Test fotoaparátu FujiFilm XQ1

Testu jsme tentokrát podrobili jednoho zástupce tzv. pokročilých kompaktů. Ty nabízejí mnoho funkcí pro náročného uživatele v kompaktním balení, a proto si stále drží oblibu. Tento model bude jistě pro mnoho lidí zajímavý – pokud k nim patříte i vy, přečtěte si následující recenzi. Pokud si myslíte, že k nim nepatříte, přečtěte si ji i tak, protože vás třeba přesvědčí o opaku.

Menu

Menu přístroje bude důvěrně známé každému, kdo zná současné přístroje řady X. Je opět rozděleno na snímací režim, přehrávací režim a nastavení, které se spouští v závislosti na tom, odkud do menu vstupujeme, zda ze snímání, nebo přehrávání. Vyjmenovávat si všechny položky menu by trvalo dlouho, podíváme se na ně tedy na našich animovaných screenshotech:

Obrazová kvalita

Obrazová kvalita má své mouchy, ale i své klady (bráno na poměry kompaktů). Nyní si je přiblížíme.

Přístroj disponuje rozlišením 12 Mpx, což je sice dnes zdánlivě málo, ale ve skutečnosti to stačí bohatě. Spolu s (na kompakt) velkým senzorem se to kladně podepisuje hlavně na úrovni šumu:

citlivost ISO ISO 3200, JPEG, RAW
Extended ISO Multiexpozice

Skutečně, na přístroj o velikosti krabičky od cigaret to není špatné. Do ISO 800 docela v pohodě použitelné pro běžný provoz. X-trans senzor od Fuji funguje dobře i „v malém“. Přístroj vás nechá nastavit ISO 100 – 3200 v běžném režimu, v režimu Adv. pak lze nastavit ISO 6400 a 12800 zejména pro potřeby multiexpozice. Lze však ukládat i jednotlivé expozice (viz ukázky). Vše samozřejmě pouze v JPEGu.

ISO 6400 bez multiexpozice

Ostrost snímků, jak můžete vidět z dále přiložených ukázek, sice nedosahuje úrovně, na kterou jsme zvyklí z přístrojů vyšší kategorie – je měkčí, ale stále je na dobře použitelné úrovni. Díky nižšímu šumu navíc není „rozpatlaná“ jeho redukcí. Dříve však vzhledem k menšímu čipu přichází problém difrakce, viz příklad na cloně 11 (RAW):

Ohnisková vzdálenost: 6.40 mm, Clona: 11 Doba expozice: 1/220 s ISO: 100

Dále můžete porovnat kresbu v JPEG a RAWu (nejdelší ohnisko, F5,6)

RAW vs. JPEG

Větší problém je chromatické aberace a zkreslení. To je zvlášť na širokém konci dost brutální (na delším patrné není), ale v JPEG si ho ani nevšimnete – přístroj ho totiž vcelku úspěšně softwarově eliminuje, což ale není zrovna nejvhodnější přístup. Nicméně lepší, než v nekorigovaném RAWu koukat na skutečně deformované snímky, posuďte sami. Aberace jsou v JPEG také potlačeny, byť jich objektiv produkuje relativně dost.

Zkreslení v RAWu Výřezy ukazujíci zkreslení na různych snímcích
Chromatické aberace Chromatické aberace

Naopak se objektiv zdá být velmi dobrý v protisvětle.

Protisvětlo, odlesky

I přes několik výtek ale hodnotím obrazový výkon spíše kladně. Můžete ho sami zhodnotit z ukázkových snímků v plném rozlišení, které najdete na konci článku. Video z přístroje můžete zhlédnout kliknutím na tento odkaz.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram