Fotoaparát.cz

EF 24-105mm f/4L IS USM, EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Společnost Canon nedávno představila dva nové objektivy. EF 24-105mm f/4L IS USM a EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. V následujícím uživatelském testu se dočtete, jaké mají vlastnosti a co od nich lze čekat, když spolupracují se špičkovým tělem Canon EOS-1Ds Mark II.

Objektivy v testu

EF 24-105mm f/4L IS USM EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Společnost Canon nám do redakce zapůjčila hned dvě novinky. Objektiv EF 24–105mm f/4L IS USM a objektiv EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM. První, jak název napovídá, patří do L-kové řady a doplňuje ji. Součástí výrobku je měkké kožené pouzdro a sluneční clona. Druhý nahrazuje historicky první stabilizovaný objektiv (EF 75 – 300mm f/4–5,6 IS USM) a patří k nejdostupnějším stabilizovaným objektivům vůbec.

Naše nároky rostou

Veškeré výřezy, které zde uvidíte, budete jistě prohlížet v poměru 1:1. Tedy jeden pixel monitoru bude odpovídat jednomu pixelu čipu fotoaparátu. Protože jde o snímky s rozlišením 4992×3328 bodů, tak při rozlišení monitoru 100dpi se díváte na snímky o rozměru 127×85 centimetrů! Na to je potřeba nezapomenout, protože podobné snímky asi neděláme každý den.

Snímky a cesta k nim

Snímky jsem pořídil pomocí fotoaparátu Canon EOS-1Ds Mark II. Fotil jsem do formátu JPG s maximální kvalitou a standardními nastaveními úpravy snímků. Formát RAW jsem nezvolil proto, že bych stejně „někde cestou“ musel volit kompresní formát a jeho nastavení. A tak jsem zvolil uvedený postup. Je proto nutné říci, že výsledky, které zde najdete, jsou výsledkem spolupráce těla s objektivem při ukládání do běžně užívaného formátu.

Technická data a popis objektivů

EF 24–105mm f/4L IS USM

EF 24-105mm f/4L IS USM EF 24-105mm f/4L IS USM
EF 24-105mm f/4L IS USM
Popis objektivu

Z oficiálních stránek Canon: „Je vybaven optickou stabilizací obrazu, umožňující prodloužit expozici až o tři kroky. Rychlé a přesné zaostřování zajišťuje prstencový typ Ultrasonic motorku, kruhová clona přináší příjemný vzhled částí snímku mimo hloubku ostrosti, povrchová úprava optických členů brání vzniku reflexů světla, odraženého od senzoru. V konstrukci je použito jak asférických členů, tak jednoho Super UD členu pro minimalizaci optických vad. Objektiv je díky celé řadě těsnících prvků a O-ringu na bajonetu schopen odolávat prachu a vlhkosti.“

Minimální clona v celém rozsahu je f/4. Režim stabilizace je jeden. Při změně ohniska se vysouvá přední část až o 35 mm, ale neotáčí se. Ostření zajišťují vnitřní členy – při ostření se délka nemění. Druh motorku (Ring-Type USM) zajišťuje možnost ručního doostřování i v automatickém režimu ostření. „Ruce a automatika se nehádají.“ Clona má osm lamel a zajišťuje tak při delších ohniscích pěkný bokeh.

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Popis objektivu

Z oficiálních stránek Canon: „Je vybaven optickou stabilizací obrazu, umožňující prodloužit expozici až o tři kroky, oproti dvěma svého předchůdce. Stabilizace má dva režimy: pro statický nebo panoramaticky se pohybující objekt. Rychlé a přesné zaostřování zajišťuje nový motorek MicroUSM, kruhová clona přináší příjemný vzhled částí snímku mimo hloubku ostrosti, povrchová úprava optických členů brání vzniku reflexů světla, případně odraženého od senzoru. V konstrukci je použito UD členu pro minimalizaci optických vad.“

Použitý motorek (Micro USM) zajišťuje tiché a rychlé ostření, nikoliv však možnost ručního doostřování v automatickém režimu. „Ruce a automatika se hádají.“ Manuálně při zapnuté automatice tedy nezaostříte. Clona má osm lamel, což se pozitivně projeví na bokehu. Při zoomování se přední člen otáčí a vysouvá o cca 5,5 cm až 7 cm v závislosti na zaostřené vzdálenosti. Objektiv je vybaven zámkem, který jej zabezpečuje před náhodným vysunutím.

Zbývá snad jen dodat, že oba objektivy jsou vhodné pro použití jak na analogových, tak digitálních tělech.

FOTOGRAFIE

Snímky z ateliéru

EF 24–105mm f/4L IS USM

EF 24-105mm f/4L IS USM
Zkreslení 24mm Zkreslení 105mm

Při nejkratším ohnisku a cloně f/4 klesá velmi mírně ostrost směrem ke krajům pole, více ruší vinětace. Při cloně f/8 je již snímek dobrý v celé ploše. S rostoucí clonou (větší jak f/16) se projevuje neostrost způsobená difrakcí (ohybem světla na lamelách clony) s níž se nedá skutečně moc dělat. Do clony cca f/5,6 se projevuje zmíněná vinětace. To ovšem nebude platit pro menší (APS-C) senzory neboť využijí jen „tu nejlepší“ část objektivu. Pro nejdelší ohnisko je vinětace patrná pouze při nejmenší cloně. Ostrost obrazu od středu do stran klesá s rostoucí clonou minimálně (při nejmenší cloně přičítám neostrost v krajích malé hloubce ostrosti). Chromatická aberace (color fringing) je minimální – maximálně 2 až 3 pixely v krajích snímku a ve středu je aberace nulová.

