Test Sony Alpha A580

Mezi prozatím posledními novinkami, které firma Sony uvedla na trh, byly kromě nových SLT A33 a A55 i dvě „klasické“ DSLR A560 a A580 konstrukcí a tvarem podobné předchozím zrcadlovkám typu A550. Rozdílem je možnost natáčení videa a A580, na kterou se dnes podíváme, má také nový čip s rozlišením 16MPix.

Mezi prozatím posledními novinkami, které firma Sony uvedla na trh, byly kromě nových SLT A33 a A55 i dvě „klasické“ DSLR A560 a A580 konstrukcí a tvarem podobné předchozím zrcadlovkám typu A550. Rozdílem je možnost natáčení videa a A580, na kterou se dnes podíváme, má také nový čip s rozlišením 16MPix.

Více se rozepisovat o konstrukci a designu A580 je tak trochu zbytečné, jednalo by se o opakováními toho, co jsem již psal u A550. Jsou totiž po stránce konstrukce, tvaru i hmotnosti naprosto identické. Sony tak drží střední řadu zrcadlovek v podstatě v jednom těle, které se liší jen drobnostmi. Tělo A580 je oproti předchozím opatřeno drsnějším povrchem. Po nedávné SLT A33 má člověk opět pocit masivního těla i hmotnosti v ruce.

Pohled na zadní stranu nám ukáže již standardní rozmístění ovládacích prvků, pouze s jediným rozdílem, a tím je nahrazení tlačítka „inteligentního konvertoru“ tlačítkem pro nahrávání videa. Toto tlačítko je umístěno tak, aby bylo přímo pod palcem, nemuselo by však být tak utopené v těle fotoaparátu. Zbylé ovládání je stejné, křížový ovladač pro AF body, tlačítko funkcí, prohlížení snímků a koše, LCD výklopné pouze směrem nahoru nebo dolů. Nahoře vlevo pak tlačítka menu a nastavení displeje a vpravo, kromě již zmíněného tlačítka videa, ještě korekce expozice a aretace měření expozice.

Horní strana je tvarově stejná, jen rozmístění ovládacích tlačítek je trochu jiné. Otočný volič na levé straně pro výběr základního expozičního programu má méně voleb pro přímý výběr, ale dále v menu je možné ještě nastavit relativně mnoho dalších expozičních programů. Sáňky pro blesky s paticí Minolta DynaxAF jsou doplněny vstupy pro mikrofon. Madlo na pravé straně je o něco delší, což ocení lidé s delšími prsty. Tlačítka pro výběr režimu pohonu a ISO jsou posunuta dopředu, což je příjemnější, protože je můžete ovládat ukazováčkem přirozeněji než vzadu palcem.

Plastová dvířka na pravé straně ukrývají sloty pro SD karty a karty MemoryStick Duo a MemoryStick Duo Pro. Gumová dvířka na levé straně zase zakrývají USB konektor a HDMI a druhá konektor pro externí mikrofon a dálkové ovládání. Nad nimi je umístěn reproduktor. Opět si myslím, že umístit USB konektor, který je nejvíce využíván, pod gumová dvířka, není zrovna šťastné. Zasunovací plastová dvířka by byla praktičtější a měla by delší životnost.

Vpředu je standardně umístěn přepínač AF a MF zaostřování.

Hledáček, LCD a „živý náhled“

Optický hledáček je vybaven standardní matnicí, avšak počet zaostřovacích bodů se rozrostl na 11. Hledáček je sice velmi jasný, ale neustále jen se zvětšením 0,8× a s pokrytím 95% snímané scény. To je trochu zklamáním, protože někteří výrobci mají v podobné cenové a typové kategorii DSLR s většími hledáčky (Canon 550D – 0,87×, Pentan K7 – 0,92×). U DSLR v ceně přes dvacet tisíc bych očekával větší, když u A200 v ceně 8 tisíc to šlo. Patrně je to daň za funkci živého náhledu, protože ke zmenšení hledáčku došlo právě u první DSLR s touto funkcí. Jistou pomocí je dokoupení zvětšovací očnice 1,17×, která je v nabídce od více firem.

Abych však jenom nekritizoval, tento hledáček má jistě i přednosti. Při nastavení poměru stran 16:9 se vám zobrazí ořezové značky, a při nastavení bodového měření expozice zase kruh, ze kterého je expozice měřena. Ještě jedna věc mi trochu vadila. U předchozích DSLR bylo (při nastavení výběru místního AF bodu) středové tlačítko na kruhovém ovladači nastaveno pro přímou volbu středového bodu. Zde tomu tak není, a pokud máte nastaven některý krajní, musíte pro výběr středového AF bodu „doskákat“ přes všechny, které jsou v cestě. Přijde mi to jako určitá nevýhoda a krok zpět. V hledáčku se pod obrazem zobrazují údaje o režimu blesku a jeho nastavení i korekcích, údaje o typu AF a jeho aretaci, údaje o expozici a případné korekci na stupnici EV, počet zbývajících snímků pokud je jich méně než 9 a grafický symbol pro stabilizátor. Dále je tu ještě stupnice stabilizátoru SteadyShot™ INSIDE. Dioptrická korekce na pravé straně hledáčku umožňuje změnu v rozsahu –2,5 až +1 dioptrie. Z vnější části je hledáček chráněn odnímatelnou gumovou očnicí.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • k r
    k r
    12.01.2011 23:23

    Pro Martin Seemann, 550 ma take CMOS a ne CCD.

  • Martin Faltejsek
    Martin Faltejsek
    13.01.2011 15:51

    Zajímal by mě autofocus ve srovnání například s Canonem 50D nebo 60D. Mám teď starou A300 a jelikož už mě to vyloženě štve, hlavně za horšího světla s Minoltou 50mm f1.7 to v podstatě jenom projiždí a nechytá se. Asi to bude úplně jiná liga tahle Alpha. Budu šetřit.

  • Petr Beranek 1
    Petr Beranek 1
    21.01.2011 20:16

    Predpokladam, ze ISO100 je tradicne softwarova zalezitost (softwarove zesvetlene ISO200, tudiz cistsi obraz s prepalama). Dva sloty na pametove karty jsou take bezva, jenze to by musely byt pouzitelne oba soucasne (jako u Nikonu D7000) a ne je prepinat rucne pomoci prepinace mezi slotama...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    23.01.2011 10:10

    to přepnutí je otázkou 1 vteřiny :o)

  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    23.05.2011 14:06

    ...no pánové ... :-) jsem šťastný jako blecha, že mám A700 ... po tom, co tady čtu a vidím ..
    Přeji všem pohodové focení a "dobré světlo" ..:-)
    Petr Štefek

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (17)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram