Fotoaparát.cz

Eliot Siegel - Naučte se fotografovat kreativně fashion, glamour, portrét, portfolio/book, reklama..

Kniha s předlouhým názvem slibuje naučit vás fotografovat portrét a všechny jemu podobné disciplíny. Její autor, Eliot Siegel, fotografuje přes 25 let a za svůj život projel všechna módě a portrétu zaslíbená města po celém světě a pracoval pro časopisy, reklamní agentury, vytvořil řadu reklamních kampaní a mnoho dalšího.

Kniha s předlouhým názvem „Naučte se fotografovat kreativně fashion, glamour, portrét, portfolio/book, reklama, v interiéru i exteriéru“ slibuje naučit vás fotografovat portrét a všechny jemu podobné disciplíny. Její autor, Eliot Siegel, fotografuje přes 25 let a za svůj život projel všechna módě a portrétu zaslíbená města po celém světě a pracoval pro časopisy, reklamní agentury, vytvořil řadu reklamních kampaní a mnoho dalšího.

Kniha je rozdělena na 46 návodů seskupených do devíti kapitol. Žádný zdlouhavý úvod se nekoná, jdete rovnou na věc. Po počátečních radách, kde hledat inspiraci od proslulých fotografů, vás autor postaví před rozhodnutí, pro koho vlastně fotografovat. Kniha rozhodně netroškaří a už od začátku vás směruje k fotografování hodně vysoko, pro top magazíny nebo světové návrháře. Až to místy vypadá, že pokud se nechcete stát rovnou ikonou módního fotografického průmyslu, vůbec neberte fotoaparát do ruky. Je motivující dávat si vyšší cíle, ale trochu shovívavosti a zpomalení by neuškodilo. A vůbec bych čekal tyto kapitoly až na závěr, vždyť se teprve učíme fotografovat. Stejně tak hledání vlastního stylu v návodu číslo 5 se mi zdá poněkud předčasné.

Kapitola 2 neboli návody 7 až 14 se věnují technice – nejen té „hardwarové“, ale i softwarové. Opět trocha schizofrenie: zatímco za fotoaparát je vám doporučen špičkový digitální středoformát, hned další část o objektivech představuje levná setová skla. Nechybí ani obligátní vysvětlení funkce clony, doby expozice, práce s expozimetrem, colormetrem, stativem, odraznými a rozptylnými deskami a podobně. Technické vysvětlování však autorovi příliš nejde a pokud opravdu tápete, doporučuji se porozhlédnout jinde. Následující čtyři strany se věnují nostalgickým steskům nad filmem a optimistickým výhledem do digitální budoucnosti a hned na to navazuje několik lekcí vesměs základních úprav ve Photoshopu – jak vylepšit barvy, vyretušovat vady pleti, „opravit“ křivky těla a podobně. Opět bych je očekával spíše v závěru publikace.

V třetí části knihy se dozvíte první esenciální věc pro každého portrétního fotografa, a sice jak vybudovat studio a čím jej zařídit. Opět je přítomna nedůslednost, roztříštěnost a nelogičnost – informace rozeseté po stránce, tu jako regulérní text, jinde jako popisek k fotografii. Autor se nezapomene zmínit o speciálních větrácích, ale jaký je v praxi rozdíl mezi trvalými a zábleskovými světly se nedozvíte. Chvíli se kniha tváří jako příručka pro profesionála, o stránku dále se se zaujetím věnuje úplným banalitám. Třešničku na dortu představuje ilustrační fotografie „vytištěná“ technikou lith print jako předěl mezi kapitolami, nesouvisející ani s jednou z nich a s celou knihou sdílející snad jen svůj obsah – modelku.

Struktura knihy

Teď na několik okamžiků odbočím a napíšu něco ke knize všeobecně. Všechny návody jsou doslova prošpikovány fotografiemi, schématy a rámečky různých druhů. U většiny snímků naleznete cenné schéma svícení. Jak náčrty číst se dozvíte z vysvětlivek hned v úvodu knihy. Rámečky s tipy, poznámkami i radami znáte i z jiných knih, tady k nim přibývají i okénka nadepsaná Cvičení, která vás mají motivovat nejen ke čtení, ale hlavně k vyzkoušení představených pokusů. Tím si probíranou látku rychleji zažijete a považuji je za velmi dobrý nápad.

Zatímco do tohoto momentu jsem převážně kritizoval, teď nastal čas pro změnu a budu chvíli chválit. Dostáváme se ke kapitole s číslem čtyři a práci s přirozeným osvětlením. Kniha vám přiblíží fotografování s různými druhy přirozeného venkovního světla – sluncem, stínem, odraženým světlem a dalším. Opět nechybí velké množství fotografií ilustrujících text, samozřejmě včetně schématického znázornění rozmístění světel, odrazných desek a další techniky. Po přirozeném osvětlení musí logicky následovat světlo umělé a s ním i pátá část knihy z celkového počtu devíti. Autor – opět trochu zmateně – nastíní práci s přímým zábleskem a naťukne využití softboxu či deštníku (ale rozdíl v jimi produkovaném světle se nedozvíte). O různých variantách ateliérového svícení se toho moc nenaučíte, zato vás na dvou stranách seznámí s druhy žárovek používaných v trvalém osvětlení.

Jak dosáhnout skvělých snímků radí šestá kapitola. Věnuje se totiž kompozici, obsahu, náladě, ale třeba i vhodnému formátu snímků. Lepší fotografii pomůže i schopnost patřičně si fotografování zorganizovat. Velice chválím poslední dvě strany s rámečky „Nezapomeňte“ a „Vyhněte se“. Zajímavá kapitola s názvem Jak se stát asistentem otevírá předpředposlední sekci knihy s krátkým pojmenováním Tým. Pozorováním skutečného fotografa v praxi se dá mnohému naučit, o tom není sporu, ale proč si pak kupovat knihu, která si klade za cíl z vás udělat špičkového fotografa? Stejně tak uspořádání castingu, jak radí hned následující návod, asi nebude každodenním chlebem čtenáře z cílové skupiny knihy. Ale jinak se zde objevuje mnoho rad a tipů, jak a proč vybrat modelku, vizážistku, stylistu, jak hledat vhodnou lokalitu pro fotografování a další.

Blížíme se ke konci

A dostáváme se téměř k samotnému závěru, tvorbě portfolia. Naučíte se vybrat ten nejlepší snímek, vytvořit book či prezentaci pro web. To vše vám pomůže v posledním kroku s titulkem Jak se stát profesionálem. Sem patří rady, jak získávat kontakty, jak zapůsobit na potenciální klienty a propracovat se k práci svých snů.

Jak je patrné z předchozích řádků, kniha se snaží pokrýt celou kariéru módního či reklamního fotografa od fáze nákupu fototechniky přes učení se a hledání svého já až po práci pro renomované agentury. Tím zákonitě dochází k mnoha zádrhelům. Ve spojení s nepříliš logickým řazením některých návodů působí publikace roztříštěně, nevelký počet stran způsobuje, že mnoho témat se muselo spokojit jen s velice omezeným prostorem. A mně vrtá také hlavou název knihy, osobně bych ji přejmenoval na „Jak se stát módním fotografem“, protože na slíbené vlastní kreativní fotografování módy a portrétu uvnitř příliš místa nezbylo.

Naučte se fotografovat kreativně fashion, glamour, portrét, portfolio/book, reklama, v interiéru i exteriéru
Eliot Siegel
Nakladatelství Zoner Press
Rozměry 220×220 mm, brožovaná vazba, 144 stran
Běžná cena 319 Kč
Knihu můžete zakoupit přímo v nakladatelství Zoner Press