Závěrka a expoziční čas

Závěrka je součást fotoaparátu, která má za úkol limitovat čas, po který dopadá světlo na světlo-citlivý záznamový materiál (film, digitální senzor). Jak pracuje a jaké známe typy? Je to pro práci s expozicí a fotoaparátem vůbec důležité vědět?

Co to je?

Jedná se o mechanicky různě konstruovanou součástku, která v klidovém stavu (v tradiční konstrukci) zamezuje průniku světla na světlo-citlivé médium. Při expozici se (různým způsobem) otevře a dovolí světlu průnik. Po uplynutí doby nutné k pořízení snímku o požadované světlosti se opět uzavře.

V moderních fotoaparátech odpadá nutnost v klidovém stavu zamezovat osvitu média. Senzor se klidně může osvítit i mezi expozicemi. Přesto v zrcadlovkách a dálkoměrech zůstává závěrka v klidu dále zavřená. Jiná je situace u kompaktů (tedy i bezzrcadlovek) nebo zrcadlovek ve chvíli, kdy pracují v režimu live-view. Senzor v klidovém stavu musí v takovém případě zastoupit funkci expozimetru, ostřícího senzoru i zobrazovače pro komponování snímku a je tedy nutné, aby byla závěrka neustále otevřena. V tomto případě tedy expozice sestává ze zavření, otevření pro expozici, zavření a následného opětovného otevření do klidového stavu.

Je to vždy takto?

Ne nutně. „digitální revoluce“ ve fotografii přinesla ještě jednu novinku, a tou je tzv. elektronická závěrka – tedy způsob limitování doby tvorby obrazu pouze na základě doby aktivního odečítání dat senzorem. Typické je to v kompaktech a mobilech, ale tento způsob limitování expozičního času si našel cestu i do vyšších tříd fotoaparátů. Jeho výhody jsou nasnadě – tichý chod bez mechanických součástek, které jsou namáhané a něco stojí. Navíc je možno dosáhnout velmi krátkých expozičních časů. Třeba DSLR autora článku se svou mechanickou závěrkou zvládá 1/8000s, jeho mobil s elektronickou závěrkou 1/16 000s…

Nevýhodou je pak, že odečet pixelů se děje postupně a nějakou chvíli trvá. To může limitovat synchronizační rychlost s bleskem (například Lumixy GM1 a GM5, pokročilé fotoaparáty s výměnnými objektivy a elektronickou závěrkou synchronizují jen do 1/50s) a způsobovat obrazové artefakty, zejména takzvaný „rolling shutter“ efekt:

Tento sloup samozřejmě není ve skutečnosti šikmý. To jen elektronická závěrka při focení z jedoucího vlaku způsobila „rolling shutter“ efekt.

Mechanické závěrky:

Jednolamelová závěrka
Se dnes nepoužívá. Můžete ji nalézt ve stařičkých krabicových fotoaparátech, nebo v levných filmových fotoaparátech z Číny. Jedna lamela zakrývá otvor pro světlo, při expozici se „uhne“ a v opačném směru pak vrátí zpět. Primitivní způsob, který má jednu vadu, kvůli které si ho uvádíme: nerovnoměrnost osvitu. Tím, že se vrací zpět v opačném směru, než byla otevřena (prostě „zpátky“), dochází k relativně vyššímu osvitu části snímku, kvůli době, kterou tento její pohyb trvá. Následující konstrukce tento problém řeší.

Centrální závěrka
Mechanismus běžný v pokročilých kompaktních přístrojích, případně u některých středoformátových objektivů: Závěrka je umístěna v objektivu, nebo těsně za ním a funguje podobně, jako clona (jejíž funkci v některých konstrukcích i zároveň zastává). Je složena z několika kovových lamel (3 a více), které se otevírají rovnoměrně do stran až do vzniku kruhového otvoru. Výhody: celá plocha je osvícena rovnoměrně, nedochází k otřesům, blesk lze synchronizovat v plném rozsahu časů. Nevýhody: omezení krátkých časů (běžně jen do 1/500s – 1/1000s), často variabilní nejkratší čas závěrky podle nastavené clony (po zaclonění závěrka zvládá kratší časy díky menšímu otvoru) a nutnost umístit mechanismus do každého objektivu zvlášť, mají-li být výměnné. V případě SLR je navíc nutnost držet takovouto závěrku v klidovém stavu otevřenou.

Štěrbinová závěrka
Dnes nejrozšířenější typ nacházený v přístrojích s výměnnými objektivy: zrcadlovkách, bezzrcadlovkách či digitálních dálkoměrech. Jedná se o mechanismus sestávající ze dvou lamel, které mají podobu buď dvou plátének či fólií (horizontální chod, u starších filmových přístrojů) nebo kovových lamel složených z několika segmentů (vertikální chod, dnešní typ). Jedna lamela vždy závěrku otevírá, druhá ji pak ve stejném směru zavírá. V ideálním případě zůstává mezi tím snímací médium po určitý čas celé vystaveno světlu. V případě velmi krátkých časů se však celé médium exponuje postupně pomocí štěrbiny, která se ze dvou lamel vytvoří a cestuje postupně po celé ploše snímače. Podle její šířky se liší úroveň výsledné expozice. Výhody tohoto systému jsou: široký rozsah časů (běžně od desítek vteřin až po 1/4000s-1/8000s, výjimečně až 1/12000s), umístění v těle (snadná výměna objektivů), umístění mimo optiku hledáčku (u zrcadlovek). Nevýhody jsou pak: ráz v jedné ose (otřesy), riziko „rolling shutter“ efektu (byť menší než u elektronické) a zejména omezení časů, použitelných s bleskem. Ten lze využít jen při rychlostech, při nichž závěrka zvládá otevřít celou svou plochu – při krátkých časech by došlo k osvitu jen určité plochy senzoru, dané momentální šířkou štěrbiny v závěrce. Typicky je dnes možno použít blesk u časů kolem 1/200s a delších. U dřívějších filmových přístrojů to ale mohla být třeba jen 1/30s. Limitní rychlost se většinou značí X a jedná se o tzv. synchronizační čas s bleskem. Poslední problém nastal po rozmachu live-view a zejména bezzrcadlovek – závěrka musí být v klidovém stavu otevřená a pouštět tak světlo na snímač, čímž se prodlužuje čas nutný k celému cyklu.

Závěrka s první lamelou elektronickou
Kvůli nutnosti složitějšího pohybu při live-view (zavřít-otevřít-zavřít-otevřít) došlo u některých přístrojů – buď standardně nebo volitelně – k zavedení první lamely elektronické. Tedy že expozice je spuštěna elektronicky, ale ukončena mechanickou „druhou“ lamelou. Výhody: tišší chod, menší zpoždění a zamezení vibracím. Nevýhody: za jistých okolností může dojít k nerovnoměrným expozicím u extrémně krátkých časů (např. Sony to přímo uvádí ve svém manuálu, ale jedná se ale spíše o použití velmi světelných objektivů, zejména staršího typu s manuálním přenosem clony).

_____________­________________________­________________________­_____________________

Přečíst si můžete také články o obrazovém šumu a světelnosti objektivů.

_____________­________________________­________________________­______________________
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram