V nedávné době uvedla Sony na trh, jak sama uvádí, novou generaci DSLR řady Alpha a to hned ve třech provedeních. Podle velikosti, rozlišení snímačů a několika dalších typických prvků známých z předchozí řady lze říci, že se jedná o pokračovatele dosavadních tří základních typů. Podívejme se na nejvyšší model z těchto tří a to Alphu A380.

Úvodem pár slov o všech třech modelech. Jedná se o tři nové DSLR s poněkud netypickým označením: Alpha A230, A330 a A380. Dle několika základních parametrů v nich lze vidět inovované dosavadní zrcadlovky Alpha A200, A300 a A350. Otázkou je, zda se jedná o rozšíření řady nebo o náhradu dosavadních typů, které se přestanou vyrábět.

Sony Alpha A230, A330, A380

Velmi zjednodušeně se dá říci, že A230 je základní nejnižší typ s 10Mpix čipem a pevným LCD, A330 vylepšený model s 10Mpix čipem, pevným LCD a funkcí Live View, a A380 nejvybavenější typ s 14Mpix, funkcí Live View a výklopným LCD. Stejně tak jako u předchozích je podobné menu a funkce. Všechny modely je možné připojit k jakémukoli HD Ready/Full HD televizoru a prohlédnout si fotografie na obrazovce ve velkém rozlišení. Novinkou u fotoaparátů Alpha je funkce BRAVIA Sync, která umožňuje prohlížení fotografií a ovládání dalších funkcí fotoaparátu pomocí dálkového ovladače televizoru. Další možností je vyjmout volitelnou paměťovou kartu Memory Stick a na ní přenést snímky do některého ze stále se rozšiřující řady Sony HD zařízení (notebooky VAIO, herní konzole PLAYSTATION 3, digitální fotorámečky a fototiskárny). Všechny nové modely jsou kompatibilní s kartami Memory Stick PRO Duo, PROHG Duo i kartami SD a SDHC.

Co se však výrazně změnilo je design zrcadlovek a způsob ovládání. Zde bude možná mnoho uživatelů překvapeno, někteří mile, někteří možná nemile. Osobně, pokud mohu říci, mě nový design příliš nenadchnul. Musím ale upozornit, že v oblasti designu je hodnocení opravdu velmi subjektivní a každému může vyhovovat něco jiného.

Základním prvkem, který vycházel ještě od Minolty, byla robustnost zrcadlovky, která společně s masivním madlem pro pravou ruku velmi dobře zajišťovala kvalitní a pevné držení zrcadlovky v ruce a zabraňovala náhodnému vyklouznutí. U A380 je design nový a řekl bych takový „japonský“ (nechci se tímto nijak dotknout japonského národa), nebo řekněme „dívčí“. Problémem, alespoň pro nás Evropany, je velikost této zrcadlovky, která sice není v základních rozměrech o mnoho menší, ale ve spojení s designem bude mít mnoho lidí problém s jejím pevným držením. Zvláště ti, kdo mají velké ruce. Já osobně mám ruce poměrně malé, a i mně se tato zrcadlovka drží s pocitem „držím malou dětskou hračku“. Z dřívějšího velkého madla zůstalo pouze malé poloviční torzo, o které se opřou už jen dva prsty, malíček „lítá“ pod fotoaparátem a palec se „tyčí“ nad přístrojem jak anténa starého mobilního telefonu.

U předchozích typů DSLR tento problém s výškou (a ta byla díky madlu větší) dokázal vyřešit přídavný vertikální grip. Bohužel u novinky A380 (a stejně tak A330 a A230) jsem žádnou zmínku o třeba i připravovaném vertikálním ovládání nenašel, a také pohled na spodní stranu fotoaparátu nenasvědčuje, že by se grip připravoval. Kromě stativového závitu zde nejsou žádné středící nebo připojovací prvky a dvířka bateriového krytu nevypadají, že by šla lehce demontovat.

Porovnání s předchozí A350

Na předchozích obrázcích je porovnání tvaru s předchozí A350. Na první pohled je patrný spíše hranatý design nové DSLR s mírným zaoblením boků přístroje. Madlo pro pravou ruku je vysoké pouze přes polovinu výšky přístroje a je výrazně užší a „odtažené“ od objektivu, takže lidé s velkými prsty sice nebudou mít problém dosáhnout mezi madlo a objektiv, ale na druhou stranu tělo ztrácí tu dobrou stabilitu, kdy bylo „zaseknuté“ na prstech a nehrozilo sklouznutí dolů. Rozepisovat se více o konstrukci je celkem zbytečné, bylo by to opakování již dříve napsaného, takže jen stručně. Základním materiálem je tvrzený plast s prvky z ocele a hliníku. Povrch má jemně zdrsněnou strukturu s matným provedením černé barvy, kterou doplňuje výrazné oranžové logo „Alpha“ a široký kovový kroužek bajonetu. Tělo má zdrsněný povrch na madle i na levé straně. Gumový proužek je také na pravé zadní straně pod palcem. Prostor nad bajonetem skrývá pouze soustavu zrcadel – typ pentamirror.

Chybí tlačítko vyklopení blesku, který se vyklápí automaticky. Stejně jako u předchozích DSLR, zůstal na horní části pouze jeden kruhový ovladač na levé straně. Tlačítko přepínání AF/MF je opět tradičně vpředu pod objektivem. Tlačítka na horní i zadní straně mají lehce kulový design a jsou mírně utopená, což může některým uživatelům působit problémy při jejich spínání. Kvůli zvětšení LCD bylo rozložení ovládacích prvků přepracováno a zároveň byl snížen jejich počet. Také zmizel zadní volič ostřicích bodů (škoda) a nahradil ho volič funkce blesku, displeje, ISO… tento volič je známý z kompaktů Sony a na zrcadlovce mi osobně moc nesedí. Zůstalo tlačítko menu, koše, prohlížení snímků a funkce Fn.

Orientaci vám ulehčí také nové rozhraní na přehledném 2,7" LCD displeji.

Krytka baterie je ve spodní části a podobně propracovaná jsou i dvířka na levém boku, pod kterými se schovává slot pro Memory Stick a SD kartu, USB a HDMI konektor.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    02.10.2009 10:56

    osobně bych třeba celou tu řadu 200,230,300,330,350,380,500,550 "zmenšil" na A200 s upgradem pro zobrazení informací o funkcích (pro začátečníky) a A550.... a to by stačilo...

  • Milan Topor
    Milan Topor
    03.10.2009 09:11

    Taffey: kolik jsi toho nafotil s A900? Porovnavat ji s D7D se dost dobre neda - A900 je ve vsech parametrech mnohem lepsi.

    Petr W: ja se zase vzdy dobre bavim kdyz nekdo neco nepotrebuje a nevyuziva a proto to nepotrebuji ani ostatni, nejlepsi je to vsem zakazat nejakym predpisem jak nam v mnoha oblastech predvadi socani a EU.
    Ja napr. dost vyuzivam nasledujici: ISO, korekce expozice(i blesku), AEL(i SLOW SYNC), prepinac AF/MF, rezim blesku, predslopeni zrcatka, mene casto i dalsi funkce.
    Vse stiskem jednoho tlacitka - je to nekdy vyhoda, nekdy je to jedno, napr. u foceni svatby je to velke plus.
    A to i z toho duvodu, ze D7D neni zdaleka tak dobra jako napr. A700/900 - tam je nutnost korekci mensi.

  • Karel Luffer
    Karel Luffer
    03.10.2009 18:13

    Zdravím. Zřejmě to nebude fotoaparát pro běžného obyvatele čr, za ty peníze by asi každý koupil poloprofi z bazaru, např 40D, D200 apod..., jenomže je pravděpodobné, že turisti z japonska budou ověšeni právě těmito aparáty. Sony si navíc drží pověst přesných expozic, takže kdo vyzkouší, bude spokojen, sám osobně tuto evoluci vidím za nesmyslnou a čistě amatersky-turistickou, mějte se.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    03.10.2009 20:33

    ano tak, pro nás fotoblázny a nadšence tato třída nic moc nepřináší, ale širší skupině foto veřejnosti a novým fotografům co chtějí přejít z kompaktů na DSLR je to dobrá možnost jak se zrcadlovkou začít.

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    22.10.2009 15:49

    Ten sum pri ISO 100 a 200 na modre obloze je vtip ci co? :o)) Kdyby to byl Olympus pochopim, ale toto ne.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (36)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram