FotoÚpravy - Oprava expozice

Může se to stát každému - vyfotíte snímek, nedáte si pozor, a až doma zjistíte, že fotografie je příliš tmavá nebo naopak světlá. Do určité míry lze chybu napravit úpravou v počítači. Existují různé postupy, liší se složitostí a výsledky.

Může se to stát každému – vyfotíte snímek, nedáte si pozor, a až doma zjistíte, že fotografie je příliš tmavá nebo naopak světlá. Fotografujete krajinu a na snímku s překvapením zjistíte, že je kvůli mlžnému oparu nekontrastní. Do určité míry lze tyto chyby napravit úpravou v počítači. Existují různé postupy a nástroje, liší se složitostí a přímo úměrně i výsledky.

Nástroje a postupy pro základní úpravy fotografií jsou ve většině programů stejné. Byť v drobnostech se mohou v jednotlivých fotoeditorech lišit, základní principy platí obecně.

Trocha teorie

Digitální obraz má přesně daný rozsah barev. Každý jeho bod je namíchán ze třech barevných složek – červené, zelené a modré (R,G,B) – v různém poměru. Množství každé barevné složky může být od 0 (žádná) do 255 (maximálně intenzivní). Různou kombinací 3 složek dostaneme celkem 16,7 milionu barev. Pro nás je ale důležitější vědět, že existuje nějaké minimum (0,0,0 – černá) a maximum (255,255,255 – bílá), za kterým už nic není. Celá fotografie z digitálního fotoaparátu se tak musí „vejít“ do tohoto rozsahu. Ideálně ho, při správné expozici, využít celý.

Vizuální pomůckou, jak si rozsah digitální fotografie představit, a jak znázornit, jak ho využívá váš snímek, je histogram. Většina fotoaparátů a fotoeditorů ho umí zobrazit. Můžete si představit, že je to graf, kde na ose x je škála světlosti, kterou mohou body fotografie mít, a jeho sloupečky na ose y ukazují, kolik takových bodů ve fotografii je.

histogram

Pokud z nějakého důvodu rozsah nestačí a část fotografie by měla být ještě světlejší než nejsvětlejší, vznikne přepal. Celá ona část bude oříznuta na nejvyšší možnou hodnotu rozsahu (255,255,255) – bílou barvu. Podobně může vzniknout ve fotografii jednolitá černá plocha (0,0,0). Toto jsou nenapravitelné chyby, protože například z absolutně černé už nikdy žádnou úpravou nezjistíte, jestli byla někde ještě černější.

přepal podexpozice

Může se ale také stát, že vaše fotografie bude celkově příliš tmavá nebo světlá. To vlastně znamená, že celý snímek využije jen část možného rozsahu. Pak je možné fotografii upravit v počítači a snímek „roztáhnout“ přes celý možný rozsah, nebo „posunout“ kam je potřeba.

Je-li fotografie nekontrastní, znamená to, že jsou jednotlivé odstíny příliš blízko u sebe – je mezi nimi malý rozdíl. Pak je potřeba roztáhnout snímek přes větší část možného rozsahu – natáhnout histogram od kraje ke kraji.

histogram v praxi

Úpravy v praxi

V každém rozumném fotoeditoru najdete několik nástrojů, kterými je možné upravit jas a kontrast fotografie.

Expozice

Tento nástroj, jak napovídá název, slouží právě a jen pro úpravu expozice. Většinou se vyznačuje několika posuvníky, které udělají fotografii světlejší nebo tmavší. Například u Zoner Photo Studio ale posuvníky chybí, a je zde jen několik políček pro výběr, co má automatika s fotografií udělat. Expozice se hodí pro jednoduché, rychlé a bezpečné změny světlosti fotografie. Bezpečné proto, že tento nástroj – při správném použití – nedovolí vytvoření přepalů a podexpozic přílišným posunutím světlosti.

expozice v Zoneru expozice v Adobe Photoshop

Jas a kontrast

Zcela základní nástroj s dvěma šoupátky. Jedno slouží k celkovému zesvětlení / ztmavení snímku, druhé ke zvýšení / snížení kontrastu. U většiny fotoeditorů si ale musíte hlídat přepaly a podexpozice, protože nástroj fotografii upraví a vůbec nebere ohled na to, že část dat je mimo rozsah – prostě jen hloupě posouvá histogram, případně ho roztahuje.

nebezpečný jas a kontrast

U některých propracovanějších programů (například novější Photoshop) se nástroj přepalům a podexpozicím vyhne tím, že neposouvá celý rozsah fotografie stejně, ale čím blíž je nějaký tón k okraji rozsahu, tím pomaleji se mění. Okraje nikdy nedosáhne – k přepalu nedojde. Tím se stává Jas a kontrast velmi použitelným.

vylepšený bezpečnější jas a kontrast

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taffey
    Taffey
    17.07.2011 18:34

    Tyhle kejkle s histogramem fungují zásadně jen a pouze u fotek za normálního osvětlení při focení se sluncem v zádech. Zrovna dnes dopoledne jsem měl na toto téma dost rozsáhlý rozhovor na skype s jedním člověkem, který se na Fa taky občas vyskytuje a já mu neustále opakuji, že nemá s fotkama úspěch proto, že dá na všelijaké technologické postupy, které používá obecně, přičemž se dají aplikovat s úspěchem jen na malém procentu fotek. Histogram je jedním z nich. Používat u fotek histogram je jako používat u hudby systém srovnej všechno do lajny. Osobně mám zkalibrovaný monitor a upravuji fotky tak, jak to vidí mé oko a ne, jak má být vyrovnaný histogram. Poslal jsem tomu člověku svou fotku, kdy za podvečerního světla silně z boku sedí na břehu jezera má manželka a vedle ní sedí naše berňačka. To je pes velice těžko fotitelný, protože má na sobě jak sytě černou, tak čistě bílou barvu, které jsou ještě proloženy teple hnědými znaky. Byl z fotky nadšen a já jsem ho požádal, aby ji upravil tak, jak velí teorie histogramu. Na mé fotce byla voda temná, bodejť by ne, když to bylo v podvečer a světlo bylo velmi nízko a jak berňačka tak manželka měla na sobě perfektní kresbu a díky temné vodě se od ní krásně odpíchly. Po srovnání histogramu jsem měl pocit, že jsem to fotil ve dvě po obědě. Fotka úplně ztratila fíling, atmoška na nule. Faktem ale je, že histogram byl, jak má být. Já bych spíš než použití histogramu doporučil zvládnout exponometrii tak, abyste nemuseli tyhle kejkle používat vůbec nebo jen vyjímečně. A závěrem jedno. Kočírovat křivkou kontrast mi připadá totálně out. Na to jsou výrazně sofistikovanější nástroje. Jsem sice rád, že se tady tyto poučné články objevují, ale v poslední době mi fotografové spíš připadají jako tvůrci muziky na počítači. Korektní expozice je vždy naprostým základem technicky kvalitní fotografie. Ale díky za článek, rád jsem si ho přečetl.

  • Taffey
    Taffey
    17.07.2011 18:58

    Aby má předchozí slova nebyla brána jako nějaká kritika histogramu jako takového, ledacos se tím opravit dá, jen chci nabádat k tomu, že je to dobrý sluha ale špatný pán a jako pomocí každého potažítka, tak i s histogramem se dají udělat z fotky, při špatném používání, kulisy do domu hrůzy. Jak to často vidíme i tady, na Fa.

  • Walther Krupinsky 1
    Walther Krupinsky 1
    17.07.2011 22:02

    Jednim z fenomenu foto diskuzi je presny popis fotografie jakou dotycny poridil s seznamem problemu. Pak se o tom na 30 reply 5 lidi bavi jako o problemu zvyklosti neandrtalcu, kdy predstavivost pracuje naplno. Jaky je problem nalinkovat fotografii manzelky s tou berni urednici na molu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram