FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

Starší MF objektivy na nových kinofilmových SLR nebo DSLR

23.11.2005 8:00 Karel Omes, FotoTest - Objektivy

Plameňáci
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 20 m
Expoziční čas: 1/30 s
Clona: 8
ISO: 125

Opička
Kvalita kresby byla výrazně ovlivněna málo kvalitním sklem, přes které je snímek focený. Bohužel jinak to nešlo.
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 7 m
Expoziční čas: 1/500 s
Clona: 5,6
ISO: 125

Letadlo
Tato fotka vznikla náhodně, bez rozmýšlení, prostě jen zaměřit a zmáčknout spoušť..
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 5 km
Expoziční čas: 1/1000 s
Clona: 5,6
ISO: 125

Pomník
Z tohoto místa vznikla spousta snímků i zde uveřejněných. Použit AS stabilizátor.
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 400 m
Expoziční čas: 1/160 s
Clona: 8
ISO: 200

Závěr

Co dodat na závěr? Fotografovat se starými objektivy, ať již jsou to dnes zmiňované středoformátová MF skla Carl Zeiss nebo jiná, má svoje úskalí a pro mnohé fotografy to může znamenat takové „nepohodlí“ a „starosti“, že raději dají přednost novým moderním AF objektivům i když jsou třeba opticky průměrné. Pro toho, kdo si ale nechává zhotovovat fotografie do velikosti 10 x 15 nebo 13 x 18 je to v podstatě jedno. Kvalita dnešních základních setových objektivů je pro tento formát často více než dostatečná. Pro ty, kdo chtějí vyšší kvalitu a jsou ochotni i více investovat, je tu velký výběr poloprofesionálních a profesionálních objektivů mnoha značek. Proč tedy dnes vlastně používat stará MF skla? Protože i ony stále mají ve fotografii svoje místo, často velmi nepostradatelné a svoje stálé kouzlo. Ten, kdo začínal fotografovat s MF skly ví, o čem mluvím. Doufám, že mě teď mnozí nebudou kamenovat, ale řekl bych, že mnohé starší objektivy jsou více propracované do detailů, z kvalitnějších a pevnějších materiálů, než leckterý objektiv dnešní produkce. A jak je patrné z fotografií i jejich optická kvalita je mnohdy lepší, než u dnešních objektivů v ceně mnohonásobně vyšší. Proto ti, komu nevadí manuálně zaostřovat a starat se o správně změřenou expozici, si mohou tuto kvalitu dopřát. Dnes jsem vám představil jeden z těchto starých, ale dobrých objektivů, středně světelný teleobjektiv 300 mm/4, který se dá pořídit za cenu okolo 3 – 5 tisíc. Osobně bych řekl, že jeho kvalita zobrazení se vyrovná objektivům v ceně 5x – 10x vyšší než je tato. Proto ho mohu jen doporučit. Má sice svoje „nepohodlí“, jako je velký rozměr a hmotnost, jak jsem psal již v úvodu, ale na to se dá zvyknout. Výsledné fotografie za to rozhodně stojí.

Hodnocení

Článek má 9 hodnocení, průměr je 1.0.

Komentáře

Jiří Šebek - Jiří Šebek, 23.11.2005 8:17
Díky za bezva článek. Sám teď plánuji koupit nějaké tele ale bohužel peněz se mi moc nedostává.
Tento či podobný objektiv by mohla být cenově zajímavá nabídka u které zustane kvalita, která prostě u setových tele není.
kordoz - Stefan Kordos (Therion), 23.11.2005 9:22
Fajn Clanok!
Sam mam Sonar 300/4 MC a porovnaval som ho so Sigmou 100-300/F4 EX, mozem povedat ze ma Sonar dost sklamal na otvorenej clone, ale od F16 je uz fajn. Mam adapter na Pentax a upravil som ho tak ze mi perfektne funguje aj meranie expozicie.
JuroL - Juraj Lutišan, 23.11.2005 9:22
Majitelia Nikonov maju vyhodu - mozu pouzivat starsie AI objektivy vybornej kvality a dobrej ceny, jedine co nejde je AF, nevyhodou starsich objektivov je casto vaha. Pre makro mi napriklad vyhovuje Vivitar S1 90/2.5, cena na ebay v poovnani so sucasnymi ekvivalentami smiesna, kvalita i pri mierke 1:1 dobra.
A - TM, 23.11.2005 10:04
Na netu jsem si vsiml, ze redukce na objektivy pro Pentacon-six maji opticky clen. Ma jej i Vami pouzita redukce?
A - TM, 23.11.2005 10:12
To kordoz:
Ta vase upravena redukce je z M42 na Pentax-K?
josef - Josef Podvalský, 23.11.2005 10:53
Myslím, že pozornost si zaslouží i objektivy z bývalého SSSR. Byly opticky výborné, zatímco u vlastních těl byly problémy s mechanikou - říkalo se, že je dobrý jeden z 10 a kdo ho trefil byl spokojen úplně. A jejich objektivy byly levnější než objektivy z NDR.
hikeen - Pavel Staněk, 23.11.2005 10:55
članek je fakt dobrej. škoda, že nebylo popsano jak které značky a jejich těla splupracuji. Třeba Nikon s MF sklama vubec...ani nezmeří expozici, kdyz se nastavi priorita clona a clona ve fotaku i na tele...takze pouzitelnost dost omezena.
hikeen - Pavel Staněk, 23.11.2005 10:57
skoda, ze neni odkaz na fotky v plnem rozlišení...vyřezy jsou fajn. ale cela fotka by byla lepší...
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 23.11.2005 11:41
Afrika-B: ne , žádné sklo či optický člen, jen holý kov.. mám redukci P-six/M42
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 23.11.2005 11:44
hikeen: ano to by bylo dobré, ale přiznám se, že nevím, jak bych všechny ty informace o všech značkách sháněl..
Navíc bych řekl že každý typ zrcadlovky i stejné značky může měřit různě, podle toho jak má stavěné snímače.
a jak jsem psal ze začátku, některé značky a jejich nové moderní zrcadlovky prostě nekompatibilní objektivy nepodporují a to je velká škoda.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 23.11.2005 11:45
hikeen: celá fotky by byla lepší, ale také by to bylo velmi náročné na web stránky. V dalším pokračování, ale plánuji že bude i několik celých fotografií.
Bitovod - Bitovod, 23.11.2005 12:13
Práce s MF/M42 objektivy byla jeden z důvodů, proč jsem z DSLR zvolil Canon. Používám na něm přes redukci Orestegor 300/4, Sonnar 135/3.5 a Helios 58/2. Pro korektní měření mi na 10D postačí nezapomenout přepnout tělo do AV módu, v jiných režimech má snahu přeexponovávat (samozřejmě s výjimkou plného manuálu :). Jediný problém, který jsem na všech uvedených objektivech zaznamenal, je chromatická aberace při focení na plnou díru - je výraznější, než jakou jsem kdy měl na kinofilmu, ale řeší buď lehké přiclonění, nebo focení do RAW a její likvidace při konverzi. Čím naopak mile překvapily všechny jmenované objektivy včetně toho Heliosu, je krásný bokeh - ve srovnání se současnými zoomy je to opravdu "někde jinde". Rád bych pořídil něco ještě světelnějšího, nedávno mi utekl Takumar 50/1.2.

Každopádně pokud člověk nedělá akční fotky nebo sport (šachy nepočítám :) a má tedy čas na ruční ostření a přiclonění, jsou MF dobrou volbou za velice rozumné peníze.

Jinak ten Orestegor jsem používal (a používám) i na focení rally - samozřejmě předostřený a předcloněný, tam mne ale víc než nemožnost AF vadí pevné ohnisko (uostřit se to ručně při nějaké krizovce nechá, ale když mi auto přistává pod nohy, tak to nestihnu "ucouvat" :).

Každopádně - pokud nevadí omezení tohoto způsobu práce, doporučuju všem alespoň vyzkoušet, stojí to za to.
- Vláďa Plicka, 23.11.2005 13:30
Fajn článek, naprosto souhlasím. Sám mám Carl Zeiss 180/2.8 a pokud se podaří správně manuálně zaostřit, tak jsem s ním velmi spokojen.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 23.11.2005 13:32
ano, jestli je něco na těchto objektivech opravdu velmi fajnové, tak je to skvělý bokeh..
Zinedi - Miroslav Zitka, 23.11.2005 13:37
Kontrast, rozlišení a bokeh jsou u tohoto skla opravdu pozoruhodné - srovnávám to se svým EF 400/5.6 L a všiml jsem si jedné podobnosti - na rozdíl od jiných moderních skel mají tyto poměrně málo čoček (6/4), tak mi připadá, že to s tím kontrastem a kresbou souvisí.
Nejširší - Ten, jehož šíři nelze změřit, 23.11.2005 14:22
Jo, dobrý článek, taky jsem zastánce levnějších a přitom kvalitativně dobrých řešení, než které nám za přemrštěné ceny nabízejí výrobci. Nebylo by na škodu přidat do případného pokračování článku tabulku s nejčastěji používanými zrcadlovkami všech běžných značek AF zrcadlovek s uvedením konkrétní kompatibility s M42 skly. Fakta o Nikoních tělech mohu dodat.
K Hikeenovu komentáři: to je právě ta neznalost problematiky. Nikony s MF skly měří, ale jen některé. M42 skla jdou přes redukci použít, ale buď mají optický člen, který zhoršuje kresbu (osobně jsem zkoušel), anebo ho nemají, ale pak zase nejde zaostřit na nekonečno, což někdy vadí, někdy ne. Některé objektivy se dají překalibrovat, aby na to nekonečno zaostřovaly, některé ne. To je na delší debatu.
Martin H. - Martin Holek (martinholek.com), 23.11.2005 16:18
Super článek....no o něčem podobnym trichu zvažuju do budoucna...měl bych otázku...dá se sehnad sonar 300/4 čistě na závit M42, nebo musí jít přes dvě redukce???
Kolbiš - Kolbiš, 23.11.2005 17:21
I já občas fotím s nějakým starším sklem přes redukci na EOS350D. Většinou s bajonetovými Prakticary nebo Heliosem M42 ze Zenita. Ty objektivy jsou opravdu mnohdy opticky lepší jak ty levné EF od Canonu. Ale v poslední době se tomu trošku vyhýbám. Důvodem není ani tak nepohodlí (odclonit, zaostřit, zaclonit,...), ale hlavně se mi nezdá snadné zaostřit ručně na matnici EOS350D (a ono tu bude podobné u mnoha DSLR foťáků) bez jakýchkoliv pomůcek běžných dříve na starých foťácích (dálkoměrné klíny, mikroprizma,...). Nebo má někdo nápad jak to řešit?
Bitovod - Bitovod, 23.11.2005 19:36
Kolbiš: Tréningem... Já jsem léta fotil na Zenita E a jeho tmavá matnice bez jakýchkoli zaostřovacích pomůcek taky stála za to :) Pak jsem se zmlsal FD Canony a nakonec přešel na 10D, kde je ve srovnání s tím Zenitem matnice o poznání světlejší... Jinak abych jen nekecal - pro 20D a -snad- i pro 350D se vyrábějí "neznačkové" matnice s klínem a mikroprismatem, jen teď nemůžu najít link. Ale není to nic laciného...
Trhač - Leoš Suchánek (Trhač), 23.11.2005 22:57
Upozorňuji, že pro Dynax 600si s objektivy s adaptérem M42/M AF používám korekci +2,5 EV. Proč? To nevím. Stačí si zkusit nastavení foťáku s objektivem AF na stejném ohnisku a scéně jako pak s manuálem a uvidíte sami pro každou kombinaci...
Trhač - Leoš Suchánek (Trhač), 23.11.2005 22:59
Ještě poznámky:
1) Čárlí, dík, skvělý, připravený a propracovaný článek!
2) Myslím, že to letadlo bylo dál než 5 km, cestovní hladina bývá až 2x výš.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.11.2005 7:21
Mr.Holec: pokud vím, tak Sonnar 300/4 je s bajonetem P-six i M42. koukni sem http://photo.mysteria.cz/czj/czj.html
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.11.2005 7:22
Kolbiš: je to dáno tím že hledáčky u současných DSLR jsou velmi malé a těžko se na ně ostří.. každá značka dělá svoje hledáčkové lupy, ale jejich použití a kvalita jsou velmi diskutabilní.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.11.2005 7:23
Trhač: byl to jen odhad, to víš v té výšce chybí nějaký záchytný kontrolní bod :o)
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.11.2005 7:30
Jinak ještě k těm korekcím. Opravdu je třeba vyzkoušel pto každý foták, jak to měří. Můžete se dočkat různých výsledků. Třeba já s DLSR Dynax7D a DSLR Dynax5D dosahoval různých výsledků což mě dost překvapilo. U Dynaxe 5D nebylo nutné korigovat o tolik jako u D7D. Vpodstatě nebylo nutné korigovat vůbec. Myslím že jsem to psal i do článku že je velký rozdíl i mezi diákem a negativem. Diák jevelmi náchylný na přesnou expozici navíc malá podexpozice mu nevadí, kdežto negativ je více pružnější a snese i větší přeexpozici, což je výhodné. Podle posledních výsledků (Sonnar 300/4 a Biometar 120/2,8 s kinofilmovou Dynax7) bych řekl, že rozdíl nastavení expozice diáku a digi proti negativu je takový, že zatímco u dia je nutná už korekce -0,3EV u negativu není potřeba žádná. Film je dost pružný na to aby "spláchnul" i +0,7 až +1EV oproti přesné expozici.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.11.2005 10:08
v testu o Dynax5D jsou dvě fotografie v plné velikosti ze zde zmiňovaných objektivů Sonnar 300/4 a Biometar 120/2,8
http://www.fotoaparat.cz/article/10183/5
J_K - jk, 24.11.2005 10:36
Dobrý den,
Váš článek mne velice (slabé slovo:)) zaujal, mám závitový objektiv Prakticar 28-200 a celkem jsem začal uvažovat, že by toto řešení bylo ideální. Ale zajímalo by mne na jaké DSLR aparáty se hodí MF objektivy, respektive kde fungují. Předpokládám, že "olympusí" systém (tuším, že 3/4nový) bude nekompatibilní, ale celkem mne zaujal Nikon d50, ale nevím, jestli by s MF objektivy pracoval? Nevíte o tom něco, nebo aspoň jak to zjistit?
Předem děkuji za odpověď
Lavička - Petr Lavička, 24.11.2005 11:03
Pro odhad výšky letadel nám podplukovník od letectva (na vojenské katedře) sdělil jednoduché pravidlo - kondenzační čáry se tvoří od výšky 7800 m. PL
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.11.2005 11:13
Jan Kromer: abych pravdu řekl systém Nikonu moc neznám, ale co vím od jiných uživatelů, poslední typy Nikoních těl nechtěly podporovat nekompatibilní objektivy Tuším že se blokovala závěrka i měření. Více by Vám asi poradili majitelé Nikonů. Nejlepší by ale stejně bylo vyzkoučet to přímo v praxi. Půjčit si manál od Nikonu D50, zjistit jestli má tuto blokaci a jestli se dá vypnout, případně se zeptat v nějakém fotoobchodě. Sehnat si redukci M42/Nikon, pokud se nedá koupit tak ve FotoForu jsou odkazy na člověka který podobné věci vyrábí. Těch cca 150kč za redukci snad za to stojí obětovat.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.11.2005 11:15
V podstatě potřebujete vědět 2 základní věci. Zda závěrka může exponovat i bez nasazeného objektivu, a drzhá zda přes takové sklo bude měřit expozimetr. to se dá asi vyzkoušet jen v praxi, či od někoho kdo podobnou techniku vlastní.
Marx - Marek Bubník, 24.11.2005 11:16
Kromer:
Mám Oly E1 a jedu na něm pře redukci M42 objektivy naprosto be zproblému. Nejen, že nemusím nastavovat režim A, ale není třeba ani zádných korekcí. Software přístroje ani neblokuje spoušť ani nemá probém s auto měřením (funguje i při režimu P). Pravda, bodové měření myslím nefunguje, nebo by to chtělo prověřit (Oly nedoporučuje). Redukce na 4/3 bajonet mě stála 800,-, a udělali mi ji v servisu u Škody ve Vodičkově, konkrétně p. Maštalíř (tímto ho zdravím :)).
Toť má zkušenost.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.11.2005 11:17
Trhač. Lavička: dík, tak to asi byl opravdu ve výšce okolo 10km.. ono by se to dalo vypočítat z velikosti na snímku ve vztahu velikosti snímků, úhlu zobrazení 300mm objektivu a pdobných prkotin, ale to se mi nechtělo ;o)
J_K - jk, 24.11.2005 11:23
Všichni: Děkuju:)
jirkah - Jiří Hrstka, 24.11.2005 12:08
Kromer: Ja mam D70 a Nikkor MF 50/1.4 a funguje bez problemu. Pravda, muzu pouzivat pouze rezim M (plny manual), v ostatnich je blokovana zaverka. Dokonce funguje i AF, pokud je fotoaparat prepnuty na AF, tak se pri spravnem zaostreni rozsviti v levem dolnim rohu tecka. Coz je docela vyhoda, protoze jinak bych asi na matnici fakt nezaostril. Kliny to sice nejsou, ale docela to funguje :-) Nevim, jak to bude na D50, ale rekl bych, ze to bude stejne.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.11.2005 12:18
zkuste svoje poznatky napsat sem: http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=7003&rp=2&f=2&i=53873&t=53873
Cipís no.2 - ...., 24.11.2005 12:20
Perfektni clanek,ten Zeiss 300 je fak maso :) ja mam Pentacona 500 a bud snim neummim ostrit,ale na tohle sklo nema (pouzivam ho na Praktice).Tesim se na dalsi dil
Cipís no.2 - ...., 24.11.2005 12:20
aaaaaaaa kdopak je tu Cipis no.1 ?????
hikeen - Pavel Staněk, 25.11.2005 1:36
to čárlí: ale článek je to dobrej:-) určitě by stalo příště porovnat dalších pár skel s nějakejma těma dnešníma setakma a spol. Hlavne by mě zajimalo by mě třeba takovej Pentacon 50/1,8, Pentacon 135/2,8..jsou doma ale zatim k nim neni digi telo:-)

p.s. fakt zajimavý članek teším se na pokračování.
Michal H. - Michal Holub, 25.11.2005 9:51
dobrej článek!
alenzo, 25.11.2005 13:26
Opravdu dobrý článek. Sám fotím na canonu 300D jenom s manuálními M42 objektivy (zeiss 20mm, pentacon 50 a 135mm). Seťák pro mizernou kvalitu šel hned pryč. Měl jsem půjčené i jiné AF objektivy, ale prostě mě ten plný manuál chybý. A s M42 jsem spokojen. AF nezatracuji, ale když ostřím a nastavuji clonu vše perfektně v hlédáčku vidím a cítím , že mám kontrolu nad záběrem. Vůbec mi nevadí, že nefungují zaostřovací body a že TTL měří pouze na střed. Člověka to nutí více přemýšlet a koukat na záběr.
jedi - Lubo Torok, 25.11.2005 17:05
Pentacon 50/1.8(kontrast, rozlisenie) horsi ako Zeiss Flektogon 35/2.8 (kontrast, rozlisenie ako Canon) a ten horsi ako Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II (setak strednej kategorie). Porovnavane na clone 8, EOS 350D. Inak Zeiss od pohladu slabsi kontrast na zvacseninach.
Marx - Marek Bubník, 25.11.2005 23:47
Vřele doporučuji na M42 objektiv Helios 58/2. Sám vlastním jeden z posledních kousků (raději kupovat "novější" kvůli více MC vrstvám) typ 44M-7 (neví někdo jestli ta 7 na konci není náhodou počet antireflex vrstev? dík). Koupil jsem ho u Škody za 150,- Kč (bazar) a jsem s ním naprosto spokoje. Podává dechberoucí výsledky, a pomohl mi zjistit, že rozlišení přístroje seťákem nekončí :)
Testoval jsem i 44M-4 a taky dost dobré výsledky.
Rád popřípadě zašlu na mail.
Robert_4, 26.11.2005 16:18
Mám Dynax 5D, a měření eaxpozice s M42 bez problémů.
Ale můžete mi říct kde sehnat redukci P-six na M42.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 28.11.2005 6:28
Robetr-4: jedině koukat po bazarech, jinak nevím..
safik2002 - Filip Klasna, 28.11.2005 11:21
Ahoj, mam Canon 350D a rad bych si poridil nejaky teleobjektiv mozna neco jako ten Sonar... mate nekdo neco takoveho na canonu? jak Vam to funguje?
Michal H. - Michal Holub, 29.11.2005 8:52
Tak me članek inspiroval promerit dvě tela co mám s objektivem Biometar 2,8/120MC. Vyšlo mi že na těle Minolta Dynax 404si je korekce u všech clon +0,5EV jen u clony 22 je to +1EV.
Dynax 7, jak psal v článku carli je to:
2,8 +0,5
4 - 0
5,6 -0,5
6,7 -1
8 -1,5
9,5 -1,5
11 -1,5
13 -1,5
16 -1
19 -0,5
22 0
Protože jedu na půlclony tak mi to vyšlo takto. Porovnával jsem to s AF objektivem sigma na ohnisku 120mm při stále stejně osvětlené scéně.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 29.11.2005 9:39
trochu víc skokový než u mé Dynax7, ale styl je velmi podobný.
- Vašek, 11.1.2006 9:55
Pouzival jsem ke Canonu pres M42 nejaky sirokouhly 28mm/2.8 objektiv. Musel jsem clonit na 16, aby to bylo ostre. Poridil jsem si SIGMU 10-20/4-5.6 a fotky jsou ostrejsi i bez zacloneni. Tele bych si bez AF ani neporizoval, ostreni je problem. U sirokouhlych to jde, staci ostrit nekde k nekonecnu :)
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 31.1.2006 6:29
při použití starých MF nebo jiných nekompatibilních objektivů s Dynax5D je pro přesnou expozici třeba nastavit +1EV.
Kmeto - Pavol Amaru Kmeťo aka Makaveli, 7.2.2006 11:42
rokkor? poznate tuto znacku objektivov? su kvalitne? kto to vyrabal? dakujem za odpoved
pripadne pavolkmeto@azet.sk
LFJ, 10.2.2006 12:56
JFL - Dotaz na Robert_4: Jaký (a odkud) máš konvertor Dynax5/M42,taky bych to využil. (zkusím Ti sehnat P-Six/M42). Dík.
K poslednímu dotazu: Rokkor-y byly vynikající (zvláště 1,7/50) objektivy od Minolty v 70-tých letech
farmer - Jan Sedlák, 12.2.2006 11:19
Vlastním ze staré Prakticy LLC objektiv Pancolar MC 50/1,8 a z hodně stařičkého PENTACONU FB Tessar 50/2,8 bez MC vrstev.
U Škody jsem pořídil redukci s M42 na Minoltu 5D. Když jsem pořídil první testovací fotky s Tessarem a když jsem je převedl je z RAWu, zůstal jsem koukat na monitor s vytřeštěnejma očima. Takovou ostrost a rozlišení jsem ani ve snu nečekal. Rychle jsem vyhrabal i starý makroměch, nasadil opět Tessar a výsledek? Makro 2:1 ,opět s brilantní kresbou.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 13.2.2006 6:18
Kmeto: rokkor je označení pro kvalitní MF objektivy Minolta starší výroby, jsou dodnes vyhledávané pro svojí mechanickou a hlavně optickou kvalitu
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 13.2.2006 6:19
LFJ: zkus pana Kolína, telefon najdeš ve fotoforu
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 13.2.2006 6:22
farmer: já mám podobnou zkušenost už více jak 1,5roku s výbornými starými MF objektivy carl zeiss jena, které se dají sehnat za zlomek ceny kterou dnes obchodníci chtějí za nové AF "plastová" skla v setových zoomech..
David P - David Prachař, 16.2.2006 20:37
Pánové, možná mi některý z Vás poradí - ze staršího těla Minolty mi zůstal kvalitní celokovový objektiv MC Rokkor - PG 50mm/f1.4, který má dobrou kresbu a po přečtení tohoto článku mne láká možnost použít ji na své Canonu. Netušíte, kde by bylo možné pořídit redukci z bajonetu Minolty na EF bajonet Canona?
JFL, 20.2.2006 12:41
Ještě dotaz na Robert_4 - nebo jiné: Jak přimět Dynax D5 aby fotil s redukcí na M42_? Dík.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 21.2.2006 6:21
D5D s redukcí na M42 funguje bez problémů, myslím tím měření expozice, nejvýhodnější se mi jevila trvalá korekce +1EV, pak byly výsledky vynikající.
Robert_4, 5.3.2006 11:44
JFL. Omlouvám se, nemohl jsem najít heslo.
Na KM5d dám prioritu clony -A-. Popřípadě upravím korekci expozice. Většinou je to bez problémů.Redukci M42 mám od Škody. S ostřením nejsou problémy. Používám Orestegon 29/2,8. Musím ručně ostřit do 4m pak se už nemusí ostřit. Na krajinu tedy žádný problém, jako s automatikou.Měl bych zájem o tu redukci P-Six/M42 jestli máš možnost sehnat. email r.cuma@email.cz.

Děkuji.
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 13.4.2006 7:38
redukci P-six/M42 mi nabízel vyrobit pan Kolín.
mreny - Branislav Hacko [mreny], 21.4.2006 23:59
mohol by som sa opytat, kde by sa dala zohnat taka redukcia? lebo mam asi 4 stare objektivy aj s pentaconom six TL a chcel by som ich pouzivat aj na mojom canone 3000V len tie redukcie budu asi problem... ak niekto o tom nieco vie tak prosim piste na mrrreny@gmail.com dakujem...
čárlí - Čárlí - Vrchní Zamíchávač Předsedova Adrenalinu, 24.4.2006 6:11
zkus se zeptat pana Kolína co redukce vyrábí, telefon je někde ve foru.
čuvač - Jozef Hudáč, 15.8.2007 12:25
Výborný článok.Po prečitani článku a diskuzie som zistil že vlastnim 2ks redukcie originálné, P-six/M42 ktoré som používa na Pentaxe MEsuper z redukcou Pentax/M42 na Zeiss Sonar 4/300.Sú k máni.Tatiež ponúkam kvalitný objektív skoro nový Jupiter-9 1:2/85 ale Laica závit. na adrese-hudacko@centrum.cz
Beech - Aleš Kuban, 26.3.2009 16:05
velmi zajímavý článek, sám používám Pentax K10, který jsem si pořizoval s ohledem na vlastnictví starších man. pentax objektivů, je pravda, že už mají bajonety, ostření ruční, ale je tu zajímavá vychytávka- na manuál lze exponovat kdykoli (když zaostří tak pípne), ale pokud přepnu jako bych měl nejmodernější objektiv- tak je expozice zakázána dokud není správně zaostřeno= namáčknu spoušť a ostřím dokud tělo samo neexponuje ( je to celkem pohodlné a rychlé- jen je třeba si na ti zvyknout)
VIKIMAUS - Viktor Troubil, 22.2.2011 10:47
Koukam ze je to trochu starsi tema, ale treba se nekdo ozve :-)
vlastnim obektiv :
MC PENTACON PRAKTICAR 1.1,8 f=50mm
Bajonet Praktica B (PB) (trochu poskozen)
ma cenu ho ozivovat na MINOLTA/SONY system?
Nejaka svetlejsi 50ka by se me k universal ultra zoom obktivu 18-250 hodila.
kalibrace
Fomei - studiové vybavení