SLT - jak funguje nový druh fotoaparátů

Sony nedávno představilo dva koncepčně zcela nové fotoaparáty označované jako SLT. Tento vývojový mezičlánek mezi tradiční DSLR a bezzrcadlovkou chce odbourat největší slabinu druhé jmenované skupiny - pomalý autofokus. Jak se to daří a jaké jsou výhody a nevýhody nových fotoaparátů vám přiblíží tento článek.

Co je to SLT

Nedávno představené fotoaparáty Sony A33 a A55 označované jako SLT (single lens translucent) jsou něčím zcela novým. Není to ani digitální zrcadlovka se svým optickým hledáčkem a zrcátkem, ani bezzrcadlovka bez zrcátka s elektronickým hledáčkem. Z mého pohledu mají SLT přístroje blíže k druhé jmenované skupině. Od zrcadlovek však převzaly zásadní prvek – rychlé AF senzory – a tomu byla přizpůsobena celá konstrukce. SLT mají zrcátko, ale na rozdíl od DSLR se nesklápí. Je polopropustné, proto ono „Translucent“ v označení. Velké zrcátko v SLT má jeden pozitivní důsledek. Vzálenost objektivu a snímače je větší než u bezzrcadlovek a tak jsou konkrétně nové A33 a A55 kompatibilní s objektivy pro zrcadlovky Sony. Zatímco v DSLR odráží zrcátko část světla do hledáčku a část propustí na senzory automatického ostření (při focení se sklopí a všechno světlo jde na snímač), pevné zrcátko v nových SLT odráží část světla na senzory AF stejné jako v zrcadlovkách a zbytek prochází stále na snímač. SLT tedy nemají optický hledáček jako zrcadlovky, ale jen elektronický. Zato ale mají stejnou technologii ostření a hlavně: při fotografování snímků stále „vidí“ i AF senzory a mohou ostřit, což u zrcadlovek není možné. Tato výhoda se naplno projeví při natáčení videa.

Srovnání technologie DSLR a SLT

Natáčení videa je silnou stránkou nových fotoaparátů. Doposud všechny přístroje, ať již kompakty, bezzrcadlovky nebo zrcadlovky, byly při natáčení videa odkázané na ostření pomocí detekce kontrastu. Kompakty a bezzrcadlovky protože nic jiného neumí, zrcadlovky protože se sklopeným zrcátkem rychlé senzory neviděly. A ostření detekcí kontrastu je pomalé, nepřesné a zvláště u zrcadlovek, kde je ostření kvůli malé hloubce osrosti kritické, se automatika často vyloženě trápí. U nových SLT vidí díky polopropustnému zrcátku zároveň snímač i AF body, a proto je možné rychle a hlavně přesně ostřit i při videu. A z prvních praktických pokusů je vidět, že to opravdu funguje.

SLT v praxi

Konkrétně u nových fotoaparátů Sony někdy funguje automatické ostření až moc dobře. Pokud vám na chvilku ujede natáčený objekt z aktivního ostřicího bodu, AF se po asi půl vteřině chytne a rychle zaostří třeba na pozadí. To dříve nehrozilo, protože než stará dobrá detekce kontrastu zareagovala, stihli jste záběr zkorigovat. Úplným řešením není ani více aktivních AF bodů. Za prvé netvoří souvislou plochu a menší objekt se tak opět může dostat mimo jejich oblast, za druhé má fotoaparát zaostřovací logiku klasické zrcadlovky a proto preferuje při výběru bodů objekty v popředí. Stačí tedy aby jeden z AF bodů najel na něco v popředí a fotoaparát zaostří úplně jinam, než chcete. Škoda, že v nových SLT Sony není možnost během natáčení videa rychle měnit zaostřovací bod, takto můžete na složitější kompozice zapomenout. I tak je pohodlí při natáčení řádově větší než s klasickou zrcadlovkou.

Polopropustné zrcátko

V první řadě jsou ale SLT přístroje fotoaparátem a proto s nimi budete fotografovat. V tom si vedou skoro tak dobře jako zrcadlovky, někdy i lépe. Pokud jste ale zvyklí na hledáček zrcadlovek, smiřte se s permanentním živým náhledem a hledáčkem jako u EVF. Když u většiny digitálních zrcadlovek použijete při živém náhledu rychlé ostření, obraz na displeji blikne, protože se musí sklopit zrcátko. SLT živý náhled nepřeruší, prostě zatraceně rychle zaostří. Dokonce rychleji než většina DSLR, protože se nezdržuje vyklápěním zrcátka. Při prezentaci firmy Sony byl permanentní autofokus vyzdvihován jako výhoda i při sériovém fotografování. V praxi zatím není mezi zrcadlovkou a SLT takový rozdíl. Obraz na displeji SLT při fotografování také bliká (protože fotografující snímač nemůže dodávat obraz živému náhledu) jako u zrcadlovek a díky tomu je fotografovaná akční scéna minimálně stejně obtížně sledovatelná jako u DSLR. Zda je výhodou, že AF senzory ostří i při samotném snímání fotografie, zatím nelze posoudit. Při 10 snímcích za vteřinu (Sony A55) se to ještě neprojeví, při této rychlosti ostří i zrcadovky. Pokud se však objeví přístroj rychlejší, bude právě toto jediná cesta, jak zaostřit. Každopádně je potřeba poznamenat, že Sony s A55 snížilo maloobchodní cenu rychle ostřeného sériového snímání 10fps o několik desítek tisíc korun.

sériové snímání bude silnou stránkou SLT

Systém polopropustného zrcadla má i nevýhody. Předně je to vůbec samotná přítomnost zrcadla. A33 a A55 jsou díky němu velké téměř jako zrcadlovky. Na první pohled rozdíl nepoznáte, pokud ale SLT sundáte objektiv zdvihnete zrcátko, zjistít, že vyčnívá ven, takže tělo je přeci jen menší. Druhý důsledek celé myšlenky SLT je, že část světla, která je směřována na AF body, nedopadá na snímač, a to ani při fotografování. Snímače SLT tak mají za daných podmínek méně světla než DSLR nebo kompakty. To musí být kompenzováno zvýšenou citlivostí a samozřejmě vzroste šum. Pěkně je to vidět na srovnání fotografií z A55 a nové DSLR Sony A580, které mají stejný čip. SLT šumí prostě o trochu víc. Dle Sony ubírá zrcátko snímači množství světla odpovídající 1/3 EV.

šum - předprodukční vzorek A33 (stejný snímač jako NEX-5) A33 (předprodukční vzorek) ISO 800

Má SLT smysl?

O samotných přístrojích Sony A33 a A55 by se toho dalo napsat hodně, to ale není cílem tohoto článku a konkrétní vlastnosti rozebereme později v recenzi. Zde jsem chtěl spíše přiblížit novou technologii a její výhody a úskalí. Mají tedy SLT s polopropustným zrcadlem budoucnost ve světě, kde kralují kompakty na jedné a DSLR na druhé straně a střed začínají okupovat bezzrcadlovky?

Technologie SLT určitě budoucnost má, protože se jedná o elegantní způsob, jak vybavit bezzrcadlovky rychlým ostřením. SLT čeká zářivá budoucnost, pokud se vydá cestou miniaturizace, protože pro „kompaktáře“ jsou velké rozměry příliš velkou daní za rychlé ostření a „zrcadlovkář“ se hledáčku a 1/3EV světla k dobru zatím nevzdá. Ve stávající podobě mají SLT šanci na úspěch mezi uživateli přecházejícími z kompaktů na DLSR, kteří často fotografují přes živý náhled, a tak pro ně bude SLT jen přínosem. Ve vzdálenější budoucnosti s citlivějšími snímači mě pak napadá i „hororový“ scénář, kdy SLT vytlačí DSLR, až lidstvo zjistí, že vlastně nepotřebuje optický hledáček. V tuto chvíli by si majitel zrcadlovky pořídil SLT jen pro natáčení videa.

Měl jsem možnost vyzkoušet předprodukční vzorek fotoaparátů A55 a A33, dle Sony již prakticky hotový. Z této A33 jsou také všechny fotografie a na mých dojmech je založený tento článek, některé skutečnosti se tedy mohou trochu změnit. Pokud vás zajímají konkrétně přístroje od Sony a jejich kvality, počkejte raději na recenzi. Také předchozí odstavec vyjadřuje čistě můj subjektivní pohled na věc a pokud máte vlastní názor, budu rád, když se o něj podělíte v diskuzi.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taffey
    Taffey
    09.09.2010 11:31

    -1/3EV, to není nic strašného. Pro zajímavost - je to 1/3 clony např.mezi F4 a F5,6 což je jedno clonové číslo, by byla světelnost ne F4, ale F 4,5. To zas takový rozdíl není, obzvlášť, pokud člověk nepoužívá F1,4 a podobně.
    Jinak je hloupá tvrdit, že by si dnes majitel DSLR koupil SLT jen kvůli videa. Je třeba brát v úvahu, dle mého odhadu 70% majitelů DSLR, kteří mají tento typ přístroje a přesto ho nevyužívají ani z poloviny ale vypadají jako borci. Sony to dobře ví a je si jista, že spousta lidí začne zrcadlovky prodávat a nakupovat tyto hybridy. Aniž jim to cokoli přinese. Mimochodem-točit video s tímto čipem bude velmi náročné na práci, to už autor článku správně napsal a ti, kteří jsou dnes zvyklí točit mobilama nebo kompaktama, dojdou velkého rozčarování ze špatných výsledků. Tím jsem si víc, než jist. Stejně, jako je spousta někdejších kompaktistů rozčarována z výsledků jejich nových zrcadlovek. Zrcadlovka, ani ta dnešní, vymakaná, není pro obyčejného cvakálistu. To se nedá nic dělat. A naučit se řádně točit zařízením s velkým čipem bude ještě problematičtější, než se naučit pořádně fotit s foťákem se stejným čipem. Vidíme to dnes a denně i ve zdejší galerii.

  • Ignacius
    Ignacius
    10.09.2010 21:52

    V návaznosti na příspěvek T. Hrubého připomínám že vše už tu opravdu jednou bylo. Podobnou technologii používal digitál HP C912. Místo zrcadla měl hranol který rozděloval světlo mezi čip a hledáček.
    Neměl ale výměnný objektiv.
    Na svou dobu (rok 2000) to byl unikátní foťák na hranici mezi klasickými kompakty a profesionálními DSLR. Stál přes 40 000 Kč.

  • Marek Velechovský
    Marek Velechovský
    11.09.2010 17:26

    hmm ... zajimavé

  • Vilém Figalla _ Figi _
    Vilém Figalla _ Figi _
    12.09.2010 23:08

    Proč není by nemohl být AF senzor pro natáčení na těle foťáku, tak jako na kamerách? problém vyřešený.... Jen by musel mít foťák databázi všech objektivů, kvůli ohnisku. Nic víc v tom není

  • Kajfik
    Kajfik
    08.10.2010 12:10

    To je sice hezké 10 snímků za sekundu a nepřetržité ostření, co ale zmíněno nebylo je to že panning je stejně nemožný. Jelikož se při rychlosti 10fps nestíhá promítat živý náhled (tedy ani do hledáčku). V praxi tedy pan-ujete naslepo... Tedy všechny fotky mázlé... Viz dpreview.com

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (12)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram