Objektivy pro Sony Alpha 700 – díl II.

Sonnar 16-80mm & Planar 85mm
V pokračování o Alfa700 si řekneme něco málo o dalších objektivech, kterých je díky bajonetu Minolta "požehnaně". Je tu řada nových od Carl Zeiss. Sony tak výrazně rozšířila okruh objektivů použitelných pro své DSLR Alpha100 i Alpha700, navíc kompatibilita zůstala zachována i pro DSLR Minolta typu Dynax 7D, 5D.

Carl Zeiss Planar T* 85/1.4 ZA

Druhým objektivem, který jsem měl možnost krátce vyzkoušet, byl vysoce světelný teleobjektiv Carl Zeiss Planar T* 85mm/1,4 ZA. Uvedení tohoto objektivu bylo možná trochu překvapením. Mnozí očekávali, že Sony převezme velmi kvalitní objektiv od Minolty 85mm/1,4 z ex­celentní G řady, ale nestalo se tak. Doufejme tedy, že tento Zeiss naplní očekávání fotografů zvláště proto, že se jedná o úplně novou konstrukci Planaru.

Konstrukce a ovládání

Objektiv je masivní a pevné konstrukce se specificky strohým a rovným, ale pěkným designem nové řady objektivů Sony Alpha. Už na první pohled je jasné, že se jedná o objektiv vyšší třídy. Povrch je z kovu se širokým kroužkem bez boční vůle, který má jemně vroubkovanou gumu po obvodu. Ostřící kroužek u testované kusu šel otáčet trochu ztuha, ale bez boční vůle. Součástí dodávky je i kruhová sluneční clona, taktéž z kovu. Její vnitřní části je vylepená černým sametem, uchycení má bajonetového typu na přední přírubě, která se při ostření neotáčí. Proto celkem nechápu, proč je sluneční clona kruhová a ne tvarovaná.

Objektiv se skládá z 8 čoček v 7 skupinách. Kruhová clona má 9 lamel. Objektiv je s pevným ohniskem 85mm se světelností 1,4 až 22. Objektiv je konstruovaný pro plný kinofilmový formát, takže jeho ohnisko při použití s dosavadními DSLR Sony a Minolta se nám 1,5× „prodlouží“ a „vznikne“ nám tak objektiv s parametry 127mm/1,4. V ki­nofilmové éře objektiv s takovými parametry myslím ani neexistoval. Závit pro filtry má průměr 72mm, hmotnost je 640g.

Porovnání carl zeiss Planar 85/1,4 s minoltou 85mm/1,4 G

Zaostřování a kvalita zobrazení

Při ostření se přední příruba ani ostřící kroužek neotáčí, objektiv mění svou délku – vysunuje se a to cca o 2cm. Minimální zaostřovací vzdálenost je 85cm. Maximální zvětšení je 1:7,8. Objektiv sice nepodporuje funkci SSM (super sonic motor) známou z objektivu Minolta 70–200/2,8, ale to mu nebrání v rychlém a přesném zaostření.

Po stránce kvality je těžké hodnotit a těžké něco vytknout. Zkreslení je v podstatě nulové, vinětace žádná, chromatická aberace, pokud se vůbec objeví, je minimální, viditelná je pouze v bokehu v rozích snímku, ale i tak nepřekračuje velikost 3 pixelů. A to vše už od minimální clony, kdy už je i ostrost velmi dobrá. Velmi dobrá kresba bez „měkčení“ je i u vysokých clon typu 22. Tento objektiv zasluhuje opravdu velkou pochvalu.

1/5000s, f1,4, ISO100 1/60s, f14, ISO100

Jak je patrné z předchozích dvou stejných snímků, při cloně 1,4 (první snímek) se občas objeví zelený nádech kontur v bokehu. Tento nádech však mizí již u clony 2,8.

1/6400s, f1,4 ,ISO125 1/160s, f9, ISO125 1/25s, f22, ISO125 (bez stativu)

Z předcházejících fotografií je patrné, že ostrost je výborná při všech clonách, i když samozřejmě při cloně 8 je patrný vyšší kontrast.

A ještě jedna ukázka stejné fotografie v různých clonách…

1/4000s, f1,4, ISO200 1/1600s, f2,5, ISO200
1/160s, f8, ISO200 1/20s, f22, ISO200 (bez stativu)

Pro ty, kteří ještě chtějí přesné měření, je tu ukázka MTF křivek.

A ještě pár fotografií na závěr:

1/100s, f4, ISO160 (R) 1/200s, f8, ISO200 (R)
1/125s, f8, ISO100 (R) 1/320s, f8, ISO200 (R)
1/160s, f8, ISO160 (R) 1/125s, f5, ISO200 (R)

Závěr

Pokud budu hodnotit subjektivně, tak se přiznám, že objektiv Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16–80/3.5–4.5 ZA mne neoslnil. Čekal jsem od objektivu této značky daleko více. Kvalitní ostrost s kontrastem a minimální aberaci i zkreslení. To první se potvrdilo, to druhé bohužel ne. Také nedávné zprávy na internetu, které naznačují určitou nestálost kvality sestavení u těchto objektivů, nejsou moc potěšující. I přes celkem dobrou mechanickou stavbu a ostrost s dobrým přenosem kontrastu je cena okolo 23.000,–Kč za průměrný základní zoom postavená dosti vysoko. V porovnání se staršími objektivy Minolta tento zoom nahrazuje svým rozsahem dva objektivy a to 17–35/2,8–4 a 28–75/2,8. Co se týče kvality zobrazení a světelnosti je však rozhodně nepřevyšuje.

U Carl Zeiss Planaru 85/1,4 ZA je to však jiné. Tento objektiv je „skutečný Zeiss“ a dokazuje, že tato značka patří mezi nejlepší. Objektivu v podstatě není co vytknout. Vysoká kvalita zobrazení, ostrosti a výborný přenos kontrastu, žádné zkreslení a žádná vinětace. To vše u něj najdeme. Jedinou vadou na kráse tohoto objektivu je možná jeho cena 43.500,–Kč. Je s podivem, že v Rakousku nebo Německu se cena objektivu i s daní pohybuje okolo 1200 Euro.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Štefek
    Petr Štefek
    13.01.2008 19:11

    Chlapci, myslím, že nám bude lépe, když se smíříme s tím, že fototechniku musíme nakupovat mimo ČR...:-)

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    15.01.2008 05:59

    Někde ze závěru zmizela věta že ". Původní montážní linka se tak z Činy přestěhovala zpět do Japonska"

  • Quibek
    Quibek
    10.02.2008 20:50

    hezky se to čte,hlavně mi to pomohlo v rozhodnutí nechat či opustit 16-80 a pokračovat s Min.28-75/2,8.Přibudou řádky o Sony 70-200 SSM ?
    Díky Q.

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    14.02.2008 06:11

    pokud bude možnost zapůčení tak určitě....

  • Jan Brok
    Jan Brok
    23.02.2008 11:15

    Tak tyhle skla mají prorazit cestu fy Sony, společně s novým FF tělem cestu do profi sféry. Teď jen jestli už nebude pozdě Bycha (Canon) honiti !
    Bročák

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (22)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram