Klasická fotografie
-
Velkoformátová fotografie v architektuře
V posledním z trojice článků bych se chtěl věnovat víc technickému popisu „fotografické disciplíny“, která je pro velkoformátovou fotografii typická. Je to fotografie architektury.
-
Velký formát a fotografie krajiny
Fotografování krajiny je jednou z nejpopulárnějších fotografických disciplin. Je to fotografie, kde technicky bezchybné provedení se zachycením detailů je základním požadavkem. A to je přesně oblast, kde velkoformátová kamera má nesporné výhody oproti digitálním technologiím nebo kinofilmové či středoformátové fotografii.
-
Fotografie a velký formát I.
Psát v dnešní době o fotografování na velký formát, když technika a zájem fotografů především z oblasti amatérské směřuje k miniaturizaci a k digitalizaci, může někomu připadat jako anachronizmus. Vývoj fotografické techniky velkoformátové aparáty v mnoha odvětvích zcela vytlačil. Používat dnes běžně velkoformátové reprodukční aparáty například v tiskárnách, to už je skutečně rarita. Přesto i dnes je řada oborů, kde se s velkoformátovou fotografií setkáváme a zatím se dá říci, že je nezastupitelná. Nebude tedy na škodu se s jejími základy seznámit.
-
Jak se vyrábějí filmy?
Možná, že vás někdy při prohlížení krásného negativu či pozitivu napadla otázka, jak se takový film vůbec vyrábí. Možná, že jste se setkali i s nějakými vadami, které jsou způsobeny problémy v technologii. Současné zejména barevné filmy jsou opravdové "high-tech" výrobky. Přečtěte si něco o tom, jak se vlastně filmy, se kterými pracujeme, vyrábějí.
-
Charakteristické vlastnosti filmů II.
V druhém díle věnovaném vlastnostem klasických filmů dokončíme přehled nejdůležitějších vlastností filmů. Dozvíte se, proč je jako limitující rozlišení klasického barevného filmu 80 čar/mm u materiálu Fuji Velvia 50. Zároveň zde najdete i celkové shrnutí hlavních výhod a nevýhod klasického záznamu. Článek navazuje na díly Digitální záznam nebo film a Charakteristické vlastnosti filmů I.
-
Charakteristické vlastnosti filmů I.
Tento článek navazuje na úvodní díl Digitální záznam nebo film? (odkaz zde), kde jsme probrali rozlišovací schopnost obecně. Digitální záznam a záznam na klasický film mají odlišný fyzikální základ. Abychom mohli správně porovnat jejich výhody a nevýhody, musíme si neprve podrobněji projít jejich jednotlivé základní vlastnosti. Dnes tedy začneme se základními charakteristikami záznamu na klasický film.
-
Digitální záznam nebo film?
Digitální záznam nebo film? To je v současnosti asi nejvíce probíraná otázka ve fotografické branži. Zarytí příznivci obou směrů pronášejí mnohé argumenty, případně se vysmívají jedni druhým. Jako obvykle, je u nové věci mnoho nejasností a „mlžení“, které výrobci obratně využívají spolu s agresivní reklamou. Nejasnosti pramení rovněž z toho, že filmový materiál a elektronický obrazový snímač pracují na odlišných principech, a na výsledné kvalitě zobrazení se tedy podílejí odlišné parametry a vlivy - z toho důvodu také není možné použít jednoduché přímé porovnání. Dnes se zaměřím na vysvětlení pojmu rozlišovací schopnost záznamového média, jak se měří a z čeho vychází.
-
Strmost filmu a její význam
Kontrastní místa na snímku přitahují pozornost oka diváka. Pokud zvýšíte v rozumné míře kontrast v celé ploše, dochází většinou k příjemnému oživení snímků. To si konec konců můžete vyzkoušet ve většině obrazových editorů typu Photoshop. U filmového materiálu je tato vlastnost vyjádřena parametrem strmost. V článku se dozvíte, jak tento parametr pro daný druh a značku filmu zjistíte a jaký má praktický význam.
-
Jak se vyrovnat s malým exp. rozsahem filmu?
V tomto článku vám poradím několik základních triků pro případy, kdy výřez, který se právě chystáte vyfotografovat, je příliš kontrastní. Takovou scénu je třeba nejprve přesně proměřit. Pokud však zjistíte, že vám dynamický rozsah filmu nebo čidla nestačí, můžete použít i některých umělých prostředků.
-
Zvětšování v „černobílé“ fotokomoře IV.
Seriál na téma zvět-šování v „černobílé“ fotokomoře, zastavení čtvrté: Závěrečné zastavení seriálu o zvětšování v „černobílé“ fotokomoře bude spíš už tak trochu oddechové. Přesto i zde můžete objevit několik zajímavých rad a námětů pro vlastní práci.