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Zkreslení 70mm Zkreslení, 235mm

Při kratších ohniscích je vinětace patrná pouze při nejmenší cloně. O clonu výš je neznatelná. Na reálných snímcích (mimo jednolité barevné plochy) ji nepostřehnete. Při nejdelších ohniscích se vinětace projevuje více. Nalezneme standardní velmi mírné soudkovité zkreslení, které postupně přechází do poduškovitého.

Reálné snímky

Protisvětlo

Reflexe, 40mm Reflexe, 90mm
Reflexe, 190mm Reflexe, 240mm

Antireflexní vrstvy odvádí svou práci dobře. Abych reflexe vůbec vyfotil, musel jsem hledat takové nastavení objektivu, světelného zdroje a zoomu, aby k nim došlo. Faktem tedy je, že k rušivým reflexím dojde ve velmi specifických případech.

???

U některých snímků se objevil světlejší pruh na straně. Jeho původ mi není jasný. Objevuje se pouze tehdy, je-li exponováno v protisvětle. Vyskytl se u obou objektivů.

Vinětace

Vinětace, f/4, 24mm Vinětace, f/5,6, 24mm Vinětace, f/16, 24mm

Reálné snímky, které doplňují snímky z ateliéru.

Sport

Sport Výřez
Sport Výřez
Sport Výřez
Sport Výřez

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

Dovolím si srovnat nesrovnatelné. Měl jsem současně k dispozici také objektiv EF 70–200 f/2.8L USM. Oba jsem vyzkoušel při focení hokeje a zde jsou poznatky platné pro kontinuální autofokus: EF 70–200 f/2.8L USM ostřil naprosto skvěle, prakticky ihned, bez vady. EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM mu ovšem zdatně sekundoval. Potíže nastaly jen v případě, že „se ztratil“. Pak chvíli přeostřoval „sem a tam, než se chytil“. Osobně mi režim kontinuálního ostření vyhovoval. Výsledky zde vidíte. Něco podobného jsem ovšem fotil prvně. Cílem bylo zkusit v režimu priority času stabilizaci při čase 1/125s a rychlost ostření. (Manuální nastavení bílé, ISO 800 nebo 1600, priorita závěrky s časy kolem 1/100, +1/3 až +2/3 EV.)

Stabilizace

Celková scéna Celková scéna
Výřezy Výřezy

Objektivy díky stabilizaci umožní dosáhnout prodloužení expozičního času až o 3 clony. Mám k dispozici snímky, kde na vzdálenost sto metrů při čase 1/40 (1/20s) je objekt ostrý při 300mm ohnisku. Při čase 1/80s je dobrý výsledek prakticky jistý. Při velmi dobrých podmínkách (postoj, opora, náhoda,…) lze při 300mm ohnisku dosáhnout použitelných snímků při časech až 1/10s.

S objektivem EF 24–105mm jsem běžně pro 105mm ohnisko získával ostré snímky při expozici 1/10s. Stejnou scénu jsem ostře exponoval s vypnutou stabilizací časem cca 1/80s. Poměr časů odpovídá udávané hodnotě posunu času expozice až o tři clony.

Ostatní

Bokeh

Bokeh. Snímek v původním rozlišení přeuložený s 90% kvalitou (ZPS8), kvůli datové velikosti.

Rodinné snímky Výřez

1/25s, 300mm

Rodinné snímky Výřez

1/30s, 300mm. Neostrost je třeba připočíst na vrub citlivosti ISO 1600. Nicméně do velikosti A4 nebude vadit.

Rodinné snímky Výřez

Stabilizace při 105mm a 1/30s (EF 24–105mm).

Celková scéna Výřezy
Celková scéna Výřezy

Snímky s výřezy charakterizují ostrost na reálných snímcích. Pořadí výřezů zleva do prava a dolů. Objektiv EF 24–105mm.

Závěr

EF 24–105mm f/4L IS USM

Perfektní rozsah zoomu při použití fulframe senzoru. Pro menší senzory jistě zauvažujete nad rozšířením ohniska např. modelem EF 17–40mm f/4 L USM. Celkový dojem z dílenského zpracování mám výborný. Veškeré ovládací prvky se chovají přesně dle očekávání. Optické vady jsou potlačeny na minimum. Situaci pro vznik reflexí je nutno vyhledat. Pro potlačení vinětace je nutno přiclonit. Současná cena objektivu ve FotoŠkoda je 35 490,– Kč.

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

Objektiv má žádaný rozsah „dlouhého zoomu“, běžný rozsah světelnosti a kategorii obvyklé zpracování. Právě použití stabilizace z něj při atraktivní ceně dělá zajímavý objektiv. Vinětace je minimální. Současná cena ve FotoŠkoda je 18 690,– Kč.

Děkujeme firmě Canon za zapůjčení obou objektivů a fotoaparátu Canon EOS-1Ds Mark II.