FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist
Centrum FotoŠkoda - váš specialista na foto - video techniku a fotografické služby.

Olympus SP-590 UZ

25.6.2009 8:00 Petr Koritina, FotoTest - Fotoaparáty digitální

Testovací fotografie III.

Stabilizace. V rohu snímku je originální výřez snímku.

Stabilizace

Stabilizace

Stabilizace

Stabilizace

Ostatní.

Náhled

Náhled

(R) Výřez, f/5.0, 1/50 s, ISO: 125, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 676 mm

(R) Výřez, f/5.0, 1/50 s, ISO: 125, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 676 mm

(R) Výřez, f/5.0, 1/50 s, ISO: 125, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 676 mm

(R) Výřez, f/5.0, 1/50 s, ISO: 125, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 676 mm

Náhled, f/8.0, 1/2000 s, ISO: 64, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 392 mm

Náhled, f/8.0, 1/2000 s, ISO: 64, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 392 mm

Náhled, f/5.6, 1/2000 s, ISO: 64, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 26 mm

Náhled, f/5.6, 1/2000 s, ISO: 64, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 26 mm

Šum. Podstatný rozdíl při zapnuté redukci šumu není zřetelný. Vyšší ISO jak ISO 400 bych požil pouze s jasným cílem, neboť se začínají ztrácet detaily. Snímky s hodnotou ISO400 se zdají být i zřetelně měkčí (neostré), viz. i snímky výše. Zde bych doporučil nastavit ostrost a kontrast zpracování na vyšší hodnoty (podle vlastní "líbivosti").

Rodinné fotografie. Zde SP-590 může nabídnout opravdu mnoho. Dobré ostření, detekci úsměvu, projasnění stínů...

Náhled

Náhled

(R) Výřez, f/5.0, 1/250 s, ISO: 250, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 676 mm

(R) Výřez, f/5.0, 1/250 s, ISO: 250, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 676 mm

Náhled

Náhled

(R) Výřez, f/5.6, 1/400 s, ISO: 64, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 129 mm

(R) Výřez, f/5.6, 1/400 s, ISO: 64, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 129 mm

Náhled

Náhled

(R) Výřez, f/5.6, 1/125 s, ISO: 64, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 72 mm

(R) Výřez, f/5.6, 1/125 s, ISO: 64, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 72 mm

Závěr

Olympus SP-590 UZ je fotoaparátem pro technicky náročnější uživatele, kteří však nechtějí investovat do DSLR. Cena tohoto modelu jejich cenu převyšuje, avšak rozsah 26-676mm je u zrcadlovek téměř nezaplatitelný a pokud navíc dokoupíte konvertor... Při vyšších citlivostech se ztrácí detaily a ostrost snímků. Nenajdeme HD video. Ukládání snímků na kartu trvá déle, než je obvyklé. Především při dlouhých ohniscích a časech dokáže dobře fotografii "udržet" stabilizovaný čip, případně digitální stabilizace obrazu. Aberace je vzhledem k rozsahu objektivu slušná. Výborné jsou sekvenční režimy a ke kladům rozhodně patří vysoká výdrž na jedno nabití baterií.

KladyZápory
rozsah zoomu 26 mm - 676 mm nemá RAW formát
sekvenční režimyzpracování jpg při vyšší citlivosti
výdrž baterií 
maximální čas expozice 8 minut  

Děkuji firmě Olympus za zapůjčení fotoaparátu k redakčnímu testu.

Hodnocení

Článek má 2 hodnocení, průměr je 1.0.

Komentáře

Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 25.6.2009 8:59
No, ta fotka holčičky u pole s obilím je příšerná - takovou bych sem ani nedával. Je neostrá a přepálená. Vzhledem k času, ISO a ohnisku je to děs. Rozhodně nesouhlasím, že by tohle měl být foťák pro technicky náročnější uživatele. Spíš pro ty nenáročné.
Andrej - Andrej, 25.6.2009 9:33
To Jifi: Ta fotka s holčičkou je samozřejmě příšerná z hlediska fotografického, ale tohle je test fotoaparátu. Petrovi šlo o chromatickou aberaci objektivu na hraně bílá čepice vs, téměř černé pozadí.
petrkor - Petr Koritina, 25.6.2009 9:52
2 Jifi: zmíněný snímek je ohniskem 129mm (ekv.). Až na ostré stíny v obličeji jde o dobře nasvícenou scénu. Všichni víme, že megazoomy, vysoké rozlišení a kvalita snímku jdou trochu proti sobě. Takže konstatuji, že rodinný snímek, vytisknutelný na 10x15 existuje. Mimochodem chvíli na to, jsem na konci toho pole u lesa vyfotil člověka. Zabírá právě celý snímek (max. opt.+digi zoom). Kvalita asi jako z webové kamery, ale na normálním kompaktu by nebylo nic.
Kolik bude stát, ano podstatně kvalitnější, stejný rozsah při stejné světelnosti na zrcadlovku? Průměrný roční plat? A o tom to je... Čtenář, zákazník, si musí vybrat.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 25.6.2009 10:47
Právě proto, že to je test fotoaparátu ... tak bych si něco takového fakt nekoupil. Kompakt stačí do 5 MPix a zoom s rozsahem 10x stačí bohatě - lezly by z toho přijatelnější obrázky. Toto je už třeba pro mě tak mizerné, že bych to nekoupil ani manželce i kdyby to stálo 5 tisíc. Ten nesmyslný rozsah zoomu bych raději oželil a těch 12 MPix - dodnes jsem nepochopil, k čemu to u podobných přístrojků je dobré.
Holt reklamní masáž :-(
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 25.6.2009 10:51
ještě odpověď pro Petra Koritinu:
reaguji na větu "Takže konstatuji, že rodinný snímek, vytisknutelný na 10x15 existuje." Na fotku 10*15 cm stačí 2Mpix foťák ... Pokud by měl 4 MPix, tak z něj bude (ve srovnání s tímto hyper- mega- ultrazoomem) luxusně vypadající fotka cca 15*20 cm. Ze 4MPix se dá udělat slušně koukatelná A4 (pokud to nesrovnám s DSLR). Takže k čemu to má 12 MPix?
klassik - Rudolf Svoboda, 25.6.2009 11:28
Jifi: no protoze cim vic pruhu tim vic adidas.Cim vic pixlu, tim vic fotak
petrkor - Petr Koritina, 25.6.2009 11:33
Bohužel neexistuje megazoom s malým počtem pixelů, byť znalejší veřejnost ví, že by to mělo něco do sebe. Realita je zde taková, jaká je.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 25.6.2009 13:10
Navrhuju pro marketingové kouzelníky zlepšovák: Můžou uvádět rozlišení čipu v kilopixelech a hned to budou 1000x větší čísla :-))) Větší číslo, větší foťák :-)))
Ne, vážně, to je obludnost, udělat na tak malém čipu 12 MPix a zkombinovat to s 26násobným zoomem. Něco takového může koupit jedině člověk, který o focení nic neví.
andree182 - andreeeeee, 25.6.2009 13:50
osobne by som sa asi vyburil aj na tom, ze tento 'fotak pre narocnych' ma mizerny dynamicky rozsah (na co mi je 12 mpix, ked na fotke, kde osoba stoji v tieni, vidim skoro len biele okolie a cierny tien....)
p3sul3 - Martin Peč, 25.6.2009 14:32
...všechno v jednom a nic z toho ...výborný přístroj pro cvakaře
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 25.6.2009 15:05
Martin Peč:
tvůj komentář je naprosto výstižný - přesně tak to vidím taky; bohužel, marketingoví manažeři to vidí podobně jako Vietnamci s Adidasem :-(((
Tomatito - Tomáš Rak (tomatito), 25.6.2009 19:24
myslim si ze tu sme na fotoservri a tu to hodnotime ako fotografovia co nam uz nejake tie zrkadla presli rukou...uuplne neznalemu cloveku ktory s fotenim nema nijake skusenosti a chce nejaky fotak tak si myslim ze v pohode aj ked vobec nerozumiem naco to ma tolko pixlov..kompakt ktory uznavam je sigma DP1 ..mohol by sa niekto zamerat aj na nieco v style ze cip nieco medzi kompaktom a zrkadlovkou trebars 12mm krat 8mm na to dat maax 8 pixlov a nejake 16mm pevne sklicko nie fisheye a bolo by fajn :D cena tak do 7 tisic korun a pohoda
1200ZZR - David Lukáš, 25.6.2009 23:18
Kdysi jsem u foťáků sledoval všechny ty pixely, zoomy, a funkce, které člověk nakonec stejně nepoužije. Dnes mi stačí vědět jak kvalitní je objektiv a kolik pixelů je jeden cm2 čipu. Nejlépe pod 3Mpix/cm2. Tyto dva paramety nejvíce napoví o kvalitě fotky.Pro porovnání:

Tento Olympus: 43(!)MPix/cm2
Olympus E620: 5,1Mpix/cm2
Nikon D90: 3,3Mpix/cm2
Nikon D700: 1,4 (!) Mpix/cm2

Z toho si udělejte obrázek sami...
wayne, 26.6.2009 7:51
120ZZR vyborny priklad, fullframe zrkadlovka s profi objektivov za 10x viac ako tento kompakt, to je to prave :)

len pre porovnanie,
Sigma DP1 - 1.6Mpix/cm2
Sigma DP2 - 1.6Mpix/cm2

podotykam, su to kompakty...
Sigma DP2
Pan Galan - Mescalino, 26.6.2009 9:44
wayne, miesas hrusky s jablkami, foveon je trochu odlisna technologia
wayne, 26.6.2009 15:22
naschval, je to rovnake ako porovnavat UZ s FF zrkadlovkou :)
1200ZZR - David Lukáš, 26.6.2009 17:55
wayne, asi Ti to nedošlo, ten výběr jsem uvedl schválně: 1. Ultrazoom blížící se ceně levné zrcadlovky, .2 středně drahá zrcadlovka, 3.dražší zrcadlovka a 3.drahá zrcadlovka. Zatímco u zrcadlovek snížení hustoty pixelů tak nějak odpovídá zvýšení ceny a třídě, tak u kompaktu to těžce ustřelí. Ultrazoom má hustotu pixelů 30x větší a je 10x levnějsí. Proti Olympusu E620 je hustota 8,4x větší a jen 2x levnější. To je u mě jasná matika v neprospěch ultrazoomu.
Kajfik - Kajfik, 26.6.2009 20:12
1200ZZR
Ty matematiku, cena se neurcuje trojclenkou podle Mpix. Myslim, ze ti praskne hlava az zjistis, ze listek do metra stoji pro 56kg slecnu stejne jako pro 140 kg chlapaka...

No ale kdyz te to pocitani tak bavi tak si pocitej ty sve nemysly dale. Jeste bys mohl spocitat ten zazracny kvocient pro vsechny fotomobily... Samozrejme s ohledm na cenu.

Cela diuskuze je stejna jako pod kazdym kompaktem.. Ze vas to porad bavi.. Psat o megapixelech a velikostech snimacu...

Tady pisete hlouposti jako by Petr byl ten kdo rozhodoval jaky zoom ten fotak bude mit a kolik Mpix na jak velkem snimaci... Misto aby mu nekdo podekoval za jeho praci. Pro vas zrcadlovkare asi recenze zrejme nebyla urcena, tak nevim proc se tady ohnite a ztracite cas? Nebo si chcete jen honit trika jak mate dokonale stroje? Radeji bezte delat fotky a chlubte se vytvory a ne megapixly na centimetr ctverecni...

Recenze je pro lidi co vybiraji kompakt a jsou si vedomi toho ze se uz snad zadyny s rozlisenim 6 mpix nevyrabi... Jedine co tady muzete napsat at si budouci majitel v menu nastavi 6Mpix.. Fotky budou zabirat mene a kvalita zustane stejna...

Petrovi diky za recenzi, spoustu uzivatelu urcite nadchnou reklamy s obrovskymi papirovymi udaji - diky jeho recenzi si mohou udelat predstavu jaky realny vysledek z fotoaparatu dostanou. Petre diky!

A verim tomu ze Petr by mnohem radeji testoval poradne zrcadlovky s profi skly misto kompaktu...
Server je fotograficky a mysli i na fotografy v nejsirsim slova smyslu... Proto i kompakty...
Kajfik - Kajfik, 26.6.2009 20:23
Jen posledni pobidka, kdyz jste takovi frajeri tak vyrobte ten vas kompakt snu a prosadte se s nim na trhu, aby jste se uzivili... Vysvetlete lidem ze je lepsi... Uz vidim tu reklamu v televizi...

