Velcí fotografové: Elliott Erwitt

Začínáme seriál článků, kterými chceme představit velké fotografy, jejichž fotografie jsou pro nás inspirací. Výstavu černobílých fotografií Elliotta Erwitta, člena legendární skupiny Magnum, bylo možno shlédnout na Photokině 2012 v Kolíně nad Rýnem v rámci Leica gallery.

Trochu z životopisu

Elliott Erwitt se narodil v roce 1928 v rodině ruského emigranta. Dětství strávil v Itálii a ve Francii. V roce 1939, kdy v Evropě začala válka, přesídlil s rodinou do Spojených států. Aktivním fotografem se stal již ve dvaceti letech. V Americe se seznámil s legendami fotografického dokumentu: Robertem Capou, Edwardem Steichenem a Royem Strykerem. Již v roce 1953, ve dvaceti čtyřech letech, se stal členem Magnum Photos. Vydal asi dvacet knih, publikoval ve světových časopisech typu Life. Jeho fotografie osobností jako Marilyn Monroe, Che Guevary nebo Jackie Kennedy po atentátu jsou známé po celém světě. Byl svědkem velkých událostí. Na jeho snímcích divák vidí zvláštní smysl humor, vtip i poezii.

Rada od Elliotta Erwitta
„Je to o tom, zareagovat na to, co vidíš, pokud možno bez předsudků. Motivy najdeš všude. Je to jen o tom, všímat si věcí a dokázat je zorganizovat. Musíš vnímat svět kolem sebe s lidskostí a uvědomit si i lidskou komedii.“

Z výstavy jsem si vybral několik fotografií, které mne zaujaly. Jsou přesně v duchu citátu Elliotta Erwitta.

Bylo zde k vidění asi 50 černobílých fotografií pořízených na film fotoaparátem Leica. Snímky, které jsem vybral, jsou přesně v duchu jeho vzkazu pro fotografy. Musím říci, že klasické černobílé fotografie vyrobené v temné komoře včetně určité neostrosti dané tehdejší technikou dodávají snímkům atmosféru, kterou vidíte jen na fyzické výstavě.

Psík, New York, 1946

Jedna z nejznámějších fotografií Elliotta Erwitta. Pohled z očí do očí s mrňavým psíkem. Nevím, nakolik byl tento snímek inscenovaný. Fotograf s Leicou a širokoúhlým objektivem ale musel opravdu na zem, a jistě neměl výklopný display.

Vlajka, New York State, 1975

Vlajka je velký symbol a v USA snad ještě větší. Hrdost na vlastní zemi až národní pýchu jim můžeme jen závidět. Stožáry s vlajkami vidíte po celé zemi před často i velmi levnými obydlími. I přes tento velmi vážný pohled národa na symbol se na něj Elliott Erwitt podíval s vtipem a bez předsudků.

Husy, Maďarsko, 1964

Husy by byl v naší kultuře hanlivý název. Pro tento článek jsem fotografie pojmenoval sám. Ve skutečnosti všechny fotografie byly na výstavě bez názvu. Pouze místo a doba vzniku. Přesto tu vidíme dvě hejna, určité podobnosti chování lidského a domácích ptáků nás ihned napadnou. A zase jen počkat si na moment, kdy kompozice přesně tohle vyjádří.

Volavka, Florida Keys, 1968

Geometrická podobnost kohoutku na vodu a volavky by většinu z nás asi nenapadla. Prostě genialita vidění.

Gumové rukavice, Sicílie, 1964

Představuji si ty gumové rukavice s drsným povrchem, aby v nich věci neklouzaly. Nemám je rád. Ruce se v nich potí a smrdí. Většinou mají i výstřední barvy. Vůbec by mne nenapadlo, že v černobílém pojetí může být tvar a povrch něčeho takového tak zajímavý. A pak jen zavěsit je jedním kolíčkem, a rukavice ukazují.

Po jídle, Wyoming, 1954

Klasický dokumentární snímek s atmosférou vystihující prostředí. Černobílé provedení tady uklidí chaos na stole, který by v barvě odvedl pozornost od táty se synem. Krásné zarámování na pravém okraji kompozice, zřejmě asi babičkou, která leží mimo hloubku ostrosti.

Empire State Building, New York, 1955

Na tomto místě v Brooklynu jsem byl osobně. Neměl jsem štěstí na mlhu. Taky zde stojí již mnohem více mrakodrapů. Tahle fotka je hodně známá. Jednoduchá kompozice hlavního a vedlejšího motivu. Vytvoření hloubky obrazu tonalitami ve snímku. Vertikální výřez zdůrazňuje vertikální hlavní motiv. Nevím, zda ta slečna s čepečkem odpovídajícím 50-tým rokům tam byla náhodně, nebo to byla třeba přítelkyně fotografa. Možná nějaký historik fotografie toto ví. K tomuto místu dnes dojedete jednoduše metrem. Sem do Brooklynu stojí za to vyrazit ráno či večer, i když nebude mlha.

Mnohem větší množství fotografií najdete na oficiálních stránkách Elliotta Erwitta a fotografie je možné i zakoupit. Určitě stojí za shlédnutí.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • BR
    BR
    14.02.2013 11:58

    výborný počin!

  • Ladislav Renner
    Ladislav Renner
    14.02.2013 14:44

    moc pěkné fotky i počtení...

  • Robert Kujan
    Robert Kujan
    14.02.2013 16:40

    Tedy, článek jsem ještě nestihl přečíst... jen jsem se pro uklidnění koukl na fotky a musím říct, že pan fotograf je opravdu pan fotograf.

  • Jan Vokurka
    Jan Vokurka
    15.02.2013 16:12

    Parádní článek, těším se na další díl. Člověk si uvědomí, že fotky jsou všude kolem a nepotřebují fotoshop, jen dobré oko.

  • Opicihlava
    Opicihlava
    17.02.2013 09:05

    chvályhodné, těším se na další

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram