Nejsou vaše snímky tak barevné jako z mobilního telefonu? Není obloha dost modrá? Chcete mít fotografie v jasných a živých barvách? Pojďme se společně podívat na možnosti barevných úprav v Adobe Photoshop a Zoner Photo Studio.
Barevné úpravy fotografií se vám mohou hodit v nejrůznějších případech. Třeba když chcete aby obloha měla výraznější a sytější barvu. Nebo, pokud fotografujete digitální zrcadlovkou, aby byly fotografie barevnější a „líbivější“. Digitální zrcadlovky jsou totiž v barevnosti proti kompaktním fotoaparátům „opatrnější“.
Možností jak upravovat barvy je více. A to jak v Zoner Photo Studio, tak v Adobe Photoshop. Podíváme se postupně na ty nejzajímavější v obou programech.
Odstín a sytost
Základním nástrojem pro úpravy barev je odstín a sytost. V Photoshopu najdete přímo úpravu „Odstín a sytost“, v Zoner Photo Studio je tato volba součástí vylepšení „Upravit barvy“.
Odstín má podobu posuvníku, na kterém „posouváte“ celkovou barevnost fotografie. Celkovou znamená, že posunete-li například modrou na červenou, posunou se i všechny ostatní barvy a z červené se stane zelená, ze žluté azurová a tak dále. To naprosto změní vzhled fotografie a proto není odstín vůbec vhodný pro „věrohodné“ fotografické úpravy. Představte si, že chcete jen trochu přizelenit zažloutlou barvu trávy a zfialoví celá modrá obloha.
V okně odstínu a sytosti je ale i posuvník Sytost, který je naopak použitelný. Zvýrazní barevnost fotografie. Jednoduchým posunem doprava bude fotografie barevnější. Ale nepřehánějte to, snadno vytvoříte „přepaly“ v jednotlivých barevných kanálech – například květ vlčího máku přibarvíte tak, že bude celý absolutně červený – vznikne červená plocha bez kresby a to není ideální. Posunem doleva můžete snímek odbarvit a vytvořit černobílou fotografii, ale bez jakékoli možnosti vzhledu. Jak odbarvovat kreativně se dočtete v článku Digitální černobílá fotografie.
V Adobe Photoshop je kromě sytosti ještě jeden nástroj pro zvýraznění barev – Živost. Najdete ho pod přizpůsobením „Živost“. V Zoneru se nenachází (jen v modulu RAW). Zatímco sytost zvýrazňuje barvy bez rozdílu, živost je „opatrnější“. Málo intenzivní barvy přibarvuje výrazněji, ty výrazné téměř vůbec. Nedochází tak k tolika přepalům v barevných kanálech jako u sytosti. Také je živost citlivější při úpravě pleťové barvy, což můžete vidět na následujícím obrázku. Kromě posuvníku živosti je i zde posuvník sytosti pro celkové přibarvení fotografie doporučuji používat raději tento, než ten z okna Odstín a sytost – má přesnější výsledky.
Práce s barevnými kanály
Pokud neděláte rovnou i výběry konkrétních oblastí, není práce s barevnými kanály příliš vhodná. Stejně jako Odstín totiž mění celou fotografii najednou. Pokud si však přesto chcete úpravy vyzkoušet, kanály můžete měnit třeba v úrovních a křivkách, v Zoneru pak i v „Upravit barvy“ a v Photoshopu v přizpůsobení „Vyvážení barev“. Úprava „Míchání kanálů“ v obou fotoeditorech je už příliš agresivní na úpravy fotografií.
Selektivní úpravy konkrétních barev
To co by se nám při úpravách barevnosti fotografií hodilo nejvíc, je možnost upravovat pouze modrou barvu oblohy nezávisle na zelené trávě a podobně. Je to opravdu ten nejpohodlnější způsob, jak fotku vyladit podle svých představ. Tuto možnost máte v Zoneru i v Photoshopu.
V Zoner Photo Studio najdete v nabídce Efekty efekt „Posun barev“. V okně, které na vás vyskočí, máte kapátko, kterým nakliknete z fotografie zvolenou barvu, například modrou z oblohy. Nabranému vzorku můžete poté libovolně měnit odstín, sytost a světlost. A vše se týká opravdu jen zvolené barvy (s jistou tolerancí). Jistě si všimnete, že odstín nelze posunout o nějaký velký kus. Je to logické, nový odstín musí pokud možno plynule navazovat na „sousední“ barvy, a pokud by byl posun příliš velký, vznikaly by barevné artefakty.
Podobná možnost úpravy konkrétních barev je také v Photoshopu, kde se ale skrývá přímo v okně přizpůsobení „Odstín a sytost“. Je to nenápadná ručička v levém spodním rohu. Tou nakliknete vybranou barvu, na škále odstínů se zobrazí, o kterou barvu se jedná, a následným posouváním posuvníků odstínu můžete barvu měnit, případně přidávat sytost a měnit světlost. Na rozdíl od Zoneru zde můžete i upravovat „rozsah“ nabraného vzorku – omezit účinek na přesný odstín, nebo naopak na celou oblohu – a šířku „přechodu“ do okolních odstínů. Jednoduše tak, že pohnete čárkami (oblast absolutního účinku) a minišipkami (oblast přechodu úpravy do okolních odstínů) na škále, nebo přiberete/uberete další odstín + a – kapátkem. Možnost úpravy odstínů je v Photoshopu širší než v Zoneru, pozor tedy na vznikající artefakty na přechodech.
Další možnosti Adobe Photoshop
V Zoner Photo Studio už další použitelné možnosti pro barevnou úpravu fotografií nenajdete. V Adobe Photoshop jsou ještě dvě.
Přizpůsobení „Selektivní barva“ umožňuje upravit několik přednastavených barev – červené, žluté, zelené, azurové, modré a purpurové. Tedy nic co by nešlo udělat výše zmiňovaným odstínem, ale je to pohodlnější, protože místo posunu odstínu vybrané barvě přímo přidáváte/ubíráte modrou, žlutou a fialovou složku. Také výsledky vypadají dobře.
Zajímavým nástrojem pro manipulaci s barvami, který ale při neopatrném zacházení vytvoří opravdu viditelné chyby, je přizpůsobení „Nahradit barvu“. Kapátkem z okna úpravy naberete barvu pro nahrazení, posuvníkem neurčitosti si zvolíte, jak moc podobné odstíny do úpravy také zahrnete a můžete posouvat odstín, sytost a světlost – ale na rozdíl od Odstínu a sytosti si můžete i přímo vybrat barvu, kterou použijete pro nahrazení. Opět máte + a – kapátka. Kapátkem s + můžete přejet celou oblohu v krajině a všechny odstíny modré kterých se dotknete se následně upravují – a pokud vám někde ujede ruka do jiné barvy, odeberete ji kapátkem -. Nevýhoda Nahrazení barvy je, že můžete udělat jen jediné nahrazení. Pokud byste například chtěli posunout barevnost oblohy i zelené trávy, musíte nejprve upravit oblohu, úpravu potvrdit, a teprve pak upravovat trávu. A to samozřejmě znamená možné zhoršení kvality a hlavně, pokud v jednom kroku změníte například modrou barvu na červenou, tak v dalším kroku, kde se rozhodnete změnit červenou, změníte i tu právě vytvořenou.