FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Pentax 645 N vs. Canon 5D: můj pohled v roce 2009

10.12.2009 8:00 Andrej Macenauer, FotoRádce - Fotoaparáty

Jak je to s výstupní kvalitou fotografie?

Nedělal jsem žádné složité výzkumy. Moje zkušenost je, že kvalita výstupu z Canonu EOS 5D a Pentaxu 645N v případě použití semi-profesionálního skeneru Minolta Dimage PRO je přibližně stejná. V případě skenování je navíc většinou třeba vyretušovat prach a odstranit část fialového nádechu daného stárnoucí studenou katodou skeneru. Srovnání vidíte na následujícím výřezu.

Srovnání snímku z Canonu EOS 5D s objektivem 24-70mm/f 2.8 a Pentaxu 645N s objektivem 45-85mm/f 4.5

Srovnání snímku z Canonu EOS 5D s objektivem 24-70mm/f 2.8 a Pentaxu 645N s objektivem 45-85mm/f 4.5

Canon EOS 5D s objektivem 24-70mm/f 2.8

Canon EOS 5D s objektivem 24-70mm/f 2.8

Pentax 645N s objektivem 45-85mm/f 4.5

Pentax 645N s objektivem 45-85mm/f 4.5

Film většinou znamená více práce při základním zpracování. Limitující pro kvalitu obrazu je kvalita objektivu (neuvažuji roztřesení snímku například díky nedostatečně robustnímu stativu).

Nechci otevírat diskuzi zrno filmu versus ošklivý šum digitálu. Šumu je u digitálu při stejném ISO zase méně.

Touha po věčnosti

Když píšu tyhle věty, napadá mě krásná melodie písně Queen “Who Wants To Live Forever“. Podle mne je dosti neurčitá perspektiva digitálních archivů na CDčkách, DVD nebo magnetických hard discích hlavní slabinou digitální fotografie. Občas dochází k dramatickým situacím, kdy třeba nemůžete přečíst pevný disk nebo jiné médium, a pokud není další záloha, nastává tragédie. Musíte se také smířit s tím, že vaše fotky na CD skončí jednou nejspíše někde v popelnici, protože je nikdo nepřečte. Takhle svět postupně přichází o obrovská množství fotografií, kterých však také vzniká mnohem více, než v dobách, kdy vládl film. Je to něco podobného jako v počátcích masové barevné fotografie, ze kterých se, díky nízké stabilitě filmových emulzí, mnoho nedochovalo. Tady má film z posledního desetiletí lepší perspektivy, neboť filmový průmysl v tomto období podstatně zlepšil stabilitu filmů a barev z hlediska dlouhodobého skladování. Musíte však držet váš archiv v suchu, temnu a chladu. Také to asi nebude na věčnost, pokud zrovna nechladíte jako v archivu Corbisu. Za tuhle jistotu si však zaplatíte. Vyvolaný snímek 6x4,5cm včetně filmu Fujichrome Provia 100 vychází na asi 12 Kč.

Archivace na cestách

Halda kvalitních paměťových karet je asi nejlepší řešení, kde digitál jasně vyhrává nad filmem jak ve váze, tak i v citlivosti na vnější vlivy. Odpadá problém citlivosti filmu na rentgeny na letištích, ale hlavně na dlouhodobé vystavení vysokým teplotám. Jedna cestovatelka mi řekla, že přešla na digitál z důvodu, že po půl roce cestování po jihovýchodní Asii měly její filmy po vyvolání totálně posunuté barvy. Opakované průchody filmů rentgeny hlavně u ISO nad 400 způsobí bělavý nádech. Celkově to však při cestě do 1 měsíce mimo tropy většinou není u filmů velký problém. Zálohování na kartách a magnetických médiích na cestách může mít také tragický konec. Pozor na mobilní telefony, trafostanice se silným magnetickým polem atd.

Spotřeba baterií a odolnost na cestách

Pro trekking v Himálaji a zejména v Karakoramu považuji Pentax 645 za ideální volbu. Mám vyzkoušeno, že měsíc vystačím se sadou kvalitních alkalických AA baterií. Samozřejmě se nesmíte pouštět do fotografování hvězdných drah, kde hodinové expozice rychle vycucají baterii. Solární nabíječky pro digitální zrcadlovky s výkonnými bateriemi jsou zatím nepohodlné řešení vyžadující mnoho času a používají se málo.

Zima není problémem ani pro Canon EOS 5D. Fotografoval jsem v jižní Sibiři při teplotě -20 C přibližně 5 hodin, než jsem vycucal čerstvě nabitou baterii. Problémem bylo spíše vždy zahřát prsty poté, co jsem je vytáhl na chviličku z rukavic.

Na nádraží v Barnaulu je -19 °C, dále od budov je samozřejmě ještě o trochu chladněji

Na nádraží v Barnaulu je -19 °C, dále od budov je samozřejmě ještě o trochu chladněji

Příprava na prazdnik, Barnaul (odhad -25 °C)

Příprava na prazdnik, Barnaul (odhad -25 °C)

Velikost senzoru/filmového políčka

Menší hloubka ostrosti daná větším rozměrem středoformátového políčka může být výhodou pro snadnější odpíchnutí hlavního předmětu od pozadí: například portréty. V makrofotografii, kde jde většinou o co největší hloubku ostrosti, to může být naopak nevýhoda. Velké senzory s velkým elementárním pixelem, které jsou součástí digitálních stěn, leží v jiné cenové kategorii a pro cestovní fotografii nejsou vhodné.

Fotograf s filmovým středoformátem se stává raritou

Fotografování je také hlavně zábava. Jako fotografové samozřejmě pozorujeme kolegy kolem sebe a dáváme se s nimi do řeči To, že se filmový Pentax 645 již stává opravdovou raritou, vidím v poslední době stále častěji. Asi nostalgie. Letos v New Yorku se mnou dalo do řeči hned několik lidí na téma Pentax/Mamiya a v Harlemu mi zase zapózovala krásná černoška. Odlišení je to určitě. S digitálem bych asi tak nezapůsobil.

Má tohle povídání vůbec nějaký závěr?

Nemyslím si, že film a hlavně ten středoformátový patří do starého železa, pokud zrovna nechcete pracovat pro média a věnovat se žánrům jako street fotografie, zvířata a reportáže obecně. Film v kombinaci se skenerem má výhodu ve velmi spolehlivé archivaci a zbaví vás problémů s přehráváním pevných disků, kopírovánínm CD-DVD apod.. Neřešíte tzv. digitální smršť stovek fotek, které neradi mažete. Kvalitně nafotíte jen to, co stojí za to. Přesto, pokud bych v dnešní době chtěl investovat do profesionální fototechniky, dal bych přednost digitální zrcadlovce s full frame čipem. To, co jde s vámi dál fotografickým životem, jsou hlavně objektivy. Myslím si, že časem bude full frame stále dostupnějším standardem, jako byl v minulosti kinofilm s rozměrem políčka 35x24mm.

Budu rád za všechny připomínky a komentáře. Můj pohled může být samozřejmě trochu subjektivní, protože jsem byl odkojen filmem a jsem na něj hodně zvyklý.

Hodnocení

Článek má 6 hodnocení, průměr je 1.3.

Komentáře

otec - Libor Jiřinec, 10.12.2009 10:11
Ahoj Andreji
Musím s Tebou z cela souhlasit.Článek snad vystihuje všechno nad čím jsem se v nedávné době zamýšlel.Ne vždy jsem s Tebou byl za jedno a to zvlášť v době kdy jsi mi dělal vedoucího.Myslím tuhle větu v legraci.Je to asi měsíc jsem prohlížel moji první Flexaretu a nevěřil jsem jak to uteklo.Vystřídal jsem od té doby plno foťáků, bohužel na full frame nemám nemohu tedy posoudit.Chci jen říct že film měl i svoje kouzlo při zpracování.Vlastní kompozice snímku už se těžko doháněla.Výsledek jsi viděl až jsi fotku vyrobil.Žádný živý náhled a podobně.Dnes si Photoshop poradí se vším....tak co se vlasně presentuje?Že by něco hodně skresleného až umělého?Je to ještě vůbec fotografie? Něj se moc fajn. Jiřinec Libor
tomashr - Tomas Hruby, 10.12.2009 15:46
Andrejův článek celkem sedí, mám ze srovnání Bronica ETR kontra nejprve EOS1D IIN a v současnost 5DII podobné pocity. Když se 6x4,5 srovnávalo s 1DII (stejná hustota čipu jako 5D, jen o kousek ořízlé- crop 1,3x), tak to bylo jak kdy - DSLR vyhrála při větších ISO atd., naopak středoformát byl přeci jen lepší na malých ISO atd. Ovšem 5D mark II už Bronicu "válcuje" prakticky vždycky - někdy je rozdíl malý, někdy větší.
Trochu bych ale polemizoval s třetím odstavcem od konce - podle mě zrovna v letošním roce nastal docela výrazný propad cen digibacků k středoformátu (Mamiya DM22/28, nějaké věci od Leaf) a zvolna se tato varianta vrací do hry - jo, je to pořád drahé, ale řekl bych, že z pozice "zcela nedostupně drahé" se posunulo postupně do poměrně reálné polohy - myslím si, že konkrétně pro Andreje by to stálo za prozkoumání...
garry_n - Jiří Novotný, 10.12.2009 20:26
Děkuji za článek také řešín digitál versus středoformát. Archivace fotek na mediích bych se nebál. Stačí duplicitní zálohovací schéma a o nic nepříjdete.
vita.koca - Vít Kocián, 10.12.2009 21:13
Me by jeste zajimalo opravdu prime srovnani dynamickych rozsahu. To je IMHO posledni vec, ve ktere digi zaostava. V clanku padlo, ze pri zpracovani rawu muzu ten dynamicky rozsah dostat dal. To je mozne, ale ja osobne praci v pocitaci nesnasim a minimalizuji ji uplne na mozne minimum. Plus dalsi vec je format. Urcite fotky jdou oriznout, ale ja rad delam "na hotovo". Tudiz je pro me kompozice primo do ctverce (fotim SF vyhradne na ctverec) bavi vic, jsem duslednejsi v kompozici. Na digitalu k tomu pristupuju tak, ze si to proste riznu, kdyz to nebude presne. Ale to srovnani dynamickeho rozsahu (nejlepe s CB filmem) bych ocenil velmi :-)
tomashr - Tomas Hruby, 10.12.2009 21:49
Tvrdit, že digitál zaostává v dynamickém rozsahu je upřímně řečeno pověra, to už neplatí (a nejen pro nejnovější těla). Někdy to tak může zdánlivě působit z důvodu, který Andrej zmínil v té poznámce o "plynulosti přechodu" - u DSLR mohou někdy v extrémních situacích vyskočit určité rušivé jevy - třeba jakási "posterizace" kolem slunce atd., ale nenastává to ani zdaleka tak často. Bohužel je to ale taky příčina, proč je dost problém udělat nějaké zcela objektivní srovnání s filmem - "laboratorní" porovnání se může od "reálného světa" v některých případech dost lišit. Nicméně když to tak nějak zprůměruji, tak bych si dovolil tvrdit, že moderní DSLR jsou proti filmům (BW i barva) stejné či dokonce mírně lepší, ale dokážu namodelovat situaci, kdy bude naopak lepší vhodně zvolený film.
Co se týče zpracování RAW, tak pokud si navyknete na Adobe Lightroom či Apple Aperture, tak v podstatě nějaké komplikované konverze atd. zcela odpadnou a práce je naprosto transparentní a velmi rychlá. Demonstroval jsem to jednak já a nezávisle na mě Aleš Radikovský z FA na posledních dvou "Setkáních fotografů" - doporučuji nějakou podobnou akci shlédnout, je to skutečně jistý posun v celkové filozofii práce s daty z DSLR, kterou si je lépe nechat ukázat názorně. Každopádně fotit do RAW je víc než žádoucí a podstatné je, že to dnes již nemusí znamenat téměř žádnou komplikaci při zpracování.
vita.koca - Vít Kocián, 10.12.2009 23:48
Dekuji tedy za nastineni mozneho reseni, napisu ti zpravu, at sve blbe dotazy nepisu sem :-)
dady - Zdeněk Ondrášek (dady), 11.12.2009 7:15
Dobrý a objektivní článek, porovnávající středoformátovou techniku.
Andrej - Andrej, 11.12.2009 10:52
Dik za všechny připominky. Nyni chystame expedici do Ethiopie. Planujeme trek v horách na Ras Dashan (4,500m), 10 dni bez elektriky a k tomu ještě filmovat. Určitě budu brát i Pentaxe, ale jen s lehkými pevnými skly. V Ethiopii jsou zároveň zvířata-ptáci a to je na dlouhá skla. Smrtící kombinace.Zatím jsem se neodvážil to všechno sbalit. Na Setkání fotografů poreferujeme..
jka2005 - Jiří Vyvlečka, 12.12.2009 0:47
Pentacon six s nasazeným TTL hranolem vypadá impozantně a Flexaret také budí pozornost a tak je občas vezmu na vycházku. Mnohdy turisty zajímám více než přilehlá katedrála a tak jim i zapózuji. Někdy místo Flexarety beru k Psixu dřevěný stativ.
job61, 12.12.2009 10:05
Myslím, že pan Macenauer v jedné pasáži svého článku nenápadně ale naprosto správně poukázal na jednu v obrovských slabin současné digitální fotografie, kterou je archivace snímků. Ještě před pár lety běžně používané floppy disky již dnes nikdo není schopen přečíst. Zcela obdobné to bude za pár let s dnešními "vykřiky" archivačních technologií - CD disky, hard disky, flash paměťmi atd. atd. Těm, kteří věří trvanlivosti a stálosti archivů (viz předchozí názor pana J.Novotného) bych doporučil návštěvu jakékoliv větší IT firmy (sám v oboru pracuji přes 20 let) a požádal o prohlídku jejich skladu vyřazených hard disků, pásek, přepisovatelných médií atd. U většiny havárií se přitom nejednalo o fatální přičinu, někdy disk přestane pracovat
zcela bez jakékoliv výstrahy, u CD-ROM médií stačí pár dnů či týdnů nevhodného uložení, vyšších teplot a záznam odejde do "věčných lovišť". Docela jinak se v těchto souvislostech jeví také ona "finanční" výhodnost digitálního záznamu. Zatímco ten, kdo si koupí film, si zároveň koupí jeden z nejdokonalejších způsobů archivace - optický
záznam (takto jsou archivovány nejcennější záznamy v národních knihovnách, archivech apod.), "digitální" fotograf si cenu za média a práci s archivací musí přičíst (to mu výrobci samozřejmě taktně zamlčí). Na tyto záležitosti se v poslední době poukazuje stále častěji. Možná i to je přičinou pomalého vzestupu cen (možná se dívám špatně) starších mechanických těl a stále razantnějšího poklesu cen digitálního haraburdí (tak to nyzývá znamý blogger Ken Rockwell, jehož názory doporučuji všem k přečtení - www.kenrockwell.com), které si jejich majitelé před nedávnem odnášeli s hrdostí z obchodu jako výkřik techniky. Zvlášť pokud se ocitne v podobné situaci jako já, kdy jsem si chtěl nedávno nechat zvětšit fotografie svých (dnes už téměř dospělých dcer) z doby jejich dětství. Zatím jsem díky filmu neměl problém, ale za pár let...????
tomashr - Tomas Hruby, 12.12.2009 13:06
job61 - problematika archivací je na delší debatu. U digi se poněkud mlčí kolem některých problémů, akorát že obhájci analogu naopak přehlížejí možná ještě závažnější problém "redundance" ukládání. Ano film, vydrží (obvykle) docela dlouho, jenže v momentu povodně, požárů či vandalismu je ztráta absolutní a pořízení kopie je problematické a ztrátové, naopak u digi se tohle dá řešit s náklady minimálními. Jiná věc je, kolik lidí opravdu zálohování nějak řeší - asi poměrně velmi málo - ale možnosti tu jsou a nejsou nijak drahé.
job61, 12.12.2009 16:30
To tomashr: Jistě máte naprostou pravdu Tomáši v tom, že ani filmové médium není zdaleka stoprocentní. Nemáte však pravdu v tom, že tuto věc lze řešit s "minimálními náklady". (Možná krátkodobě, v řádů týdnů či měsíců, ale své fotografie si chcete zřejmě uchovat déle, nebo ne?) Pokud by to šlo levně, tak by potom společnosti s velkým množstvím digitalizovaných dat (filmové společnosti, hudební vydavatelství apod.) nevynakládaly obrovské částky na jejich zabezpečení do budoucna. Jako fakt musíme vzít i skutečnost, že operační systém v blízké budoucnosti přestane být co do souborových formátů kompatibilní s dnešními a Vám nezbyde nic jiného než svůj archív pracně znovu a znovu převádět. Jsou tu samozřejě i další věci, máte však pravdu v tom, že taková diskuze asi patří někam jinam. Já bych si jen přál, abychom za další roky mohli obdivovat krásné staré fotky, podobně jako tomu je dnes.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 12.12.2009 20:13
job61: Ja si to nemyslim, media jsou sice jina ale formaty dat se nijak zvlast nelisi takze do budoucna to bude jen o tom, prekopirovat data na jina media. Jiste film ma porad jeste neco do sebe ale zadna univerzalni pravda neexistuje a kazdemu vyhovuje neco jineho. Ja osobne vyzkousel snad uz vsechno co existuje od Zenitu a Prakticy, pres stredoformat a spickove digitalni i filmove zrcadlovky ale film mi uz z mnoha duvodu proste nevyhovuje a uprimne receno, uz ho nechci ani videt. Ale to je jen muj subjektivni dojem a je kazdeho vec, co ho oslovuje a bavi ....
W. - Walther Krupinsky, 13.12.2009 14:08
TO job61: to uz nas ale pekne lakujete, bavime-li se tedy o rezidentnim segmentu, jak to maji hollywoodska studia nevim.
Proc sem tahate diskety? Ja mam pouzitelna data, ktera jsem mel na 5,25 disketach, na 3,5 disketach a dale i na prvnim 40 MB disku. Je me uplne jedno kde jsou dneska 5,25 disketove mechaniky, nejsem archeolog, pokud bych nekde na pude nasel cizi 8 palcove diskety, pujdu za odborniky "z muzea".
Stejne tak me nezajima zivotnost meho aktualniho NAS serveru, nezajima me jake disky maji u "Carbonitu" kde mam uploadnutych 370 GB vybranych dat.
Ja vubec nechapu proc se to predklada jako problem, je to stejna zodpovednost jako spravne ulozeni negativu. Kazdy muze mit maslo na hlavne... o kolik ja uz jsem prisel negativu, budto zcela (asi 10ks) nebo velmi razantnim snizenim kvality (tak 50ks)... Mam z toho usuzovat, ze negativ nejde rozumne archivovat?
Velka vyhoda digitalnich dat je jejich duplikace. Nekdy v roce 1999 jsem si pronajal garsonku a kdyz jsme tam s majitelem poprve prisli na prohlidku, vypadalo to tam jako v kotli zaocenaskyho parniku...vsude cerno, prdla elektrika a pokoj s predsini vyhorely "bez plamenu", jenom doutnanim, vsechno oblozeni steklo, podhledy..., vypinace vytekly... sousedi to ani nezaregistrovali... kdybych tam mel negativy tak se jdu obesit. Pak tu mame povodne, deti, psy... O tom se vubec nemluvi, je to velky problem do budoucna tohleto archivovani negativu.
Kapsa - Michal Kupsa (Kapsa) www.michalkupsa.cz, 13.12.2009 20:31
Walther Krupinsky: To je presny, naprosty souhlas.
Jindra.K - Jindra Kodýdek, 13.12.2009 20:38
Hezký článek a příjemné, nezaujaté a objektivní porovnání a zamyšlení se nad možnostmi digitálu a analogového středoformátu. V záplavě fotočlánků, zabývající se jen a jen čistě technikou jako takovou pomíjejíc její reálné možnosti reálných uživatelů a fotografů, bylo toto povídání příjemným osvěžením.
Podobné články si s chutí na tomto serveru budu číst i v budoucnu.
pelt - Tomáš Peltan (pelt), 13.12.2009 21:31
Měl bych poznámku: vyčítat středoformátu fialové zabarvení kvůli špatné zářivce ve scanneru je stejné, jako vyčítat digitálu, že si fotograf nevyčistí čip.

Zajímavé by asi bylo i srovnání s některým větším středoformátem.
tomashr - Tomas Hruby, 13.12.2009 22:15
Pelt - jo, ta tvoje poslední věta stojí za zamyšlení... Zmínil jsem, že jsem musel uznat "porážku" Bronicy ETR (6x4,5) od 5DII, ale taky už mě napadlo, že by bylo zajímavé zkusit (třeba) RB67 - defakto dvojnásobný formát by to zase posunul o kus dál, náklady by přitom nijak moc nenarostly. Jenže by taky hodně narostla velikost a podle mě by se využitelnost na cestách docela komplikovala...
rabur - Radek Burda, 14.12.2009 1:39
nezbyva mi nez povzdechnout.. ach... zas dalsi turista, co vyrazi "preci" na ten Ras Dashen :-)

bystreje, silneje i vysse ...

(pak se vlastne neni co divit, kdyz ty fotky dopadaji, jak dopadaji)
gogen - ?!, 14.12.2009 13:19
Nejezdete uz nikdy fotit do Etiopie ... bude to stat za prd, nema to cenu ...
job61, 15.12.2009 11:17
To: Walther Krupinsky (plus Michal Kupsa, který přizvukuje) Máte naprostou pravdu v tom, že bytové katastrofě, kterou popisujete neodolá asi žádné médium. Problém je však v tom, že zatímco taková příhoda se stává jenom vyjímečně a jen někomu, problém "Co se současnými formáty digitálních forografií?" čeká za nějakou dobu všechny digitální fotografy (včetně mne), ať se jim to líbí nebo ne!! Formáty dat typu JPEG, TIFF, (o různých RAW formátech ani nemluvě) budou nahrazovány jinými, efektivnějším, tak jako se v nedlouhé historii IT stalo už mnohokrát. Nepomůže Vám ani onen upload na vzdáleném serveru Carbonite(mimochodem: Víte aspoň jako dobře je tento server zálohován a co se bude dít s Vašimi daty v případě výpadku či krachu firmy, která jej provozuje??) Současné paměťové karty budou za pár let tak akorát pro dekoraci - včetně foťáků, jež je používají (o to jde výrobcům především). Řada přemýšlivých lidí o tomto problému samozřejmě ví, snad možná proto se stále častěji objevují služby osvitu filmů z digitálních dat apod. Zda je to správná cesta, ukáže asi jen další čas.
W. - Walther Krupinsky, 16.12.2009 1:52
1, co bude s firmou Carbonite me absolutne nezajima. Prvni den kdyz zjistim problem, to vyresim. Riskuji pak den kdy budu mit data pouze na dvou geograficky ruznych mistech a ne na trech.
2, Ze nepujdou precist karty me vubec nezajima. 5 a 1/4 palcove diskety taky nemam jak precist a data z nich mam = nema smysl resit.
3, Pozaru asi moc neni. Secteme ale psy, hady, papousky, deti, kamarady deti, zlodeje, pozary, povodne, haseni pozaru v patre nad vami, zhrzene milenky (takto jsem prisel o vsechny VHS z cest a kamarad o digi fotky co mel v spolecnem PC).
4, Formaty a jejich budoucnost me nezajima, pokud nekdy nepujde precist JPG nebo DNG, postihne to miliardu lidi a vyresim to ihned. Je otazka proc by nekdo v roce 2030 udelal SW ktery neumi pracovat s JPEG nebo DNG. Pokud ano, konverzni program neudelaji pouze severokorejsti programatori a bude na vyber pouze z 287 ruznych konverznich programu.
Resite uplne blbosti a podcenujete takovou krizovou vec, ze mate zcela unikatni prouzek fotomaterialu o ktery driv nebo pozdeji prijdete... nebo o to prijdou vasi potomci... jedina sance je naskenovat to...
Zinedi - Miroslav Zitka, 17.12.2009 20:31
"...snad možná proto se stále častěji objevují služby osvitu filmů z digitálních dat apod."
Já bych teda spíš řekl, že mnohem, mnohem častější je opak - filmy se skenují a digitalizují, dokonce i digitálně vylepšují :-).
job61, 18.12.2009 10:51
Pro Miroslav Zitka: S digitalizací filmů máte samozřejmě pravdu, ale děje se tak pro účely zpracování nikoli archivace. To je dost velký rozdíl!
urbanec - Jakub Urbanec, 23.12.2009 22:14
Dekuji za clanek,
k archivaci digimedii. Zalohoval jsem na CD/DVD - spoustu uz ted nemuzu precist. Proto jsem presel na jednoduchy algoritmus: kazde 2 roky koupim za cca stejnou cenu 2kKc disk, na ktery puvodni archiv presypu. Tak jak je. Nic se neztrati. Tento archiv zalohuju na dvou mistech (jeden v pocitaci, jeden na ext. disku)
no a kazde dva roky koupim disk novy. Mrknete, kolik dneska stoji 1TB ;-)

Add formaty fotek: JPEG. TIFF bych se nebal. problem je RAW. Kazdy vyrobce ma vlastni format (az na DNG a novou Leicu ;-) a RAW precist muze byt problem. Tam ale vzdy pomohou volne sirene programy, ke kterym je k dispozici zdrojovy kod. Chvala Free/OpenSource! (a ted se na me vsichni vrhnou) predstavte si situaci za dvacet let. - Chcete TUHLE.raw fotku. moc chcete. Na virtualnim pocitaci (tak jak muzete bezet ZX Spectrum) pustite volny system z roku 2010, prekopilujete stary program na konverzi RAW do JPG a jpg - ten bude citelny furt ;-)


PF MMX
tomashr - Tomas Hruby, 24.12.2009 15:30
Já bych až tak nedramatizoval ani RAW - třeba ACR od Adobe dosud podporuji defakto cokoli včetně dávno nevyráběných věcí jako Kodak DCS či Canon D30 (ne 30D!!!). Ono to ponechání již vyvinuté podpory asi nestojí skoro nic, paranoik si navíc může udělat kopii konvertovanou do DNG v demosaic módu, která bude čitelná kdykoli (takový "zuniverzálněný" RAW).
Ivanhoe18 - Ivan Ivanhoe, 27.12.2009 10:56
Komentár rozumný a triezvy..
Ale : vytiahnem kvalitnú fotku zo stredoformátu a mám nanej nie kvázi 3D, ale 2D efekt/tak si to nazývam ja sám /.. ten bohužial na digitale nemám.. ten jemnulinký priestor.. :-D
kalibrace
Fomei - studiové vybavení