Velcí fotografové: René Burri

René Burri, autor ikonického snímku Che Guevary kouřícího doutník. Na autorské výstavě švýcarského fotografa ve Vídni byly i snímky z komunistického Československa z roku 1955. Fotožurnalista, zakladatel koncepce fotografické sekvence pro vyjádření události. Výkonný „service provider“ světových médií s velkým fotografickým okem.

Před několika roky jsem navštívil ve Vídni autorskou výstavu Reného Burriho. Fotopoznámky z této inspirativní výstavy pak ležely nějakou dobu v mém archivu.

Výstava René Burri, Wien, 2010

René Burri je jedním z éry fotografů fotožurnalistů, kteří byli svědky a spolutvůrci éry ilustrovaných magazínů jako Life, Look nebo Stern před tím, než bylo toto médium přehlušeno rychlejší a hlučnější televizí, která dnes bojuje se všudypřítomným internetem. Vedle spolehlivého „service providera“ světových časopisů, který v druhé polovině 20. století nevynechá, existuje ještě druhý Burri. Dostává se pod kůži významným světovým osobnostem. Je estétem, přestože by se tak sám nikdy nenazval. Jeho kolegové z Magnum Photo, kterého je členem od roku 1959, Robert Capa a Werner Bishof zemřeli ve službě při práci na svých reportážích. Na Reného fotografiích však nikdy neuvidíte smrt a mrtvoly.

Konflikt Egypt- Israel na Suezu
Anvar Sadat na Suezu

V roce 1955 René Burri fotografoval i v tehdejším Československu. Z fotek na nás dýchá atmosféra tehdejší doby, kdy byla lidem upřena svoboda rozhodovat o sobě.

Stalinův pomník na Letné, 1955, Praha
U Národní banky na Příkopech, 1955, Praha
Škodovy závody (přejmenované v té době na Závody V.I.Lenina), 1955, Plzeň

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram