Fotoaparát.cz

Panasonic DMC-FZ8

Přibližně před rokem jsme měli v redakci model fotoaparátu Panasonic FZ7. A nyní zde přinášíme recenzi jeho nástupce Panasonic DMC-FZ8. K jakým došlo změnám, zda pouze kosmetickým, nebo i nějakým podstatným, se dočtete v následujícím testu.

Stručná charakteristika

Panasonic DMC-FZ8 je kompaktní 7,2 Mpx fotoaparát s 12× optickým zoomem. V základním balení najdete fotoaparát, adaptér na objektiv se závitem 52 mm, sluneční clonu, speciální Li-Ion baterii, nabíječku, potřebné kabely, řemen na zavěšení na krk, CD se softwarem a tištěný manuál.

Rozdíly mezi FZ8 a FZ7

Pokud Vás unavují technické části a přesto chcete vědět v čem je zásadní rozdíl mezi předchozím modelem a modelem FZ8, tak si přečtěte jen následující odstavec a pak můžete shlédnout rovnou snímky.

Dále v testu najdete krátký popis dodávaného SW pro zpracování RAWů a zmínku o nových kartách SDHC.

Tělo a ovládání fotoaparátu

Detailní technický popis najdete na stránkách firmy Panasonic a prakticky také v testu modelu FZ7.

Hmotnost

Aparát s rozměry cca 113×72×90 mm (včetně hledáčku) a hmotností 380 gramů (včetně baterie a karty) je jednoznačně nástupcem modelu FZ7. Co se ovládacích prvků týče, jsou zcela shodné s předchozím modelem. Jen na nich přibylo několik voleb – na hlavním voliči přímý tisk a IIso, na tlačítku pro režim ostření přibyl makrorežim.

Ovládací prvky Ovládací prvky

Na horní stěně je otočný volič, který má 10 pozic – P, A, S, M, režim videa, přímý tisk, scénický režim, tzv. „režim srdíčko“, režim přehrávání a režim Inteligentní citlivosti. Režim srdíčko je uživatelsky nejjednodušší, prakticky nemusíte nic nastavovat.

Konektor napájení, A/V konektor sdružený s USB 2.0, najdeme na levé straně pod plastovým krytem. Na dolní straně je prostor pro SD kartu a baterii, krytý společným krytem a vedle je kovový stativový závit umístěný uprostřed dolní stěny, tedy mimo osu aparátu. Je-li aparát na stativu, nelze baterii s kartou vyměnit. Zadní straně dominuje 2,5" LCD displej. Nahoře zleva do prava tlačítko vyklopení blesku, EVF s dioptrickou korekcí, tlačítko LCD/EVF pro přepínání zobrazení z LCD do hledáčku a tlačítko zapnutí. Pod ním je tlačítko rychlého přístupu (joystick). Níže je tlačítko pro zobrazování množství informací na LCD (EVF). Ostatní tlačítka tvoří standardní kříž s potvrzovacím tlačítkem uprostřed. Těmito tlačítky se volí kompenzace expozice, režim rychlého prohlížení, režimu blesku a samospouště.

LCD, hledáček a CCD

Zadní strana

2,5" LCD má rozlišení 207 tisíc bodů, což téměř dvojnásobek oproti předchůdci. Byl výborně čitelný jak za slunného počasí, tak za sníženého osvětlení. Má celkem tři rozdílné možnosti zobrazovaní – normální režim, režim za vysokého osvětlení (zvýší skokem jas) a režim pro zobrazování při držení nad hlavou, tedy při pohledu šikmo zdola, což je velmi zajímavá funkce. Subjektivně je obraz vysoce kontrastní, ostrý a celkově velmi dobře čitelný (měl jsem možnost jej porovnat s jinými aparáty „vedle sebe“).
Elektronický hledáček má rozlišení také 188 tisíc bodů. I zde došlo ke zvýšení o polovinu. Nejpodstatnější je jeho větší zdánlivá velikost – je stejná jako u modelu FZ50 (tedy z 0,33" na 0,44"). Samozřejmostí je dioptrická korekce, zde v rozsahu – 4D až + 4D.
CCD je 7,2Mpx čip (7,38 Mpx celkem) velikosti 1/2,5" s poměrem stran 4:3. K dispozici je i ukládání snímků v poměru stran 3:2 a 16:9.

Objektiv a ostření

Aparát disponuje objektivem Leica. Se svou světelností 2,8 – 3,3 patří mezi špičku v oblasti kompaktních elektronických zrcadlovek. Jeho rozsah v přepočtu ke kinofilmu je 36 mm – 432 mm. Nejmenší zobrazená plocha je při 36mm ohnisku 42×32 mm, při snímání z cca 5 cm. Při 432 mm ostří od cca 1m a nejmenší plocha je 9×7 cm. Rychlost a kvalita ostření je výborná, stačí i nízká intenzita osvětlení. V absolutní tmě pomůže přisvícení diodou. Součástí fotoaparátu je i adaptér clony se závitem 52 mm a přes konverzní adaptér (nutno dokoupit) můžete použít předsádky určené pro model FZ30/50. Při manuálním ostření se graficky ukazuje hloubka ostrosti.

Provozní časy a výdrž fotoaparátu

Poslední snímek měl číslo 484. Snímků s bleskem bylo však jen asi 20. Ale zase jsem musel veškerá data „přetahovat“ přímo z fotoaparátu, kde se negativně projevila přenosová rychlost. Celková doba přenosu snímků do PC byla cca 45 minut. Na zcela vybité baterie (červeně bliká kontrolka stavu baterie) jsem nafotil ještě cca 20 snímků. Výdrž je tedy excelentní.

Snímek v režimu P s automatickým ostřením za dobrých světelných podmínek včetně reakční doby na podnět, která může činit cca 0,2s.

Sekvence je exponována frekvencí 3 sn./s (max. sedm snímků v maximální kvalitě jpg) nebo frekvencí 2 sn./s až do zaplnění karty podle zvoleného režimu.

Rychlost ukládání snímků v nejvyšší kvalitě JPG nijak neomezuje potřebu další rychlé expozice. V RAW nelze sekvenci použít.

Blesk

Vestavěný blesk má při ISO Auto a nejširším ohnisku dosah od 30 cm do 6 m. Lze nastavit všechny běžné režimy. K dispozici je pouze spouštění na první lamelu, tedy při otevření závěrky. Je možná i korekce expozice záblesku +/-2EV po 1/3EV. Připojení externího blesku není možné.

Funkce dostupné u aparátu

Režimy dostupné na otočném voliči jsou naprosto běžné a běžných vlastností. Ze scénických režimů jsou to například portrét, sport, krajina,noční krajina, noční portrét a další. Zajímavým scénickým režimem je Vysoká citlivost, při kterém je k dispozici ISO 3200 či Hvězdná obloha – až 60s expozice. Pro nejméně zkušené uživatele je určen režim „Srdíčko“.

LCD v režimu snímání

Aparát umožňuje použití časů od 60 s do 1/2000 s a clon od F8 do F2,8. Nelze použít jakoukoliv jejich kombinaci. Možné kombinace závislé na režimu expozice naleznete v manuálu. Další důležitou funkcí je kompenzace expozice v rozsahu +/- 2EV s krokem 1/3 EV. Dále volba bracketingu v rozsahu +/-1EV po 1/3EV. Všechny tři snímky se exponují po jediném stisku (bez držení) spouště. Volba bracketingu blesku je na stejném místě. Ze sekvenčních režimů lze volit rychlou sekvenci (nejvýše sedm snímků frekvencí tři snímky za sekundu) nebo pomalou sekvenci (nejvýše sedm snímků s frekvencí dva snímky za sekundu) a režim nekonečného snímání (dva snímky za sekundu do zaplnění karty). Hodnoty platí při nejvyšším rozlišení pro nejvyšší kvalitu ve formátu jpg. Na horní straně je tlačítko pro změnu druhu stabilizace – vypnutá stabilizace, stabilizace stálá, stabilizace v okamžiku expozice.Tlačítko rychlé volby – joystick – umožňuje okamžitý přístup k nejpoužívanějším funkcím. Mezi dostupné funkce patří (v režimu snímání) režim ostření, druh měření expozice, vyvážení bílé, citlivost, rozlišení a druh komprese. Nepříjemná vlastnost u FZ7 byla opravena – joystick lze již použít i pro listování v Menu.

Z podstatných pro režim fotografování lze v menu volit vyvážení bílé – včetně dvou manuálních nastavení, „doladění“ bílé (nově), citlivost (100, 200, 400, 800, 1250 ISO). Dále formát obrazu (4:3, 3:2, 16:9), rozlišení, kvalitu uložení snímků (2 stupně komprese jpg, RAW), zvukové poznámky (MOV formát), režim měření expozice (poměrové měření, se zdůrazněným středem, bodové měření), režim zaostření (9ti bodový autofokus, rychlý 3í bodový autofokus, rychlé ostření na středovou oblast, středová oblast zaostření, bodové zaostření), kontinuální ostření, barevné efekty (teplý tón, studený nádech, černobílý obraz, sepie), nastavení snímku (ostrost, saturace, kontrast a redukce šumu ve třech krocích). Funkce Animace umožňuje tvorbu videa z exponovaných snímků.

V případě snímání do RAWu se současně ukládá i snímek do JPG s vyšší kompresí.

Setup Menu v režimu snímání

V Setupu najdeme z podstatnějších voleb nastavení druhu zobrazení při manuálním ostření a ještě například volbu jazyka včetně výborně zpracované češtiny. U FZ7 se dalo zapnout zobrazení přepalů, zde však chybí.

Video

Fotoaparát disponuje pro záznam ozvučeného videa ve formátu MOV rozlišením 640×480 bodů, případně 320×240 bodů s možností volby 30 snímků či 10 snímků za sekundu. Natáčet lze do zaplnění karty. Netradiční je volba širokoúhlého rozlišení 848×480 bodů. Do interní paměti lze však ukládat pouze video 320×240 bodů. Nelze použít žádný zoom, zůstává ohnisko zvolené v okamžiku počátku záznamu (včetně možnosti použítí digitálního zoomu). Máte také možnost naexponovat fotografie tak, že je fotoaparát spojí do videosekvence s vámi vybraným počtem snímků za sekundu (volba Animace v Menu).

Prohlížení fotografií

LCD v režimu přehrávání Menu v režimu přehrávání

Prohlížení fotografií je intuitivní a velmi jednoduché s běžnými možnostmi. V režimu rychlého náhledu po stisku tlačítka REVIEW lze fotografie prohlížet a zvětšit. Po volbě prohlížení na hlavním voliči se zobrazí po stisku tlačítka MENU širší možnosti práce se snímky (viz. obrázky). Obrázky lze otáčet, označit je pro tisk (DPOF), nechat je zobrazovat postupně za sebou, či k nim přidat zvukovou poznámku (MOV formát). Zajímavé jsou rozšířené možnosti práce s fotografiemi – změna velikosti a ořez. Množství zobrazených informací ovlivníte tlačítkem DISPLAY. Zobrazit lze mj. histogram. Poslední volbou v Menu při přehrávání je formátování karty.

Připojení k PC a tiskárně

Aparát podporuje režim přímého tisku PictBridge a připojení k PC jako zařízení USB Mass Storage. O propojení se stará rozhraní USB 2.0. Máte-li nastaven na hlavním voliči přímý tisk, „hledá se tiskárna“. V ostatních případech dojde k připojení k PC. Protože jsem měl k dispozici 4GB SDHC kartu potřeboval jsem data z karty přetahovat do PC přímo pomocí fotoaparátu. Reálná přenosová rychlost byla malá. 1,15 GB se přenášelo cca 25 minut (cca 800kB/s). Otázkou je, zda to zlepší instalace ovladačů USB. (Při použití SD 1GB karty Panasonic je přes tělo přenášení stejně rychlé, pomocí čtečky je však skoro 5× rychlejší –3,7MB/s).

SDHC karty

4GB SDHC karta Panasonic

Tento nový standard karet přináší vyšší kapacitu až do 32GB. Měl jsem k dispozici 4GB verzi. Na nižší přenosovou rychlost 5MB/s, která je 4× menší než u předchozích SD Pro High Speed verzí (20MB/s), jsem si nikde nemohl stěžovat a to včetně ukládání do RAWů. Subjektivně jsem totiž porovnal oba druhy karet, takže základní otázka, zda rychlejší, či pomalejší kartu, se u většiny fotoaparátů mění na otázku: Kdy větší…?

Převod z RAWu

Dříve či později každý fotograf zkusí fotit do tzv. RAW formátu. Především proto, že chce výslednou fotografii ovlivnit co nejvíce a také proto, že tak lze z fotoaparátu dostat skutečně vše, co v něm je. To, že fotoaparát tento formát dat ukládá, však ještě neznamená, že máte vyhráno. Je třeba mít legální software na jeho převod do obrazových formátů. Panasonic dodává SILKYPIX Developer Studio. Práce s ním je relativně příjemná, pokud ovládáte alespoň základy angličtiny. Veškeré důležité položky najdete v levém sloupci a po potažení za posuvníky ihned vidíte výsledky. Ukládat výsledky lze mj. i v 16bit tiffu. Některé (označené) snímky v testu jsou tímto SW z RAWu převedeny. Osobně se domnívám,že vzhledem k tomu, že je Silkypix v ceně fotoaparátu, tak se jedná o velmi příjemný a praktický software.

SILKYPIX Developer Studio SILKYPIX Developer Studio
SILKYPIX Developer Studio

Testovací snímky 1

Některé fotografie jsou k dispozici v originální velikosti a kvalitě, pod zvětšenými náhledy je na ně odkaz. Exif je prakticky u všech snímků. Výřezy jsou 100% a jsou uloženy s takovou mírou komprese, abych nepozoroval rozdíl mezi původním a ukládaným snímkem.

Vzhledem k množství snímků nebudu detailně popisovat, co vše je na nich vidět. Čtenář si jistě poradí sám. Věnujte vždy pozornost použitému ohnisku (bývá u snímků přímo uvedeno) a době expozice. Z toho posuďte např. kvalitu stabilizace, závislost aberace na zoomu či ostrosti snímků.

Vinětace na nejkratším ohnisku Vinětace na nejdelším ohnisku

Ukázka vinětace pro různé clony a krajní ohniska.

Originální snímek
Originální snímek, 36mm Originální snímek, 432mm

Originální snímky.

Výřezy při různých clonách, 36mm

Výřezy pro různé clony.

Sekvence
Výřez (R) Výřez (R)

Poslední "složenina"ukazuje možnosti použití sekvenčního snímání při sportu. 2× výřez

Náhled Náhled
Náhled
Náhled Náhled

Barevné možnosti.

Náhled Náhled
Výřez (R), srovnání sytosti barev

Porovnání standardní a maximální saturace.

Náhled Náhled

Vyvážení bílé na auto a stín..

Testovací snímky 2

Náhled Náhled, z JPG s RAWem

Čistě emotivní snímky.

Následující snímky porovnávají snímek vzniklý úpravou RAWu s JPG z fotoaparátu (jde jen o náladu – barevnost – snímku).

Náhled Náhled
Náhled, po konverzi z RAWu Náhled, z JPG s RAWem
Náhled, po konverzi z RAWu Náhled, z JPG s RAWem
Náhled, po konverzi z RAWu Náhled, z JPG s RAWem

S RAWem se prostě dá dělat hodně…

Náhled, po konverzi z RAWu Náhled, po konverzi z RAWu
Náhled, po konverzi z RAWu

Opět čistě emotivní snímky.. :-)

Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)

Srovnejte velikost zoomu a expoziční čas. Druhá dvojice je s maximálním digi zoomem.

Náhled
Výřez (R) Výřez (R)

Kresba je na běžných snímcích jak ve stínech, tak ve světlech.

Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)

Přímé protisvětlo. Výjimečně se objeví mírné reflexe, což je u ultrazoomu zcela běžné..

Testovací snímky 3

Náhled
Výřez (R) Výřez (R)
Náhled
Výřez (R) Výřez (R)
Náhled
Náhled Výřez (R)

Snímky s maximálním zoomem včetně digitálního.

Náhled Výřez

První letošní motýl, kterého jsem vyfotil. Bohužel na betoně…

Náhled Náhled

Hloubka ostrosti je ovlivnitelná..

Doufám, že máte rádi květinky…

Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)

Testovací snímky 4

Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)

Je prostě jaro :-).

Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)

Běžné rodinné snímky za běžného odpoledního světla.

Náhled Výřez (R)
Náhled Výřez (R)

I zde stabilizace a rozumná redukce šumu hodně pomohly. Rodinné snímky za velmi špatného osvětlení v režimu Vysoké citlivosti – ISO3200. Výsledky myslím nejsou (1/2,5" čip) špatné a na 10×15 cm jsou rozhodně použitelné. Zde je FZ8 v porovnání s FZ7 rozhodně hodně vpředu.

Testovací snímky 5

Originální snímek z RAWu Originální snímek v JPG
Originální snímek Originální snímek
Náhled Výřez (R)

Ostrost, aberace. Porovnání po převodu z RAWu a JPG snímku (první dva snímky).

Náhled Náhled
Výřezy Výřezy

Šum. Opět stojí za to si s původním RAWem „pohrát“ a z dat získat co nejlepší výsledky. Poslední čtyři výřezy vlevo – originální kvalitnější jpg (nelze s RAWem), originální jpg uložený společně s RAWem, dva různé převody z téhož RAWu.

A na závěr jedno naše malé moře složené z pěti snímků. Jednotlivé snímky vznikly převodem z RAWu. K dispozici je poze „silně zmenšená“ verze.

Panorama

Závěr

FZ8 podle mého názoru napravil drobné nedostatky FZ7 a ztratil jen ISO 80 a zvýraznění přepalů. Za reálnou cenu těsně nad deset tisíc korun je tento aparát v některých ohledech velmi zajímavý. Z fotografického hlediska po jistém „zácviku“ zaujme především RAW formát a pak i dostupnost SW pro jeho zpracování, který je dodáván s FZ8 zdarma.Vzhledem k 52 mm závitu na adaptéru, který je součástí balení, lze navíc jeho možnosti rozšířit použitím cenově dostupných filtrů a s pomocí redukce (52/55) lze použít i originální předsádky. Kvalita fotografií je velmi dobrá, pouze v extrémních případech se projevují neduhy ultrazoomového objektivu. Nicméně závěr si můžete ze snímků udělat sami. V současnosti se dá aparát zakoupit za cenu kolem 10 200,– Kč (duben 2007).

Klady Zápory
objektiv reálná rychlost přenosu dat mezi fotoaparátem a PC
RAW formát nutnost dokoupení redukce pro originální předsádky
stabilizátor obrazu chybí zvýraznění přepalů (které FZ7 měla)
dlouhá výdrž baterie
kvalitní EVF

Děkuji firmě Panasonic za zapůjčení fotoaparátu Panasonic DMC-FZ8 k redakčnímu testu.