Fotoaparát.cz

Test fotoaparátu Konica Minolta Dynax 5D - díl II.

Slíbili jsme vám, našim čtenářům, pokračování testu zrcadlovky Konica Minolta 5D a jak jsme slíbili, tak činíme. Jako tradičně, druhý díl je zaměřen na praktické použití fotoaparátu. Najdete zde také podrobné porovnání s loňským modelem 7D.

Praxe

Konica Minolta Dynax 5D

V praktickém používání je Dynax5D spolehlivá a pohotová. Dobře sedí v ruce i bez použití battery packu. Hledáček zobrazuje jasně a zřetelně, stejně tak LCD i při plném slunečním světle. Vypínání LCD po přiložení k oku funguje naprosto spolehlivě. Trochu horší je to s jasností údajů v hledáčku. Jasnost údajů se mění podle toho, kolik světla do hledáčku jde. Čím tedy jde více světla, tím jasněji hodnoty pod matnicí svítí, čím tmavší, tím je jas slabší. Chápu to jako snahu výrobce o opatření proti oslnění tímto umělým žlutým světlem. U testovaného kusu k tomu však nebyl důvod. Jas tohoto světla nebyl moc výrazný a za určitých situací, kdy jas scény zobrazené na matnici byl ještě silný, expoziční údaje již svítily slabě a nevýrazně.

Automatické zaostřování je spolehlivé. Jeho rychlost je závislá na použití určitého objektivu. Čím větší a těžší objektiv, tím je AF pomalejší. Použití takových objektivů je poznat také na výdrži baterie. Na kombinované ovládání tlačítky + menu se dá zvyknout. Nejdéle mi asi trvalo naučit se správný hmat pro tlačítka režimu snímání a ISO. Zpočátku se mi pletla, neboť jsou umístěna za sebou.

Zápis v sekundách na kartu CF v plné velikosti a různých kvalitách ukazuje následující tabulka. Hodnoty jsou přibližné. Sloupec zápis ukazuje dobu, po kterou pracuje CF karta – svítí dioda. Další expozice je údaj, za jak dlouho po prvním zmáčknutí lze znova exponovat bez ohledu na ještě trvající zápis na CF kartu. Z hodnot je patrné, že od poloviny času, kdy CF karta ještě zapisuje, je již možná další expozice. Test byl při nastavení barevného režimu Natural+, při použití černobílého režimu BW byly časy o něco málo kratší.

Zápis jednotlivého snímku:

trvání zápisu další expozice
RAW 2 s po 1 s
RAW+JPG 3 s po 2 s
ExtraFine JPG 1 s po 0,5–1 s

Pro sériové snímání s rychlostí 3 snímky/s ukazuje hodnoty následující tabulka. První sloupec udává max. počet snímků, který je možno pořídit, než začne docházet k zápisu na kartu. Druhý a třetí sloupec udává, kolik snímků je možno pořídit v další sérii (3.sloupec) a když zmáčknete spoušť (fotoaparát vám to dovolí) v určitém čase (2.sloupec) po první expozici. Doufám, že je to srozumitelné.

Sériové snímání:

barevný režim Natural počet snímků v sérii další expozice počet snímků v další sérii než začne nový zápis
RAW 5 po 1 s
po 2 s
po 3 s
1 snímek
2 snímky
3 snímky
ExtraFine JPG 6 po 1 s
po 2 s
po 3 s
3 snímky
5 snímků
6 snímků
černobílý režim BW počet snímků v sérii další expozice počet snímků v další sérii než začne nový zápis
RAW 5 po 1 s
po 2 s
po 3 s
1 snímek
2 snímky
3 snímky
ExtraFine JPG 14 po 1 s
po 2 s
po 3 s
5 snímků
8 snímků
11 snímků

Z výsledků je zřejmé, že RAW zapisuje cca 1snímek/s bez ohledu na použitý barevný režim, u JPEG lze změnou barevného režimu dosáhnout jiných výsledků. A na závěr k tomuto ještě jeden postřeh. Sériové snímání v podstatě není omezeno. Pokud držíte spoušť i nadále, pokračuje nadále i závěrka a exponuje další snímky, ale pouze rychlostí 1snímek/s.

Recenze obsahuje několik fotografií v plné velikosti 3000×2000 pixelů, na které se dostaneme přes druhý náhledový snímek. Pokud takové jsou, je v informacích o expozici poznámka o velikosti výsledného souboru. Zbylé fotografie jsou zmenšeny na velikost cca 700×460 pixelů. I ty však mají uchován EXIF pro možné nahlédnutí do úplných informací o zhotovení fotografie.

Měření expozice

Měření expozice bylo u většiny fotografií správné, jen v případě velkého kontrastu poledního slunka už dynamický rozsah čipu občas nestačil a multisegmentové měření vyhodnotilo situaci tak, že několik snímků obsahovalo jak čistou bílou tak i černou barvu. Jednalo se o sluncem osvícené světlé omítky domů a tmavé stíny stromů či zákoutí. Po analýze ve Photoshopu jsem však zjistil, že se jedná řádově o několik bílých pixelů a několik desítek černých pixelů, což v počtu 6 milionů bodů není mnoho. Na druhou stranu počet pixelů, který se těmto krajním hodnotám blížil, nebyl malý, a tak takové fotografie budou pravděpodobně vyžadovat dodatečnou softwarovou úpravu. Na ukázku snímek v plné velikosti fotografovaný okolo 14 hodiny za přímého slunce. Jen malou připomínku, většina následujících snímků je zhotovena pomocí nového objektivu DT 18–70/3,5–5,6 (D).

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/1000 s
Clona: 5,6
ISO: 100
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: s vyváženým středem
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 4,9 MB

Pro příklad zobrazení několik dalších fotografií v plné velikosti z ulic Žiliny. Fotografie jsou opět v plné velikosti 3008×2000 pixelů.

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/640 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 6,2 MB

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/640 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 5,4 MB

Následuje ukázka pro ty, co nechtějí otevírat celé soubory o velikosti 6MB. První snímek je vždy zmenšená celá kompozice a druhý jsou výřezy ve 100% velikosti. Na výřezech je patrná drobná chromatická vada na rozhraní tmavých a světlých zón.

celková kompozice výřezy ve 100% velikosti

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/800 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

celková kompozice výřezy ve 100% velikosti

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/1250 s
Clona: 7,1
ISO: 400
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Na další ukázce vidíme snímek v protisvětle. Multisegmentové měření dobře vyhodnotilo situaci a expozice je vyvážená a prokreslená až na část nebe, kde je kresba již mimo rozsah snímače. I zde je vidět drobná chromatická vada.

celková kompozice výřezy ve 100% velikosti

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/400 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Na následující fotografii si můžete prohlédnout scénu s velkým počtem barevných odstínů i kresbou ve velmi světlých partiích. I přes velký kontrast je snímek velmi dobře prokreslený a bez vypálených míst. Expozice měřena bodově ze středu snímku.

celková kompozice výřezy ve 100% velikosti

Ohnisko: 26 mm
Expoziční čas: 1/125 s
Clona: 11
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: bodové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Vliv clony na kvalitu zobrazení u DT 18–70/3,5–5,6 (D)

Teď se trochu podíváme na vliv clony na kvalitu zobrazení a ostrosti u nového objektivu DT 18–70/3,5–5,6 (D). Test byl proveden na 2 různých záběrech (na blízké předměty a na vzdálené předměty – krajina) pokaždé s nastavením jiného krajního ohniska. Nejprve tedy snímky na blízko. Jedná se o velmi podobný snímek jako je předcházející. Objektem byla květina na stole. Všechny fotografie obsahují výřezy o 100% velikosti. První sada snímků ukazuje výřezy ze středu, kraje a ukázku bokehu (místa mimo ostřenou rovinu, kde je patrná kvalita rozostření při dané cloně) při nejmenším ohnisku 18mm a vzdálenosti cca 30cm.

střed snímku kraj snímku bokeh z kraje snímku

Další série snímků je ze stejného námětu, ale ohniska 70mm a vzdálenosti cca 60cm.

střed snímku kraj snímku bokeh z kraje snímku

Ze snímků je vidět, že nejkvalitnější kresba je zhruba mezi clonou 9 – 18. V krajích snímku je patrná chromatická vada, která u vyšších clon trochu slábne, ale je patrná v celém rozsahu. Bokeh je přirozený a jemný. Při maximálním ohnisku 70mm se kresba ve středu snímku téměř nemění, při krajích ano, ale jen velmi málo.
Následující sada snímků je z pohledů na vzdálenější objekty – do krajiny, ostřeno cca na 2km, s nastavením opět nejdříve na krátké ohnisko 18mm, a pak na max.ohnisko 70mm. Nejprve dva snímky, kde je vidět celková kompozice záběru. Upozorňuji, že se nejedná o stejné snímky, ze kterých jsou pak následující výřezy. Jde ale o velmi podobné záběry ze stejného místa, stejné nastavení ohniska a skoro stejné kompozice.

ohnisko 18mm ohnisko 70mm

A teď jednotlivé výřezy:

ohnisko 18mm, vzdálenost středu cca 2km

střed snímku kraj snímku bokeh z kraje snímku

ohnisko 70mm, vzdálenost středu cca 2km

střed snímku kraj snímku bokeh z kraje snímku

Kresba při tomto ohnisku a vzdálenosti je v podstatě neměnná a to jak ve středu snímku, tak i v krajích.

Porovnání s jinými objektivy

Další ukázku zobrazení nového zoomu bych prezentoval na porovnání se dvěma kvalitními objektivy a to pevnou Sigmou 24/2,8 Super Wide Macro a zoomem Tokina 28–70/2,6–2,8 AT-X Pro II. Nejprve porovnání s pevnou Sigmou.

celková kompozice střed snímku
kraj snímku bokeh z kraje snímku

Kresba ve středu snímku je téměř shodná, rozdíly oproti pevnému ohnisku jsou minimální, Minolta je jen lehce měkčí, což je dobrý výsledek. Porovnání krajů je horší, kresba je výrazněji měkčí a objevuje se chromatická vada. Porovnání bokehu je opět velmi podobné. Dá se konstatovat, že výsledek je velmi dobrý, když uvážíme, že se porovnává pevné ohnisko se základní setovým zoomem. Jak dopadlo porovnání s Tokinou 28–70/2,6–2,8 AT-X Pro II ukazují následují snímky. Porovnání jsem prováděl v nejdelším ohnisku 70mm.

celková kompozice střed snímku
kraj snímku bokeh z kraje snímku

Kvalita zobrazení Minolty při tomto ohnisku je celkově lehce měkčí s nižším kontrastem, stále však ještě velmi dobrá.

Dlouhé expozice

Teď se od relativně rychlých expozic přenesme na druhý konec, do oblasti expozic trvajících řádově i několik desítek vteřin. V ukázce jsou snímky exponované v podvečer, na rozhraní dne a noci. Z plné velikosti snímku je dobře poznat, jak kvalitně si čip poradil s takto dlouhou expozicí a redukoval šum na minimum. Snímek je jemný a čistý bez rušivého digitálního šumu.

Ohnisko: 20 mm
Expoziční čas: 35 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Ohnisko: 60 mm
Expoziční čas: 30 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Možnost použití barevných filtrů

Ukázku černobílého režimu a kvalitu jeho zobrazení jsem ukazoval už v prvním díle. Co mne však ještě zajímalo, bylo použití barevných filtrů při tomto režimu a tím jakási obdoba použití barevných filtrů u černobílých filmů. Protože v současné době nemám barevné filtry, použil jsem k testu kus barevného plexiskla se středně tmavým modrým odstínem. Výsledek byl trochu překvapující. Snímek byl výrazně tmavší, jakoby podexponovaný. Po řadě zkušebních snímků jsem nejlepšího výsledku dosáhl při použití korekce +1EV. V tomto případě byl i patrný rozdíl mezi klasickým černobílým režimem a posunem barev s použitím modrého „filtru“. Pro měření expozice bylo použito bodové měření ze středu snímku.

režim Natural režim BW
režim BW + modrý "filtr", bez korekce režim BW + modrý "filtr" s korekcí +1EV

Ukázka černé barvy

Chtěl jsem otestovat, jaké bude zobrazení při zakrytém objektivu. Teoreticky by se měla vytvořit čistá černá barva. Byly vyfoceny 3 snímky s různým nastavením. Při prvním byl zakryt hledáček kvůli možnému vlivu zadního světla. Druhý snímek byl s nezakrytým hledáčkem a přístroj byl umístěn ve stínu. Poslední snímek byl s nezakrytým hledáčkem, na který dopadalo odpolední slunce v době cca 14.00.

Výsledek byl ve všech případech stejný. Nejedná se o 100% čistou černou barvu na všech pixelech, ale velmi se jí blíží. Pomocí PC bylo napočítáno 34 barevných odstínů RGB. Pokud budu brát paletu RGB v rozsahu 0–255 pro každý kanál, potom hodnoty R=0, G=0 a B=0 (čistá černá) byly v 1/3 případů. V polovině případů byly hodnoty R=0 a B=0 a G=1 v ojedinělých případech G=2. Zbytek případů bylo buď R=1 nebo B=1. Tento rozdíl je však natolik malý, že lidské oko jej bere jako černou barvu. Druhá ukázka je proto upravený snímek, kdy byl pomocí PS kontrast zvýšen na maximum (100), aby se ukázalo rozložení, kde se jaká barva RGB zobrazila.

Expozice s vestavěným a externím bleskem

Na ukázkách je porovnání použití vestavěného blesku s krajními hodnotami ohniska 18mm a 70mm. Záměrně jsem zkoušel blesk v místnosti s tmavým stropem a nastavenou relativně velkou clonou. Z výsledku je patrné, že obojí mělo vliv na výsledný snímek. Dosah blesku měl totiž při této cloně dosáhnout pouze 1,5m, což byla skříň vlevo. Květina je ve vzdálenosti 2m a další skříň cca 3m. Snímek lze velmi dobře a jednoduše zesvětlit v grafickém editoru, kresba ve stínech je i tak dostatečná.

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/60 s
Clona: 8
ISO: 100
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)

Ohnisko: 70 mm
Expoziční čas: 1/125 s
Clona: 7,1
ISO: 100
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 4,3 MB

Další ukázkou je totéž, ale s použitím externího blesku Minolta 5600 HSD. Zde se již projevil velký výkon blesku, který scénu nasvítil více. Můžete pozorovat zvláště u druhého snímku. Teoretický dosah blesku byl od 5 do 7 m. Odraz blesku na levé skříni je již bílý. U lakovaných věcí se tomu bohužel nedá zabránit.

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 1/60 s
Clona: 8
ISO: 100
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 4,3 MB

Ohnisko: 70 mm
Expoziční čas: 1/125 s
Clona: 7,1
ISO: 100
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 4,4 MB

Následují ukázka zobrazuje použití možnosti dálkově řízeného blesku. Jeho ovládání je integrované přímo v těle přístroje a není nutné dokupovat příslušné vybavení. Minolta ho dává, oproti jiným výrobcům, do všech svých SLR a DSLR od střední třídy. První snímek je ukázkou celé kompozice, kdy je použit pouze externí blesk umístěný cca 3m od fotoaparátu. Na druhém snímku je patrný rozdíl při použití kombinace světla vestavěného a externího blesku s nastavením poměru 2:1 pro externí blesk. Světlo vestavěného tak není téměř patrné, ale došlo k prosvětlení stí­nů.

Další fotografie je s bleskem v noci v exteriéru – na zahradě, kde není žádná možnost odrazu světla od světlých stěn. Clona byla nastavena na nízkou hodnotu, ale i tak byl teoretický dosah vestavěného blesku pouhé 3m při citlivosti ISO 100. Fotografovaný objekt byl ve vzdálenosti 5m. Fotografie je proto tmavá a málo osvětlená. Jednou z možností je změnit ISO na větší hodnotu, jak ukazuje druhý obrázek, kde je ISO 800. Šum při této citlivosti je velmi malý, jeho kvalitu jste měli možnost posoudit v prvním díle testu. Třetí ukázka je první fotografie upravená v PS příkazem „přizpůsobit“ „barva automaticky“. Je vidět, že i velmi tmavý podexponovaný originál má dostatek informací pro vhodnou úpravu. Ohnisko u obou fotografií bylo nastaveno na 18mm.

clona 4,5  ISO 100 clona 4,5   ISO 800
clona 4,5  ISO 100 + úprava v PS

Poslední fotografie s ukázkou blesku je tak trochu experiment se světlem a časem. Jedná se o nastavení, kdy je závěrka nastavena manuálně na 30s (nebo na bulb – trvalé otevření) a vy jen chodíte a nasvěcujete si předměty ručně externím bleskem. Fantazii se meze nekladou.

Ohnisko: 18 mm
Expoziční čas: 30 s
Clona: 7,1
ISO: 200
Vyvážení bílé: pro blesk
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: DT 18–70 mm/3,5–5,6 (D)
Velikost: 5,9 MB

Dynax 5D v porovnání s Dynax 7D

Často je v současné době kladena otázka, v čem se vlastně nová Dynax5D liší od loňské profesionálnější Dynax7D. Podívejme se na základní srovnání. Nejprve několik obrázků:

