Fotoaparát.cz

Test fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II

Velmi úspěšný model digitální zrcadlovky Canon EOS 5D se dočkal svého očekávaného nástupce označeného jako Mark II. Hlavní změnou je výrazné navýšení rozlišení, a proto se v laboratorních testech soustředíme na výsledky, kterých nový model dosahuje.

Obrázek č. 1 - Canon EOS 5D Mark II.
Obrázek č. 2 - Zadní stěna aparátu Obrázek č. 3 - Horní část

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Nový Canon EOS 5D Mark II navazuje na svého předchůdce, v jehož základních liniích se drží i jeho design a ergonomie. Na první pohled jsou od sebe téměř k nerozeznání, ale po podrobnějším zkoumání neunikne pozornosti hlavně větší 3“ LCD monitor s vysokým rozlišením 920.000 obrazových bodů a několik dalších, více méně kosmetických úprav. Jakmile však uchopíte aparát do ruky, je hned na první dotek zjevné, že materiálové provedení těla doznalo změn a působí o poznání robustněji. Tělo je na rozdíl od svého předchůdce vestavěno do celokovového korpusu a systémem těsnění je zabezpečeno proti vniknutí vlhkosti a prachu. Tím jsou rozšířeny jeho možnosti použití i v náročnějších podmínkách v terénu. Tradičně pak (bohužel) chybí vestavěný blesk. Jinak se tělo velmi podobá také stájovému kolegovi EOS 50D, od kterého se víceméně liší právě jen absencí interního blesku a umístěním ovládacích tlačítek na zadní stěně, které jsou u EOS 5D Mark II praktičtěji umístěna po straně LCD monitoru, kdežto u EOS 50D jsou trošku méně šikovně umístěna pod monitorem.

Obrázek č. 4 - Levá strana Obrázek č. 5 - Pravá strana
Obrázek č. 6 - Spodní strana

Canon tak zjevně nejen mechanickým provedením, ale i celkovou ergonomií sází na dlouhodobě osvědčená schémata a poslední modely jsou si opravdu čím dál podobnější. To lze jen ocenit, protože případný přechod mezi modely je tak značně usnadněn. Totéž platí i pro menu aparátu, jehož design, ovládání i koncepce jsou nyní prakticky k nerozeznání napříč celou modelovou řadou. Ovládání pomocí tlačítek, křížového joysticku ale hlavně velkého kruhového voliče na zadní stěně se již řešilo mnohokrát a opakuje se i u tohoto modelu. Osobně tento systém považuji za až geniálně jednoduchý a hlavně intuitivní. Prostě osvědčené koncepce není důvod měnit.

Za zmínku pak stojí ještě hledáček, který je dostatečně velký a jasný. Zobrazuje přibližně 98% obrazové plochy a samozřejmě také ostřící body na matnici, která je vyměnitelná a k dispozici je několik volitelných provedení podle konkrétních potřeb fotografa. Displej v hledáčku pak zobrazuje všechny podstatné informace včetně citlivost ISO.

Celkově tak lze mechanické provedení a ergonomii držení i ovládání aparátu EOS 5D Mark II hodnotit jako vynikající. Vylepšení oproti předchozímu modelu v podobě zvýšení odolnosti a robustnosti lze označit za jedno z nejdůležitějších vylepšení. Někomu však může přesto chybět vestavěný blesk, nebo vadit provedení hlavního vypínače, pro jehož ovládání je nutno použít levou ruku.

Obrázek č. 7  - Snímací čip Obrázek č. 8  - Snímací čip

Snímací čip

Nejpodstatnější vylepšení nového aparátu se však ukrývá v jeho útrobách v podobě nového snímacího čipu. Není snad ani třeba zdůrazňovat fakt, že jde o čip velikosti kinofilmového políčka, podstatnější je jeho rozlišení a také rozsah citlivosti ISO. Rozlišení nyní dosahuje vysoké hodnoty 21,1 Mpx, které jsou rozloženy do obrazu s poměrem stran 3:2, což odpovídá ploše 5616×3744 pixelů. Zajímavá je také citlivost, jejíž rozsah se zvýšil na ISO 50 až 25600. Snímky lze ukládat ve formátech JPEG a RAW a to i v obou současně. Jako paměťové médium slouží karty typu CompactFalsh včetně provedení UDMA. Zpracování obrazu řídí nejnovější obrazový procesor z dílny Canonu s označením DIGIC 4. Fotografovat lze rychlostí až 3,9 snímku za vteřinu. Vyrovnávací paměť pak pobere v sérii až 13 snímků ve formátu RAW a prakticky neomezený počet snímků formátu JPEG, limitovaný pouze kapacitou paměťové karty.

Pojďme se podívat na výsledky v praktickém nasazení. Na obrázku č.9 je celková testovací noční scéna, která je složená ze dvou polovin s rozdílným nastavením vyvážení bílé. Z výsledku je viditelné, že automatické vyvážení bílé si s agresivním světlem pouličního osvětlení poradilo celkem dobře. Mnohem víc nás ale bude zajímat srovnání úrovně šumu při jednotlivých citlivostech ISO. Toto srovnání je provedeno v ukázce č.10, kde najdeme jednotlivé 100% výřezy z testovacích snímků. Výsledky jsou skutečně velmi dobré a snímky jsou použitelné až do citlivosti cca ISO 6400. Až teprve při nejvyšších hodnotách ISO 12800 a 25600 je již znatelná ztráta ostrosti a výrazný nárůst nežádoucího šumu v obraze. Na snímku č.11 je celkový snímek v plném rozlišení při ISO 6400.

Obrázek č. 9  - Vyvážení bílé Obrázek č. 10  - Srovnání úrovně šumu Obrázek č. 11 - ISO 6400 bez redukce šumu

Fotografie

Na dalších snímcích č.12 až 17 jsou k dispozici další fotografie v plném rozlišení, pořízené různými objektivy a při různé citlivosti ISO i osvětlení. Za pozornost stojí především snímek č.12, kde se fotoaparát dobře vypořádal nejen s vysokou citlivostí, ale také se zářivkovým světlem, které bývá často velmi záludné.

Obrázek č. 12  - Objektiv EF 17-40mm f/4 L USM, čas 1/30 vteřiny, clona f/5,6, ISO 3200 Obrázek č. 13  - Objektiv EF 50mm f/1,4 L USM, čas 1/250 vteřiny, clona f/11, ISO 800 Obrázek č. 14  - Objektiv EF 17-40mm f/4 L USM, čas 1/250 vteřiny, clona f/8, ISO 200 Obrázek č. 15  - Objektiv EF 50mm f/1,4 L USM, čas 1/200 vteřiny, clona f/11, ISO 200 Obrázek č. 16  - Objektiv EF 50mm f/1,4 L USM, čas 1/2500 vteřiny, clona f/11, ISO 3200 Obrázek č. 17  - Objektiv EF 24-105mm f/4 L IS USM, čas 1/60 vteřiny, clona f/10, ISO 100

Rozhovor

V průběhu tvorby tohoto článku jsem zjistil, že můj kolega a kamarád Ivan Anderle si pořídil hned jeden z prvních kousků, které dorazily do České republiky, a proto jsem využil situace a položil mu několik otázek, týkajících se právě tohoto modelu fotoaparátu :

Ahoj Ivane, doposud jsi fotil původní verzí 5D, teď používáš 5D Mark II. Co je podle tebe největším přínosem nového modelu ?

Zdravím Michale, myslím, že novinek je na 5D Mark II hodně, ale nejmarkantnější je asi zlepšení obrazové kvality. Míním tím obrazovou kvalitu jako celek, ve všech parametrech. Na výsledné fotografii je vidět rozhodně víc barevně správně vykreslených detailů, než u původního 5D. Samozřejmě, že díky nárůstu Mpx na snímači jsem to očekával, ale přesto mě výsledný rozdíl mile překvapil.

Další fajn vychytávku vidím v přidání funkce živého náhledu. Když mám 5D Mark II na stativu a použiji 10ti násobné zvětšení náhledu, tak díky výborné kvalitě displeje můžu zaostřovat přímo s chirurgickou přesností. Těžko o tom mluvit, to se musí zkusit, neboť jak říká moje žena: Dokud to nemáš, tak nevíš, co nemáš. 

No a pro mne třetím zásadním přínosem je, zvýšení odolnosti proti vodě a prachu. Zatím co u staršího 5D se mi několikrát stalo, že některý z ovladačů trochu zazlobil a plná jeho funkce se obnovila zase až po vyschnutí, 5D Mark II jsem už několikrát měl pokryt tajícím sněhem a vše bylo stále ok. Myslím, že i další vylepšení senzoru pracujícího při každém zapnutí a vypnutí metodou – oslíčku otřes se, ocení každý, kdo venku často mění objektivy. 

Ještě bych se měl zmínit o natáčení videa. Funguje to dobře, kvalita je úžasná, ale já osobně ještě nevím, jak moc ho budu využívat, tak že toto zatím přeskočím. 

Jak se ti nový model osvědčil v praktickém nasazení ? 

He, he, jasně fotím mnohem víc. Ale vážně, překvapila mě třeba výdrž baterie. Při teplotách kolem –10 °C jsem s ní fotil venku celý den. Nemá smysl uvádět počet snímků, protože jsem hodně používal živého náhledu, prohlížení a objektivy se stabilizací, ale zodpovědně vím, že do starého 5D bych cpal odpoledne už druhou baterii. 

Výborná věc je i používání Picture Style. Myslím, že technici od Canonu na tom dost zapracovali a barevné podání je zase o kus blíž ke klasice z analogu. 

V běžné praxi asi všichni ocení u nového 5D Mark II výrazné posunutí použitelného ISO k vyšším hodnotám. Určitě každý viděl spousty grafů a srovnávacích tabulek. Já to řeknu úplně jednoduše. Při 800 ISO jsou fotografie výborné a 1600 ISO je stále ještě dobře použitelné. 

Je na novém 5D Mark II i něco, co ti vadí nebo nevyhovuje ? 

Michale, aby té chvály nebylo moc, tak co mě vadí je naprosto nepochopitelná změna přesunu některých ovládacích prvků. Na horní pravé straně je tlačítko osvětlení na kraji a tím se narušila ergonometrie v ovládání zbylých tří. Na 10D, 20D, 30D i 5D to bylo shodně a teď je to jinde. Druhý nepříjemný moment nastal, když jsem zjistil, že nastavení hodnoty ISO se přesunulo ze zadního voliče na horní. Nechápu to, vadí mi to, ale jak se říká, to je tak asi všechno, co s tím můžu dělat. 

No a když už si stěžuji, tak bych měl ještě jeden detail, co by mě u Canonu mohli časem splnit. Automatický zápis hodnot GPS do Exifu. Zmáčkneš spoušť, exponuješ a pak už vždy to místo znova snadno najdeš. 

Ivane, děkuji ti, že jsi se s námi podělil o své praktické zkušenosti a do další tvorby ti přeji jen to nejlepší světlo. Čtenářům, které zajímají fotografie pořízené tímto fotoaparátem pak doporučuji návštěvu tvého profilu zde v galerii na FotoAparát.cz a nebo tvých vlastních stránek.

Laboratorní grafy

Nyní se podívejme na výsledky laboratorních testů mezinárodní asociace DIWA, jíž je naše redakce členem za Českou a Slovenskou republiku. Pro lepší porovnání vlastností přikládám i výsledky testů původního modelu EOS 5D a také Nikonu D3X. První tabulku výsledků najdete na ukázce č.18, kde je vynesena závislost úrovně šumu na nastavené citlivosti ISO u všech tří zmíněných přístrojů. Z výsledků je zřejmé, že Canon EOS 5D Mark II dosahuje skutečně výborných výsledků. Zvláště při nejvyšších citlivostech dosahuje o poznání lepších výsledků a to nejen oproti původní verzi EOS 5D, ale i vůči konkurenčnímu modelu Nikon D3X. Výsledky jsou srovnatelné cca do citlivosti ISO 1600. Při použití vyšších hodnot je na tom pak EOS 5D Mark II skutečně lépe. (Obrázky pro zvětšení rozklikněte).

Obrázek č. 18  - Graf úrovně šumu pro Canon EOS 5D Mark II, EOS 5D a konkurenční Nikon D3X

Dalším zajímavým grafem je závislost odstupu obrazového signálu od nežádoucího šumu na citlivosti ISO. I tady Canon EOS 5D Mark II dosahuje podstatně lepších výsledků oproti předchozímu modelu EOS 5D. Ve srovnání s konkurenčním modelem Nikon D3X vychází také lépe, ale rozdíl je již minimální a pouze u nejvyšší citlivosti ISO 6400, která je maximem modelu Nikon D3X.

Obrázek č. 19  - Graf odstupu signálu od šumu pro Canon EOS 5D Mark II, EOS 5D a konkurenční Nikon D

Podobná situace se opakuje i při sledování dynamického rozsahu snímků v závislosti na citlivosti ISO. Tady opět EOS 5D Mark II výrazněji poráží svého předchůdce a ve srovnání s konkurentem Nikon D3X dosahuje zhruba stejného, nebo jen nepatrně lepšího výsledku.

Obrázek č. 20  - Graf dynamického rozsahu pro Canon EOS 5D Mark II, EOS 5D a konkurenční Nikon D3X

Celkově lze tedy obrazovou kvalitu Canonu EOS 5D Mark II hodnotit jako vynikající. Přestože u něj došlo k podstatnému nárůstu rozlišení, neprojevilo se to na zhoršení obrazových vlastností, ale naopak se tyto vlastnosti ještě o poznání zlepšily. Pokud si chcete srovnat Canon EOS 5D Mark II s jinými modely digitálních zrcadlovek, pak navštivte speciální stránky laboratoře DIWA.

Funkce

Asi nemá smysl se podrobně rozepisovat o jednotlivých funkcích EOS 5D Mark II, protože většina je shodná s dalšími stájovými kolegy, a proto se podíváme jen na to nejzajímavější. Zásadní změnou je především integrovaný systém čištění čipu, který již známe také z některých dalších firemních fotoaparátů. Dalším vylepšením je možnost použití živého náhledu, včetně zvětšovací lupy, kterou fotograf ocení především v případech nutnosti naprosto přesného zaostření. Nechybí ani možnost natáčení ozvučených videosekvencí a to v plném Full HD rozlišení. Sekvence je omezena maximální délkou 12 minut a velikostí souboru 4GB. Ukázku natočeného videa si můžete stáhnout zde(60MB). Výhodou videa u digitální zrcadlovky oproti videokameře je mnohem větší variabilita díky možnosti výměny objektivů a tím i přesnějšího zaostření a v neposlední řadě mnohem lepší práce s kontrolou hloubky ostrosti. Vysoké Full HD rozlišení oceníte zejména při promítání na HD televizoru. Daní je však značná velikost souborů s videosekvencí. Zajímavostí je, že v průběhu natáčení videa lze stále i fotografovat.

Obrázek č. 21  - Základní deska fotoaparátu s obrazovým procesorem DIGIC 4 Obrázek č. 22  - Závěrka přístroje testovaná na 150.000 cyklů

K dalším zajímavým funkcím patří například vylepšený systém redukce šumu s detailními možnostmi nastavení a to zvlášť pro redukci šumu u dlouhých expozic a zvlášť pro vysoké citlivosti ISO. Nechybí ani korekce zaostřování nastavitelná individuálně pro různé objektivy (uložit lze nastavení až pro 20 objektivů). Tato funkce je velmi výhodná pokud potřebujeme jemně korigovat funkci automatického zaostřování, nebo při použití neoriginálních objektivů, kdy občas dochází k lehkým nepřesnostem v zaostřování. Samotný systém automatického zaostřování zůstal prakticky stejný jako u předchozího modelu, tedy 9-ti bodový s šesticí pomocných bodů. To je celkem škoda, protože právě systém automatického ostření nepatřil k nejsilnějším stránkám už u předchozího modelu. Systém sice funguje velmi dobře a spolehlivě, ale u nového modelu by si zasloužil přece jen více ostřících bodů, ale hlavně lépe rozložených v obrazové ploše. Stávající body jsou totiž hodně natlačené uprostřed obrazu a ostření na objekty i jen málo vzdálené od středu obrazu tak rozhodně není ideální.

Ovládací menu aparátu a jeho funkce jsou řízeny obrazovým procesorem DIGIC 4, přičemž design menu je prakticky stejný jako u všech ostatních firemních modelů. Závěrka fotoaparátu poskytuje obvyklý rozsah expozičních časů 1/8000 až 30 vteřin, včetně možnosti trvalého otevření závěrky. Samotná závěrka je pak testována na 150.000 expozic. Nechybí samozřejmě ani korekce expozice a to zvlášť pro samotnou expozici a zvlášť pro expozici bleskem a nechybí ani korekce vyvážení bílé barvy. Detailní nastavení fotoaparátu je možné realizovat pomocí 25 uživatelských funkcí se 71 nastaveními ve 4 skupinách. Rozšířeny byly také možnosti optimalizace jasu funkcí Highlight tone priority a nově také funkcí Auto lighting optimizer.

Vybavení funkcemi Canonu EOS 5D Mark II lze tedy celkově hodnotit také jako vynikající a skutečně mě nenapadá nic, co by testovaný aparát neuměl.

Příslušenství, cena a závěr

Důležitým aspektem je také rozsah a variabilita volitelného příslušenství. V případě fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II je to především velmi široký sortiment kvalitních objektivů Canon EF. Vzhledem k velmi vysokému rozlišení lze ale pro odpovídající výsledky doporučit výhradně nejvyšší třídu objektivů Canon, označených jako “L“. Samotná nabídka objektivů snad ani nepotřebuje dalšího komentáře, protože právě šíře nabídky volitelných objektivů je jednou z hlavních předností systému značky Canon.

K dispozici je samozřejmě také celá řada externích systémových blesků a makroblesků. Jako ideální základní doplněk lze doporučit především systémový blesk Canon Speedlite 580 EX II, který ideálně komunikuje s veškerými nastaveními fotoaparátu a svým výkonem je dostatečný pro naprostou většinu situací. Velmi oblíbené jsou také přídavné bateriové gripy a tak je snad již samozřejmé, že tuto možnost umožňuje i tento fotoaparát. Nasazený grip viz. ukázkové foto č.25. Za zmínku stojí i fakt, že EOS 5D Mark II je vybaven i vestavěným čidlem pro použití IR dálkového bezdrátového ovládání RC-1 nebo RC-5. Nechybí však ani možnost ovládání kabelem a nebo pomocí bezdrátového Wi-Fi adaptéru. Nesmíme však zapomenout mezi příslušenství zahrnout i fotografické tiskárny, protože i v této kategorii je Canon velmi silný a nabízí celou řadu tiskáren, od formátu A4, přes profesionální modely s formátem tisku až A3+ a také velkoformátové plotry, na kterých můžete tisknout i „obří“ výstavní zvětšeniny.

Obrázek č. 23 – Sada pro výměnu matnice Obrázek č. 24 – Externí systémový blesk Canon Speedlite 580 EX II.
Obrázek č. 25  - Přídavný bateriový grip s vertikální spouští Obrázek č. 26  - Mezi příslušenství je nutno počítat i fotografické tiskárny Canon
Obrázek č. 27  - Obsah balení fotoaparátu Canon 5D Mark II.

V základním balení aparátu najdeme obvyklé vybavení v podobě kabeláže, nabíječky, popruhu, CD se softwarem a také baterie Li-ion LP-E6. Počet snímků jsem nijak neměřil, ale subjektivně vydrží o poznání déle než baterie u předchozího modelu.

Nesmíme zapomenout ani na cenu, která je v mnoha případech jedním z předních kritérií pro pořízení nového fotoaparátu. Cena za tělo Canon EOS 5D Mark II se v současné době (01/2009) pohybuje těsně pod hranicí 65.000 Kč včetně DPH a u některých prodejců jsou k dispozici i cenově zvýhodněné sety, většinou se základními objektivy. Testovaný aparát dosáhl ve všech ohledech skutečně výborných výsledků a to jak ve srovnání s předchozí verzí, tak i obecně v dané kategorii na trhu. Jeho koupi mohu jen doporučit a za investované finance získáte skutečně profesionální nástroj v odolném provedení, obrovským množstvím funkcí ale hlavně s vynikající obrazovou kvalitou, která vám v kombinaci s vysokým rozlišením umožní tisk i skutečně velkých zvětšenin ve výborné kvalitě.

Další technické informace, podrobné specifikace o aparátu samotném a o jeho příslušenství můžete najít také na stránkách firmy Canon CZ, které bych chtěl tímto zároveň poděkovat za zapůjčení přístroje pro potřebu redakčního testu.

Pokud vás zajímají další konkrétní snímky pořízené tímto aparátem, tak je najdete v naší FotoGalerii.