FotoŠkola 1 - Digitální fotoaparáty

FotoŠkola je nový seriál článků pro začínající fotografy, nebo pro nefotografy, kteří se jimi chtějí stát. V prvním díle se podíváme na digitální fotoaparáty - nezbytný doplněk fotografa. V dalších dílech se můžete postupně seznámíme s jejich ovládáním, vlastnostmi, ale i postupy při fotografování. Ale teď už ke kompaktům, zrcadlovkám i bezzrcadlovkám.

FotoŠkola je nový seriál článků pro začínající fotografy, nebo pro nefotografy, kteří se jimi chtějí stát. V prvním díle se podíváme na digitální fotoaparáty – nezbytný doplněk fotografa. V dalších dílech se můžete postupně seznámíme s jejich ovládáním, vlastnostmi, ale i postupy při fotografování. Vše jednoduchou a srozumitelnou formou bez zbytečných a matoucích podrobností.

Digitální fotoaparáty

Digitální fotoaparáty nahradily kolem přelomu tisíciletí ty klasické – filmové. Zjednodušeně řečeno došlo k nahrazení filmu digitálním snímačem. Postupně došlo ještě k dalším změnám – prosazení displeje místo hledáčku, experimenty s tvarem přístrojů (neúspěšné, většina fotoaparátů má stále tradičně cihličkoidní tvar). Hlavní směr vývoje ale prakticky navázal na analogovou (filmovou) fotografii.

A proto i dnes máme dva hlavní typy fotoaparátů, digitální kompaktní fotoaparáty a digitální zrcadlovky, které konstrukčně vychází ze svých klasických předchůdců. V posledních letech se objevil a prosadil ještě jeden typ fotoaparátu, který v klasické fotografii nebyl tak rozšířený: zrcadlovka bez zrcadla. Na okraji zájmu široké veřejnosti pak zůstávají další digitální následovníci klasických přístrojů – středoformátové fotoaparáty.

Kompakty

Digitální kompaktní fotoaparáty jsou nejrozšířenějším typem přístrojů. Malé, skladné, lehké, levné, automatické. Tak by se většina z nich dala charakterizovat. V začátcích digitální fotografie vypadaly filmové a digitální kompakty téměř stejně. Velikost elektroniky nedovolovala zmenšování a displeje nebyly samozřejmostí. To se ale rychle změnilo.

Kompaktní fotoaparát, jak je zřejmé z názvu, je z jednoho kusu. Přímo v sobě má objektiv, snímač, blesk a prostě vše, co je potřeba pro jeho fungování. Na displeji fotoaparátu se zobrazuje obraz ze snímače, který stále pozoruje scénu. Pokud máte na kompaktu hledáček, může to být buď elektronický, ve kterém je vlastně další malý displej, nebo průhledový, což je jen otvor ve fotoaparátu se základní optikou, aby bylo vidět, jak fotoaparát zoomuje.

Displej a elektronický hledáček mají výhodu, že zobrazují scénu přesně tak, jak bude zakomponovaná na fotografii. Často i ve stejné světlosti a barvách. Nevýhodou naopak může být malé rozlišení, kde neuvidíte všechny detaily. Průhledový hledáček zachová všechny úžasné schopnosti lidského oka, ovšem jak bude fotografie vypadat barevně neuvidíte. Také když budete fotografovat blízké objekty (kytka, mravenec, …), nemůžete se spolehnout na kompozici – průhledový hledáček je vedle objektivu a vidíte tak trochu jiné místo.

Objektivy kompaktů jsou ve fotoaparátu, i tak ale existují dvě zásadně rozdílné konstrukce. Klasický objektiv který je před snímačem a vysouvá se ven (jako u filmových kompaktů) a objektiv v přístroji, který se ven nevysouvá. Čočky se pohybují uvnitř. Většinou je objektiv umístěn vertikálně a kouká ven v pravém úhlu přes hranol – podobně jako periskop. Obě řešení mají pro a proti. Skladnost a odolnost „nevysouvacích“ objektivů je vykoupena menšími konstrukčními možnostmi – zoom, kvalita optiky, světelnost a podobně.

Miniaturizace kompaktů přináší ještě jednu „nevýhodu“. Zmenšování snímače ho činí náchylnějším k chybám a klesá technická kvalita fotografií – jsou tak nějak rozpatlané. Nutno ovšem podotknout, že pokud nechcete tisknou velké fotografie, není to takový problém. Na zmenšenině pro webové fotoalbum se chyby ztratí.

Nabídka přístrojů je samozřejmě široká a sahá od levných a automatických kompaktíků za 2000kč, přes stylové fotoaparáty, které sice hezky vypadají ale moc neumí, vodotěsné fotoaparáty, a fotoaparáty velké a funkční až po několik téměř profesionálních kompaktů za ceny kolem 10000kč.

Obecně lze rozdělit kompakty do několika skupin:

  • levné kompakty – většinou velmi automatické přístroje které neohromí ničím jiným než cenou, ale fotí
  • stylové kompakty – většinou velmi automatické přístroje které ale vypadají dobře, občas mají zajímavé funkce, parametry běžné
  • pokročilé kompakty – střídmý vzhled a pokročilé nastavení a funkce, občas technické novinky, vyšší cena
  • ultrazoomy – velký (20× a víc) zoom, rozměrné přístroje, dražší
  • „profi“ kompakty – pokročilé a manuální nastavení a funkce, složité ovládání, dražší, vyšší kvalita fotografií
stylový kompakt ultrazoom "profi" kompakt

Digitální zrcadlovky

Digitální zrcadlovky se konstrukce svých filmových předchůdců drží víc než kompakty. Je to dáno hlavně pohyblivým zrcátkem a velkým snímačem (kvůli kvalitě fotografií), který bráni miniaturizaci. Položíte-li vedle sebe klasickou a digitální zrcadlovku, najdete jen jeden zásadní rozdíl – LCD displej na zadní straně.

Název „zrcadlovka“ má původ v zrcátku, které v ní je. Toto zrcátko je běžně nastavené tak, že obraz procházející objektivem odráží do optického hledáčku a přímo do oka fotografa. Ten tak má všechny výhody hledáčku a přitom vidí přesnou kompozici. Při fotografování se pak zrcátko vyklopí, fotograf nic nevidí a obraz se promítá přímo na snímač. Hledáček je také použitelný u všech objektivů, které lze na DSLR nasadit.

Druhé a menší zrcátko odráží část světla na speciální snímače pro ostření, které je tak rychlejší a přesnější než u ostatních druhů fotoaparátů.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram