Test FOMEI Wide Variable ND filtr

Ve fotografii je často problémem nedostatek světla. Může ale nastat i situace, kdy je světla naopak příliš. Pak je třeba použít neutrální šedý filtr, který množství světla sníží. V testu se podíváme na FOMEI Wide Variable ND filtr, u kterého lze míru „zatmavení“ nastavit.

Běžné neutrální šedé filtry (ND filtry) jsou jednoduchá šedá sklíčka, která mají jediný účel. S jejich pomocí lze snížit množství světla, které prochází do fotoaparátu, a tak dosáhnout například delších expozičních časů v krajinářské fotografii, kde by to jinak množství světla nedovolovalo. Typickým příkladem, kde lze ND filtr s úspěchem použít, jsou oblíbené fotografie tekoucí vody rozmazané dlouhým expozičním časem. Bez filtru lze takové snímky fotografovat jen ráno, večer, nebo když je zataženo. Za slunečného dne ani při maximálním zaclonění často nesnížíte množství světla dostatečně pro požadovaný čas. A pak je třeba ND filtr.

ND filtr by pochopitelně neměl nijak ovlivňovat vzhled fotografie. Šedá plocha by měla být rovnoměrná a barevnost filtru neutrální – to znamená žádná. ND filtry lze pořídit v několika variantách, podle toho, kolikrát sníží množství světla procházející do fotoaparátu. Běžně se setkáte s filtry ND2, ND4 a ND8, které sníží množství světla 2× (1EV), 4× (2EV) a 8× (3EV). Pak můžete tolikrát například prodloužit čas při zachování původní expozice.

Test FOMEI Wide Variable ND filtr

Filtr v tomto testu ale není obyčejné sklíčko. FOMEI Wide Variable ND filtr má proměnlivé zatmavení. Podle tvrzení výrobce tak můžete jeho účinnost měnit plynule mezi ND2 (1EV) a ND8 (3EV). Že něco není v pořádku je zřejmé už z dalšího popisu filtru: „…"otevřený“ filtr (krajní hodnota Min), což odpovídá úbytku expozice pouhých 1,5EV…„ (to není ND2!). Aby byla situace jěště záhadnější, tvrdí výňatek z výrobcem provedeného měření: "Propustnost filtru lze nastavit mezi krajními hodnotami Max 0,356% a Min 35,600%, což odpovídá korekci expozice v EV stupních 8,1 a 1,5. Při alternativním označení neutrálních šedých filtrů vycházející z převrácené hodnoty transparence pak udáváme ND 280 až ND 2,8“. Tedy maximální zatmavení je vyšší než ND8 a to výrazně. Kde je tedy pravda? To se pokusíme zjistit.

Konstrukčně se jedná o dva na sebe přidělané (neoddělitelné) polarizační filtry – vpředu lineární polarizační filtr a blíže k objektivu cirkulární (o polarizačních filtrech si můžete přečíst v článku PhotoHint 13: Polarizační filtr). Lineárním polarizačním filtrem můžete otáčet a tím měnit směr polarizace světla mířícího do druhého filtru, který je pevně uchycený. Při různých natočeních pak druhý filtr propustí (teoreticky) buď všechno, nebo žádné světlo. V praxi nejsou filtry dokonalé, takže maximální stále nějaké světlo propustí a naopak maximální otevření (polarizace obou filtrů v jedné rovině) je ovlivněno samotnou propustností dvou filtrů (tím, že jsou polarizační).

Jak si povede FOMEI Wide Variable ND filtr v praxi a zda jsou hodnoty pravdivé nám prozradí řada testovacích snímků. Jeden možný „problém“ ale filtr má a na fotografiích zřejmý nebude. Tím že se jedná o jeden až dva polarizační filtry za sebou, funguje variabilní filtr jako polarizační filtr – filtruje odlesky. A bohužel se zadním filtrem nepohnete, takže rovinu polarizace v zásadě neovlivníte. To může vadit třeba právě u fotografií tekoucí vody (určitým řešením může být další polarizační filtr mezi variable ND a objektivem, nebo v ideálním případě rozbitý polarizák (bez sklíčka), který prostě umožní otáčení variable ND)).

Testovací snímky a jak je to doopravdy

Na samotném filtru je pro snazší manipulaci ukazatel a stupnice, na které je vyznačena poloha Max. a Min. V poloze Min. by měl být filtr zatmavený na korekci expozice o 1,5EV, v poloze Max. na korekci o 8,1EV. Zatímco poloha Min. je zároveň polohou, ve které je filtr maximálně průhledný, poloha Max. Není úplným maximem. Následující testovací snímky tak tvoří vždy několik fotografií v různých polohách filtru. Snímky zamračené oblohy byly fotografovány v režimu priority clony, podle výsledného času tak lze snadno vypočítat, o kolik EV se expozice díky filtru změnila:

bez filtru (přirozené světlo) - čas 1/500s nastavení Min. (přirozené světlo) - čas 1/125s
nastavení Max. (přirozené světlo) - čas 1/3s Maximální zatmavení (přirozené světlo) - čas 6s

Jak je z fotografií a hlavně z expozičních údajů vidět, maximálně „otevřený“ filtr prodloužil čas z 1/500s na 1/125s, tedy o 2EV, nikoli výrobcem udávaných 1,5EV! To odpovídá filtru ND4 a odporuje tak i druhému tvrzení na webu výrobce: „odpovídající rozsahu ND2 až ND8 pevných ND filtrů“. Troufám si tvrdit, že na ND2 by bylo možné filtr „otevřít“ jen odstraněním jednoho z polarizačních filtrů.

V poloze Max., kde by měla být korekce o 8,1EV, lze z expozičních údajů vypočítat posun o cca 7,5 EV. Pouze přibližně, protože v této poloze už malé pootočení výrazně změní efekt. Sice to není 8,1, ale nevadí, protože na 8,1EV se dostaneme velmi rychle jen jemným pootočením. Efekt maximálního zatmavení se totiž nachází ještě o kousek. Kde přesně není snadné určit, protože i desetina milimetru mění v maximu expozici velmi výrazně. Z testovacího snímku, který je v maximu „podle mého nejlepšího vědomí a svědomí“, vyplývá, že zde dochází k posunu expozice o 11,5 EV (filtr ND3000 !). Co se týče maximálního účinku, výrobce si rozhodně nevymýšlí, spíš se podceňuje. V praxi vám takový filtr umožní za slunečného dne fotografovat s časy v řádu vteřin až desítek vteřin. Při takovém ztmavení se bohužel začnou projevovat barevné vlastnosti filtru a obraz je silně namodralý.

barevný nádech filtru při různé míře zatmavení

Druhá sada testovacích snímků byla fotografována ve studiu – zeď nasvícená dvěma světly (halogenové žárovky a softboxy). Původně jsem chtěl měření provádět na těchto snímcích z kontrolovaného prostředí, ale objevil se nečekaný problém, důsledek polarizačních filtrů. Nečekal bych, že polarizační filtr bude mít takový efekt na dvě žárovková světla, ale evidentně je tomu tak. Kombinace dvou filtrů se chová jinak než jediný filtr. Netroufám si odhadnout, kde jinde narazíte při použití filtru na podobné problémy.

bez filtru ve studiu - čas 1/400s nastavení Min. ve studiu - čas 1/100s
nastavení Max. ve studiu - čas 1/2s Maximální zatmavení ve studiu - čas 3,2s

Ještě jedna ukázka, co vám tento filtr umožní v praxi:

bez filtru - 1/200s, f/5.6, ISO 100
Min. - 1/50s, f/5.6, ISO 100 Max. - 0,8s, f/5.6, ISO 100

Konstrukce

Mechanická konstrukce filtru je dobrá, s předním sklíčkem lze otáčet volně. Filtr se nasazuje na běžný filtrový závit, takže může nastat stejný problém jako při použití běžného polarizačního – otáčením si ho vyšroubujete. FOMEI Wide Variable ND filtr se prodává ve velikostech 58mm (+ redukční kroužek 52mm), 67mm (+ redukční kroužek 62mm), 77mm (+ redukční kroužek 72mm). Konstrukce je dostatečně široká, takže běžný širokoúhlý objektiv nevinětuje (testováno na ohnisku 27mm). Není to tedy jako když nasadíte dva polarizačí filtry za sebe. Problémy vidím jen dva. FOMEI Wide Variable ND nemá antireflexní vrstvy, takže mohou vznikat nežádoucí odlesky, a vyroben je z hliníku, stejně jako redukční kroužek. Při nešetrném našroubování se tak může filtr do kroužku nepříjemně zakousnout. Na přední části filtru je saozřejmě další závit.

Vyplatí se?

Za cenu kolem 2000kč (podle velikosti) vás kompletní řešení variabilního ND filtru vyjde na podobné peníze jako vytvoření filtru. Výhodou dvou jednotlivých filtrů je možnost využití samostatného polarizačního. Nevýhodou naopak tloušťka a možná vinětace na širším ohnisku. A také nikdy nevíte, jak bude vaše konkrétní kombinace dvou filtrů fungovat.

Proti běžným ND filtrům má FOMEI Wide Variable ND pochopitelně výhodu v možnosti plynulé změny propustnosti. Také nabízí impozantní maximální zatmavení, které vám žádný ND filtr neumožní (snad jen řada ND filtrů za sebou, ale opět s rizikm vinětace). Nevýhodou proti jednoduchému ND filtru jsou různé nečekané efekty způsobené dvojitou polarizací.

FOMEI Wide Variable ND bych tedy doporučil krajinářům třeba i jako doplnění stávající sady ND filtrů a pak každému, kdo rád experimetuje – přeci jen tento filtr umožní výrazně prodloužit časy v situacích, kdy by to jinak nebylo možné.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Alexandr Špunda
    Alexandr Špunda
    27.01.2012 11:30

    Trošku postrádám hodnocení optické kvality filtru, víme dobře, že kvalita filtru dovede silně ovlivnit obraz ( ostrost, barevné podání - o tom tu řeč je). Docela by mne zajímalo, jak na tom tento filtr je, proto bych přivítal seriózní test rozlišení objektivu bez filtru a pak s filtrem na několik nastavení - a hned by bylo jasno. Mám CPL a ND filtry výhradně BW s vyjímkou jednoho ND8 heliopan, který není špatný a nebyl drahý. Dostaly se mně do ruky několikrát na zkoušku filtry Fomei a kvalita obrazu šla vcelku dolů, pravda za 2000,- by se asi mělo počítat s tím, že jde o zajímavou "hračku" ...... asi jo, že ??

  • Taffey
    Taffey
    27.01.2012 14:25

    Mi se nelíbí, že to nefunguje jako ND filtr. ND filtr má pouze změnit expoziční hodnoty, nikoli obraz jako takový. Skutečnost, že jedním z filtrů soustavy je polarizační filtr, nám jasně říká, že se soustava bude chovat, jakobychom polarizák použili. A to není vždy pro dobro věci. NAvíc víme všichni, jak dokáže, s kvalitou výsledného obrazu, zamávat více sklíček za sebou před vstupní čočkou objektivu. Jisté je, že za 2000 kaček nedostaneme nic, díky čemu bychom si zuli boty nebo si museli jít lehnout. I když nás může i tento systém překvapit, já mu nevěřím a pokud bych už měl používat dva filtry k řízení expozice, tak vzhledem k ceně vercajku, který mi říká pane, hlavně pak objektivů, bych raději použil dva slim ND filtry třeba od BW. I když to příjde násobně dráž. Pro fotky na monitor nebo televizor to bude určitě stačit, ale na větší papír pochybuji. A pokud už soustava mění odstín do modra, pak ej to pěkný šunt a netřeba se o něm bavit. KAždopádně díky autorovi, rád jsem si to přečet, ovšem s názorem Lexy Bleska souhlasím.

  • Robert Kujan
    Robert Kujan
    27.01.2012 22:03

    Mno, myslím že zůstanu u B+W ND1000 a ND4. Jsou to sice dva filtry, ne jeden, ale zastanou práci mnohem kvalitněji. A sice mají jen dvě hustoty, ale rozdíl 1 EV se dá ještě slušně kompenzovat clonou, takže ND4 je celkem univerzál. ND1000 už je pak těžká váha, nic mezi jsem snad zatím nepotřeboval.

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    12.04.2012 11:29

    Skoda ze jsou jen 3 ukazkove fotografie:(
    Nerozumim tomuto:
    "V praxi vám takový filtr umožní za slunečného dne fotografovat s časy v řádu vteřin až desítek vteřin."
    Pritom testovaci snimek vody (slunecno asi ten den moc nebylo) na MAX. je ani ne sekunda :)
    Prosim o vysvetleni.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram