Proč fotit do formátu RAW a práce s ním
Pravděpodobně každý, kdo používá digitální zrcadlovku, chce mít svoje fotografie po technické stránce dokonalé. Není to jen obsah a moment zaznamenaný fotografem, ale i kouzlo barev a zpracování kontrastu, které často na první pohled zaujme. Protože plně využívám možností fotografování do nekomprimovaného formátu a jelikož mi v poslední době přibývá dotazů na požívání RAW a já se v odpovědích často opakuji, pokusím se problematiku shrnout v tomto článku.
Co je RAW
Protože rozhodně nepatřím k uživatelům fototechniky, kteří
zbytečně teoretizují, mnoho vám o tom, co je vlastně RAW, nepovím.
I proto, že to přede mnou udělali jiní a lépe. Řeknu jen to, že se
jedná o nekomprimovaná surová data, ze kterých podle svých záměrů
dokonale (při troše cviku) vytvoříte technicky bezchybné fotografie.
Nikterak se v tom nešťourám proč to tak je, RAW data jsou pro mě podklady
pro vytvoření díla přesně podle mých úmyslů. Někdy se i stává, že
můj výsledek se značně liší od výstupů, které zpracoval
fotoaparát.
Prvosenka jarní(PP Koda, Český Kras)
Canon EOS 20D, Canon 100/2,8 Macro, clona: 4, čas 1/160s, ISO 400, –2/3
EV;
fotografováno ze stativu za deště, i přes podexponování jsem nedosáhl
zvýraznění květů, při vyvolávání ještě více ztmaveno a upraveny
Křivky, aby květy vynikly, snímek ztmaven téměř až k černému pozadí
do hodně tmavě zelené.
Proč RAW používat
Jak už bylo řečeno výše, především proto, že občas chci, aby byla
fotografie vyvolána jinak, než automaticky zpracováním do JPG. Ne vždy lze
zvolením expozice dosáhnout podání snímku přesně podle vašeho záměru a
RAW vám tuhle možnost zprostředkuje v klidu domova.
Při fotografování přírody často není příliš času na vhodné
nastavení expozice, proto vám formát RAW umožní její, třeba i hodně
výrazné, úpravy. Můžete třeba při fotografování použít kratší čas
i za cenu podexponování snímku. Nevadí, při vyvolávání RAW to doženete
bez ztráty kvality.
To „bez ztráty kvality“ je důležité. Všechny úpravy, které zde budu
zmiňovat, uděláte i s formátem JPG, ale pouze za cenu snížení obrazové
kvality. Při úpravách vám přibude šum nebo přijdete v barevné škále
o několik stovek až tisíců barevných tonů, čehož si na monitoru třeba
nevšimnete, ale tisky mohou být barevně nevýrazné s artefakty
v přechodech mezi odstíny.
Vyvážení bílé
Jedním z parametrů, které můžete nastavovat klidně až při převodu dat v počítači, je vyvážení bílé. Ne, že by to zrcadlovka Canon neudělala podle nastavení AWB (automatické vyvážení bílé) dobře, ale váš záměr může být často zcela jiný. Například já mám raději snímky teplejší, proto někdy při převodu RAW přidám několik stovek stupňů Kelvinu. Tzn., že snímky pořízené pod zamračenou oblohou pak nejsou tak studené. Pokud si vzpomínám, ještě nikdy jsem neměl nastaveno na fotoaparátu něco jiného než AWB. Přibližně 60% záběrů často nechám tak, jak si usmyslel Canon EOS 20D.
Volavka bílá (RNVS Cano Negro, Kostarika)
Canon EOS 20D, Canon 400/5,6 L USM, clona: 6.3, čas 1/800s, ISO 200, +1/3
EV;
pod hodně zamračenou oblohou je velice obtížné dostat do snímku barvy a
často i kontrast, mimo bílé tóny upraveny úrovně a nepatrně přidána
saturace.
Úprava expozice
Jednoznačně nejdůležitějším nástrojem při vyvolávání RAW je
úprava expozice. Může se stát, že bylo nastavení expozice chybné. Někdy
až tak, že pouze to, že byl snímek pořízen do RAW, jej zachrání od
smazání. Typickým příkladem je nečekané vznesení bílé volavky proti
tmavému pozadí, kdy na nějaké výrazné korekce do mínusu není čas.
Výsledek je ten, že v náhledu nemáte (?) na volavce žádnou kresbu. To
„nemáte“ obvykle není pravda, až při zpracování v počítači
zjistíte, co obrazových informací tam nakonec je.
Podobné zkušenosti objevíte při zachraňování tmavých stínů. Tam, kde
byste z JPG v tmavých místech zesvětlováním získávali pouze zašedlý
šum, můžete v RAW korektně upravit expozici. A nyní to
nejdůležitější, opět bez ztráty kvality.
Mnoho dalších možností získáte, pokud snímek otevřete ve formátu TIFF
třeba v programu Photoshop. Můžete provádět další úpravy, aniž by to
snímek citelně poznamenalo. Ať už je to příkaz Shadow / Highligt (Stíny /
Světla) nebo třeba složitější úpravy ve vrstvách, kdy si jeden snímek
vyvoláte na světla a podruhé na stíny a ty pak spojíte tak, aby všechny
části fotografie měly korektní podání.
Nejlepším nástrojem pro úpravu expozice ve formátu RAW jsou Křivky
(Curves). Obvykle na histogramu vidíte, že rozložení tonů v grafu není
tak, jak by mělo ideálně být. Tedy, že jsou obrazové informace pouze
v úzkém pruhu. Naší cestou je snažit se prohýbáním čáry docílit
toho, aby se obrazové informace (tóny) objevily i v dalších místech. Tak,
aby bylo zastoupení barevných tonů, světel a stínů takové, aby byl
snímek podle našeho záměru. Často se totiž stává, že fotoaparát ve
snaze, aby nedošlo k přepalům (místa bez kresby) nebo silně
podexponovaným stínům, značně ubere na kontrastu. Zjednodušeně lze
říci, že nejlepších výsledků dosáhnete tak, že křivkou vytvoříte
takové v krajích hodně otevřené písmeno „S“. Práce s křivkami je
náročná, mě trvalo je trochu zvládat asi půl roku. Ale pokud se to
naučíte, dostanete kontrast pouze do těch barevných tonů, do kterých
budete chtít.
Káně bílá (Alajuela, Kostarika)
Canon EOS 20D, Canon 400/5,6 L USM, clona: 6.3, čas 1/200s, ISO 100, +2/3
EV;
to nejsložitější, co může fotografa potkat, černobílý pták
v koruně stromu prosvětlené sluncem, jedinou nadějí bylo vyvolat snímek
s korektními světly (peří nad pařáty) a poté se správným podáním
stínů, tyto snímky pak ve vrstvách spojit.
Podání barev
Více než dva roky fotografování digitální zrcadlovkou jsem se vyhýbal
jakýmkoli zásadnějším úpravám barevnosti. Především proto, že jsem
všechny svoje fotografie zpracovával (jak pro web, tak pro tisk) pouze na
starším notebooku, s ne příliš dokonalým displejem. Jakýmkoli zásahem
bych přivodil více škody než užitku. To platilo i pro citlivé
přidávání kontrastu.
Proč to píšu? Protože je velice důležité úpravy fotografií provádět
na kvalitním monitoru. Z mé zkušenosti ale je naopak zbytečné přeceňovat
kalibraci a podobné malichrnosti s barevnými profily, které jsou spíše
zábavou fotografů teoretiků (jak já říkám „majitelů fototechniky“),
kteří nikdy nic nevyfotili. Pokud se fotografie na papíře shoduje s tím,
co vidíte na monitoru, nemusíte se tím lámat hlavu.
Až s pořízením kvalitního LCD panelu jsem se do vyvolávání RAW pustil
s nekompromisní vervou, kdy jsem se snažil ze snímku dostat maximum, a to
i po stránce barevnosti. Protože mi pravidelně v jednom časopise
vycházely snímky jak z digitální zrcadlovky, tak pořízené na
diapozitivní materiály, byl jsem svědkem smutné pravdy, že ty z DIA jsou
výrazně pohlednější. Tady byl začátek cesty.
Během jedné zimní noci jsem si na stěnu promítl několik DIA obrázků a
v počítači jsem se zároveň snažil přiblížit totéž na snímcích
pořízených digitální zrcadlovkou (často na totožných záběrech).
V tuto chvíli ještě nemohu nic doporučit, ale myslím, že to stále
zdokonaluji. Zjednodušeně můžu říci, že opatrným přidáním saturace a
kontrastu do vhodných tónů snímku, lze digitální záběr přiblížit
výstupům z filmů Fuji Provia nebo Fuji Velvia. Typicky fialový nádech Fuji
Velvia při fotografování ranních záběrů do snímku samozřejmě
nedostane, ale například saturovanější a kontrastní snímky pod
zamračenou oblohou ano.
Výr velký (Krušné Hory)
Canon EOS 20D, Canon 400/5,6 L USM, clona: 5.6, čas 1/200s, ISO 100, +1/3 EV,
blesk;
počasí vůbec nepřálo, velká chumelenice, ve které EOS rozhodně
neměřil korektně a sněhové vločky před objektivem ukradly všechen
kontrast, při vyvolání RAWu dramaticky roztáhnut histogram, odstraněno
červené oko od blesku a nepatrně přidána saturace.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruJako začátečník jsem RAW použil zatím 3x.Všiml jsem si, že mi "odstranil" chromatickou vadu , která byla na stejném JPEG snímku viditelná.Možná to RAW konvertor odstraňuje automaticky??
O tomto jsem zatím nikde nečetl.
dík koupi dslr s možností raw se předemnou objevily nové možnosti a starosti co s nima
proto jsem rád že se najdou lidi kteří podají pomocnou ruku v podobě takových článků a příspěvků k nim
dík
Dobrý den,
mam jeden problem, když otevírám fotku ve formatu raw v zoner photo studio (editor) v panelu soubor je tlačítko "načíst v plném rozlišení", potom se soubor ukáže v kvalitě jak ho lze vidět při prohlížení na fotoaparátu ale zaroven mam pocit e dochazi k ztrate barev)jasnych barev. V DDP se soubor ukáže jako v zoneru před zvolení možnosti načíst v plnm rozlišení, dosahnu toho až po určitých úpravach a to ne vzdy. Lip se mi fotky upravuji v DDP ale mrzí mně že "nevidím" všechy data od začátku. budu vděčná za radu dekuji
Dobrý deň,
chcel by som sa podeliť o vlastnú skúsenosť z archivácie. V prvom rade CD ma sklamali čo sa týka trvanlivosti uložených dát. Neskúmal som prečo, lebo som prešiel na nové médium - pevný disk. Kúpil som si - podľa mňa - čo najlepšiu značku a čo najväčšiu kapacitu pri daných finančných možnostiach. Vyšlo to na 1TB. A ukladal som svoje poklady a ukladal, a ukladal.... a disk "klekl". Od vtedy kupujem menšie disky - 500GB a kľudne by som prijal aj 250GB. Možno by do úvahy už prichádzali aj veľkokapacitné karty, ale toho sa trocha obávam. Tieto médiá vychádzajú drahšie ako 1TB pevný disk, ale ak klekne, tak klekne "len" 500GB prípadne menej a nie 1TB. A dávam si poriadny pozor nielen na magnety ale aj na potenciálne možné magnetické polia vzniknuté prechodom elektrického prúdu (reproduktory kdekoľvek-napr. auto, transformátory, cievky...)
"Dobrý deň, chcel by som sa podeliť o vlastnú skúsenosť z archivácie. V..." - zobrazit celý komentář
Vypalovaná CD nemají dobrou životnost...
...a na paměťové karty taky pozor, mají omezenou životnost počtem zápisů a zvlášť velké kapacity mohou být nespolehlivé.
Pevný disk je nejlepší řešení, ale ideálně zálohovat na dva, právě, když klekne jeden, aby data byla i jinde. 1TB disk stojí tak patnáct stovek, což je levnější, než slušná paměťovka.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.