Fotoaparát.cz

Peleng 3,5/8 mm fisheye

Rybí oko se říká speciálním objektivům s úhlem záběru 180° ve všech směrech a typickým kulovým zkreslením perspektivy. Aby toho bylo dosaženo, objektiv nevykresluje plný formát políčka, ale vepsaný kroužek, který je při použití na digitálních zrcadlovkách podle crop faktoru příslušně oříznut. Pro pořádek ještě uvedu, že existuje i tzv. diagonální rybí oko, které má úhel záběru 180° pouze po úhlopříčce a vykresluje celé políčko.

Ten, koho stejně jako mě okouzlí nevšední úhel záběru a zkreslení, má několik možností. Canon má v nabídce 15/2.8 fisheye, Nikon pro své digitální zrcadlovky nabízí Nikkor f2,8/10,5 mm, Sigma vyrábí f4/8 mm fisheye pro různé bajonety. Já se rozhodl jít trochu jinou cestou a za zhruba $220 zakoupil manuální objektiv běloruské provenience, Peleng f3,5/8 mm fisheye.

Popis a konstrukce

Objektiv dorazil v tuhé kartonové krabici s popisky v (bělo)ruštině a angličině. Vevnitř se ukrývá poměrně povedené polstrované koženkové pouzdro s řemínkem přes rameno, které obsahuje samotný objektiv.

První, čeho si po vytažení z pouzdra všimnete, je úctyhodná hmotnost. Objektiv je provedením ze staré školy – kromě příruby kolem přední čočky na něm z vnějšku nenajdete ani kousek plastu, celý včetně krytky je vyrobený z černěného kovu s vyrytými nápisy, jimž vévodí bíle vyvedený text „Made in Belarus“. Jedná se o klasický manuální objektiv, který má tři kroužky, směrem zepředu je to kroužek na nastavování clony (1), kroužek na zaclonění na nastavenou clonu (2) a ostřící kroužek (3). Clonový rozsah činí f 3.5 až f 16, nejkratší zaostřitelná vzdálenost dosahuje 22 centimetrů.

Objektiv je primárně vyráběn se závitem M42, podle typu cílového těla se dodává s adaptéry na bajonety Nikon, Pentax, Minolta a Olympus OM. Majitelé Canonů, ke kterým patřím i já, si mohou objednat verzi s napevno přidělaným EF bajonetem, který se na objektivu na mém kusu lehce viklá, ale na funkci to nemá vliv.

Přední čočka je kvůli pokrytí úhlu záběru 180° značně vypouklá a zakrývá ji stejně tvarovaná krytka. Tady je první zádrhel a konstrukční nedomyšlenost běloruských inženýrů. Krytka má trochu větší průměr než objektiv a je po obvodu vylepena jakýmsi „kartáčkem“. Díky tomu jde lehce nasadit, ale stejně tak lehce spadne dolů – prakticky při každé manipulaci s objektivem, třeba při vkládání do a vytahování z brašny a podobně. A že je vypouklá čočka velmi náchylná k zašpinění či poškrábání nemusím dodávat. Na internetu jsem objevil tipy jako třeba mírné zdeformování krytky do elipsy, ale na to nemám potřebné vybavení, takže jsem si nakonec nechal ušít z široké textilní gumy zkříženou smyčku, která po nasazení spolehlivě udrží víčko na místě a nesklouzává.

Přední čočka je také potažena jakousi antireflexní vrstvou, ale při pohledu zboku má vrstva na různých místech různé barvy a o její kvalitě tak lze s úspěchem pochybovat. V konstrukci objektivu se objevuje ještě jeden zádrhel. Zadní „čočka“ přesahuje asi o 1 mm bajonet směrem dovnitř do šachty fotoaparátu a na některých tělech s velkým zrcátkem o ni může zrcátko při sklápění zavadit, což může mít nepříjemné následky. Velmi záleží na velikosti zrcátka a na kinematice jeho sklápění. Na současných digitálních Canonech by neměl být problém (u 1Ds, D30 a D60 si ale nejsem jistý), s Nikony je to horší – u D70 i D100 může dojít k zachycení zrcátka o zadní element při zaostření na nekonečno. Každopádně se před koupí ujistěte, že na vašem přístroji bude vše v pořádku. Zadní element se sice dá odšroubovat a tím obejít výše zmíněný problém se sklápěním zrcátka, ale podle informací z internetu je toto sklíčko součástí optického designu objektivu a po jeho odstranění nelze zaostřit na nekonečno a pravděpodobně také dojde k degradaci obrazu. Ještě musím zmínit dodávané příslušenství. Kromě objektivu balení obsahuje záruční list, opět dvojjazyčný návod, dvě krytky (přední a na M42 závit) a v kapse uvnitř koženého pouzdra tři barevné filtry, které se dají našroubovat na zadní část objektivu.

1. Celkový pohled 2. Uchycení přední krytky
3. Přední čočka 4. Detail zadního elementu

Optická kvalita

Jedním z důvodů, proč jsem si koupil právě tento Peleng, byla méně než třetinová cena oproti Sigmě f4/8mm. Rybí oko je natolik specifický objektiv, který nebudu využívat zřejmě příliš často, a proto jsem byl vzhledem k ceně ochoten se smířit i s kompromisy v obrazové kvalitě. Avšak čekalo mě poměrně příjemné překvapení.
Jak už jsem zmínil, objektiv nevykreslí plné políčko, ale kruhové obrazové pole. To platí pro full-frame digitální zrcadlovky nebo kinofilm, se vzrůstajícím crop faktorem je kruh více a více oříznut až na běžných DSLR s crop faktorem kolem 1,6× vyplňuje téměř celou plochu snímače. Všechny ukázky v tomto článku jsou pořízeny fotoaparátem Canon EOS 1D Mark II (8 Mpix, crop 1,3×).

5. Úhel záběru podle crop faktoru 6. Srovnání 17 mm a 8 mm

Kresba objektivu je dobrá až výborná. Při plně otevřené cloně f 3,5 je sice objektiv ve středu snímku mírně měkčí, ale od clony f5,6 je ostrý až do plného zaclonění. V krajích snímku je to samozřejmě horší, na nižší clony je patrné rozostření, ale tomu se nevyhne žádný širokoúhlý objektiv. Doporučuji clonit na f5,6 nebo f8 a pak budete s kresbou spokojeni. Chromatická aberace je také v normě vzhledem k tomu, že se jedná o ultra široký objektiv a použitá clona na ni nemá příliš vliv.

Barevně táhne objektiv mírně dočervena. Tedy alespoň při porovnání s Canonem EF 17–40/4.0L, o kterém předpokládám, že by měl být víceméně barevně neutrální.

7. Ukázka kresby při různých clonách 8. Ukázka kresby, f11
9. Ukázka kresby, f16 10. Barevné podání

Jediným nemilým překvapením jsou vnitřní odlesky. Pokud je zdroj světla blízko okraji, vzniká na opačné straně nepříjemná světlejší skvrna, která se při zaclonění zmenšuje. Podle typu zdroje je buď ostře ohraničená – při bodovém zdroji – nebo má měkké okraje při plošném světle. Když je zdrojů světla více, i skvrn je více. V některých situacích při nízkých clonách a zdroji světla těsně na okraji zorného pole se objevuje ještě duhový odlesk uprostřed snímku, který přibližně od clony f 11 úplně mizí. Všechny odlesky jsou dobře viditelné i v hledáčku a dá se jim vyhnout změnou kompozice. Naopak při světelném zdroji ve středu snímku se téměř žádné rušivé reflexy nevyskytují a objektiv se chová dobře.

11. Ukázka odlesků, f16 12. Ukázka odlesků, f3,5
13. Ukázka odlesků, f11

A jak se s ním fotí?

Vy z vás, kdo si nedokážete představit, jak vypadá fotka rybím okem, možná znáte „panoramatická“ dveřní kukátka, která vidí i „za roh“. Přesně tak fotí rybí oko. Pro fotografy, co jsou zvyklí na moderní AF objektivy (mě nevyjímaje), bude focení zpočátku neohrabané. Typický postup při focení manuálními objektivy je takovýto: kroužek na nastavení pracovní clony (2) dáme do polohy Unlock – tím se vlastně otevře naplno clona a umožní nám tak vidět v hledáčku světelný obraz – a clonovým kroužkem (1) navolíme příslušnou clonu. Ostřícím kroužkem (3) zaostříme a potom teprve přestavíme kroužek (2) do polohy Lock a přivřeme tím clonu na nastavenou hodnotu. Snadno se na to však zapomene a pak místo požadovanou clonou fotografujete na plně otevřenou clonu. Nastavíme na fotoaparátu čas podle expozimetru (v režimech M a Tv) a exponujeme. Zní to krkolomně, ale pokud se příliš nemění světelné podmínky, stačí parametry nastavit jednou a s přesným ostřením u Pelengu si taky není třeba příliš lámat hlavu, při ohniskové vzdálenosti 8 mm je hloubka ostrosti dost veliká.

Protože objektiv je plně manuální bez elektronických kontaktů, nepředává fotoaparátu údaj o nastavené cloně – neuvidíte clonové číslo na stavovém LCD ani jej nenajdete v exifu. Příjemné je, že vzhledem k úhlu záběru se snadno fotí „poslepu“ – stačí prostě fotoaparát natočit někam směrem k focenému objektu a máte téměř stoprocentní jistotu, že fotografovaný objekt bude na fotce. Užitečné je to například při fotografování skateboardu, snowboardu a podobně, kde stačí natáhnout ruku s přístrojem k překážce a mačkat spoušť. Přináší to ale i nevýhody. Musíte si třeba dávat pozor, abyste si nevyfotili vlastní nohy, stejně tak pokud jste zvyklí držet přístroj levou rukou za objektiv, hrozí, že bude váš prst vidět na fotografii. Objektiv také z principu hodně zkresluje a předměty jsou ve skutečnosti mnohem blíže, než se jeví v hledáčku a může se stát, že si přední čočkou ťuknete do fotografovaného objektu dříve, než byste to čekali.

Použití klasických filtrů před objektivem je kvůli úhlu záběru nemožné. Do zadní části se dají našroubovat filtry dodávané výrobcem, ale mezi nimi není polarizační filtr a klasické želatinové není kam vložit. S polarizačním filtrem se tedy nejspíš rozlučte. S bleskem je také trochu problém, ani s rozptylkou nepokryje rovnoměrně celý úhel záběru.

Pár slov na závěr

Objektiv je typicky východní poctivé konstrukce a stejně tak typicky nedotažený v některých oblastech. Určitě má vady na kráse, ale pro toho, kdo chce objevovat kouzla nevšedního úhlu záběru a perspektivy a nemůže nebo nechce utratit příliš mnoho peněz, je to dobrá volba, které nebude litovat.

Kde ho koupit?

Na úplný závěr se s vámi podělím se zkušenostmi z nákupu. Já objektiv kupoval jako nový na ebay.com, ale jak jsem později zjistil, tak kontakt na ebayi byl pouze na zprostředkovatele kvůli platbě, zásilka přišla přímo z Běloruska. Jak jsem se také dozvěděl od odesílatele, na webové stránce http://www.eastwave.ca je velký výběr objektivů východní provenience. Platba pomocí elektronické platební karty, bankovním převodem či přes službu Pay Pal je samozřejmostí. Pro ty, co nemají ani jednu z předchozích možností, jde po domluvě bez problémů zaplatit s využitím služeb Western Union. Komunikace probíhá v angličtině, objektiv pak dorazí cca za dva týdny poštou kam udáte nebo, jak mi bylo nově sděleno, je možné si jej vyzvednout v pražské „pobočce“. Pokud si jej necháte poslat poštou, přijde jako cenné psaní, placení cla se nemusíte bát.

Ukázkové fotky

14. Nokia Snow Jam, f8, 1/640s 15. Nokia Snow Jam, f11, 1/800 s
16. Pražský půlmaratón, f16, 1/8 s 17. Mattis, f16, 1/20 s
18. Plochá dráha, f5,6, 1/250 s 19. Sloup, f8, 1/400 s

Zhodnocení

Klady Zápory
poctivá mechanická konstrukce vnitřní odlesky při světelném zdroji v krajích obrazového pole
kromě vnitřních odlesků při zdroji světla v krajích snímku výborná optická kvalita nekompatibilita s některými zrcadlovkami (zrcátko naráží do objektivu)
úhel záběru a efektní kulová perspektiva nemá autofokus a elektroniku
cena konstrukční nedomyšlenosti