Fotoaparát.cz

Rostislav Stach, Fotolovy

Fotografování zvířat je jedno z nejpopulárnějších „odvětví“ fotografie. Jak ovšem pořídit snímky expozičně i kompozičně správné, snímky s přidanou hodnotou autora, které jsou popisné i kreativní zároveň? K pořízení takových snímků by vám mohla dopomoci nová kniha vydavatelství Zoner Press od našeho předního fotografa divoké přírody Rostislava Stacha: Fotolovy, naučte se fotografovat dobře zvířata v přírodě.

Autora dnešního knihtipu Vám jistě nemusím obsáhleji představovat. Široké fotící i nefotící veřejnosti je Rostislav Stach znám jako autor nádherných snímků divokých zvířat, publikovaných v mnoha časopisech a propagačních materiálech. Jeho snímky jsou důvěrně známy i čtenářům a přispěvatelům FotoAparátu.cz. Velké portfolio fotografií je možné shlédnout i na autorově webu: www.fotolovy.cz. Do současnosti nafotil 350 druhů savců, ptáků, plazů, obojživelníků a hmyzu na více než 40 000 snímcích.

Vydání knihy Fotolovy, naučte se fotografovat dobře zvířata v přírodě bylo proto velmi potěšující a očekávanou událostí. Vždyť, kdo z fotografů, kteří se snaží více či méně úspěšně fotit zvířata, by se nechtěl přiblížit kvalitě snímků Rostislava Stacha. Myslím, že kniha naplnila vrchovatou měrou a v mnohém předčila tato očekávání.

Kniha je dělena do čtyř logických kapitol: Fotografická výbava, Základy dobré fotografie, Praxe a Fotografování v ročních obdobích. Čili, nejdříve je nutné opatřit si odpovídající fotovýbavu, naučit se základy skladby fotografického obrazu a správné expozice, pak hurá do lesů a polí a to v každém ročním období.

Fotografická výbava je pro fotografa divoké přírody a zvířat zvlášť alfou a omegou. Autor knihy dává jasně najevo, že s kompaktním fotoaparátem lze fotit některé objekty a situace v říši zvířat, ovšem zrcadlovka s příslušnou sadou objektivů je to, na co by měl fotograf, který chce vážně fotit zvířata rychle našetřit. Rostislav Stach se zabývá výbavou od a do z, nevynechává nic podstatného, lépe řečeno nic. Začíná těly digitálních zrcadlovek (Rostislav Stach fotí v drtivé většině digitálně a plně aparáty Canon) a pokračuje objektivy, přičemž zdůvodňuje, proč ta která „skla“ jsou vhodná k focení zvířat a doporučuje konkrétní produkty. Také ostatní výbava je zmíněna s velkou pečlivostí, navíc je vše dokumentováno na fotografiích. Čtenář si tak velmi rychle udělá představu. Velmi pěkně a názorně je například popsáno odpalování spouště pomocí dálkového RC ovládání. Rady o některých druzích příslušenství, jako stativ je navíc shrnuto do tzv. několika tipů (zpravidla na stránku:-). Autor se rád se čtenářem podělí o své „know-how“, jako například ochranu a maskování objektivů pomocí ustřižených nohavic nebo vojenských podkolenek, potažení noh stativu pěnovou hmotou, čímž se zabrání nechtěnému cinknutí a vyplašení objektu zájmu. Svěří se i s takovým detailem, jakým je přejmenovávání souborů při archivaci a uspořádání fotografií podle živočišného druhu na disku. Žádná rada není ovšem podána jako dogma, je to spíš rada typu „Jak to dělám já“.

V druhé části knihy se autor věnuje tomu, jak pořízenou technikou a za pomoci příslušenství zhotovit dokonalé fotografie. Jak z popisné, čistě dokumentační fotografie vytvořit snímek s přidanou hodnotou. Na co si má dát fotograf pozor při nastavování clony a času a jak komponovat. Upozorňuje na omezení techniky ve vztahu k fotografování zvířat, jako je světelnost objektivů, stabilizace objektivů a aparátů, pružnost čipu a další nástrahy. Vše je srozumitelně a dopodrobna popsáno a vysvětleno. Každá omezující situace má v knize popsáno své východisko. Vše je opět hojně dokládáno fotografiemi. U každé fotografie je uveden popis zachycené situace, případně popis záměru fotografa, lokalita, použitá technika a objektiv a expoziční data. Čtenář tak rychle získá představu o podmínkách pořízení snímku.

Autor se nevyhýbá ani aranžovaným fotografiím zvířat a fotografování zvířat v zoologických zahradách. Přičemž aranžovanou fotografií zvířat nemyslí pouze fotografování pózujících zvířat z chovů nebo zoologických zahrad. Svěřuje se s praxí ověřenými fintami, jak zvířata přilákat na předem vybrané místo (kunu na pařez, ledňáčka na předem komponovaný klacík, bahňáky na zaostřený kus břehu…). Finty, které by si mohl nechat pro sebe a dál „vyrábět“ snímky zvířat s perfektní kompozicí a expozicí a nechat obdivovatele dumat: ..´tam to zvíře snad přilepil… Jsou to maličkosti, ano, ale jsou to detaily, které dávají vzniknout bezchybným snímkům, na jaké jsme od autora zvyklí.

Část třetí se zaobírá praxí. Autor se zde rozepisuje dopodrobna o fotografování zvířat v nejrůznějších situacích a prostředích. Velká část kapitoly je věnována maskování, metodám přiblížení se ke zvířatům a budování a využívání krytů. Dopodrobna je například popsáno i autorovo zbudování pověstného fotografického voru. Z textu je jasné, že autor má hluboké znalosti o chování zvířat, zná zvyky fotografovaných druhů a ví, jak využít prostředí a nejrůznější pomůcky k obelstění. Čtenář rychle pochopí, jak důležité je, aby fotograf divoké přírody byl zároveň i zoologem, ještě lépe etologem (etologie = nauka o chování zvířat). Upozorňuje na nástrahy prostředí, zvyklosti některých druhů savců a ptáků. Stejně jako v předešlých kapitolách i zde prozrazuje své tipy a triky, které usnadní fotografovi dosáhnout kýženého výsledku.

Poslední kapitola Fotolovů je jakousi galerií fotografií Rostislava Stacha, doplněnou tipy a náměty, co fotit v jednotlivých ročních obdobích. Text i fotografie v této části knihy, ostatně jako v celé publikaci jsou důkazem velkých znalostí přírody a zvířat autora. Navíc a řekl bych, že především, ačkoliv kniha popisuje lovy, v podání Rostislava Stacha jsou to lovy nekrvavé, plně respektující přírodu a zvířata.

Publikace vsadila na osvědčené a čtenáři vřele přijaté schéma úspěšné knihy Roberta Thompsona: Naučte se fotografovat dobře makro a detail. Obě knihy jsou si podobné svoji názorností a popisností. Fotografovi/čtenáři se nevnucují, rady jsou nenásilné a snadno srozumitelné široké fotografické veřejnosti.

Podle mého názoru knihu, která právě vyšla v nakladatelství ZonerPress, přivítají všichni – fotografičtí nováčci i pokročilí. Každý si jistě v publikaci najde to své. Kniha má šanci stát se „biblí“ fotografa divoké přírody, která bude vždy po ruce – pro načerpání důležitých informací nebo jen pro potěchu oka při prohlížení krásných fotografií.