Starší MF objektivy na nových kinofilmových SLR nebo DSLR

Tyto články rozhodně nejsou o testech nějakých novinek, je to spíše ohlédnutí za starými objektivy některých značek a jejich možné využití na dnešních zrcadlovkách. Možná si někdo ťuká na čelo, že vytahuji tyto staré „krámy“ v dnešní době APO, EX, IF, G (D) SSM, AT-X objektivů, ale ony právě tyto objektivy v dnešní době zažívají svojí renesanci. Nebo slovy dnešního světového člověka – "come back".

Květ
Z velkých dálek se vraťme na velmi krátkou vzdálenost a to asi 5 m, jak ukazuje následující fotografie
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 5 m
Expoziční čas: 1/400 s
Clona: 5,6
ISO: 100

Mlha
Další ukázkou je pohled na 7 km vzdálený vrchol Malé Fatry, vrchol Suchý v ranní mlze za pošmourného počasí. Hřeben s lesem v popředí je ve vzdálenosti cca 3 km.
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 3 km
Expoziční čas: 1/100 s
Clona: 4
ISO: 200

Suchý
Ještě jednou skoro ten samý pohled, jako na předcházející fotografii, ale za trochu lepšího počasí.
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 3 km
Expoziční čas: 1/160 s
Clona: 8
ISO: 100

Bojnice
A teď od přírody našich končin. Několik fotografií v Bojnické zoo.
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 15 m
Expoziční čas: 1/125 s
Clona: 5,6
ISO: 125

Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 20 m
Expoziční čas: 1/160 s
Clona: 5,6
ISO: 125

Páv
Páva s roztaženými pery jsem nestihl, tak alespoň v takovéto úpravě
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 10 m
Expoziční čas: 1/160 s
Clona: 8
ISO: 125

Medvídek
Tenhle huňáč stál kousek ode mne a naštěstí jsem ho viditelně nezajímal. Ono ho vlastně nezajímalo skoro nic. No, co chcete dělat za 0,5 m silnou zděnou ohradou…
Ohnisko: 300 mm x 1,5 faktor = 450 mm
Vzdálenost: 5 m
Expoziční čas: 1/250 s
Clona: 8
ISO: 200

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Branislav Hacko mreny
    Branislav Hacko mreny
    21.04.2006 23:59

    mohol by som sa opytat, kde by sa dala zohnat taka redukcia? lebo mam asi 4 stare objektivy aj s pentaconom six TL a chcel by som ich pouzivat aj na mojom canone 3000V len tie redukcie budu asi problem... ak niekto o tom nieco vie tak prosim piste na mrrreny@gmail.com dakujem...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    24.04.2006 06:11

    zkus se zeptat pana Kolína co redukce vyrábí, telefon je někde ve foru.

  • Jozef Hudáč
    Jozef Hudáč
    15.08.2007 12:25

    Výborný článok.Po prečitani článku a diskuzie som zistil že vlastnim 2ks redukcie originálné, P-six/M42 ktoré som používa na Pentaxe MEsuper z redukcou Pentax/M42 na Zeiss Sonar 4/300.Sú k máni.Tatiež ponúkam kvalitný objektív skoro nový Jupiter-9 1:2/85 ale Laica závit. na adrese-hudacko@centrum.cz

  • Aleš Kuban
    Aleš Kuban
    26.03.2009 16:05

    velmi zajímavý článek, sám používám Pentax K10, který jsem si pořizoval s ohledem na vlastnictví starších man. pentax objektivů, je pravda, že už mají bajonety, ostření ruční, ale je tu zajímavá vychytávka- na manuál lze exponovat kdykoli (když zaostří tak pípne), ale pokud přepnu jako bych měl nejmodernější objektiv- tak je expozice zakázána dokud není správně zaostřeno= namáčknu spoušť a ostřím dokud tělo samo neexponuje ( je to celkem pohodlné a rychlé- jen je třeba si na ti zvyknout)

  • Viktor Troubil
    Viktor Troubil
    22.02.2011 10:47

    Koukam ze je to trochu starsi tema, ale treba se nekdo ozve :-)
    vlastnim obektiv :
    MC PENTACON PRAKTICAR 1.1,8 f=50mm
    Bajonet Praktica B (PB) (trochu poskozen)
    ma cenu ho ozivovat na MINOLTA/SONY system?
    Nejaka svetlejsi 50ka by se me k universal ultra zoom obktivu 18-250 hodila.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (65)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram