Nástupce modelu Panasonic FZ5 - model Panasonic DMC-FZ7 - je očekávaným přírůstkem do rodiny stabilizovaných ultrazoomů. Jak se liší od předchozího modelu, co převzal z modelů vyšších, jaké snímky s ním lze pořídit a jaké ne, to vše se dozvíte v následujícím redakčním testu, ke kterému nám fotoaparát zapůjčila firma Panasonic.
Stručná charakteristika
Panasonic DMC-FZ7 je kompaktní 6Mpx fotoaparát s 12× optickým zoomem. V základním balení najdete fotoaparát, adaptér na objektiv se závitem 52 mm, sluneční clonu, speciální Li-Ion baterii, nabíječku, potřebné kabely, řemen na zavěšení na krk, CD se softwarem, tištěný manuál a 16 MB SD kartu. Doporučená cena při uvedení na trh v březnu 2006 by měla být 12 995,– Kč.
Tělo a ovládání fotoaparátu
Aparát s rozměry 112,5×72,2×87,8 mm a hmotností 356 gramů (včetně baterie a karty) je jednoznačně nástupcem modelu FZ5. Základní design je s předchůdcem velmi podobný, naleznete však rozdíly. Jedním je větší vzdálenost vyklopeného blesku a druhým pozměněné ovládání. Objevilo se potvrzovací tlačítko SET, které mi u FZ5 chybělo a přibylo tlačítko rychlé volby realizované joystickem. Pro někoho možná zvláštní prvek, ale je především dokonale funkční. (Dokonce to není novinka, model FX1 jej má také.)
Na horní stěně je otočný volič, který má 9 pozic – P, A, S, M, makro, režim videa, scénický režim, tzv. „režim srdíčko“ a režim přehrávání. Režim srdíčko je uživatelsky nejjednodušší, prakticky nemusíte nic nastavovat. Vedle je tlačítko režimu stabilizace a tlačítko pro přepínámí mezi automatickým a manuálním ostřením. Spoušť je uprostřed ovládací páčky zoomu.
Konektor napájení, A/V konektor sdružený s USB 2.0, najdeme na levé straně pod plastovým krytem. Na dolní straně je prostor pro SD kartu a baterii, krytý společným krytem a vedle je kovový stativový závit umístěný uprostřed dolní stěny, tedy mimo osu aparátu. Je-li aparát na stativu, nelze baterii s kartou vyměnit. Zadní straně dominuje 2,5" LCD displej. Nahoře zleva do prava tlačítko vyklopení blesku, EVF s dioptrickou korekcí, tlačítko LCD/EVF pro přepínání zobrazení z LCD do hledáčku a tlačítko zapnutí. Pod ním je tlačítko rychlého přístupu. Níže je tlačítko pro zobrazování množství informací na LCD (EVF). Poslední samostatně stojící tlačítko je tlačítko pro režim snímání. Ostatní tlačítka tvoří standardní čtyřpolohové tlačítko s potvrzovacím tlačítkem uprostřed. Těmito tlačítky se volí bracketing, režimu rychlého prohlížení, režimu blesku a samospouště.
LCD, hledáček a CCD
2,5" LCD má rozlišení 114 tisíc bodů, což je standardní hodnota. Byl výborně čitelný jak za slunného počasí, tak za sníženého osvětlení. Má celkem tři rozdílné možnosti zobrazovaní – normální režim, režim za vysokého osvětlení (zvýší skokem jas) a režim pro zobrazování při držení nad hlavou, tedy při pohledu šikmo zdola, což je velmi zajímavá funkce.
Elektronický hledáček má rozlišení také 114 tisíc bodů. Samozřejmostí je dioptrická korekce, zde v rozsahu – 4D až + 4D. Osobně bych uvítal zdánlivou velikost EVF větší. Zde je shodná s modelem FZ5 a tedy menší než u FZ30. Nicméně důsledkem je ostré zobrazení bez viditelných jednotlivých pixelů. Porovnal jsem také subjektivně „světelnost“ hledáčku s dalšími ultrazoomy a konstatuji, že je výtečná.
CCD je 6Mpx čip (6,37 Mpx celkem) velikosti 1/2,5" s maximálním rozlišením 2816×2112 bodů. Nižší rozlišení jsou 2304×1728, 2048×1536, 1600×1200, 1280×960, 640×480. Při poměru stran 3:2 je k dispozici rozlišení 2816×1880, 2048×1360 bodů. Při poměru 16:9 2816×1584, 1920×1080.Objektiv a ostření
Aparát disponuje objektivem Leica. Se svou světelností 2,8 – 3,3 patří mezi špičku v oblasti kompaktních elektronických zrcadlovek. Jeho rozsah v přepočtu ke kinofilmu je 36 mm – 432 mm. Nejmenší zobrazená plocha je při 36mm ohnisku 42×32 mm, při snímání z cca 5 cm. Při 432 mm ostří od cca 1m a nejmenší plocha je 9×7 cm. Rychlost a kvalita ostření je výborná, stačí i nízká intenzita osvětlení. V absolutní tmě pomůže přisvícení diodou. Součástí fotoaparátu je i adaptér clony se závitem 52 mm a přes konverzní adaptér (nutno dokoupit) můžete použít předsádky určené pro model FZ30. Na rozdíl od FZ5 aparát disponuje manuálním ostřením. A i když není vidět obraz „ostrý“, je vidět, kdy je maximálně kontrastní. Při ostření ukazuje graficky i hloubku ostrosti. V testu najdete snímky s manuálním ostřením, kdy automatika zaostřit nedokázala. Závěr o použitelnosti manuálního ostření si podle nich udělejte sami.
Provozní časy a výdrž fotoaparátu
Protože jsem potřeboval mít fotoaparát neustále připravený, nedovolil jsem úplné vybití baterií. 300 snímků při 20% použití blesku, neustálém prohlížení a natočení několika minut videa pro baterie není problém. Kapacita byla ještě dostatečná. Prochladnou-li baterie po částečném vybití (cca 50 snímků) na teplotu cca –7 °C (6 hodin v této teplotě), fungují naprosto bez potíží a naexponují minimálně dalších sto snímků při okolní teplotě stále pod bodem mrazu.
Snímek v režimu P s automatickým ostřením za dobrých světelných podmínek (včetně reakční doby na podnět)
- bez blesku bez namáčknutí 0,6 s
- bez blesku s namáčknutím 0,2 s
Sekvence je exponována frekvencí 3 sn./s (max. sedm snímků v maximální kvalitě jpg) nebo frekvencí 2 sn./s až do zaplnění karty podle zvoleného režimu.
Rychlost ukládání snímků v nejvyšší kvalitě JPG nijak neomezuje potřebu další rychlé expozice.
Blesk
Vestavěný blesk má při ISO Auto a nejširším ohnisku dosah od 30 cm do 6 m. Lze nastavit všechny běžné režimy. K dispozici je pouze spouštění na první lamelu, tedy při otevření závěrky. Připojení externího blesku není možné.
Nastavení a funkce fotoaparátu
Funkce dostupné na těle aparátu
Režimy dostupné na otočném voliči jsou naprosto běžné a běžných vlastností. Scénických režimů je k dispozici šestnáct – například portrét, sport, krajina,noční krajina, noční portrét a další. Posledním scénickým režimem je „Vysoká citlivost“, při kterém je k dispozici ISO 800, ISO 1600 a ISO Auto (800–1600). Tento režim má nesporné výhody i jasná omezení, jak uvidíte u testovacích snímků. Pro nejméně zkušené uživatele je určen režim „Srdíčko“.
Aparát umožňuje použití časů od 60 s do 1/2000 s a clon od F8 do F2,8. Nelze použít jakoukoliv jejich kombinaci. Možné kombinace závislé na režimu expozice naleznete v manuálu. Při režimu makro se expozice nastaví automaticky, ale lze ovlivnit clonu a současně čas pomocí joysticku. Další důležitou funkcí je kompenzace expozice v rozsahu +/- 2EV s krokem 1/3 EV. Dále volba bracketingu v rozsahu +/-1EV po 1/3EV. Všechny tři snímky se exponují po jediném stisku (bez držení) spouště. Volba bracketingu blesku je na steném místě. Na témže tlačítku lze jemně nastavit vyvážení bílé po předchozí „hrubé“ volbě v menu. Ze sekvenčních režimů lze volit rychlou sekvenci (nejvýše sedm snímků frekvencí tři snímky za sekundu) nebo pomalou sekvenci (nejvýše sedm snímků s frekvencí dva snímky za sekundu) a režim nekonečného snímání (dva snímky za sekundu do zaplnění karty). Hodnoty platí při nejvyšším rozlišení pro nejvyšší kvalitu ve formátu jpg. Při citlivostech ISO 800–1600 se frekvence snímání snižuje. Což je způsobené úpravou snímků. Při použití sekvenčních režimů nelze použít blesk a nelze ukládat do formátu TIFF. Na horní straně je tlačítko pro změnu druhu stabilizace – vypnutá stabilizace, stabilizace stálá, stabilizace v okamžiku expozice.
Tlačítko rychlé volby – joystick – umožňuje okamžitý přístup k nejpoužívanějším funkcím a například i změnu expozičních hodnot (např. při režimu makro tak můžeme po namáčknutí spouště měnit clonu a tím hloubku ostrosti). Mezi dostupné funkce patří (v režimu snímání) vyvážení bílé, citlivost, rozlišení a druh komprese. Bohužel listování v Menu nepodporuje a je nutné použít „stará“ tlačítka.
Funkce dostupné v menu
Z podstatných pro režim fotografování lze v menu volit vyvážení bílé – včetně dvou manuálních nastavení, citlivost (80,100, 200, 400 ISO). Hodnota 800 a 1600 je dostupná pouze jako scénický režim. Dále formát obrazu (4:3, 3:2, 16:9), rozlišení (hodnoty na začátku článku), kvalitu uložení snímků (tiff, 2 stupně komprese jpg), zvukové poznámky (MOV formát), režim měření expozice (poměrové měření, se zdůrazněným středem, bodové měření), systém zaostření (9ti bodový autofokus, rychlý 3í bodový autofokus, rychlé ostření na středovou oblast, středová oblast zaostření, bodové zaostření), kontinuální ostření, barevné efekty (teplý tón, studený nádech, černobílý obraz, sepie), nastavení snímku (ostrost, saturace, kontrast a redukce šumu ve třech krocích). Funkce Animace umožňuje tvorbu videa z exponovaných snímků. Poslední volba přizpůsobuje fotoaparát nasazeným předsádkám. Reakce na potvrzení tlačítkem SET je doplněná grafickou změnou položky, což vytváří znatelnou prodlevu.
V Setupu najdeme z podstatnějších voleb nastavení druhu zobrazení při manuálním ostření, režim USB (PictBridge, PC), zvýraznění přepalů a volbu jazyka. Aparát disponuje českým menu, jehož některé položky nejsou vhodně formulované a pokud vím, budou přepracovány. Osobně však dávám přednost zažitému menu v anglickém jazyce.
Video
Fotoaparát disponuje pro záznam ozvučeného videa ve formátu MOV rozlišením 640×480 bodů, případně 320×240 bodů s možností volby 30 snímků či 10 snímků za sekundu. Natáčet lze do zaplnění karty. Netradiční je volba širokoúhlého rozlišení 848×480 bodů. Nelze použít žádný zoom, zůstává ohnisko zvolené v okamžiku počátku záznamu (včetně možnosti použítí digitálního zoomu). Máte také možnost naexponovat fotografie tak, že je fotoaparát spojí do videosekvence s vámi vybraným počtem snímků za sekundu (volba Animace v Menu).
Prohlížení fotografií
Prohlížení fotografií je intuitivní a velmi jednoduché s běžnými možnostmi. V režimu rychlého náhledu po stisku tlačítka REVIEW lze fotografie prohlížet a zvětšit. Po volbě prohlížení na hlavním voliči se zobrazí po stisku tlačítka MENU širší možnosti práce se snímky (viz. obrázky). Obrázky lze otáčet, označit je pro tisk (DPOF), nechat je zobrazovat postupně za sebou, či k nim přidat zvukovou poznámku (MOV formát). Zajímavé jsou rozšířené možnosti práce s fotografiemi – změna velikosti a ořez. Množství zobrazených informací ovlivníte tlačítkem DISPLAY. Zobrazit lze mj. histogram. Poslední volbou v Menu je formátování karty, které bych očekával spíše v Setupu.
Připojení k PC a tiskárně
Aparát podporuje režim přímého tisku PictBridge a připojení k PC jako zařízení USB Mass Storage. O propojení se stará rozhraní USB 2.0. Druh zařízení, k němuž se aparát připojuje se volí v Setupu.
Testovací fotografie
Snímky byly pořízeny výhradně do formátu jpg s nejnižší kompresí a následně zmenšeny na 600×450 bodů a zkomprimovány v ZPS8 tak, aby jejich velikost byla cca 200kB.. Exif je u všech fotografií (i u výřezů). Ty ukazují podstatné vlastnosti snímku a jsou uloženy s maximální kvalitou (97%-99%) s přihlédnutím k velikosti snímku. Rozdíl mezi originálním a přeuloženým výřezem není pozorovatelný (při zobrazení 1:1). Název fotografie charakterizuje, co lze na ní zjišťovat především. Po kliknutí na náhled se zobrazí další charakteristika snímku.
Vyvážení bílé
Vyvážení bílé barvy slouží buď pro výborné nastavení barevnosti, nebo pro „hrátky“ s barvami. Máme dokonce dvě možnosti uložení vlastního vyvážení bílé.
Blesk, ostření
Pokrytí bleskem je výtečné. Vzdálenost k zadní stěně je cca 12 metrů. Při 432mm ohnisku již selhala automatika ostření, manuální ostření ji nahradilo velmi dobře.
Kresba,detaily, ostrost
Protisvětlo
Pouze v přímém protisvětle se objevují běžné reflexe.
Aberace
Při běžných scénách je aberace minimální, najdeme ji pouze při maximálních ohniscích v míře, která odpovídá ultrazoomovým fotoaparátům
Sport
Častá otázka: „Jak se fotí sport?“ Ukázky z hokeje na ni odpoví. ISO je použitelné až do maximální hodnoty a zajistí tak krátké časy. Při nejnižších hodnotách ISO pomůže světelný objektiv. A když se dostaneme u nejdelších ohnisek ke krátkým časům, pomůže stabilizátor. Jak moc je pak na scéně pohybová neostrost, je rychlosti sportovců. Ostření bylo za daných podmínek subjektivně pomalejší než USM objektivy, ale srovnatelné s objektivy zaostřovanými z těla DSLR. Při pomalých akcích rozhodně dostačovalo. Při očekávání rychlé akce, stačilo přepnout na manuální ostření, předostřit a spolehnout se na značnou hloubku ostrosti.
Stabilizace
Optická stabilizace zajistí, že „udržíte“ časy až o tři clony delší, než bez stabilizace.
Barevné režimy
Standardní nastavení barevných režimů u značky Panasonic.
Kresba, detaily
První snímek je k dispozici v originální kvalitě.
Šum
Následující snímky (12×) jsou v originální kvalitě.
Jak je u této velikosti čipů obvyklé, s rostoucí citlivostí roste i šum snímku. Do hodnoty ISO 200 neznatelně, do ISO400 jej při dobré expozici na rozměru snímků 10×15 cm budete hledat také obtížně. Při nadstandardním ISO 800 – 1600 musíte počítat se značnou ztrátou detailů. Tyto hodnoty se hodí při focení scén bez detailů, nebo scén s vysokým kontrastem. Nehodí se pro snímky s malým rozdílem jasů a snímky s mnoha detaily. Berme tedy ISO 800 – 1600 při splnění požadovaných podmínek jako dobrou vlastnost fotoaparátu.
Makro
Makro je zajímavé především na „dlouhém konci“, kdy při 432mm ohnisku je ze vzdálenosti cca 1metr nejmenší snímaná plocha cca 7×9cm. Což je vhodné na focení vážek či motýlů. Na „krátkém konci“ je třeba se dostatečně přiblížit, což je zase vhodné například pro snímky rostlin.
Děti
Děti :-). Zde není co dodat.
Závěr
FZ7 je kvalitní fotoaparát s jednoduchým ovládáním, který zvládne vše, co si fotograf od dané kategorie aparátů může přát a ještě i leccos navíc. Snímky svou kvalitou nevybočují z řady, ale některé možnosti fotoaparátu již ano – ve specifických případech použitelné vysoké ISO až 1600, vyšší výkon blesku. Jistě se u čtenářů tento fotoaparát setká s požadavky, jejichž splnění by jej řadilo mezi nejvyšší třídu (kratší ohnisko, výklopné LCD, RAW, možná stereo zvuk při videu?). Cenou ovšem míří jinam. Za doporučenou cenu 12 995,– Kč, za níž bude možné fotoaparát již v březnu získat, je tento aparát v některých ohledech velmi zajímavý. Vzhledem k 52 mm závitu na adaptéru, který je součástí balení, lze navíc jeho možnosti rozšířit použitím cenově dostupných filtrů a s pomocí redukce i originálních předsádek. Protože se nejedná o nijak velký aparát, lze jej mít neustále při sobě. Funkci videokamery zvládne také velmi dobře. Kvalita fotografií je výborná, pouze v extrémních případech se projevují neduhy ultrazoomového objektivu, případně značná redukce šumu u nadstandardních hodnot ISO.
Klady | Zápory |
objektiv | ISO 800 – 1600 mimo standardní nabídku |
stabilizátor obrazu | joystick nelze použít vždy (viz. text) |
dlouhá výdrž baterie | nutnost dokoupení redukce pro předsádky |
možnosti nastavení | prodleva po potvrzení tlačítkem SET |
dosah blesku |
Děkuji firmě Panasonic za zapůjčení fotoaparátu Panasonic DMC-FZ7 k redakčnímu testu.