Prvni sot od Olympusu...

Hned na to nasleduje novy kompakt "no name" 4Mpix 5x opticky zoom. A hlaska kompakt s nejlepsi obrazovou kvalitou....

:) Uz vidim ten naval zakazniku, ktery by se nechali presvedcit:)

Asi nechapete ze firmy nejsou socialni organizace a nedelaji fotaky protoze je to bavi, ale protoze se chteji uzivit. A uzivi se jen kdyz fotak prodaji.. A to by se jim v konkurenci tezko darilo, kdyby pet let v kuse nabizeli 5mpix fotak..

Mudrlantum ZDAR.. Jo jinak az ten vas kompakt udelate, tak ja teda jeden beru... Ale musi mit vybornou optiku, svetelnost a crop nejvyse 3x! A samozrejme lidovou cenu.
Kajfik - Kajfik, 26.6.2009 20:45
:D :D :D

A uplne nejlepsi fotak bude - kdyz si vezmete jednobarevny papir metr krat metr v polotonu..

Bude sice mit rozliseni jen jeden pixel ale hustota bude zarucene nejmensi.. A navic fotka bude vzdy spravne exponovana - za vsech svetelnych podminek... No ideal :) :)

A vas slavny koeficient by byl: 0,1 x 10^(-12) Mpix/cm^2

tedy 0,1 nano(megapixelu na centimetr ctverecni).
Zlomek jsem nekrátil z toho duvodu, abyste výsledek měli ve stejných jednotkách.

:D :D :D

samozrejme to neberte vazne...
Petr Lunak - Petr Luňák, 26.6.2009 21:25
Kajfik: ona to ale az takova utopie neni, kdyby se toho chopil nekdo seriozne s tim, ze by do reklamy zahrnul nazorne ukazky, protoze i neznaly clovek ma porad zrak, takze kdyz nekomu ukazu fotku na A4 s tim, ze jedna bude patlanina a druha s kresbou jak z DSLR a zeptam se ho, jaky fotak by uprednostil, tak se vsadim, ze v ten moment mu bude upne jedno, z kolika ze pixelu je to vlastne tisknute a sahne po lepsi kvalite.Bez debat ale verim tomu, ze by byl laik prekvapeny, kdyz by zjistil, ze ta krasna A4 je z pouhych 4Mpix, hmm.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 26.6.2009 21:37
Kajfiku, zklidni hormon. Původně byla řeč o „kvalitě“ fotek, které z takového nesmyslného hyper- mega-shit zoomu lezou. Pokud se podíváš na výsledek, je nasnadě otázka, proč nás ti idioti z marketingu pořád přesvědčují argumenty, které jsou na úrovni vietnamských trhovců – víc pixelů, víc foťák, větší zoom, větší foťák. To je čirá demagogie na ohlupování nezkušených laiků. Kvalita fotek tím jde do háje. Nebo si snad myslíš, že je kvalita fotek odpovídající náročnějšímu uživateli?
Ano, děkuji autorovi za tuto recenzi. Něco takového bych nekoupil ani ve výprodeji. Ale závěr této recenze je jak vystřižený z reklamního letáku:
„Olympus SP-590 UZ je fotoaparátem pro technicky náročnější uživatele, kteří však nechtějí investovat do DSLR. Cena tohoto modelu jejich cenu převyšuje, avšak rozsah 26-676mm je u zrcadlovek téměř nezaplatitelný ...“
Já jsem si myslel, že technicky náročnější uživatel je ten, který chce lepší fotky než jsou ty průměrné. Tady ale dostane mizerné obrázky. Poznámce o technicky náročnějším uživateli nerozumím. Závěr této „recenze“ je jako tvrzení: Naše nové auto Trabant T601 nabízí komfortní svezení řidičům, kteří nepotřebují drahý Mercedes, za který nechtějí vyhazovat peníze. On je totiž rozdíl mezi kvalitou výstupu z toho nesmyslného UZ a z DSLR asi podobný, jako je svezení v Trabantu a v Mercedesu. Ano, obojí nás sveze. Toť vše ...
Pokud jde o kompakty, to se omílá opravdu pořád dokola: bohatě stačí 4-6 MPix a menší rozsah zoomu. Pokud by byl i trochu větší čip, fotky by z něj lezly o třídu lepší než z této hračky pro děti. Jak jednoduché ... Dál by se to dalo vylepšovat – funkce, rychlost, displej, odolnost ...
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 26.6.2009 21:39
Petr Luňák na to kápnul - místo nesmyslných čísel by bylo lepší vedle foťáku vystavit několik fotek 20*30 cm a myslím, že by lidi sedli na zadek, kdyby se doma podívali, co jim leze z jejich mega-zoomu za hrůzy.
JIWE - jiří weiser, 26.6.2009 22:24
Spoustu lidí tech.kvalitu neřeší.100 lidí-100chutí.
Jsou přece i tací,co neví o focení vůbec nic a u foťáku s 3.nás.zoomem mají postavičky na fotce jak figurky do člověče nezlobse.-prostě neudělají pár kroků dopředu,neboť ani neví,že seto "tak dělá"
Přesně pro takoé lidi to je.Tak jim tu radost nehaňte.Jezdí si na dovolenou spočnout a né (jako my fotografové) lovit nejlepší záběry.(kdo se vydává třeba brzo ráno po několikáté na stejné místo kvůli jednomu snímku,nebo si zaplatí,či jinak přesvědčí modelku,ten si to nekoupí)Ti ostatní velmi brzy poznají hranice možností takových modelů a buď se s tím smíří,nebo jim to pomůže zjistit co od focení očekávají a co k tomu vlastně potřebují.
petrkor - Petr Koritina, 27.6.2009 1:12
2all:
"technicky náročnější" je TECHNICKY náročnější. Ono s Nokií za 15 000 se telefonuje taky stejně jako s tel. za 600Kč, že. Ale je pro TECHNICKY náročnější uživatele (WiFi, GPS,BT,USB,3,5mm jack, 3G, a vím já co ještě).

Ad nápad na reklamu na papíře: KDE by to mohl potenciální zákazník vidět? V televizi???? Při jejím rozlišení těžko. V prodejně? Kdo to vyrobí, bude distribuovat a zaplatí?

Držte se prosím reality. A ta je u SP590ky taková, že je to nej zoom s tím, že fotky pro velkou část uživatelů to umí dobře a za zlomek toho, co udělají se zrcadlem... Někdokoupí kompakt do kapsy a k tomu za 30k zrcadlo a zvířátkách si nechá zdát. Jiný koupí SP590, fotky ze zoo vytiskne na 10x15cm a bude žasnout (v kladném smyslu), protože on ten medvěd na 100m bude při téhle velikosti docela OK.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 27.6.2009 8:57
petrkor:
s tímto výkladem technicky náročnějšího nesouhlasím - to je spíš technicky vybavenější. Pokud z toho lezou horší fotky než ze starého kompaktu, tak je přinejmenším pochybné říkat, že je pro technicky náročnější uživatele.
petrkor - Petr Koritina, 27.6.2009 10:11
Jen jsem napsal autorský výklad.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 27.6.2009 10:16
petrkor:
V pořádku. Ono by to byla asi zajímavá diskuze, kdo je vlastně technicky náročný uživatel ... Jestli ten, který chce mít foťák nadupaný funkcemi nebo ten, kdo chce, aby dělal kvalitní fotky. Konkrétně u tohoto nesmyslného UZ jsou ty parametry dost na úkor kvality - to je vidět naprosto zřetelně.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 27.6.2009 10:25
petrkor:
A ještě k těm ukázkovým fotkám - před lety měl Nikon brožuru formátu cca A4 (na křídovém papíře) a v ní byly i ukázkové fotky pořízené různými objektivy. Samozřejmě jen těmi ybranými, nemohly tam být fotky ze všech objektivů. Tehdy se ještě fotilo pouze na film. Takové brožury měli prodejci a ukazovali je zákazníkům.
Jinak dnes není problém dát i na web k foťáku fotky v plném rozlišení pořízené za různých světelných podmínek. Když jsou na webu fotky foťáku. proč by tam nemohly být i fotky pořízené tím foťákem? Pokud je to slušně fotící foťák, tak by mu dobře vypadající fotky pomohly v prodeji.
mpolan - Michal Polan, 27.6.2009 12:15
Jifi: Byl jste někdy nenáročným fotouživatelem (záměrně neříkám fotografem)? Připadá mi totiž, že se nedokážete oprostit od svého pohledu, který je naprosto jiný, než pohled většiny ostatních uživatelů. Jezdím závodně inline a protože to je zajímavý rychlostní sport, hodně se fotí. Když se podívám podél trati, tak uvidím tři, čtyři profi zrcadlovky, pět amatérských zrcadlovek různých tříd, desítku ultrazoomů, dvacet kompaktů, ale padesátku mobilů. Viděl jsem mnoho fotek z mobilu, ale o žádné nemůžu říci, že by byla kvalitní. Hezká třeba námětem, nebo kompozicí, to ano. Ale ne kvalitní.
Málokdo dnes tiskne fotky větší, jak 10x15 a tam se rozdíly zcela smazávají. Až někdo (třeba vy) přijde s novou formou marketingu, která uživatele přesvědčí, že tyhle foťáky jsou nesmyslné, třeba se situace změni. Osobně si to však nemyslím.
Kajfik - Kajfik, 27.6.2009 15:13
to Jifi

Michal Polan uz to napsal za me - presne tak Michale!

A k vasi odpovedi na me prispevky mohu napsat jen toto: Otazkou je zda nas vyrobce presvedcuje ze vic pixelu a vicenasobny zoom je lepsi.. Nebo si to mysli uzivatel a vyrobce mu to proste udelal, protoze mu to ten uzivatel pak koupi...

Bezni uzivatele nakupuji fotak podle akcniho letaku co najdou ve schrance... Malo z nich si precte tuhle recenzi, natoz aby brouzdali po netu a hledali fullsize fotky...

Fotky z fotaku muzete prezentovat pri propagacni akci. Ale tezko vam bude prodavac v Datartu ukazovat tluste katalogy fotek ve formatu a3, pro ruzne fotaky, ruzna ohniska, na ruzne clony a citlivosti.. Proc to nechapete?

Uzivatel ktery ma tendenci se vytahovat poctem Mpix bude potesen zaverem diskuze a bude spokojeny ze ma fotak s velkymi cisly. Uzivatel ktery vybira fotak podle kvality si podle teto recenze muze zhodnotit jeho kvality. Takze uz zadne vytky vuci autoru, jen podekovat za dalsi test. A az si tvi znami budou vybirat fotak tak jim maximalne muzes nahodit otazku jestli je pro ne dulezita i kvalita fotek pri vetsim tisku. A pak jim podle odpovedi doporucovat... Fotky v rozliseni pro facebook asi nedavaji velke pozadavky na kvalitu... Lidi pak maji radost, ze se jim pri vyletu do Tater podarilo vyfotit kamzika 500m daleko.. :)
1200ZZR - David Lukáš, 27.6.2009 19:10
Kajfik: Já nikomu nic nevnucuju. Šlo mi jen o to, že člověk absolutně neznalý věci, který si vybírá tenhle foťák netuší, jak propastný rozdíl je v kvalitě. A z testu to zas tak nevyplývá. Naláká ho zoom (i když ani neví, jestli ho vůbec potřebuje),nalákají ho megapixely a řekne si, že je to výhodnější než levná zrcadlovka. Protože myslí, že kvalita je jen malinko horší a čip třeba jen malinko menší. Kámošce jsem kdysi doporučil pitomou D40 a ta mi doteď děkuje, že tehdy nekoupila kompakt. Ale jestli chce někdo zoomovat, ať si zoomuje, já mu to neberu a je mi to hlavně jedno...
Romik - Romiiik, 27.6.2009 19:28
Víte co lidi ,pro nenáročné lidi si myslím že tento foťáček bohatě stačí. Měl jsem možnost s ním fotit a musím říct že to špatný kompakt není. Jo ale zrcadlovka je zrcadlovka ,je snad asi jasné že kompakt fotí hůř i kdyby měl třeba 100 megapixelů 220 krát optickej zoom s automatickym ostrenim a blesk jak kráva :D
Rodriges - Rodriges, 28.6.2009 13:04
Pokud si někdo porovnává fotky z tohodle foťáku a např. D 3 v PC v plným rozlišení, tak tam propastnej rozdíl je. Ale když ty samý fotky uvidí normální člověk na A4 na papíře, tak se žádnej velkej rozdíl v kvalitě mimo např. DR a DOF nekoná, těch 12 Mpx má pro fotky cca A4 obrovskou rezervu, takže se o nějakých patlaninách nedá mluvit (samozřejmě se jedná o fotky ve slušných světelných podmínkách na nízký ISO). Mám něco podobnýho doma, takže na rozdíl od většiny vím, o čem mluvím. Na běžný rodiný fotky a dovolenou je SP 590 naprosto v pohodě. A udělat s ním parádní fotky do brožury cca A4, po který volá Jifi, by nebyl žádnej problém, na to má kvalitu dostatečnou, což ostatně dnes skoro každej kompakt.
Petr Lunak - Petr Luňák, 28.6.2009 20:57
On Nikon ty brozury stale jeste dela, alespon ja takovou pro D300 a D3 mam.

"Ale tezko vam bude prodavac v Datartu ukazovat tluste katalogy fotek ve formatu a3, pro ruzne fotaky, ruzna ohniska, na ruzne clony a citlivosti.."

Tak tady uz je problem predne v neodbornosti drtive vetsiny prodavaicich, kteri tomu rozumi jako koza petrzeli.Pravidelne si to necilene overuju a pro Datart to plati dvojnasob.Co za bludy jsou ti prodavaci schopni vyplodit, to fakt jeden zasne.A netyka se to jen fotoaparatu, do mdlop padam i v oddeleni televizoru.
Nicmene abych nekrivdil jen prodavacum ze zminenho obchodu, "doporucuju" shlednout dnes odvysilane Rady ptaka loskutaka.Byla tam rubika o fotacich a kamerach a musel jsem prepnout program.Tragedie.
wayne, 29.6.2009 9:07
@120ZZR suhlasim s tebou, ale tomu prikladu v hustote mpx aj tak nechapem, pride mi to ako taka ta povestna buzeracia a poucovanie o tom ze niekto objavil koleso :) (neber to osobne prosim) A napr F200EXR ma 25mpx/cm2 a na kompakt robi najlepsie fotky pri zlom svetle ake som zatial videl (z kompaktu samozrejme).. uz len dufam ze miesto honby za mpx pride honba za dynamickym rozsahom a lepsom obraze pri vyssej citlivosti :)
mkubecek - Michal Kubeček, 29.6.2009 13:04
Rodriges: 12Mp je sice pro fotku na A4 dostatečných, ale ten foťák má těch 12Mp jen formálně, fakticky není schopen ani zdaleka tolik informace na snímač dostat. Když se podíváte na www.photozone.de, tak tam donedávna testy objektivů pro Canon (u ostatních je to obdobné) dělali na 350D, která má 8 Mp na APS-C (crop factor 1.6), a stačilo jim to na posuzování kresby i u "elkových" objektivů za desítky tisíc. Snímač toho Olympusu má přibližně šestkrát menší plochu, takže jeho velikost buněk odpovídá 72 Mp APS-C. To by jeho objektiv musel být doslova zázračný, aby dokázal reálně vyprodukovat kresbu, která by se těm 12 Mp aspoň blížila.
Ivanhoe18 - Ivan Ivanhoe, 2.7.2009 17:01
Toto, tento typ,je len vyplnenie segmentu na trhu, ktorý nieje obsadený.. Nič viac.. špecialita Olympusu.
Bývalé Elegantné klamstvá v letakoch typu "mechanicko-duálna stabilizácia obrazu"...
Tolko ludí s týmto osprosteli..
Karty čo nepasujú do starších typov..
SM 128Mb predávaná za 2000kč..
Ako možem cenovo verit takejto firme ?
Ono je toto fakt dobré len na rodinné fotografie.
kalibrace
Fomei - studiové vybavení
Cetrum FotoŠkoda - váš specialista na foto - video techniku a fotografické služby.