pohled zepředu pohled zezadu pohled shora
Dynax 5D Dynax 7D
Konstrukce a ovládání
Tělo je menší a je vyrobeno ze sklolaminátu s vnitřním šasi z kovu s některými částmi potaženými pryží. Část ovládání je samostatná a mechanická, část je kombinací tlačítka a výběru přes LCD. Robustní tělo vyrobené z hořčíkové slitiny s některými částmi potaženými pryží. Většina funkcí má své samostatné mechanické nastavení a ovládání.
Rozměry: 130,5 × 92,5 × 66,5 mm. Rozměry: 150 × 106× × 77,5 mm.
Hmotnost: 590g bez baterie. Hmotnost: 760g bez baterie.
Kruhový volič pro nastavení auto P, P, A, S, M + kreativní programy. Kruhový volič pro nastavení auto P, P, A, S, M.
Korekce expozice nastavitelná samostatným tlačítkem + přední volič. Korekce expozice nastavitelná samostatným kruhovým voličem.
Přepínání režimů AF-S, AFC, AF-A a DMF přes tlačítko Fn + výběr křížovým ovladačem. Samostatný kruhový volič režimů AF-S, AF-C, AF-A a DMF.
Výběr zaostřovacího bodu – křížovým ovladačem. Výběr zaostřovacího bodu – křížovým ovladačem.
Přepínání AF oblastí přes tlačítko Fn + výběr křížovým ovladačem. Přepínání AF oblastí samostatným přepínačem.
Přepínání AF/MF – samostatným přepínačem. Přepínání AF/MF – samostatným tlačítkem nebo na otočném přepínači režimu zaostřování.
Korekce expozice s bleskem přes tlačítko Fn + výběr křížovým ovladačem. Korekce expozice s bleskem nastavitelná samostatným kruhovým voličem.
Přepínání režimů měření expozice (multisegmentové, váhové, bodové) přes tlačítko Fn + výběr křížovým ovladačem. Přepínání režimů měření expozice (multisegmentové, váhové, bodové) samostatným otočným přepínačem.
Přepínání vyvážení bílé samostatným otočným přepínačem. Přepínání vyvážení bílé samostatným otočným přepínačem.
Přepínání režimů snímání (jednotlivé snímky, série snímků, stupňování atd.) samostatné tlačítko + výběr křížovým ovladačem. Přepínání režimů snímání (jednotlivé snímky, série snímků, stupňování atd.) samostatným otočným přepínačem.
Anti-Shake – samostatný dvoupolohový přepínač. Anti-Shake – samostatný dvoupolohový přepínač.
Citlivost ISO pod samostatným tlačítkem. Citlivost ISO pod samostatným tlačítkem.
Aretace expozice samostatným tlačítkem. Aretace expozice samostatným tlačítkem.
Pouze přední volič clony a času. Přední a zadní volič clony a času.
Hledáček
Zrcadlový hranol, odrazné plochy z napařeného stříbra. Skleněný hranol z optického materiálu.
Zorné pole: 95% Zorné pole: 95%
Zvětšení: 0,83× Zvětšení: 0,9×
Indikace otřesů 5 bodová stupnice pod matnicí. Indikace otřesů 5 bodová stupnice vpravo od matnice.
LCD displej
Úhlopříčka 2,5 palce (6,35cm). Úhlopříčka 2,5 palce (6,35cm).
Zobrazení dat se mění podle polohy fotoaparátu. Zobrazení dat se mění podle polohy fotoaparátu.
Rozlišení 115 000 pixelů. Rozlišení 207 000 pixelů.
Odolný akrylátový povrch. Odolný akrylátový povrch + plastová odnímatelná krytka.
AF zaostřování
9 zaostřovacích senzorů. 9 zaostřovacích senzorů.
Zamknout lze pouze středový zaostřovací bod. Zamknout lze libovolný zaostřovací bod.
Měření expozice
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
14 segmentový voštinově uspořádaný křemíkový fotočlánek. 14 segmentový voštinově uspořádaný křemíkový fotočlánek.
Multisegmentové měření, váhové měření se zdůrazněním středu a bodové měření expozice. Multisegmentové měření, váhové měření se zdůrazněním středu a bodové měření expozice.
Režimy expozice a barvy
Režimy řízení expozice: P, A, S, M + 5 kreativních programů. Režimy řízení expozice: P, A, S, M + 3 paměti pro uložení vlastního nastavení.
Korekce expozice +/-2EV po 0,3 EV. Korekce expozice +/-2EV po 0,3 EV nebo +/-3EV po 0,5EV.
Korekce expozice s bleskem +/-2EV po 0,3 EV. Korekce expozice s bleskem +/-2EV po 0,3 EV.
Barevné režimy: Natural, Natural +, Portrét, Krajina, Západ slunce, Noc, Noční portrét, Černobílý, Adobe, Ambeded Adobe. Barevné režimy: Natural, Natural +, Ambeded Adobe.
Vyvážení bílé
Automatické Automatické
Předvolené režimy vyvážení bílé: Denní světlo, Stín, Zataženo, Žárovky, Zářivky, Blesk Možnost jemnějšího nastavení v +/- 3 krocích. Předvolené režimy vyvážení bílé: Denní světlo, Stín, Zataženo, Žárovky, Zářivky, Blesk Možnost jemnějšího nastavení v +/- 3 krocích.
Uživatelské nastavení bílé. Uživatelské nastavení bílé se třemi pamětmi.
Nastavení teploty chromatičnosti v Kelvinech s možností jemné úpravy v Zeleném a Purpurovém kanále. Nastavení teploty chromatičnosti v Kelvinech.
Stupňování vyvážení bílé.
Vestavěný blesk
Režimy řízení blesku: ADI, Preflash TTL. Režimy řízení blesku: ADI, Preflash TTL, manuální řízení.
Vyzařovací úhel blesku: 17 mm. Vyzařovací úhel blesku: 24 mm.
Směrné číslo: 12 při ISO 100 Směrné číslo: 12 při ISO 100, 17 při ISO 200
Synchronizační konektor pro studiové blesky a podpora manuálního řízení blesku.
ISO
Automatická nebo manuální ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 Automatická nebo manuální ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200
Zone Matching součástí nabídky nastavení citlivosti. Zone Matching přepínání po uživatelské změně funkce tlačítka ISO.
Režim snímání
Snímání jednotlivých snímků. Snímání jednotlivých snímků.
Série snímků 3 snímky za vteřinu (5 snímků RAW, 6sn. Super Fine, 10 sn. Fine). Série snímků 3 snímky za vteřinu (9 snímků RAW, 15 sn. Fine).
Samospoušť 10s a 2s (předsklopení zrcadla). Samospoušť 10s a 2s (předsklopení zrcadla).
Stupňovaná expozice (kontinuální a po jednotlivých snímcích) krok 0,3 EV nebo 0,7EV, 3 snímky v sérii. Možnost nastavit pořadí snímků v sérii. Stupňovaná expozice (kontinuální a po jednotlivých snímcích) krok 0,3 EV, nebo 0,5 EV, 3 nebo 5 snímků v sérii. Možnost nastavit pořadí snímků s sérii
Intervalové snímání 2–240 snímků, interval 30s až 60 min., možnost posunutého startu.
Režim prohlížení
Automatické otočení snímku pořízeného na výšku (lze zrušit). Zvětšené prohlížení snímků RAW formátů. V režimu prohlížení histogramu a podrobných informací o snímku jsou zobrazeny navíc ohnisková vzdálenost objektivu v okamžiku pořízení snímku a použití stabilizace Anti Shake. Režim prohlížení histogramu a podrobných informací.
Práce s PC
Možnost fotografovat a s pomocí programu DiMAGE Transfer ihned ukládat pořízené snímky přímo na pevný disk připojeného počítače.
Rozdílné příslušenství
Battery pack zatím není. Přídavné bateriové ovládání VC7D.

Na závěr ještě dvě ukázky použití Dynax 5D s jinými než originálními objektivy, které tak prezentují možnost použití jakéhokoliv objektivu, při plnohodnotném měření expozice a použití funkce Anti-Shake.

Ohnisko: 300 mm
Expoziční čas: 1/1600 s
Clona: 8
ISO: 80
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: Carl Zeiss 300/4 MC
Velikost: 4,5 MB

Ohnisko: 120 mm
Expoziční čas: 1/100 s
Clona: 16
ISO: 100
Vyvážení bílé: auto
Měření expozice: multisegmentové
Objektiv: Carl Zeiss 120/2,8
Velikost: 4,5 MB

Ukázka použití Dynax 5D s objektivem Carl Zeiss 120/2,8

Závěr

Co říci závěrem. Snažil jsem se během těch dvou týdnů „vyždímat“ z nové Dynax 5D, co se dá. Za výbornou považuji výdrž baterie, neboť jsem během dvou týdnů nafotil 1045 snímků a baterii nabíjel dvakrát. Vyzkoušel jsem všechny funkce a možnosti nastavení za různých situací, které se mohou naskytnout nebo je sami vyhledáváme. Výsledky jste mohli vidět ve dvou dílech recenze. Osobně mohu říci, že jsem byl velmi spokojen. Na trochu nezvyklé ovládání ( pro „klasického“ fotografa) se dá celkem dobře zvyknout, nastavování je pohotové a přehledné. Výkon fotoaparátu podle toho co jsem od něj chtěl, hodnotím tak na 95%. Do těch 5% dávám trochu zklamání nad problémy s focením ve velkém kontrastu světel v poledním slunci, kdy jsem měl pocit, že citlivý film by tuto situaci zvládnul. Je však také otázkou, zda by některá jiná DSLR toto zvládla. Dynax 5D je tedy výborný fotoaparát, se kterým bude jeho majitel jistě spokojen. Setový objektiv DT 18–70/3,5–5,6 (D) je dobrou alternativou za kinofilmový 28–100. Má sice své drobné nectnosti, ale pro fotografie menších formátů, než jsou velké výstavní, je plně dostatečný. Za určitých nastavení je schopen konkurovat výborným objektivům s pevným ohniskem.
Tímto děkuji českému zastoupení Konica Minolta za zapůjčení a doufám, že brzy bude možnost zapůjčit k testu i další nové objektivy DT 11–18/4,5 – 5,6 (D) a 28–75/2,8, které jsou ve velkém zájmu uživatelů.