Objektivy pro Sony Alpha 700 – díl II.
Sonnar 16-80mm & Planar 85mm
V pokračování o Alfa700 si řekneme něco málo o dalších objektivech, kterých je díky bajonetu Minolta "požehnaně". Je tu řada nových od Carl Zeiss. Sony tak výrazně rozšířila okruh objektivů použitelných pro své DSLR Alpha100 i Alpha700, navíc kompatibilita zůstala zachována i pro DSLR Minolta typu Dynax 7D, 5D.
Carl Zeiss Planar T* 85/1.4 ZA
Druhým objektivem, který jsem měl možnost krátce vyzkoušet, byl vysoce světelný teleobjektiv Carl Zeiss Planar T* 85mm/1,4 ZA. Uvedení tohoto objektivu bylo možná trochu překvapením. Mnozí očekávali, že Sony převezme velmi kvalitní objektiv od Minolty 85mm/1,4 z excelentní G řady, ale nestalo se tak. Doufejme tedy, že tento Zeiss naplní očekávání fotografů zvláště proto, že se jedná o úplně novou konstrukci Planaru.
Konstrukce a ovládání
Objektiv je masivní a pevné konstrukce se specificky strohým a rovným, ale pěkným designem nové řady objektivů Sony Alpha. Už na první pohled je jasné, že se jedná o objektiv vyšší třídy. Povrch je z kovu se širokým kroužkem bez boční vůle, který má jemně vroubkovanou gumu po obvodu. Ostřící kroužek u testované kusu šel otáčet trochu ztuha, ale bez boční vůle. Součástí dodávky je i kruhová sluneční clona, taktéž z kovu. Její vnitřní části je vylepená černým sametem, uchycení má bajonetového typu na přední přírubě, která se při ostření neotáčí. Proto celkem nechápu, proč je sluneční clona kruhová a ne tvarovaná.
Objektiv se skládá z 8 čoček v 7 skupinách. Kruhová clona má 9 lamel. Objektiv je s pevným ohniskem 85mm se světelností 1,4 až 22. Objektiv je konstruovaný pro plný kinofilmový formát, takže jeho ohnisko při použití s dosavadními DSLR Sony a Minolta se nám 1,5× „prodlouží“ a „vznikne“ nám tak objektiv s parametry 127mm/1,4. V kinofilmové éře objektiv s takovými parametry myslím ani neexistoval. Závit pro filtry má průměr 72mm, hmotnost je 640g.
Zaostřování a kvalita zobrazení
Při ostření se přední příruba ani ostřící kroužek neotáčí, objektiv mění svou délku – vysunuje se a to cca o 2cm. Minimální zaostřovací vzdálenost je 85cm. Maximální zvětšení je 1:7,8. Objektiv sice nepodporuje funkci SSM (super sonic motor) známou z objektivu Minolta 70–200/2,8, ale to mu nebrání v rychlém a přesném zaostření.
Po stránce kvality je těžké hodnotit a těžké něco vytknout. Zkreslení je v podstatě nulové, vinětace žádná, chromatická aberace, pokud se vůbec objeví, je minimální, viditelná je pouze v bokehu v rozích snímku, ale i tak nepřekračuje velikost 3 pixelů. A to vše už od minimální clony, kdy už je i ostrost velmi dobrá. Velmi dobrá kresba bez „měkčení“ je i u vysokých clon typu 22. Tento objektiv zasluhuje opravdu velkou pochvalu.
Jak je patrné z předchozích dvou stejných snímků, při cloně 1,4 (první snímek) se občas objeví zelený nádech kontur v bokehu. Tento nádech však mizí již u clony 2,8.
Z předcházejících fotografií je patrné, že ostrost je výborná při všech clonách, i když samozřejmě při cloně 8 je patrný vyšší kontrast.
A ještě jedna ukázka stejné fotografie v různých clonách…
Pro ty, kteří ještě chtějí přesné měření, je tu ukázka MTF křivek.
A ještě pár fotografií na závěr:
Závěr
Pokud budu hodnotit subjektivně, tak se přiznám, že objektiv Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16–80/3.5–4.5 ZA mne neoslnil. Čekal jsem od objektivu této značky daleko více. Kvalitní ostrost s kontrastem a minimální aberaci i zkreslení. To první se potvrdilo, to druhé bohužel ne. Také nedávné zprávy na internetu, které naznačují určitou nestálost kvality sestavení u těchto objektivů, nejsou moc potěšující. I přes celkem dobrou mechanickou stavbu a ostrost s dobrým přenosem kontrastu je cena okolo 23.000,–Kč za průměrný základní zoom postavená dosti vysoko. V porovnání se staršími objektivy Minolta tento zoom nahrazuje svým rozsahem dva objektivy a to 17–35/2,8–4 a 28–75/2,8. Co se týče kvality zobrazení a světelnosti je však rozhodně nepřevyšuje.
U Carl Zeiss Planaru 85/1,4 ZA je to však jiné. Tento objektiv je „skutečný Zeiss“ a dokazuje, že tato značka patří mezi nejlepší. Objektivu v podstatě není co vytknout. Vysoká kvalita zobrazení, ostrosti a výborný přenos kontrastu, žádné zkreslení a žádná vinětace. To vše u něj najdeme. Jedinou vadou na kráse tohoto objektivu je možná jeho cena 43.500,–Kč. Je s podivem, že v Rakousku nebo Německu se cena objektivu i s daní pohybuje okolo 1200 Euro.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruChlapci, myslím, že nám bude lépe, když se smíříme s tím, že fototechniku musíme nakupovat mimo ČR...:-)
Někde ze závěru zmizela věta že ". Původní montážní linka se tak z Činy přestěhovala zpět do Japonska"
hezky se to čte,hlavně mi to pomohlo v rozhodnutí nechat či opustit 16-80 a pokračovat s Min.28-75/2,8.Přibudou řádky o Sony 70-200 SSM ?
Díky Q.
pokud bude možnost zapůčení tak určitě....
Tak tyhle skla mají prorazit cestu fy Sony, společně s novým FF tělem cestu do profi sféry. Teď jen jestli už nebude pozdě Bycha (Canon) honiti !
Bročák
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.