Fotoaparát.cz

Panasonic DMC-FZ18

Panasonic se snaží k běžnému uživateli fotoaparátu dostat to, co žádá. V modelu FZ18 najdete opravdu všechno - vysoké rozlišení, vysokou citlivost, 18x optický zoom, 28mm nejkratší ohnisko, nejdelší přes 500mm, detekci tváře.... a ještě jednu velmi zajímavou funkci - režim Inteligentní Automatiky. Více v následujícím uživatelském testu.

Stručná charakteristika

Panasonic DMC-FZ18 je nástupcem modelu FZ8. Rozdíly jsou i zásadní, nejenkosmetické.

Rozdíly mezi FZ8 a FZ18

Zdůrazním pouze základní a podstatné rozdíly vzhledem k modelu FZ8.

Stejně jako FZ8 i model FZ18 má interní paměť o velikosti 27 MB, ukládá i do formátu RAW, natáčí širokoúhlé video a neumí při něm zoomovat.

Tělo a ovládání fotoaparátu

Detailní technický popis najdete na stránkách firmy Panasonic.

Panasonic FZ18 Panasonic FZ18

Aparát s rozměry cca 118×75×88 mm a hmotností cca 440 gramů (včetně baterie a popruhu) je jednoznačně nástupcem modelu FZ8. Co se ovládacích prvků týče, jsou prakticky shodné s předchozím modelem, což je velmi dobře. Jen na nich přibylo několik voleb – na hlavním voliči režim Inteligentní Auto (IA). A také se některé funkce přestěhovaly – např. režim stabilizace se z tlačítka na horní straně dostal do menu pod joystickem. Vše vidíte na přiložených snímcích.

440g

Popisovat jednotlivé, z minulosti známé funkce, nemá smysl, najdete je v předchozích testech.

Ovládací prvky

LCD, hledáček a CCD

Zadní strana

2,5" LCD má rozlišení 207 tisíc bodů, hledáček má rozlišení 188 tisíc bodů a jeho zdánlivá velikost je 0,44". Samozřejmostí je dioptrická korekce, zde v rozsahu – 4D až + 4D. Parametry jsou tedy zcela shodné s modelem FZ8. Subjektivně je obraz vysoce kontrastní, ostrý a celkově velmi dobře čitelný.
CCD je 8,1Mpx čip (8,32 Mpx celkem) velikosti 1/2,5" s poměrem stran 4:3. K dispozici je i ukládání snímků v poměru stran 3:2 a 16:9.

Objektiv a ostření

Parametry objektivu

Aparát disponuje objektivem Leica. Se svou světelností 2,8 – 4,2 patří mezi špičku v oblasti kompaktních elektronických zrcadlovek. Jeho rozsah v přepočtu ke kinofilmu je 28 mm – 504 mm (18×). Rychlost a kvalita ostření je výborná, stačí i nízká intenzita osvětlení. V absolutní tmě pomůže přisvícení diodou, která má nyní lépe soustředěný světelný kužel.. Součástí fotoaparátu je i adaptér clony se závitem 52 mm a přes konverzní adaptér (nutno dokoupit) můžete použít předsádky určené pro model FZ30/50. Reálné využití širokoúhlé předsádky jsem neměl možnost vyzkoušet a dá se předpokládat, že předsádka by při nejkratším ohnisku vinětovala. Při manuálním ostření se graficky ukazuje hloubka ostrosti.

Provozní časy a výdrž fotoaparátu

Umístění karty a baterie

Výdrž řady FZ je obecně výborná. Ani FZ18 není výjimkou. Na jedno nabití jsem nafotil přes 450 snímků. Na zcela vybité baterie (červeně bliká kontrolka stavu baterie) jsem nafotil ještě cca 30 snímků.

Snímek v režimu P s automatickým ostřením za dobrých světelných podmínek včetně reakční doby na podnět, která může činit cca 0,2s.

Sekvence je exponována frekvencí 3 sn./s (počet snímků je omezen na 4) nebo frekvencí 2 sn./s až do zaplnění karty. Ve druhém z obou režimů aparát ostří a měří expozici jednotlivých snímků.

Rychlost ukládání snímků v nejvyšší kvalitě JPG nijak neomezuje potřebu další rychlé expozice. Při snímání do RAWu nelze sekvenci použít.

Blesk

Vestavěný blesk má při ISO Auto a nejkratším ohnisku dosah od 30 cm do 6 m. Dosah při nejdelším ohnisku je max. 4m. Lze nastavit všechny běžné režimy. K dispozici je pouze spouštění na první lamelu, tedy při otevření závěrky. Je možná i korekce expozice záblesku +/-2EV po 1/3EV. Připojení externího blesku není možné.

Funkce dostupné u aparátu

Menu Setup
Scénické režimy

Režimy dostupné na otočném voliči jsou naprosto běžné a běžných vlastností. Podstatné je, že v mauálním režimu lze nově zvolit čas až 60s. Zajímavým scénickým režimem je Vysoká citlivost, při kterém je k dispozici ISO 1600 – 3200.

iA - vybrán správně makrorežim iA - rozpoznání tváře

Specialitou a podle mého názoru velmi dobrou a i velmi dobře fungující je režim iA – Inteligentí Automatika. Sám vybere, zda fotíte krajinu, makro či snímky s lidskými tvářemi nebo jiné objekty a přizpůsobí tomu expoziční parametry a zpracování obrazu. Předchozí věta není opsaná z PR materiálů, je to vlastní zkušenost. Dokonce jsem po pár dnech nechal volič jen na této pozici. Nestalo se ani jednou, aby aparát zvolil špatně, když volbu režimu provedl (což mě více než překvapilo). Jedinému režimu nemá příliš smysl věnovat více, než je nutné, ale tenhle doporučuji rozhodně vyzkoušet.

Aparát umožňuje použití časů od 60 s do 1/2000 s v manuálním režimu (nejdelší čas u P/S/A – 1s/8s/8s) a clon od f/8 do f/2,8 (f/4,2 tele). Nelze použít jakoukoliv jejich kombinaci. Možné kombinace závislé na režimu expozice naleznete v manuálu. Další důležitou funkcí je kompenzace expozice v rozsahu +/- 2EV s krokem 1/3 EV. Dále volba bracketingu v rozsahu +/-1EV po 1/3EV. Všechny tři snímky se exponují po jediném stisku (bez držení) spouště. Volba bracketingu blesku je na stejném místě. Sekvenční režimy jsou mírně pozměněny, jsou dva – rychlý a stálý.
Tlačítko rychlé volby – joystick – umožňuje okamžitý přístup k nejpoužívanějším funkcím. Mezi dostupné funkce patří (v režimu snímání) režim ostření, druh měření expozice, vyvážení bílé, citlivost, rozlišení a druh komprese. V případě snímání do RAWu se současně ukládá i snímek do JPG s vyšší kompresí.

Volby "pod" jostickem LCD při snímání

V Setupu najdeme z podstatnějších voleb nastavení druhu zobrazení při manuálním ostření a ještě například volbu jazyka včetně výborně zpracované češtiny.

Video

Fotoaparát disponuje pro záznam ozvučeného videa ve formátu MOV rozlišením 640×480 bodů, případně 320×240 bodů s možností volby 30 snímků či 10 snímků za sekundu. Natáčet lze do zaplnění karty. (Ne)tradiční je volba širokoúhlého rozlišení 848×480 bodů.. Nelze použít žádný zoom, zůstává ohnisko zvolené v okamžiku počátku záznamu (včetně možnosti použití digitálního zoomu). Maximální délka souvislého záznamu je omezena na 15 minut. Máte také možnost exponovat fotografie tak, že je fotoaparát následně spojí do videosekvence s vámi vybraným počtem snímků za sekundu (volba Animace v Menu).

Prohlížení fotografií

LCD při přehrávání Menu při přehrávání

Prohlížení fotografií je intuitivní a velmi jednoduché s běžnými možnostmi. V režimu rychlého náhledu po stisku tlačítka REVIEW lze fotografie prohlížet a zvětšit. Po volbě prohlížení na hlavním voliči se zobrazí po stisku tlačítka MENU širší možnosti práce se snímky (viz. obrázky). Obrázky lze otáčet, označit je pro tisk (DPOF), nechat je zobrazovat postupně za sebou, či k nim přidat zvukovou poznámku (MOV formát). Zajímavé jsou rozšířené možnosti práce s fotografiemi – změna velikosti a ořez. Množství zobrazených informací ovlivníte tlačítkem DISPLAY. Zobrazit lze mj. histogram. Poslední volbou v Menu při přehrávání je formátování karty.

Připojení k PC a tiskárně

Aparát podporuje režim přímého tisku PictBridge a připojení k PC jako zařízení USB Mass Storage. Máte-li nastaven na hlavním voliči přímý tisk, „hledá se tiskárna“. V ostatních případech dojde k připojení k PC.

Převod z RAWu

Dříve či později každý fotograf zkusí fotit do tzv. RAW formátu. Především proto, že chce výslednou fotografii ovlivnit co nejvíce a také proto, že tak lze z fotoaparátu dostat skutečně vše, co v něm je. To, že fotoaparát tento formát dat ukládá, však ještě neznamená, že máte vyhráno. Je třeba mít legální software na jeho převod do obrazových formátů. Panasonic dodává SILKYPIX Developer Studio. Práce s ním je relativně příjemná, pokud ovládáte alespoň základy angličtiny. Veškeré důležité položky najdete v levém sloupci a po potažení za posuvníky ihned vidíte výsledky. Ukládat výsledky lze mj. i v 16bit tiffu. Osobně se domnívám,že vzhledem k tomu, že je Silkypix v ceně fotoaparátu, tak se jedná o velmi příjemný a praktický software.

SILKYPIX Developer Studio SILKYPIX Developer Studio

Testovací snímky

Některé fotografie jsou k dispozici v originální velikosti a kvalitě, pod zvětšenými náhledy je na ně odkaz. Exif je prakticky u všech snímků. Výřezy jsou 100% a jsou uloženy s takovou mírou komprese, abych nepozoroval rozdíl mezi původním a ukládaným snímkem.

Vzhledem k množství snímků nebudu detailně popisovat, co vše je na nich vidět. Čtenář si jistě poradí sám. Věnujte vždy pozornost použitému ohnisku (bývá u snímků přímo uvedeno), době expozice a citlivosti. Z toho posuďte např. kvalitu stabilizace, závislost aberace na zoomu či ostrosti snímků. Speciální případy jsem zdůraznil u zvětšeniny snímku.

Náhled, 1/200 s, f/4.00, 28.00 mm Náhled, 1/200 s, f/4.20, 504.00 mm Náhled, 1/160 s, f/4.20, 504.00 mm+digi
Barevné varianty Barevné varianty
Barevné varianty Barevné varianty
Náhled, 1/30 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100 Náhled, 1/125 s, f/4.20, 504.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1.0 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100 Náhled, 1/30 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100 Náhled, 1.0 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100
Výřez (R), z ruky 1.0 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), z ruky 1.0 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/30 s, f/8.00, 504.00 mm, ISO: 100 Náhled, 1/30 s, f/8.00, 504.00 mm, ISO: 100
Výřez (R), 1/30 s,  f/8.00, 504.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/30 s,  f/8.00, 504.00 mm, ISO: 100
Náhled, stabilizace vypnutá Náhled, stabilizace zapnutá
Výřez (R), 1/50 s,  f/7.10, 504.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/50 s,  f/8.00, 504.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/3 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/3 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/4 s, f/3.20, 53.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/4 s,  f/3.20, 53.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/4 s,  f/3.20, 53.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/125 s, f/4.20, 504.00 mm, ISO: 100, z cca 8m Výřez (R), 1/125 s,  f/4.20, 504.00 mm, ISO: 100, z cca 8m
Náhled, 1/30 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/30 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/30 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 400 Výřez (R), 1/30 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 400
Náhled, 1/200 s, f/5.00, 28.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/200 s,  f/5.00, 28.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/5 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/5 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/25 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 400 Výřez (R), 1/25 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 400
Náhled, 1/250 s, f/4.50, 28.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/250 s,  f/4.50, 28.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/10 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 800 Výřez (R), 1/10 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 800
Náhled, 1/8 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 200 Výřez (R), 1/8 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 200 Výřez (R), 1/8 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 200
Náhled, 1/30 s, f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/30 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/30 s,  f/2.80, 28.00 mm, ISO: 100
Originál, 1/250 s,  28.00 mm, f/5.60, ISO: 100 Náhled, 1/500 s, f/6.30, 28.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/200 s, f/4.50, 28.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/200 s,  f/4.50, 28.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/100 s, f/5.00, 504.00 mm, ISO: 100 Náhled, 1/60 s, f/6.30, 504.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/40 s, f/8.00, 504.00 mm, ISO: 100 Náhled, 1/20 s, f/8.00, 504.00 mm, ISO: 100
Originál, 1/400 s,  28.00 mm, f/8.00, ISO: 100
Originál, 1/500 s,  28.00 mm, f/6.30, ISO: 100 Originál, 1/200 s,  28.00 mm, f/4.00, ISO: 100
Náhled, 1/640 s, f/8.00, 504.00 mm, ISO: 100 Výřez (R), 1/640 s,  f/8.00, 504.00 mm, ISO: 100
Náhled, 1/320 s, f/5.60, 28.00 mm, ISO: 100
Náhled Náhled

Z předchozích snímků plyne, že pro běžné použití je aparát velmi vhodný. 18× zoom nezanechává na kvalitě snímků žádnou negativní stopu. I aberace je prakticky nulová, najdeme ji pouze na velmi kontrastních přechodech (listí proti letní obloze). Hodnotu citlivosti ISO800 lze doporučit pouze tehdy, pokud počítáme se ztrátou detailů a také s tím, že snímek nebudeme tisknout na formát A4. Přesto je za přijatelných světelných podmínek snímek možné použít a snímat vědomě v přirozeném světle bez použití blesku. Samotný blesk však pomůže v případě potřeby velmi dobře. Šum je standardně až u vysokých citlivostí a nijak nevybočuje z běžného rámce.

Komu je aparát určen?

Podle mého názoru je FZ18 ideální highendový kompakt se vším všudy. Lze s ním fotit prakticky cokoliv. Možná ne v profi kvalitě pro velmi velké tisky, ale rozhodně v takové, že rozsáhlé možnosti to bohatě vyváží. Vždyť zrcadlovka podobných parametrů (rozsah ohnisek, světelnost, stabilizace) by stála opravdu hodně.

Závěr

FZ18 je velmi povedený aparát pro skoro každou příležitost. Snad jen do kapsy u košile se nehodí. Z fotografického hlediska po jistém „zácviku“ zaujme především RAW formát a pak i dostupnost SW pro jeho zpracování, který je dodáván zdarma.Při použití redukce (46/55) lze použít i originální předsádky. Kvalita fotografií je velmi dobrá, pouze v extrémních případech se projevují neduhy ultrazoomového objektivu. Nicméně závěr si můžete ze snímků udělat sami. Cena je velmi zajímavá a zde se objeví, jakmile ji Panasonic oficiálně zveřejní.

Klady Zápory
objektiv nutnost dokoupení redukce DMW-LA3 pro originální předsádky
RAW formát nelze použít zoom při videu
stabilizátor obrazu
dlouhá výdrž baterie
iA režim
celková „přítulnost“

Děkuji firmě Panasonic za zapůjčení fotoaparátu Panasonic DMC-FZ18 k redakčnímu testu.