Fotoaparát.cz

Zoner Press - AKT

Lidské tělo vždy lákalo umělce všech oborů. Pro básníky, sochaře, malíře bylo, je a bude věčnou inspirací. Nejinak je tomu ve fotografii. V nové knize z nakladatelství Zoner Press se o tom můžete přesvědčit. Kniha má název AKT – naučte se fotografovat kreativně, my se vám jí pokusíme v následujícím Knihtipu představit.

Nakladatelství Zoner Press dokazuje stále více vrchovatou měrou, že hodlá doplnit mezery českého národa ve znalostech teorie fotografie. V edici encyklopedie grafika a fotografa vydalo v nedávné době knihu pod názvem AKT, s podtitulem naučte se fotografovat kreativně.

Pro mnohé z nás, a nemusíme se nutně zabývat fotografií, má slovo AKT stále příchuť zakázaného ovoce. Něco, na co se díváme tak, že se jako nedíváme – škvírou mezi prsty, kterými si zakrýváme (jako) oči. Když si myslíme, že se nikdo nedívá – to aby si o nás nemysleli… Není to škoda? Asi ne. Protože pokud by se krása aktu zbavila roušky tajemství, mystiky, tabu, pak by dozajista to sladké zakázané ovoce rázem ztrpklo.

Předložená kniha se nesnaží odtabuizovávat. Vždyť si ji každý může prohlédnout a pročítat sám, skryt před zraky škarohlídů a pokrytců. A určitě si ji nějaký neortodoxní pokrytec prohlédne také a konečně zjistí, jak moc se mýlil.

Předložená kniha totiž ukazuje, kolik podob má ztvárnění aktu, kolik možností se při zachycení krás lidského těla nabízí a já si rozhodně myslím, že zdaleka nevyčerpala všechny možnosti. To ani nelze. Tak jako se fotograf krajinář stále vrací na známá místa a snímá krajinu v různých obdobích a denních dobách, tak jako se dva krajináři dívají na ten samý kus krajiny trochu více či méně rozdílným pohledem, zrovna tak dva fotografové, kteří fotí akty, pojmou jeden model přinejmenším trochu jinak. V této knize je těch různých pohledů 23. Jedna z věcí, která vás totiž možná překvapí, je to, že kniha má plných 23 autorů! 23 autorů – fotografů. 23 fotografů – 23 různých pohledů na dané téma. Každý z fotografů se na lidské tělo dívá trošku jinak, každý z nich akt pojímá podle svého. Těchto 23 různých pohledů je dostatečným důkazem toho, že lidské tělo je nevyčerpatelná studnice inspirace. Nakladatelství Zoner Press se podařilo vtěsnat do více než 220 stran 23 výpovědí a souborů fotografií našich nejznámějších fotografů aktu. Někteří z nich své dílo již dále rozšířit nemohou. To však nevadí. František Drtikol i Taras Kuščynskyj oslovují milovníky krásy lidského těla, aktu a fotografie i dnes a troufám si říci, že ještě dlouho budou.

Kniha je rozdělena do dvou částí. V první části se čtenář dozví o aktu jako pojmu, o druzích aktu a jak balancovat na tenké linii mezi aktem a pornografií. Významnou část tohoto oddílu zaujímá velmi dobře zpracovaný pohled do historie fotoaktu. Jakkoliv je stručný, je výstižný, nenudí a je napsaný svižně a zajímavě a je hojně proložen ukázkami z tvorby autorů z celého světa.

Napsal jsem ze dvou částí, avšak velmi důležitých je i zhruba 15 posledních stránek úvodu. Je na nich totiž vysvětleno fotografování aktu z estetické, právní a především technické stránky. Stati o fototechnice, světle, formách tvůrčí stylizace a právních vztazích modelu a fotografa. Velmi povedené je závěrečné shrnutí teorie fotografování aktu do třinácti bodů.

Druhá část je profilem 23 fotografů. Každý z nich hovoří (nebo je o nich hovořeno) o své cestě, po které došli k fotografování aktu, o výběru modelu a práci s ním, o svém přístupu k fotografování nahého lidského těla a někteří se dokonce podělí se čtenářem o pár tipů. Mnoho z nich otevřeně přiznává obtížnost fotografování aktu, jeden (kdo to asi bude?) dokonce téměř o nedosažitelnosti zachycení čistého aktu. Každá z 23 osobností je na stránkách knihy představena krátkým profilem své tvorby a co je asi nejdůležitější – souborem fotografií. Každému z budoucích čtenářů nebude „sedět“ všech z 23 nabídnutých přístupů. Někdo má raději fotografie smyslné, dráždící, na nichž je naplno zobrazeno lidské tělo, někdo dá přednost rafinovaným náznakům a řekněme slovy jiného klasika, tušení souvislostí, někdo čirým abstrakcím. A najde se možná i někdo, kdo si nezvolí žádný z nabídnutých pohledů na akt a zvolí vlastní cestu. A v tomto případě bude bezezbytku naplněn cíl této knihy.

Chybí snad jen poslední, přesvědčující argument, kterým mohou být jména 23 fotografů: Irena Armutidisová, Pavel Brunclík, Katarina Brunclíková, František Drtikol, Tomáš Durňák, Miloš Fic, Milada Fišerová, Gabina, Martin Kinkal, George Jiří Ksandr, Taras Kuščynskyj, Pavel Mára, Jan Pohribný, Jan Saudek, Sára Saudková, Roman Sejkot, Petra Skoupilová, Petr Šálek, Libor Špaček, Tereza z Davle, Robert Vano, Miloš Vojíř a Adolf Zika.

Dobrých knih není nikdy dost. A dobrých knih, které inspirují, postrčí, ukáží směr, je ještě méně. Pokud akt doposud patřil mimo sféry vašich zájmů, může být předložená publikace odrazovým můstkem. A pokud vás nepřesvědčí anebo akt již dávno úspěšně fotíte, možná se ke knize budete rádi vracet jako k albu s výbornými fotografiemi. Doufám, že jednou z takových knih bude i publikace AKT – naučte se fotografovat kreativně.