Fotoaparát.cz

Novinky v Adobe Photoshop CS5

Před měsícem představila společnost Adobe nový nástroj pro úpravu fotografií a tvorbu grafiky – Adobe Photoshop CS5. Na to, co tento známý, propracovaný a také celkem drahý fotoeditor přinesl ve své 12. verzi fotografům, se podíváme v tomto článku.

Adobe Photoshop CS5 je již 12. verzí tohoto grafického editoru, podle názvu určeného ke zpracování fotografií. V posledních verzích se ale Photoshop stále více zaměřuje i na grafiky. Také CS5 přináší další vylepšení v této oblasti. Za zmínku stojí opět vylepšená integrace 3D modelů ve verzi Extended, která nyní plně využívá RayTracing, nebo 3D štětce, které mají nastavitelné i takové parametry, jako tuhost štětin. To jsou však funkce, které málokterý fotograf využije. Proto je necháme stranou a zaměříme se na čistě fotografické novinky.

Změn doznalo i samotné jádro programu. V 64-bitové verzi by měl být Photoshop CS5 rychlejší (podle Adobe až 10×). Hlavním přínosem 64-bit verze ale zůstává možnost využití většího množství operační paměti, což ocení hlavně ten, kdo upravuje 16-bit TIFF ve vrstvách a nastaví si 50 kroků historie. Photoshop pak zabere bez problémů i přes 2 GB paměti. Vylepšená je také akcelerace některých funkcí Photoshopu grafickou kartou. Nedočkali jsme se sice akcelerovaných výpočtů jako třeba v Adobe Premiere, ale kromě plynulého vykreslování na obrazovce umožní kompatibilní grafická karta v Photoshopu CS5 pár dalších drobností.

Nastavení akcelerace grafickou kartou

Camera RAW 6.0

Pokud fotíte do RAWu, bude nová verze pluginu Camera RAW tím prvním (tedy kromě nové startovací obrazovky), co z Photoshopu CS5 uvidíte. Rozdílů proti předchozí verzi mnoho nenajdete. Stále máme přechodové filtry a štětce, nabídky se příliš neliší. Zásadní rozdíly jsou tři. Camera RAW má novou metodu zpracování snímků označenou jako „Process 2010“ a pokud otevřete RAW upravovaný ve starší verzi pluginu, můžete nastavený převod provést i pomocí nové metody. Pokud zvolíte novou metodu převodu, můžete využít další novinky: vylepšenou redukci šumu a přidání zrna.

Camera RAW 6.0

Dvě funkce které jdou tak trochu proti sobě, ale proč ne. Přidání zrna je na nové záložce označené „fx“, kam se přesunula i oprava vinětace po oříznutí. Camera RAW se tak čím dál tím víc přibližuje ke stavu, kdy většině fotografů bude stačit jen tento plugin a Photoshop už příliš nevyužijí. Rozšířené nastavení má proti starší verzi redukce šumu. Posuvníky pro redukci barevného a světlostního šumu byly doplněny o několik upřesňujících. S nastavením správných hodnot je tak větší práce, ale na výsledcích je to vidět. Tedy pokud jste příznivci pozorování fotografií ve 100% zvětšení, nebo pokud máte fotografii, na kterou nová metoda vyloženě sedne.

Metoda redukce šumu v Camera RAW 5.x Nová redukce šumu v Camera RAW 6.0

Uživatelské rozhraní

Když otevřete fotografii v samotném Photoshopu CS5, spatříte nové uživatelské rozhraní. Od verze CS4 se příliš neliší. V pravém horním rohu přibylo tlačítko „CS Live“, pomocí kterého je možné přímo pracovat s online obsahem. Grafik tak může z Photoshopu svou práci zveřejnit pro zákazníka, ten jí v internetovém prohlížeči okomentuje a grafik ihned vidí, co se nelíbí. To by mělo profesionálům ulehčit práci a zrychlit tvorbu na zakázku. Další novinkou je MiniBridge. Odlehčenou a miniaturizovanou verzi Bridge je možné otevřít z Photoshopu, přidat si jí mezi další panely jako historie a navigátor a procházet, otevírat a spravovat fotografie přímo.

Celé uživatelské rozhraní včetně nabídek a klávesových zkratek je přizpůsobitelné. V CS5 jsou již přednastavení pro fotografy, grafiky, design a další, nic vám ale nebrání vytvořit úplně nové vlastní nastavení. Změnou proti CS4 je jejich automatické ukládání, takže pokud přemístíte ve svém oblíbeném nastavení několik panýlků a přepnete na jiné přednastavení, po návratu budou změny zachovány. Pokud vám ale někdo vaše rozložení nástrojů rozhrabe, vždy je možné obnovit původní stav.

HDR

Funkce pro tvorbu HDR se ve Photoshopu CS5 přejmenovala na „HDR Pro“. Proti verzi CS4, kde bylo HDR pro mnoho uživatelů na hranici použitelnosti a někteří raději sáhli po nástrojích třetích stran, má HDR Pro v CS5 několik zásadních vylepšení. Například umožňuje automaticky detekovat pohybující se objekty, které se na různě exponovaných fotografiích přemístily, a opravit je použitím dat z jedné z fotografií. Odstranění duchů má ale momentálně jednu drobnou vadu. Občas vytváří na fotografii šedé plochy a body.

Tvorba HDR Odstranění duchů při tvorbě HDR

Vylepšené jsou i možnosti mapování 32-bit HDR obrazových dat na 16-bit nebo 8-bit fotografie. HDR Pro má několik zajímavých přednastavení. Jsou ale přehnaná, takže spíš než k reálnému použití poslouží k demonstraci možností HDR Pro.

Výsledky jednoho z přednastavených převodů HDR

Automatická korekce objektivu

Korekce vad objektivu byla už ve verzi CS4, skrytá mezi deformačními filtry. Pomocí několika posuvníků bylo možné korigovat vinětaci, soudkovité a poduškovité zkreslení, optické vady objektivu jako červeno-azurové okraje a perspektivu. Verze CS5 přesunula korekci objektivu přímo do hlavní nabídky filtrů a zautomatizovala jí. Vše je samozřejmě stále možné nastavit ručně, ale pokud máte fotoaparát a objektiv, který má Adobe v databázi, Photoshop automaticky opraví zkreslení, vinětaci a optické vady. Bohužel v základní nabídce zdaleka není všechna dostupná fototechnika, ale další přednastavení je možné stáhnout online a existuje i možnost vytvořit vlastní profil (byť zahrnuje speciální pomůcky), takže podporovaných přístrojů bude přibývat. Za zmínku stojí, že mezi přednastaveními pro korekci nechybí profil Apple iPhone 3G. Že by Adobe cílil Photoshop na novou skupinu zákazníků?

Vylepšený výběr

Pokud jste používali nebo používáte Photoshop CS3, možná znáte funkci Oddělit, která je použitelná hlavně na složitější výběry. Ve verzi CS4 tento nástroj záhadně zmizel a zdá se, že Adobe si jen připravovalo půdu pro jeho triumfální návrat.

V CS5 se nástroj pro lepší výběry vrátil v nové podobě. Již se nejedná o samostatnou volbu, ale o vylepšení funkce ke zpřesnění okrajů výběru. Jak to vypadá v praxi? Vytvoříte hrubý výběr vlasaté hlavy třeba i lasem, zvolíte zpřesnění okrajů a automatika se většinou postará o zbytek. Pokud něco nefunguje jak má, můžete v dialogovém okně zpřesnění výběru modifikovat oblast, kde Photoshop detekuje „hrany“. Hrany v uvozovkách, protože detekce si poradí i s přechody (a to i když má pozadí velmi podobnou barvu jako vybíraný objekt). Oblast detekce je možné domalovat a tak ji rozšířit, nebo nechat automatiku inteligentně oblast určit. Jedinou volbou je také možné nechat odstranit prosvítající barvu pozadí například z vlasů.

Detekce okrajů výběru v akci

Výsledky jsou pro každého, kdo se někdy patlal s výběrem vlasů, rostlinstva nebo jiných zákeřností, fascinující. Ne vždy je vše úplně dokonalé, ale výběr, který by dříve trval půl hodiny, je záležitostí dvou minut. Toto je jedna z funkcí, kvůli které je možné uvažovat o přechodu na Photoshop CS5.

Výsledky vylepšené detekce okrajů výběru

Content-Aware Fill

Druhou funkcí, která vás může ke koupi CS5 přesvědčit, je Content-Aware Fill. Informace o této „záplatě na steroidech“ prosákly už před oficiálním uvedením balíku CS5 a není se čemu divit. Tvůrci Photoshopu tu zapracovali na detekci obsahu obrazu a automatika je ještě automatičtější.

Už v Photoshopu CS4 byla funkce zmenšení podle obsahu, která při zmenšování detekovala a zachovávala klíčové prvky obrazu nezkreslené. V CS5 přibyla trochu opačná funkce, která vybraný obsah nahradí jinou částí fotografie, která by dle automatiky na dané místo měla patřit. Jako tradičně ve Photoshopu jde o obecné řešení, takže kromě této volby u některých nástrojů najdete funkci u jakéhokoli výběru pod příkazem Vyplnit (Fill).

Příklad použití? Vyfotíte krásnou krajinku, ale uprostřed fotografie a přes celou výšku snímku je sloup vysokého napětí. Vyberete tedy sloup i s trochou okolí, vyplníte s funkcí Content-Aware, a Photoshop v místě, kde by za sloupem byla louka, doplní louku z jiné části obrázku, na obloze oblohu, v lese les… Úspěšnost je tak 50:50 a hodně záleží na situaci, ale obecně vám takto CS5 ušetří práci s klonovacím razítkem a vy jen doladíte zbytky.

Content-Aware Fill

Pokřivení loutky a další drobnosti

Funkce kterou mnoho fotografů nevyužije, ale přesto by se občas mohla hodit, je Pokřivení loutky. Z libovolného výběru lze udělat objekt natažený na trojúhelníkové síti, se kterou pak můžete libovolně hýbat, natahovat její části a posouvat je. K čemu to může být dobré? Když chcete někomu ohnout ruku v jiném úhlu, když chcete naklonit strom. Prostě pokročilá deformace výběru.

Akcelerace pomocí grafické karty (Open GL) umožňuje kromě plynulého posouvání po fotografii i vylepšené kapátko, kolem kterého se zobrazuje kruh s nabíranou barvou, neutrální šedá a aktuálně vybraná barva. Také nástroj na ořez doznal vylepšení. Zobrazuje pomocné čáry ve třetinách, aby mohl fotograf při ořezu jednoduše komponovat do zlatého řezu.

Rovnání horizontu je snazší než v CS4, kde bylo nutné použít pravítko a pak přes otáčení o libovolný úhel a ořez rovnat fotografii. V CS5 stačí natáhnout pravítko a kliknutí na jedno tlačítko v jeho volbách se obraz narovná i ořízne.

Novinky v Photoshopu CS5 na Setkání fotografů

Toto nejsou zdaleka všechny nové funkce. Více o novinkách v Adobe Photoshopu CS5 se můžete dozvědět na Setkání fotografův sobotu 15.5. v Praze , kde bude tomuto tématu věnována celá přednáška. Pro 30% slevu na vstupném se registrujte na www.setkanifotografu.cz