Fotoaparát.cz

FotoÚpravy – Barevné úpravy fotografie

Nejsou vaše snímky tak barevné jako z mobilního telefonu? Není obloha dost modrá? Chcete mít fotografie v jasných a živých barvách? Pojďme se společně podívat na možnosti barevných úprav v Adobe Photoshop a Zoner Photo Studio.

Barevné úpravy fotografií se vám mohou hodit v nejrůznějších případech. Třeba když chcete aby obloha měla výraznější a sytější barvu. Nebo, pokud fotografujete digitální zrcadlovkou, aby byly fotografie barevnější a „líbivější“. Digitální zrcadlovky jsou totiž v barevnosti proti kompaktním fotoaparátům „opatrnější“.

Možností jak upravovat barvy je více. A to jak v Zoner Photo Studio, tak v Adobe Photoshop. Podíváme se postupně na ty nejzajímavější v obou programech.

Odstín a sytost

Základním nástrojem pro úpravy barev je odstín a sytost. V Photoshopu najdete přímo úpravu „Odstín a sytost“, v Zoner Photo Studio je tato volba součástí vylepšení „Upravit barvy“.

Odstín má podobu posuvníku, na kterém „posouváte“ celkovou barevnost fotografie. Celkovou znamená, že posunete-li například modrou na červenou, posunou se i všechny ostatní barvy a z červené se stane zelená, ze žluté azurová a tak dále. To naprosto změní vzhled fotografie a proto není odstín vůbec vhodný pro „věrohodné“ fotografické úpravy. Představte si, že chcete jen trochu přizelenit zažloutlou barvu trávy a zfialoví celá modrá obloha.

úprava celkového odstínu - Photoshop úprava celkového odstínu - Zoner

V okně odstínu a sytosti je ale i posuvník Sytost, který je naopak použitelný. Zvýrazní barevnost fotografie. Jednoduchým posunem doprava bude fotografie barevnější. Ale nepřehánějte to, snadno vytvoříte „přepaly“ v jednotlivých barevných kanálech – například květ vlčího máku přibarvíte tak, že bude celý absolutně červený – vznikne červená plocha bez kresby a to není ideální. Posunem doleva můžete snímek odbarvit a vytvořit černobílou fotografii, ale bez jakékoli možnosti vzhledu. Jak odbarvovat kreativně se dočtete v článku Digitální černobílá fotografie.

úprava sytosti - Photoshop úprava sytosti - Zoner

V Adobe Photoshop je kromě sytosti ještě jeden nástroj pro zvýraznění barev – Živost. Najdete ho pod přizpůsobením „Živost“. V Zoneru se nenachází (jen v modulu RAW). Zatímco sytost zvýrazňuje barvy bez rozdílu, živost je „opatrnější“. Málo intenzivní barvy přibarvuje výrazněji, ty výrazné téměř vůbec. Nedochází tak k tolika přepalům v barevných kanálech jako u sytosti. Také je živost citlivější při úpravě pleťové barvy, což můžete vidět na následujícím obrázku. Kromě posuvníku živosti je i zde posuvník sytosti pro celkové přibarvení fotografie doporučuji používat raději tento, než ten z okna Odstín a sytost – má přesnější výsledky.

úprava živosti - Photoshop
Sytost vs. Živost - Photoshop metody přibarvení v Zoneru a Photoshopu

Práce s barevnými kanály

Pokud neděláte rovnou i výběry konkrétních oblastí, není práce s barevnými kanály příliš vhodná. Stejně jako Odstín totiž mění celou fotografii najednou. Pokud si však přesto chcete úpravy vyzkoušet, kanály můžete měnit třeba v úrovních a křivkách, v Zoneru pak i v „Upravit barvy“ a v Photoshopu v přizpůsobení „Vyvážení barev“. Úprava „Míchání kanálů“ v obou fotoeditorech je už příliš agresivní na úpravy fotografií.

úpravy barevných kanálů - Photoshop úpravy barevných kanálů - Zoner

Selektivní úpravy konkrétních barev

To co by se nám při úpravách barevnosti fotografií hodilo nejvíc, je možnost upravovat pouze modrou barvu oblohy nezávisle na zelené trávě a podobně. Je to opravdu ten nejpohodlnější způsob, jak fotku vyladit podle svých představ. Tuto možnost máte v Zoneru i v Photoshopu.

V Zoner Photo Studio najdete v nabídce Efekty efekt „Posun barev“. V okně, které na vás vyskočí, máte kapátko, kterým nakliknete z fotografie zvolenou barvu, například modrou z oblohy. Nabranému vzorku můžete poté libovolně měnit odstín, sytost a světlost. A vše se týká opravdu jen zvolené barvy (s jistou tolerancí). Jistě si všimnete, že odstín nelze posunout o nějaký velký kus. Je to logické, nový odstín musí pokud možno plynule navazovat na „sousední“ barvy, a pokud by byl posun příliš velký, vznikaly by barevné artefakty.

nahrazení konkrétního odstínu jiným - Zoner

Podobná možnost úpravy konkrétních barev je také v Photoshopu, kde se ale skrývá přímo v okně přizpůsobení „Odstín a sytost“. Je to nenápadná ručička v levém spodním rohu. Tou nakliknete vybranou barvu, na škále odstínů se zobrazí, o kterou barvu se jedná, a následným posouváním posuvníků odstínu můžete barvu měnit, případně přidávat sytost a měnit světlost. Na rozdíl od Zoneru zde můžete i upravovat „rozsah“ nabraného vzorku – omezit účinek na přesný odstín, nebo naopak na celou oblohu – a šířku „přechodu“ do okolních odstínů. Jednoduše tak, že pohnete čárkami (oblast absolutního účinku) a minišipkami (oblast přechodu úpravy do okolních odstínů) na škále, nebo přiberete/uberete další odstín + a – kapátkem. Možnost úpravy odstínů je v Photoshopu širší než v Zoneru, pozor tedy na vznikající artefakty na přechodech.

nahrazení konkrétního odstínu jiným - Photoshop

Další možnosti Adobe Photoshop

V Zoner Photo Studio už další použitelné možnosti pro barevnou úpravu fotografií nenajdete. V Adobe Photoshop jsou ještě dvě.

Přizpůsobení „Selektivní barva“ umožňuje upravit několik přednastavených barev – červené, žluté, zelené, azurové, modré a purpurové. Tedy nic co by nešlo udělat výše zmiňovaným odstínem, ale je to pohodlnější, protože místo posunu odstínu vybrané barvě přímo přidáváte/ubíráte modrou, žlutou a fialovou složku. Také výsledky vypadají dobře.

Selektivní barva - Photoshop

Zajímavým nástrojem pro manipulaci s barvami, který ale při neopatrném zacházení vytvoří opravdu viditelné chyby, je přizpůsobení „Nahradit barvu“. Kapátkem z okna úpravy naberete barvu pro nahrazení, posuvníkem neurčitosti si zvolíte, jak moc podobné odstíny do úpravy také zahrnete a můžete posouvat odstín, sytost a světlost – ale na rozdíl od Odstínu a sytosti si můžete i přímo vybrat barvu, kterou použijete pro nahrazení. Opět máte + a – kapátka. Kapátkem s + můžete přejet celou oblohu v krajině a všechny odstíny modré kterých se dotknete se následně upravují – a pokud vám někde ujede ruka do jiné barvy, odeberete ji kapátkem -. Nevýhoda Nahrazení barvy je, že můžete udělat jen jediné nahrazení. Pokud byste například chtěli posunout barevnost oblohy i zelené trávy, musíte nejprve upravit oblohu, úpravu potvrdit, a teprve pak upravovat trávu. A to samozřejmě znamená možné zhoršení kvality a hlavně, pokud v jednom kroku změníte například modrou barvu na červenou, tak v dalším kroku, kde se rozhodnete změnit červenou, změníte i tu právě vytvořenou.

Nahrazení barvy - Photoshop