Fotoaparát.cz

Fotografování krajiny dlouhým teleobjektivem

Dostal jsem dotaz, kde se pisatel ptal na pár tipů, jak fotografovat krajinu dlouhými teleobjektivy. S odpovědí jsem se nečekaně rozepsal, proto jsem téma zpracoval do článečku, třeba to bude užitečné i pro někoho dalšího. Krajinu fotografuji dlouhými skly poměrně často, baví mě to i proto, že mám k dlouhým teleobjektivů blízko.

Toskánsko

Volba vhodného motivu a podmínek pro fotografování

Pro snímání dlouhým teleobjektivem nejsou vždy vhodné podmínky a podobné fotografování klade velké nároky na volbu vhodného motivu.

Není vůbec jednoduché podívat se do krajiny a ve vzdálenosti několika kilometrů něco z krajiny vykousnout pro fotografii. Obecně to můžou být zajímavé linie nebo opakující se motivy, které uzavřením do hledáčku začnou jako celek působit. Nejjednodušší to je v případě, že najdete něco atraktivního a snažíte se k tomu něco do fotky dokomponovat. Změna perspektivy už dokoná vše za vás, neobvyklý pohled je na světě. Pokud se to povede, působí to dokonale, na podobné fotografie není lidské oko příliš zvyklé a cesta k tomu, aby fotografie zaujala, je kratší. V současná industrializace krajiny (elektrická vedení, dopravní komunikace, … ) příliš širokoúhlým pohledům do krajiny nenahrává, teleobjektivem se často rušivých prvků zbavíte.

Tím netvrdím, že zrovna já jsem nějaký kompoziční mág, který najde vždy něco pěkného při každém letmém pohledu do dáli. Chtěl bych, ale ne vždy to bohužel jde.

NP České Švýcarsko

Během meteorologické přízně

Pro snímání krajiny dlouhým sklem je vhodná i meteorologická přízeň. Ovzduší by mělo být čisté, viditelnost daleká, mělo by být spíše chladno, aby se vzduch horkem netetelil. Ale nic z toho není pravidlem, záleží pouze na vaší kreativitě a záměru. To co muže být pro někoho vadou, bude pro vás to, co zaujme, co budete chtít zdůraznit.

Obecně mám nejraději mlhavá rána, ale právě ta kladou největší nároky na zpracování (viz odstavec v závěru článku). Není ale problém snímat i na ostrém poledním slunci. Pokud fotografie opravdu „promluví“, nikdo si ostrého slunce s černými stíny ani nevšimne. Obecně jsou nejlepší podmínky pro focení krajiny teleobjektivem během jasných chladných dní po přechodu rychlé studené fronty.

Toskánsko

Výběr teleobjektivu

Jednoznačně nejvhodnější pro focení krajiny jsou monofokální objektivy, jen pomocí nich docílíte dokonalého přenosu detailů. Objektivem s proměnným ohniskem příliš technicky kvalitní fotografii neuděláte, obzvláště na jejich dlouhém konci je to tragédie. Na výsledné fotce na vzdálenost jednoho kilometru nepoznáte, zda na kopci byl les listnatý nebo jehličnatý. Jediné použitelné jsou krátké zoomy 70–200 mm v provedení „L“. Nejvhodnější pro daleké pohledy jsou však pevná ohniska 300mm a delší. Když použijete třeba objektiv 400/5.6 nebo 500/4, spočítáte na vzdálenost jednoho kilometru šišky na stromech. Je však důležité zdůraznit, že jen při pečlivé práci.

Toskánsko

Stativ, hlavně důsledně usadit

Je až neuvěřitelné, čeho jsem byl v terénu svědkem. Jednou jsem nemohl přehlédnout, jak vlastník profesionální zrcadlovky Canon 1Ds Mark III usadil fotoaparát na plastový stativ, na který bych se bál dát i externí blesk, a to za poměrně silného větru. Pouhým okem bylo vidět, jak se celá sestava klepe. Pak se můžeme v diskuzích dočíst, jak je objektiv řady „L“ neostrý. Kvalitní stativ a jeho správné používání je při fotografování krajiny dlouhým teleobjektivem důležitější než kdy jindy. Bohužel platí, čím těžší stativ, tím lépe, i když jeho vláčení po skalních vyhlídkách není nic příjemného. Jako vhodná alternativa (i když ne rozhodně levná) se nabízí karbonové stativy Gitzo řady „3“. Nejsou tak těžké, ale svojí stabilitou hravě doženou těžší konvenční bratříčky (Mantfrotto aj.), Pokud jejich stabilitu zvýšíte pověšením objemného batohu pod stativovou hlavu, první předpoklad pro ostrou fotografii je zaručen. Tím to však nekončí.

NP České Švýcarsko

Nožičky na pevném podkladu

Důležité je i to, na čem stativ stojí. Je mylné doufat, že když v lese rozložíte stativ, bude fotografická sestava stabilní. Doporučuji pod nohama stativu mírně odkopnout listí a první blízkou zetlelou vrstvu a stativ rovně usadit. Snadnější je to na skalních vyhlídkách, tam je pevného podkladu dost. Největší tragédií jsou dřevěné vyhlídky a rozhledny, okolní návštěvníci nemusí ani moc dupat a stejně se ostrost do fotografie nedostane.

NP České Švýcarsko

Zabraňte větru foukat

Největším nepřítelem je ale vítr. Velká plocha teleobjektivu je ideální pro to, aby se do ní vítr opřel. A platí, čím větší objektiv, tím horší. Domnívat se, že čtyřkilovým objektivem na pevném stativu nic nehne, je chybné.  S rozmyslem je vhodné i sundání sluneční clony, plocha, do které se vítr opírá, se sníží.

Doporučuji na větru malý test, podívejte se v režimu zvětšení na displej s Live View. Opravdu si myslíte, že z téhle klepanice může být něco ostré? Řešení pro fotografování na větru jsou dvě: odstínit vítr nebo trpělivě čekat. Ideální je kombinace obojího. Chránit před větrem můžete vlastním tělem, deštníkem nebo změnou polohy snímání (pokud jde tutéž scénu fotografovat ze závětří). Těm trpělivějším pak doporučuji počkat na chvíli, kdy se vítr do techniky opírá méně, nebo dokonce přestane foukat úplně. A stejně jako z jiných důvodů, vyfotit totožnou scénu čtyřikrát, při následném zpracování vyberete tu nejostřejší.

Pokud bude opravdu fučet, mám ještě jeden tip: zvyšte si ISO. Budou vycházet kratší časy a šance, že bude fotografie ostrá, se zvýší. Ze šumu si hlavu nedělejte, právě naopak. Při ISO 400 – 800 bude (při pečlivém zpracování) z kvalitní digitální FF zrcadlovky fotka na papíře pohlednější „živější“ než ten hnusný sterilní digiobraz při ISO 100. Ale to už je o vlastních pocitech a nikomu to nenutím.

Toskánsko

Přesné zaostření, když má být fotografie opravdu ostrá

Dalším nezbytným předpokladem pro to, aby fotografická sestava přenesla všechny detaily z fotografické scény, je přesné zaostření. Stejně jako při jakémkoli jiném fotografování krajiny zapomeňte na automatické ostření (AF). Spoléhat se na to, že fotoaparát zaostří na místo, které pokrývá zvolený ostřicí bod, příliš nelze. Obzvláště v případě, že fotografujete dlouhým teleobjektivem na vzdálenost jednoho kilometru. Ostřit se musí manuálně a u nových digitálních zrcadlovek je pomůcka, která nám to usnadní.

Při fotografování krajiny používám pro ostření a následné exponování režim se zapnutým Live View. Při maximálním zvětšení pak na objektivu ručně ostřím. Pro tento případ doporučuji náhled o +2 EV dočasně prosvětlit, ostření bude lépe vidět. Pak ale nesmíte zapomenout vrátit správné expoziční hodnoty. Je to dokonalá vychytávka, obzvláště pro ty, kteří špatně vidí na dálku.

V neposlední řadě je nutné nezapomenut použít polarizační filtr, i když málokdo jej ke svému teleobjektivu má. Třeba na objektiv Canon 500/4 je to záležitost hodně speciální a drahá (verze drop-in). Díky polarizačnímu filtru se zbavíte modrání dálek a v krajině se zvýrazní barvy. U focení dlouhým sklem je to užitečnější než při focení na široko.

Toskánsko

Kam správně ostřit

O tom kam ostřit by mohl být samostatný článek. Fyzika není můj šálek kávy (udělal jsem ji až napotřetí), proto to přenechám jiným. Osobně ostřím na prvek v krajině, na který se bude divák na výsledné fotografii soustředit jako první, vždy je to dominující motiv, nebo výraznější hrana svahu. Pokud nemá fotografie výraznější element, zaostřete na střed, chybu tím ve většině případů neuděláte.

Když máte zaostřeno, režim Live View nevypínejte, ale exponujte se zdviženým zrcátkem, během fotografování a i po něm zůstane nahoře a nebude zbytečně mlátit. Absolutní nutností je použití drátěné spouště a předsklopení zrcátka (pokud nemáte Live View), ale to je pro fotografa krajiny tak elementární činnost, že nemá smysl to rozebírat.

Toskánsko

Zpracování dat, vyvolání fotografie

Pořád je hodně uživatelů digitálních zrcadlovek, kteří si myslí, že jejich aparát dělá fotografie. Tak to ale není, váš miláček pouze pořídí data a následnou fotografii děláte až vy při zpracování RAWu. Možnosti jsou dvě: buď chcete, aby výsledný snímek zaznamenával shodně realitu, nebo data zpracujete tak, aby fotografie působila podle vašeho záměru.

Při dalekých pohledech teleobjektivem je nejnutnější pečlivé přidání kontrastu. Při snímání na velkou vzdálenost přijdete o kontrast ve fotografii zejména vzdušnou vlhkostí. Pro přidání kontrastu jsou vhodné Křivky. Opakovaným vepsáním otevřeného „S“ se kontrast zvýší pouze tam, kde o to stojíte. Ve světlech a stínech nebude posun tak velký. Přidáním kontrastu se zvýší i intenzita barev, proto není nutné snímek mršit přidáním saturace barev.

Toskánsko

Zbytečná technická kvalita

Na závěr bych chtěl dodat, že tyto řádky jsou od člověka, který je posedlý zvrácenou touhou po technické kvalitě výsledné fotografie na papíře ve velkém formátu. Popsané postupy jsou nutné zejména pro fotografy (= uživatele fotoaparátů, kteří dělají fotografie), člověk který prezentuje obrázky pouze na internetu, se o podobné problémy zajímat nemusí. Řádky vyjadřují pouze můj názor, ne obecnou pravdu. Popsaným postupem fotografuji krajinu poslední dva roky a velmi se mi osvědčil.

Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz

Poznámka redakce:
Pro Vaši informaci – s Ondrou Prosickým pořádá náš FotoInstitut.cz kurz Fotografování zvířat v ZOO.