Fotoaparát.cz

Naučte se fotografovat sport kreativně

Tato kniha je společným dílem několika předních českých sportovních fotografů. Každý vybral několik snímků ze svého pohledu na sport, který fotografuje, doplnil komentářem a výsledkem je kniha "Naučte se fotografovat sport kreativně", která vyšla v nakladatelství Zoner Press.

Sport není pouze o světových rekordech, šampionátech a mezinárodních utkáních. „Velký“ sport se může odehrávat i na rybníku za vesnicí, či hřišti mezi paneláky. Pro fotografa to má tu výhodu, že zachytí stejné zaujetí hrou i rivalitu mezi soupeři a nemusí se handrkovat o místo k focení s ostatními fotografy a koneckonců nepotřebuje ani licenci.

Sportovní fotografie nemusí být ani o těch nejlepších z nejlepších. Může jít o fotografie hraničící s uměním (o hru světel, barev, neobvyklý úhel či zajímavý okamžik). Zde totiž neplatí to co ve sportu, že ten kdo skočí výše či dále, nebo doběhne rychleji, je ten nejlepší…

Jiří Koliš – Co je (a co není) sportovní fotografie

I když kvůli snímku hor zdoláte například Mount Everest, není to sportovní fotografie. Není důležité co vše podnikl fotograf pro pořízení snímku, ale co je na fotografii. A když jsou na fotografii například chrtí závody, nejedná se dle autora o sportovní snímek, protože sportovat chodí jen lidé.

Jiří Koliš – Kdy (a jak) to vlastně začalo

V této části knihy je stručně shrnuta historie sportu. Černobílé dobové fotografie dotváří atmosféru té doby a z naskenovaných přebalů knih dýchá historie. Jistě si rádi prohlédnete tyto snímky a vrátíte se časem nazpátek. Některé fotografie pocházejí z 19. století a upoutávají nejen svou historickou hodnotou.

Jiří Koliš – Kdo (a čím) u nás fotografoval sport

První sportovní snímky vznikaly rozhodně v exteriéru a byly to snímky statické, protože s fotoaparáty, které byly v 19. století k dispozici to prostě jinak ani nešlo. Jak se postupně vyvíjela technika, vznikaly snímky i z interiérů a postupně se stávaly dynamičtějšími. V této kapitole se seznámíte s českými fotografickými velikány i jejich technikou. Některé triky a techniky již vymizely, některé se používají dosud.

Za obrovský rozmach sportovní fotografie může bezesporu tisk. Pro spoustu lidí to byla jediná možnost, jak získat informace, a tak reportáže ze sportovních utkání okořeněné nějakým tím snímečkem, byly velice žádané. Sport se stával masovější a začali se do novin dostávat i méně známé sporty (třeba horolezectví). No a fotografové bývali často sportovci, protože pořídit nějaký ten snímek může být poměrně fyzicky náročné. A to, co bylo nejprve pouze koníčkem, se začalo stávat prací.

Jiří Koliš – Která naše sportovní fotografie je nejhezčí (nebo nejslavnější)?

Aby se fotografie líbila, musí „něco“ vyzařovat. Jeden snímek může na každého působit úplně jinak a tudíž hodnocení fotografií sklouzává do úrovně techniky (ostrost, ořez, …). Ale i fotografie mají své soutěže a mezi nejprestižnější patří soutěž World Press Photo pořádaná od roku 1955 v holandském Haagu. Jen jednou vyhrála sportovní fotografie, a to v roce 1958, kdy vyhrál mladý český externí fotograf deníku Večerní Praha. Tato fotografie je v knize otištěna a musím říct, že je opravdu povedená (emoce z ní jen prší…). A to se snímek dostal do soutěže jen náhodou.

Samozřejmě i potom vznikaly nádherné snímky, z nichž některé byly oceněné. Některé z nich jsou i v této knize a všechny mají jedno společné. Zachycují nějaký emotivní okamžik a nemusí to být jen radost z vítězství.

Jiří Koliš – Jak (a čím) se fotí různé sporty dnes

Nelze říci, který fotoaparát či objektiv je pro focení daného sportu nejlepší. Každý fotograf bude prosazovat něco jiného. Navíc už to není pouze o focení „běžných“ snímků (stupně vítězů či vítězné gesto v cíli). V době digitálních fotoaparátů a vysokofrekvenčních kamer se každý snaží vyfotografovat něco naprosto neotřelého. V knize je uvedeno několik skutečně povedených snímků a rozhodně stojí za shlédnutí. Je však potřeba si uvědomit, že žádný fotoreportér nemá v popisu práce vytvářet umělecké snímky. Přesto se však mezi nimi najdou tací, kteří to mají prostě od boha. Dva lidé, kteří budou stát na stejném místě ještě nemusí udělat stejnou fotografii.

A co se techniky týče, tak drtivou převahu mají dvě značky – Nikon a Canon. Zrcadlovky těchto dvou firem dominují především tím, že jsou na špičce technického vývoje fotoaparátů. A pokud se najde někdo, kdo stále ještě fotí na klasický film, pak je to spíše rarita, protože spousta úprav se provádí na PC. Každý profesionální fotograf potřebuje samozřejmě několik fotoaparátů, objektivů, paměťových karet, monopod…

Zdeněk Lhoták – Amatéři a profesionálové

Stát se profesionálem je snem spousty amatérů. Ovšem jako každé povolání i profesionální fotografové to nemají lehké. Nikdo se ho neptá na počasí, fotografické podmínky ani na to, jak se dostal na dané sportovní závodiště. Určitě si tedy rádi přečtete, jak se začíná a jaké křivolaké cestičky je někdy potřeba projít.

Pavel Lebeda – Fotbal

Jednou z nejdůležitějších věcí je vybrat si vhodné místo. Dozvíme se, že ne vždy je to jednoduchá záležitost, protože se místa pro focení vybírají či losují dopředu a někdy se to prostě nepovede. Každopádně jsou to místa velice blízko hrací plochy a fotograf leckdy musí při focení skoro ležet, tudíž jsou to snímky většinou z podhledu. Seznámíme se s fotovýbavou autora i s jeho zkušenostmi s různými stadiony z celého světa. No a samozřejmě nesmí chybět fotografie. Některé zachycují známé osobnosti fotbalu, některé ne, ale všechny rozhodně stojí za shlédnutí.

Jiří Koliš – Hokej

Fotograf si na rozdíl od hráčů nemůže dovolit žádné emoce. Pak by totiž snímky za mnoho nestály. Dříve to bylo poměrně složité, protože fotografové mohli být těsně u mantinelů a tudíž na ně atmosféra zápasu přímo padala (někdy i doslova), zatímco nyní se díky plexisklům fotograf dostává dále, a proto se fotí spíše z nadhledu. A protože se hokej hraje v halách, musí se fotograf vyrovnat někdy s hodně složitými světelnými podmínkami. Proto se seznámíme s objektivy, které jsou na toto vhodné. A pak se znovu můžeme kochat nádhernými záběry tohoto sportu.

Michal Růžička – Lehká atletika

Proč fotit atletiku? Protože je tak různorodá. Běžci, oštěpaři, skokané, koulaři,… Dá se zachytit tolika různými způsoby. Buď se soustředit na detail, nebo na celek. Samozřejmě i zde se dá zachytit neopakovatelný okamžik (ať už souvisí se sportovním úsilím, radostí či sportovní tragédií). Stačí vymyslet kompozici a pak už jen čekat…

Markéta Navrátilová – Cyklistika

Při focení cyklistiky musí fotograf hodně předvídat. Jedná se o rychlý sport a tudíž nelze jen sedět a čekat na záběr. Člověk musí být pořád v pohybu. Úniky, spurty, pády,… Někdy může být zajímavé ukázat na fotkách místo konání závodu. I Tour de Landkawi v Malajsii má svojí atmosféru. Prostě se jen stačí rozhlédnout a připravit si záběr.

Vladimír Rys – Plavání

Voda může fotografovi pomoci vytvořit dobrý snímek, ale může být i jeho nepřítelem, protože cákající voda může iniciovat automatické ostření a snímek je ostrý jinde. Dalším problémem může být i osvětlení v krytých bazénech a sluneční odlesky zase v těch nekrytých. Prostě u plavání je spousta úskalí a tudíž i spousta výzev.

Herbert Slavík – Lyžování

Asi málokde najdete tak málo kontrastů jako v zimní krajině. A zajímavé snímky mohou vzniknout i tak, že si fotograf nazuje lyže a vydá se přímo do terénu. Pak potřebuje lehčí výbavu, která se mu vejde do batohu na záda a příliš nezatěžuje. No a dobrá kondice k tomu samozřejmě patří, neboť bez maček vás pořadatelé na trať prostě nepustí a světový pohár či olympiáda se odehraje bez vás.

Luděk Šipla – Létání

Když chce člověk fotit létání, měl by létat také. Jen tak totiž může vyfotit nejen různé scenérie, ale také ostatní letce v akci. Při takové focení se může ledacos přihodit a tak je potřeba mít techniku pečlivě připravenou a ostatní příslušenství po ruce. Pokud potřebujete při letu například vyměnit objektiv či paměťovou kartu, musíte mít vše naprosto pod kontrolou. Když se ale vše podaří, je to opravdu povznášející pocit.

Pavel Rakušan – Box

Box je sport pro tvrdé hochy a proto záběry na odstřikující kapky potu či krve nejsou ničím výjimečným. Není tak lehké vyfotografovat něco neotřelého nebo jiného. I zde mohou světelné podmínky fotografa pořádně potrápit, a proto je nutné mít kvalitní techniku. Navíc ne vždy se člověk dostane do bezprostřední blízkosti ringu, ale zase pak mohou vzniknout fotografie úplně jiného ražení.

Pavel Nesvadba – Jachting

Spousta pohyblivé slané vody a pohyb všeho proti všemu. To jsou ve stručnosti podmínky pro focení jachtingu. Výměna objektivu či paměťové karty je považována za riskantní úkon. Lze samozřejmě fotografovat z vrtulníku, ale kdo si to může finančně dovolit? Pak nezbývá, než nasednout na motorový člun, vyrazit a připravit se úplně na všechno.

Jiří Křenek – Motorismus

V prostředí formulí se rozhodně nepohybují amatéři, protože získání akreditace není lehkou záležitostí. Stálých držitelů akreditací je pouze 85. A jen několikrát v roce se může fotografovat i v boxech. Proto je potřeba, aby technika byla vždy ve skvělém stavu a připravena naprosto bez chyby. Druhá šance se možná už nenaskytne. Takže si rozhodně nenechte ujít následující fotografie…

Joe Klamar – Agentury

Mít za sebou dobrý tým je velice důležité proto, abyste se dostali na ty nejprestižnější závody a na nich pak měli dobré místo. Pak mohou vznikat fotografie velice zajímavé, které se dostanou až k nám.

Poté následuje několik rad pro čtenáře této knihy. Jsou to nápady, které vám možná pomohou oživit snímky nejen sportovní.

Závěr

Obrovským krokem dopředu je bezesporu digitální technologie. Umožnila, aby i úplný laik mohl fotit a pokoušet se své snímky zlepšovat s poměrně malými náklady. A díky tomu se i z laika může postupně stát velký fotograf.

Celá kniha je napsána opravdu čtivou formou a proložena nádhernými emotivními sportovními snímky. Pokud se třeba jen trochu zajímáte o sportovní fotografii, nebo byste si to chtěli vyzkoušet, rozhodně mohu knihu vřele doporučit.

Autor: Jiří Koliš a kol.
Nakladatelství: Zoner Press
Překlad:-
Rozměry:230×260
Datum vydání: 2009
Počet stran: 200
Typ vazby: pevná vazba
Barva:celobarevná
ISBN: 978–80–7413–032–8
Katalogový kód:ZR902
Běžná cena: 390 Kč

Publikaci můžete zakoupit přímo na stránkách vydavatelství Zoner Press.