• Jak se vyrábějí filmy?

    Možná, že vás někdy při prohlížení krásného negativu či pozitivu napadla otázka, jak se takový film vůbec vyrábí. Možná, že jste se setkali i s nějakými vadami, které jsou způsobeny problémy v technologii. Současné zejména barevné filmy jsou opravdové "high-tech" výrobky. Přečtěte si něco o tom, jak se vlastně filmy, se kterými pracujeme, vyrábějí.

     0
  • Setkani fotografu
  • Charakteristické vlastnosti filmů II.

    V druhém díle věnovaném vlastnostem klasických filmů dokončíme přehled nejdůležitějších vlastností filmů. Dozvíte se, proč je jako limitující rozlišení klasického barevného filmu 80 čar/mm u materiálu Fuji Velvia 50. Zároveň zde najdete i celkové shrnutí hlavních výhod a nevýhod klasického záznamu. Článek navazuje na díly Digitální záznam nebo film a Charakteristické vlastnosti filmů I.

     0
  • Charakteristické vlastnosti filmů I.

    Tento článek navazuje na úvodní díl Digitální záznam nebo film? (odkaz zde), kde jsme probrali rozlišovací schopnost obecně. Digitální záznam a záznam na klasický film mají odlišný fyzikální základ. Abychom mohli správně porovnat jejich výhody a nevýhody, musíme si neprve podrobněji projít jejich jednotlivé základní vlastnosti. Dnes tedy začneme se základními charakteristikami záznamu na klasický film.

     0
  • Digitální záznam nebo film?

    Digitální záznam nebo film? To je v současnosti asi nejvíce probíraná otázka ve fotografické branži. Zarytí příznivci obou směrů pronášejí mnohé argumenty, případně se vysmívají jedni druhým. Jako obvykle, je u nové věci mnoho nejasností a „mlžení“, které výrobci obratně využívají spolu s agresivní reklamou. Nejasnosti pramení rovněž z toho, že filmový materiál a elektronický obrazový snímač pracují na odlišných principech, a na výsledné kvalitě zobrazení se tedy podílejí odlišné parametry a vlivy - z toho důvodu také není možné použít jednoduché přímé porovnání. Dnes se zaměřím na vysvětlení pojmu rozlišovací schopnost záznamového média, jak se měří a z čeho vychází.

  • Strmost filmu a její význam

    Kontrastní místa na snímku přitahují pozornost oka diváka. Pokud zvýšíte v rozumné míře kontrast v celé ploše, dochází většinou k příjemnému oživení snímků. To si konec konců můžete vyzkoušet ve většině obrazových editorů typu Photoshop. U filmového materiálu je tato vlastnost vyjádřena parametrem strmost. V článku se dozvíte, jak tento parametr pro daný druh a značku filmu zjistíte a jaký má praktický význam.

     0
  • Jak se vyrovnat s malým exp. rozsahem filmu?

    V tomto článku vám poradím několik základních triků pro případy, kdy výřez, který se právě chystáte vyfotografovat, je příliš kontrastní. Takovou scénu je třeba nejprve přesně proměřit. Pokud však zjistíte, že vám dynamický rozsah filmu nebo čidla nestačí, můžete použít i některých umělých prostředků.

     3
  • Zvětšování v „černobílé“ fotokomoře IV.

    Seriál na téma zvět-šování v „černobílé“ fotokomoře, zastavení čtvrté: Závěrečné zastavení seriálu o zvětšování v „černobílé“ fotokomoře bude spíš už tak trochu oddechové. Přesto i zde můžete objevit několik zajímavých rad a námětů pro vlastní práci.

     5
  • Negativ kontra diapozitiv

    Mnoho fotografů stále řeší věčné dilema, zda zvolit inverzní nebo negativní film. Ty se liší v parametrech nazývaných expoziční pružnost nebo expoziční rozsah filmu. Předmětem tohoto článku je vysvětlit na praktických ukázkách, jak se tyto charakteristiky filmů projeví na vašich snímcích a také ukázat, jak je zjistit pro jednotlivé druhy a značky filmů. Problému s expozičním rozsahem a expoziční pružností se nevyhnete ani v případě, že fotografujete digitálním fotoaparátem. Původní článek Expoziční pružnost I, který vyšel před měsícem, jsem na základě čtenářské diskuze doplnil o své zkušenosti ve srovnání inverzního filmu Fuji Provia 100 se zvětšeninami pořízenými v digitálním labu Frontier 350 z negativních filmů značky Fuji.

     4
  • Zvětšování v „černobílé“ fotokomoře III.

    Seriál na téma zvět-šování v „černobílé“ fotokomoře, zastavení třetí: Tentokrát náš seriál již konečně dospěje k vlastnímu zvětšování (krok po kroku). Těsně před tím je ale nutné „doladit“ ještě několik drobností, které velkému dnu „D“ předchází: úprava pracovní plochy, pracovní roztoky, přehled potřebných chemikálií, seznámení s nabídkou fotopapírů apod.

     8
  • Zvětšování v „černobílé“ fotokomoře II.

    Seriál na téma zvět-šování v „černobílé“ fotokomoře, zastavení druhé: Dřív než začneme zvětšovat. Krátký vhled o retušování, vyvolaných filmech a jejich archivaci. Jak poznám přeexponované, podexponované a tzv. normálně exponované políčko, co to znamená pro volbu zvětšovacího papíru ad. Fotografický slang - i fotografie (resp. práce v komoře) má svůj vlastní jazyk a bez znalosti základních pojmů se neobejdete.

     4

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace