stojící člověk pořád chvěje a kymácí.

Ve chvíli, kdy držíme fotoaparát či videokameru, je tomu zrovna tak.

Již víme, že pro fotografování je jedním z rozhodujících faktorů při vytváření fotky expoziční čas – spolu s citlivostí materiálu a hodnotou clony určuje, jaká bude světlost výsledné expozice. Čím delší, tím světlejší.

Jenže, čím déle držíme závěrku otevřenou, tím větší je šance, že se chvění na fotce projeví – nepříjemnou pohybovou neostrostí („rozmazání“). Samotná délka času není jediný faktor – důležité je také použité ohnisko objektivu. Při delších ohniscích vnímáme pouze menší výsek z reality – máme tak fotografovanou skutečnost více „přiblíženou“. Tím ale máme přiblížený i jemný pohyb, který fotoaparát vůči oné skutečnosti (a ona proti němu) provádí. Z toho logicky vyplývá, že chceme-li se této neostrosti zbavit, musíme použít s delším ohniskem raději kratší čas.

Je na to i šikovné pravidlo:

expoziční čas (s) = 1 / ohnisko (mm)

Což je pravidlo vzniklé již v době, kdy se fotografovalo hlavně na kinofilm. Z toho pro nás vyplývá jedna drobná komplikace – platí pro poměr ohniska a úhlu záběru, který známe z 35mm kinofilmu („plný formát“).
Pokud fotíme s filmem/snímačem větším či menším, než je velikost plného kinofilmového políčka, musíme si ohnisko vynásobit tzv. crop faktorem. To je poměr lineární velikosti záznamového média vůči lineární velikosti 35mm kinofilmu. Příklad: APS-C senzor má crop faktor 1.5, protože je 1.5× lineárně menší, než okénko kinofilmu. Fulframe senzor má crop faktor 1 (tedy žádný), protože je stejně velký. Fotoaparát formátu 645 využívající větší – svitkový – film bude mít crop faktor 0.6 – bude totiž 0.6× lineárně větší, než okénko kinofilmu. Z toho tedy vychází upravené pravidlo:

expoziční čas = 1 / (ohnisko X crop faktor)

Drobným dodatkem budiž, že u digitálního fotoaparátu je dobré brát v potaz ještě rozlišení – 6Mpx zrcadlovka bude na pohybovou neostrost méně citlivá než 36Mpx, na jejíž jemné a detailní kresbě bude chvění více vidět. Pokud vlastníte fotoaparát s vysokým rozlišením, je dobré raději nastavit čas např. poloviční (o 1EV kratší), než vychází z pravidla výše.

Stabilizace obrazu

Nyní k tématu článku: stabilizační systémy jsou ve fotoaparátech proto, aby toto chvění eliminovaly a umožnily fotografovat z ruky na delší časy, než kolik by říkalo zmíněné pravidlo.

O kolik delší čas stabilizace umožní, je vyjádřeno její účinností v EV (expozičních krocích). Stabilizace s účinností kupříkladu 3EV by měla umožnit použít o tři expoziční časy delší čas, než normálně. Fotografujeme-li tedy třeba se 120mm objektivem, měli bychom „udržet“ cca 1/125s. Stabilizace o 1EV by nám pak umožnila fotit na 1/60s (2× delší), stabilizace o 2EV na 1/30s (4× delší) a konečně stabilizace o 3EV na 1/15s. samozřejmě za ideálních podmínek.

Nutno dodat, že stabilizace funguje primárně na pohyb fotoaparátu – pohyb na scéně způsobí pohybovou neostrost jako za normálních okolností. Dokonce stabilizátor může zmást a vést tak k nechtěnému rozmazání fotografie (např. při panningu či fotografování ze stativu)

Princip fungování je následující: senzor pohybu identifikuje chvění a pohyblivá součástka optické dráhy (čočka, snímač) tento pohyb kompenzuje protipohybem.

Existuje však ještě elektronická stabilizace obrazu. Ta se využívá v některých videokamerách, kdy se používá snímač větší plochy, než kolik se potřeba pro záznam a díky tomu je možné plochu čtení obrazu políčko po políčku posouvat po jeho ploše a redukovat tak do jisté míry třesení obrazu. Někdy se termín „elektronická stabilizace“ používá i pro funkci automatického zvýšení citlivosti při zaznamenání pohybu na scéně, ale to je zavádějící označení. Najdete ho u kompaktů či mobilů.

Ve fotoaparátech se však využívá mechanické stabilizace, a to ve dvou druzích:

1) Optická stabilizace objektivu

Jedná se o pohyb optického členu v objektivu.

Výhody:

  • Vysoká efektivita
  • Efekt viditelný v hledáčku DSLR
  • Možnost přizpůsobit stabilizaci konkrétnímu objektivu
  • Funguje i se staršími těly (někdy i filmovými)

    Nevýhody

  • U fotoaparátů s výměnnými objektivy nutnost mít ji v každém objektivu zvlášť
  • Nebývá zabudována u širokoúhlých objektivů, podobně u pancake objektivů („palačinek“)
  • Starší objektivy těchto systémů ji nemají
  • Nemožnost kompenzovat v kroutivém pohybu

2) Mechanická stabilizace senzoru fotoaparátu

Jedná se o pohyb snímače fotoaparátu.

Výhody:

  • Všechny použité objektivy jsou stabilizované, včetně neoriginálních
  • Možnost stabilizovat ve více osách
  • Možnost menších stabilizovaných objektivů (pancake)
  • Možnost využít pohyb čipu k dalším funkcím (čištění, shiftování, korekce posunu hvězd, simulace low-pass filtru, zvýšení rozlišení multiexpozicí…)

    Nevýhody:

  • Není vidět efekt v optickém hledáčku zrcadlovek
  • pohyb je limitován místem v těle a nemůže být odladěn pro každý objektiv zvlášť
  • Může být hlučnější
  • Riziko vinětace v extrémních polohách u objektivů, které nebyly projektovány s přihlédnutím ke stabilizaci

    Co je tedy lepší? Těžko říci. Výhody a nevýhody nalezneme u obojího. Toto časté téma různých diskusí se nedá zcela „rozlousknout“ – oboje je lepší v něčem jiném.

    Výrobci se také neshodnou – někteří využívají stabilizaci v objektivech, někteří v těle. Canon (první stabilizovaný DSLR objektiv, 1995) a Nikon (první stabilizovaný objektiv kompaktu, 1994) prosazují řešení v objektivech, Sony (první stabilizace v těle zrcadlovky – Konica Minolta, 2004), Pentax (průkopník využití pohybu senzoru nejen pro stabilizaci) a Olympus (první bezzrcadlovka se stabilizací senzoru, 2009) řešení v těle. Ale není to takto jednoduché – třeba Sony u svého ILC systému E-mount využila naopak stabilizaci v objektivech, stejně jako Pentax ve svém středoformátovém systému 645. A aby se to komplikovalo ještě více, Sony se zase vrací ke stabilizaci v těle i u systému E-mount a stejně tak Panasonic již vyzkoušel ve svých m4/ 3 fotoaparátech obojí přístup, přičemž se více drží optické cesty.

Optická stabilizace si v poslední době našla cestu i do mobilních telefonů – počínaje Nokií (920), dnes ji naleznete i ve smartphonech Apple, Samsung, LG či HTC.

Důležité však je oba systémy nekombinovat, aby se „netloukly“. Nasadíme-li stabilizovaný objektiv na stabilizované tělo, musíme v jednom nebo druhém stabilizaci obvykle vypnout. Výjimkou je, pokud systém nabízí hybridní stabilizaci – tedy, že spolu oba systémy komunikují, což je v poslední době stále častější řešení tohoto problému.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram