Fotoaparát.cz

Jan Sucharda - Fotografický ateliér

Nejnovější počin nakladatelství Zoner Press pro fotografy patří do edice Encyklopedie grafika a fotografa a již to předurčuje charakter knihy. Na začátek je ještě třeba poznamenat, že kniha vás nenaučí fotografovat v ateliéru, od toho tu jsou jiné publikace. Ale nepředbíhejme.

Hlavní části knihy

Po předmluvě z pera profesora Miroslava Vojtěchovského, která jde sice mírně mimo téma knihy, ale přesto přináší několik zajímavých myšlenek, a nezbytném úvodu se dostáváme k první kapitole díla s názvem Fotografický ateliér – Základní úvahy. Popisuje vše, co je třeba vzít v úvahu před vlastním budováním ateliéru. Na prvním místě je to volba vhodného prostoru, dispoziční řešení místa, umístění oken a podobně, pokračuje přes vybavení nosnými prvky, stativy, pozadím až po řešení světelného parku. Dozvíte se o charakteristikách světla – tvrdé světlo, měkké světlo včetně způsobů, jak ho dosáhnout a to nejen pomocí komerčních produktů, ale i podomácku. Autor má bohaté zkušenosti a tak vám nabídne i tipy na vhodné materiály dostupné v hobby prodejnách a podobně. Následuje obecná část o zábleskových jednotkách a vyčerpávající popis způsobu jejich dálkového odpálení. Za nejhodnotnější části považuji poslední tři podkapitoly s názvy Na co si dávat pozor při pořizování techniky, Tipy pro světelné konstrukce a Tipy pro stavbu amatérského ateliéru, které vycházejí z praxe a pro každého začátečníka představují „rady nad zlato“.

První kapitola, ač je nabita tipy a radami, působí dosti nepřehledně a zmateně, jednotlivé podkapitoly mají názvy často dosti nejednoznačné a sobě podobné, autor v rámci kapitol často odskočí někam jinam nebo se hovorově řečeno „zakecá“, aby se pak vrátil sice zpět, ale o kus jinam a podobně.

Nejen úvodní část, ale celá kniha je nabita ilustračními fotografiemi. Většina z nich pochází z webů či katalogů výrobců ateliérové techniky, zbytek vyšel z objektivu autora. Množství obrázků nelze než pochválit, ne tak již fotografie pořízené autorem. Někdy jsou nečitelné, neplní ilustrační charakter a svým provedením působí často dost amatérsky – tmavé, nakřivo a podobně. Na první pohled lze poznat, co fotografoval autor a co je převzato odjinud; od ateliérového fotografa bych čekal na tomto místě pečlivější přístup.

Kapitola druhá nese titul Zábleskové systémy a věnuje se tomu nejdůležitějšímu v ateliérové fotografii – zdrojům světla. Kompaktní generátory, generátory plus zábleskové hlavy, příslušenství pro modelaci světla – reflektory, klapky, odrazné či průsvitné deštníky, voštiny, softboxy, lightbox, megalighty, flashboxy, fresnelovy čočky, ringflashe, para reflektory, satelite reflektory, projekční systémy a nástavce, světelné tužky, ballon reflektory a další světelné zdroje. Zkrátka vyčerpávající přehled dostupných zdrojů světla, z nichž o některých jste pravděpodobně doposud neslyšeli. Kapitolu doplňuje přehled světových výrobců osvětlovací techniky a příslušenství včetně odkazů na místní dovozce a prodejce.

Světlům je třeba nějakým způsobem dát pokyn, že mají blesknout a tomu se věnuje třetí část knihy s názvem Bezdrátová odpalovací zařízení. Opět následuje výčet dostupných prvnků na bázi optického, infra nebo rádiového spouštění. Textu je tentokrát velmi poskrovnu, většinu prostoru zabírají obrázky vybavení.

Předposlední kapitola Light systém řeší nerudovskou otázku „Kam s ním?“ neboli kam a jak všechno vybavení připevnit. Obsahuje přehled stativů, stojanů, závěsných stropních systémů, rámů, odražečů, vykrývačů a různých kloubových prvků, hlavic, ramen, svorek a podobně. Je zajímavé sledovat šířku dostupného příslušenství; renomovaní výrobci nabízejí prvky a stavebnice, jejichž kombinací lze vyřešit prakticky jakýkoli problém.

Poslední kapitola – nikoli však ještě poslední část knihy – nazvaná Kamera se věnuje volbě fotoaparátu. Trochu zarážející je fakt, že až na jedinou zmínku v úvodu se nedozvíte, že existuje něco jiného než středo- nebo velkoformátová kamera. U knihy, která je (alespoň předpokládám) směřována na začátečníky a amatéry (neboť profesionálové nepotřebují číst podobné knihy), bych čekal větší rozvinutí úvah směrem k cenově dostupným zrcadlovkám, vhodným ohniscím objektivů a podobně než k výčtu kompatibilních digitálních stěn pro středoformátovou zrcadlovku Mamyia za statisíce korun.

Přílohy

Tím máme za sebou regulérní kapitoly a následují čtyři dodatky. Hned ten první s titulem Transportní systémy alespoň ze začátku vypadá nadějně – přece jen tato oblast bývá v literatuře často opomíjena. Bohužel se po pár větách „zvrhne“ v reklamu na firmu Pelican Products a její produkty. Druhý přídavek se jmenuje Rental studia a přináší „přehled“ studií a ateliérů k pronajmutí. Schválně píši přehled v uvozovkách, protože se mi nechce věřit, že jsou v České republice jen čtyři a všechny v Praze.

Předposlední dodatek Profesionálové představuje práci šesti fotografů plus stručné informace o nich včetně životopisu, používané techniky a podobně. Na tomto místě musím být ironický, ale uniká mi souvislost fotografie mraku nebo dvou důchodců hrajících pingpong kdesi u Máchova jezera s názvem knihy Fotografický ateliér. Posuďte sami, zda nějaké spojení s ateliérem vidíte: „Rád vyhledává neobvyklá místa a krajiny, které se na první pohled mohou zdát banální“. Poslední příloha přináší Prezentaci škol. Každá škola (ITF Opava, FAMU Praha, UTB Zlín, FUD Ústí nad Labem a AVU Praha) se „prezentuje“ sedmi řádky textu a několika fotografiemi z jejího ateliéru.

Zhodnocení

Předchozí řádky nekončily právě pozitivně a v podobném duchu musím pokračovat. Během čtení se vám začne vkrádat do mysli pocit, že čtete spíše tiskovou zprávu nebo procházíte webem výrobce. Bohužel počínaje druhou kapitolou se vytrácí invence autora a na její místo nastupují až reklamní slogany jednotlivých výrobců. Troufnu si tvrdit, že informace obsažené v částech dva až pět dám dohromady během dvou odpolední strávených brouzdáním po internetu po stránkách výrobců ateliérového vybavení; kniha nic víc nenabízí, naopak díky logickému omezení (počet stran, nemožnost videa a podobně) toho zjistím podstatně více.

Sečteno a podtrženo, jedná se ve své postatě o stručný výčet existující ateliérové techniky bez (až na výjimky) ukázek použití a reklamu na jednotlivé výrobky. Těžko se k publikaci po jejím přečtení budete vracet, spíše zamíříte rovnou na webové stránky výrobců, které vám poskytnou informace mnohem obšírnější, případně ještě lépe vyrazíte do svého oblíbeného obchodu, kde vám debata se zkušeným prodavačem dá mnohem více. A tak na knize chválím jen dvě věci: s výhradami první kapitolu a pak všudypřítomné upozornění, že investice do kvalitní techniky se vyplatí, a že nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci.

Fotografický ateliér

Jan Sucharda
Nakladatelství Zoner Press
Rozměry 178×230, brožovaná vazba, 288 stran
Běžná cena 339 Kč
 http://zonerpress.cz/…icky-atelier