Fotoaparát.cz

Test fotoaparátu Konica Minolta Dynax 5D - díl I.

Konica Minolta začíná rozšiřovat řadu svých digitálních zrcadlovek, aby si každý uživatel této značky mohl vybrat tu, která mu bude nejlépe vyhovovat. Zhruba po roce co se na trhu objevila DSLR Dynax 7D, se k ní letos přidává další digitální zrcadlovka v podobě modelu Dynax 5D. Podle označení lze usuzovat, že se jedná o nižší verzi. Dynax 5D nechybí téměř nic z možností D7, má 6Mpix čip i systém optického stabilizátoru Anti-Shake. Rozdílný je použitý materiál pro tělo fotoaparátu a ovládání jednotlivých funkcí. Zachovaná zůstala plná kompatibilita se všemi dosavadními objektivy Dynax a blesky řady (D). Na další podrobnosti se podívejte do našeho testu.

Konstrukce a ovládání

Podle označení by se dalo předpokládat, že Dynax 5D vychází koncepčně ze svého kinofilmového „brášky“ Dynax 5, tak jako Dynax 7D vyšla z vynikající kinofilmové Dynax7. Při bližším pohledu je ale patrné, že tomu tak není. Tvarem i stylem ovládání připomíná spíše současnou kinofilmovou Dynax60. Typickým znakem jsou dva kruhové ovladače na horní straně fotoaparátu, které se osvědčily již desítky let a i v posledních letech se k tomuto stylu ovládání Minolta vrátila na úspěšných typech amatérské Dynax 600, poloprofesionální Dynax 7, profesionální Dynax 9 a již zmiňované Dynax 60. Tělo Dynax 5D je vyrobeno z odolného sklolaminátu a působí velmi solidním dojmem, pevně a masivně. Celý povrch je černé barvy s velmi jemně matným povrchem doplněným pogumováním. Pogumované je madlo, levá strana těla v místě, kde levou rukou držíte fotoaparát a na zadní straně v místech pod pravým palcem. I přes svoji menší velikost přístroj dobře sedí v ruce a neklouže. Hned jak vezmete přístroj do ruky, pocítíte hmotnost, ale řekl bych příjemnou hmotnost, odpovídající velikosti těla. Madlo je dostatečně velké a vysoké, problémy s držením madla až u těla by snad mohli mít jen lidé s velmi silnými prsty. Důležité součásti, u kterých hrozí opotřebení jako bajonet, závit pro stativ a úchyty pro řemínek jsou z kovu. Další doplňky, které jsou z kovu (spíše to bývá znakem profesionálnějších přístrojů, kdy dobře dolaďují celkový design přístroje) jsou horní strany kruhových ovladačů. Nehrozí vám tak, že se časem „ošoupou“, jak tomu bývá u těch natištěných barvou. Kovová je i destička s logem stabilizátoru AS, která je umístěná na přední straně. Tlačítko spouště, i když je stříbrné barvy, která vzbuzuje dojem kovu, je plastové. Krytka pro baterii je ve spodní části přístroje a její konstrukce zabraňuje náhodnému otevření, navíc je před ní malý plastový nálitek chránící hranu dvířek. Stejně tak pečlivě je navržena krytka schovávající slot pro CF kartu a USB konektor. Tak jako u každého předcházejícího digitálního přístroje si tak trochu postesknu, že úplnou dokonalost kazí několik gumových krytek. Je tomu tak i u Dynax5D a jedná se o dvě malé gumové krytky. Jedna chránící konektor dálkové spouště a druhá chránící konektor pro připojení externího síťového zdroje. Ta první mě mrzí více, protože její používání může být velmi časté, zvláště fotíte-li často ze stativu.

Ovládání a rozmístění tlačítek připomíná digitální Dynax7D, proto se pokusím je spolu porovnat. Přední strana je téměř shodná. Jen kruhový volič pro volbu režimů AF nahradil jednoduchý přepínač AF/MF. Tlačítko kontroly hloubky ostrosti zůstalo, ale přemístilo se z boku pod madlem na přední stranu pod bajonet. Toto řešení jsem u jedné starší zrcadlovky téže značky kritizoval, zde však i díky menšímu tělu je toto řešení velmi dobré a ovládání tlačítka je pohodlné a přirozené. Na přední straně přístroje je ještě kruhový otočný volič a indikátor samospouště. Na bočních stranách jsou jen krytky konektoru dálkové spouště (nalevo) a karty CF a USB konektoru (napravo). Na horní straně se nachází již zmiňované dva kruhové ovladače. Jedem standardní pro nastavování expozičních programů a druhý pro nastavování vyvážení bílé, ať již automaticky, pomocí předvolených režimů, či ručně. Na pravé straně za tlačítkem spouště, kde u analogových přístrojů bývá malý displej, jsou umístěna dvě tlačítka, jedno pro nastavení režimu snímání a samospouště a druhé pro nastavení ISO. Malý displej pro zobrazení expozičních dat tak jako u Dynax7D chybí. Tato data se zobrazují pouze v hledáčku, a nebo na zadním LCD. Nejvíce ovládacích prvků je na zadní straně. Zde je umístěn velký LCD, nalevo od něj tlačítka MENU, prohlížení, zobrazení a koše a napravo od LCD je umístěn čtyřpolohový víceúčelový ovladač, přepínač stabilizátoru AS, indikátor CF karty a v horní části tlačítka Fn, korekce expozice a aretace expozice. Více si o jednotlivých tlačítkách a jejích funkci řekneme v kapitole Funkce.

Pohled shora Pohled shora

Snad jen maličkost k jejich ovládání. Jak je patrné na první pohled, některá známá tlačítka chybí. Neznamená to, že funkce na fotoaparátu není, je to jen trochu jiná koncepce ovládání. U malých kompaktních digi přístrojů je většina funkcí nastavitelná z MENU a je to zdlouhavé a složité. U profi zrcadlovek je většina funkcí nastavitelné samostatnými mechanickými tlačítky. U Dynax 5D je použita kombinace částečného ovládání, známá již i u některých jiných značek. Většina tlačítek, která jsou umístěna na těle fotoaparátu nejsou proto pro přímé nastavení jednotlivých možností dané funkce, ale po jejich zmáčknutí se vám na zadním velkém LCD objeví seznam (sloupec) 2–4 funkcí a nalevo v řádku grafickými symboly znázorněné jednotlivé možnosti nastavení, které si vyberete pomocí čtyřpolohového ovladače nebo předního kruhového voliče a namáčknutím spouště rychle vrátíte do normálního režimu záznamu. Není nutné žádné potvrzení tlačítkem OK (které tu ani není) nebo MENU. Nejedná se tedy o tradiční, mnohdy složité hledání v základním velkém MENU, ale o jakousi kombinaci mechanického ovládání s dodatečným výběrem na grafickém displeji. Někomu může tento způsob více vyhovovat, někdo je zase zvyklý více na plné mechanické nastavování. Přehled o tom, jaké nastavení jednotlivých funkcí je, je stále zobrazeno na LCD v režimu záznamu, takže máte okamžitý přehled o tom, co jste si nastavili.
O případném batery packu zatím nejsou žádné zprávy.

Hledáček a LCD

Optický hledáček

Optický hledáček je dostatečně jasný, i když jeho velikost je menší než u starší Dynax7D. Je pro něj použita standardní matnice Spherical Acute Mate se zvětšením 0,83× a zorným polem pokrývajícím 95% snímané scény. V hledáčku je stejně jako u Dynax7D vidět 9 zaostřovacích bodů, rozmístěných tak jako u Dynax7D nebo kinofilmové Dynax7 do dvojitého kříže, kdy v okamžiku zaostření na daný AF bod se tento červeně rozsvítí. Pod hledáčkem se zobrazují údaje o režimu blesku a jeho nastavení i korekcích, údaje o aretaci AF a zaostření, údaje o expozici a případné korekci na stupnici EV, počet zbývajících snímků pokud je jich méně jak 9, grafický symbol, který vás blikáním upozorní na dlouhé časy, kdy by mohlo dojít k roztřesení snímku a doporučuje vám tak použít blesk, stativ nebo stabilizátor a stupnice stabilizátoru Anti-Shake. Dioptrická korekce na pravé straně hledáčku umožňuje změnu v rozsahu –2,5 až +1 dioptrie. Z vnější části je hledáček chráněn odnímatelnou gumovou očnicí, která chrání i snímače pod hledáčkem.Tyto snímače, tak jako u Dynax7D, vypínají posvícení LCD v okamžiku, kdy přiložíte fotoaparát k oku, aby vás zespodu neoslňoval.

Velikost hledáčku není tak velká jako u starší Dynax7D, ale to neplatí o zadním TFT LCD, který je podobný a dostatečně velký. Má velikost 6,35cm v úhlopříčce a rozlišení 115000pixelů. Díky jeho velikosti jsou tak všechny zobrazované údaje dostatečně velké a čitelné i na delší vzdálenost od přístroje. Na LCD se zobrazují všechny informace o expozici a nastavení fotoaparátu, prohlížení naexponovaných snímků ve 100% velikosti plochy snímku a výběr všech funkcí menu. Displej se zapne hned po zapnutí přístroje, ale dobu jeho podsvícení je možné ovlivnit v uživatelském nastavení a šetřit tak energii akumulátoru. Také je možné LCD úplně vypnout. Fotoaparát automaticky reaguje na polohu přístroje. Pokud tedy fotografujete na výšku, informace o nastavení při záznamu se překlopí o 90° doleva či doprav, tak aby byly vždy vodorovně a tím dobře čitelné. Platí to, ale pro zobrazení v režimu záznam, ne pro MENU. Při prohlížení náhledu naexponovaných snímků lze zobrazit až 16 snímků naráz. Snímky lze prohlížet samotné, s informacemi nebo i s histogramem. Při tomto prohlížení se také zobrazují informace o rozložení jasů. Znamená to, že místa, která jsou buďto černá nebo čistě bílá, na LCD blikají a vy máte hned přehled o tom jak se snímek povedl. Snímky je možné prohlédnout i na TV obrazovce pomocí video výstupu PAL/NTSC. Snímky lze obracet i zvětšovat pomocí lupy.

Menu

Menu je řešeno standardně jako u předchozích digi přístrojů. Je přehledné, rozdělené na 4 základní skupiny, vyjádřené graficky jako karty: Záznam, prohlížení, uživatelská nastavení a nastavení přístroje. Každá má svoji typickou barvu. Je výhodné, že Minolta používá jednotný systém MENU u všech digi přístrojů, člověk pak nemá problém používat různé typy fotoaparátů téže značky aniž by byl nucen se učit nové MENU. Přepínání mezi „kartami“ je velmi rychlé a přehledné a vše probíhá stále na jedné stránce, takže máte neustále přehled, kde se nacházíte a nehrozí bloudění stylu „safra, kde to v tom MENU bylo“.
Na dalších snímcích vidíte jak tyto karty vypadají.

Nabídka záznam Nabídka prohlížení
Uživatelská nabídka Nastavení fotoaparátu

Čip

Čip

Čip použitý u Dynax5D je stejný jako u Dynax7D, stejně jako u Nikonu D70 či D100. Jedná se o prokládaný snímač CCD formátu APS-C (23,5mm x 15,7mm) pracující v primárních barvách s prokládaným načítáním dat. Využívá obvodu Advanced LSI umožňující rychlé zpracování dat při vysoké citlivosti a omezení šumu. Obraz se zpracovává technologií CxProcess TM III. Poměr stran je stejný jako u kinofilmu 3:2. Čip pracuje s 10 barevnými režimy: Natural sRGB (klasické sRGB s věrným podáním barev), Natural+ (zvyšuje kontrast a zostřuje obrysy), Adobe RGB (využívá rozšířeného gamutu – barevného rozsahu, barevný prostor se nepřidává k obrazovým datům) a Embedded Adobe RGB (barevný prostor se přidá k obrazovým datům). Dalších 6 barevných režimů je přednastavených pro určité typy situací, ale lze je samozřejmě, jako i 4 předchozí, ovlivňovat a měnit jejich nastaven,í a to ovlivněním ostrosti, sytosti barev a kontrastu, a to v 5 nastaveních. Jedná se o barevný režim Portrét (optimalizuje pleťové tóny), Krajina (pro denní záběr), Západ slunce (optimalizuje barvy při soumraku a rozbřesku), Noční pohled (záběry bez použití blesku), Noční portrét (záběry s bleskem) a Černobílý. Snad už jen malou poznámku. Jedná se o barevné režimy, nezaměňujte je s podobně znějícími přednastavenými expozičními režimy, kde je stejný barevný profil snímku, ale jiná nastavení clon a expozičních časů.

Barevné režimy Zone matching

V plném rozlišení má snímek 3008 * 2000 bodů a to stačí na fotografii formátu A4 (20×30cm) v rozlišení 255 dpi, nebo na fotografii formátu A3 (30×40cm) v rozlišení 190 dpi. Citlivost čipu lze nastavit ručně od 100 do 3200 ISO, nebo nechat nastavené AUTO. Kromě toho lze použít i novinku, funkci Zone matching. Používá se pro snímky s velmi vysokým jasem – Higt key (Hi200) nebo velmi nízkým jasem – Low key (Lo80) Číslo odpovídá hodnotám ISO při měření v odraženém světle. Při aktivaci této funkce se ruší nastavení digitálních efektů. Nastavení ISO na Lo80 se mi velmi osvědčilo při podvečerních a večerních snímcích.
Naexponované fotografie se ukládají na paměťové karty CompactFlash Typ I a Typ II, Microdrive, SD a MultimediaCard s doplňkovým adaptérem SD-SF1 pro CompactFlash. Formát pro uložení je JPEG, RAW, RAW + JPEG (kompatibilní s s DCF 2.0), DPOF (podporováno tiskovými funkcemi ve verzi 1.1), Exif 2.2.
Na 512MB kartu CompactFlash se vejde zhruba 53 snímků v RAW nebo 82 snímků v JPEG v nejvyšší kvalitě až po cca 926 snímků v JPEG v kvalitě standard a rozměru 1504 * 1000 pixelů.
Na následujících fotografiích je vidět použití Zone matching na snímku z noční ulice s velmi nízkým osvětlením. První snímek je s nastavením ISO 100 a druhý s použitím funkce Zone matching ISO Lo80. Všechny snímky jsou pořízeny pomocí nového objektivu AF DT 18–70mm / 3,5–5,6 (D).

Nastavení ISO 100 Nastavení ISO Lo 80

Další ukázky jsou z téhož místa. Jedná se o výřezy v 100% velikosti. Jde o jednotlivá nastavení ISO 100 až po 3200. Z výřezu je zřejmě, že až do ISO 1600 je šum na vynikající úrovni. Při ISO 3200 je ještě velmi dobrý. Při pohledu na celý snímek je šum i při této citlivosti neznatelný.

Šum Šum

Zaměřil jsem svoji pozornost i na černobílý režim, zajímalo mne jak se projevuje různé nastavení ISO v tomto „černobílém“ případě a jak lze nastavení černobílého režimu ovlivnit. Původní představa, že různá nastavení vyvážení bílé by se mohla projevit i na výsledném černobílém snímku se nepotvrdila, černobílé snímky byly stejné. Výsledné ČB snímky je možné ovlivnit nastavením kontrastu v 5 různých nastaveních. Na test jsem použil stejnou scénu, jenže tentokráte při denním světle.

černobílý režim nastavení kontrastu
různá ISO nastavení ISO

Stabilizátor Anti-Shake

Stabilizátor obrazu

Stabilizátor u Dynax5D je stejný jako u Dynax7D. Jedná se o stabilizátor obrazu s technologií Anti-Shake umístěný přímo na čipu CCD a tvořící tak jeden celek. Tento způsob, spolu s možností záměny objektivů, umožňuje využití stabilizátoru pro všechny objektivy Minolta Dynax AF (kromě objektivu AF Macro zoom 3×-1× /1,7–2,8) a objektivů kompatibilních s tímto bajonetem typu A. U Dynax7D byl úspěšně odzkoušen i způsob snímání pomocí nekompatibilních objektivů nasazených pomocí redukce. I v tomto případě systém Anti-Shake fungoval bezvadně. V druhém dílu – praktickém testu Dynax 5D – budou i ukázky použití nekompatibilních objektivů s touto novou zrcadlovkou a zjištění, zda i v takovém případě bude stabilizace obrazu možná či nikoliv.

Stabilizace

Stabilizátor lze velmi dobře využít při nedostatečném osvětlení, za soumraku, zamračeného počasí či při fotografování s teleobjektivem. Technologie Anti-Shake reaguje na pomalé pohyby těla i rychlé třesoucí se pohyby ruky. Výrobce uvádí, že je možné s jeho pomocí exponovat s časy delšími o 2 až 3 expoziční stupně. Myslím si, že jeho použití a univerzálnost je ještě větší. Nechci tím však tvrdit, že nahradí stativ. Použití stabilizátoru je velmi snadné a přehledné. Jak už jsem se zmiňoval v kapitole o hledáčku, sledování stavu použití stabilizace obrazu je vidět v hledáčku na pravé straně. Je zde řada sloupců, které se rozsvěcují při pohybu přístroje. Čím více sloupců svítí, tím větší je nestabilita. Máte tak hned přehled o tom, jak rychle se obraz stabilizuje a kdy můžete exponovat.

Expozice a vyvážení bílé

Přednastavené režimy

Systém měření expozice je obdobný jako u předešlých zrcadlovek. Je vybaven pěti standardními expozičními režimy. Zelený P – plně automatický režim činnosti, P – automatická expozice, A – preference clony, S – preference času, M – manuální nastavování. Kromě toho je možné použít z nabídky dalších 5 přednastavených programů: Portrét, Sport, Krajina, Západ slunce a Noční portrét, kdy se kromě nastavení optimální clony a času využívají i přednastavené barevné režimy. Expozimetr pracuje ve 3 standardních režimech činnosti. Měření 14 segmenty snímače, kdy fotoaparát získává od systému zaostřování informace o poloze fotografovaného objektu a používá je k volbě odpovídajících segmentů snímače, kterými bude měřit expozici. Při lehkém stisknutí spouště se tedy v hledáčku ukazuje, který segment AF fotoaparát používá k zaostření a zároveň z toho místa měří expozici. Údaje z každého segmentu jsou vyhodnocovány nezávisle a umožňují tak určit úroveň případného protisvětla nebo bodového osvětlení. Při integrálním váhovém měření se měří všemi segmenty a hodnoty se nastavují dle váženého průměru, přičemž údaje ze středových segmentů mají větší váhu. Pro bodové měření expozice se využívá kruh v hledáčku. Změřenou expozici lze aretovat pomocí tlačítka AEL. Korekci expozice lze nastavit v rozsahu +/-2 EV v krocích po 1/3 EV. Rozsah měření expozičních hodnot je 1 až 20 EV.

Segmenty ostření

Závěrka je elektronicky řízená, plochá s vertikálním pohybem štěrbiny. Rozsah expozičních časů je 1/4000 až 30s a Bulb (trvalé otevření závěrky), což umožňuje kreativitu v experimentování. Chod zrcátka je středně hlučný. Trochu zklamáním je, že synchronizační čas pro blesk je pouhých 1/160 s bez použití stabilizátoru a 1/125 s se zapnutým stabilizátorem, stejné jako u Dynax7D. Snímky lze předem ovlivnit i nastavením ostrosti, kontrastu a saturace barev a to v rozsahu 5 kroků.

Vyvážení bílé

Vyvážení bílé

Možnosti nastavení vyvážení bílé jsou 4. Buďto se spolehnete na automatiku, nebo si vyberete jednu z 6 přednastavených možností (denní světlo, stín, zatažená obloha, žárovka, zářivka a blesk) z nichž každou můžete upravit v 6 intenzitách nastavení, případně si nastavíte teplotu chromatičnosti číselně ve stupních Kelvina, a to po 100K od 2500K do 9900K s 19 krokovou korekcí purpurové/zelené barvy. A nebo si ji ručně změříte a nastavíte přes uživatelské nastavení. Pro většinu snímků jsem používal automatické nastavení a to s velmi dobrým výsledkem. Na ukázce vidíte, jak jednotlivé přednastavené typy ovlivňují výsledný obraz.

Automatické vyvážení bílé 6 přednastavených typů

Pokud si nejste jisti, můžete použít stupňovanou expozici pro vyvážení bílé – White-balance bracketing, kdy jsou pro každý snímek nastaveny mírně odlišné hodnoty vyvážení bílé. Máme možnost použít jednu ze dvou variant odstupňování a to s nízkým rozdílem LoWB (s odstupňováním o 10 mired oproti normální expozici) a s vysokým rozdílem HiWB (s odstupňováním o 20 mired oproti normální expozici). Není to klasická stupňovaná expozice, jak jsme zvyklí, exponuje se při ní pouze jeden snímek a ten je následně uložen ve 3 variantách – v normálním, v studenějším a teplejším odstínu. Na ukázce vidíte snímky s použitím varianty HiWB.

normální odstín studenější odstín
teplejší odstín Nastavení teploty

Zaostřování a režimy snímání

Režimy zaostřování

Dynax 5D je vybaven 9 bodovým systémem automatického zaostřování s 8 řádkovými a jedním zkříženým středovým snímačem, které zajišťují přesné zaostření a sledování objektů pohybujících se v záběru. Systém disponuje jak Prediktivním řízením zaostřování, tak Sledováním objektu což v praxi znamená, že systém předvídá, kam se objekt pohybuje a tím urychluje proces ostření. Můžete vybrat buďto široké zaostřovací pole s automatickým výběrem zaostřovacího bodu a nebo vybírat AF bod ručně pomocí zadního kruhového voliče. V nabídce je kromě AF pro jednotlivé snímky (AF-S), standardního AF (AF-A) i průběžné AF (AF-C) nebo DMF (ruční doostření po AF). Pokud snad vám rychlé automatické zaostřování nevyhovuje není problém přepnout do MF.Kromě jednotlivých snímků a stupňované expozice lze v režimu snímání exponovat i série snímků s rychlostí 3 snímky/s. Rozsah citlivosti je –1 až +18EV. V případě slabého osvětlení lze použít vestavěný blesk pro přisvětlení s dosahem 5 m.
Stupňovaná expozice je možná v krocích po 0,3 / 0,7 EV v rozsahu 3 snímků a to buď jednotlivě nebo v sérii. Tlačítko pro rychlou změnu AF na MF, známé u Dynax 7D, u Dynax 5D chybí. Stejně tak otočný volič režimu AF na přední straně přístroje. Všechny režimy AF, nastavení oblastí AF i stupňované expozice a samospouště jsou nastavitelné přes tlačítko Fn na zadní straně fotoaparátu a na přední straně fotoaparátu je malý přepínač AF/MF. Jeho umístění mi přijde poněkud „schované“, na zadní straně pod palec pravé ruky, jako tomu bylo u Dynax 7D, by se hodilo více.

nastavení režimu AF nastavení širokého nebo bodového AF pole
nastavení stupňované expozice a dalších režimů snímání

Vestavěný blesk a externí blesky

Vestavěný Blesk

Vestavěný blesk u Dynax 5D má standardní vyklápěcí konstrukci a ve sklopeném stavu je výbojka schovaná v plastové konstrukci těla. Směrné číslo je 12 s vyzařovacím úhlem pro ohnisko 24 mm a nabíjecím časem cca 3 s. Při nastavení různých ISO je tak dosah blesku od 1m do 24m (při nastavení ISO 3200 a cloně 2,8). Jak jsem se již zmiňoval synchronizace je jen 1/160s při vypnutém stabilizátoru a 1/125 se zapnutým stabilizátorem. Při použití blesků Minolta 5400HS, 3600HSD a 5600HSD je možná synchronizace i s nejkratším časem 1/4000 – systém HSS.

Blesk se nevyklápí daleko od osy objektivu, proto je třeba si dávat pozor, při použití objektivů s velkým průměrem a širokoúhlým záběrem, na nebezpečí vrhání stínu horní přední částí objektivu do záběru. Velmi zde záleží na konstrukci používaného objektivu. Při použití s novým objektivem Konica Minolta AF 17–35/2,8–4, bude pravděpodobně kvůli velkému průměru přední obruby docházet k vytváření stínu na snímku. Při použití s dalším novým objektivem Konica Minolta 18–70/3,5–5,6 (D) k vytváření stínu nedochází, jen při použití se sluneční clonou je v dolní části patrné drobné ztmavení obrazu. Pokud tedy používáte sluneční clonu, při použití vestavěného blesku pro ohnisko 18–24 mm ji raději sundejte. Blesk může kromě standardního režimu pracovat ještě v režimu redukce červených očí, synchronizace při dlouhých časech a vestavěné dálkové bezdrátové ovládání (přídavný blesk).

Externí blesky

Pro měření je používán systém ADI (Advanced Distance Integration), kdy se kromě měření za objektivem používá pro výpočet expozice i směrné číslo a změřená vzdálenost. Výkon záblesku je tak méně ovlivňován jasem pozadí nebo odrazem od fotografovaného objektu. Tento systém je aktivní, ale jen v kombinaci s novými objektivy Minolta řady D. Při použití blesků jiných výrobců je použito standardní TTL měření.
Korekce expozice s bleskem je –2 EV až +2 EV v krocích po 1/3 EV a není svázaná s korekcí expozice. Výrobce doporučuje jako přídavné blesky používat blesky Minolta řady D a to 2500D, 3600HSD a 5600HSD. Kromě nich i makro blesky Twin Flash 2400 a Ring Flash 1200 se synchronizačním kabelem.
Následující ukázka je v podvečerním slabém světle, kdy je vestavěný blesk použit jako doplněk pro prokreslení popředí a na poslední ukázce v kombinaci s funkcí Zone matching při nastavení ISO Lo80. Byl použit režim přednastavené clony s nastavením 5,6. Vzdálenost keře v popředí je cca 4 m, takže na hranici dosahu blesku v tomto nastavení, navíc se jedná o snímek v exteriéru bez možnosti odrazu od stěn, proto je snímek tmavší.

normální expozice expozice bleskem
Sychro pro dlouhé časy synchro pro dlouhé časy

Funkce

Funkce

Jak už jsem psal v úvodní kapitole, změna konstrukce a ovládání oproti profesionálnější Dynax7D si s sebou nese změnu v nastavování některých funkcí, které již nemají vlastní mechanické nastavení. Ovládají se tlačítkem Fn, které je na zadní straně fotoaparátu. Tímto tlačítkem se aktivuje nabídka následujících funkcí: oblast AF, zaostřovací režim, režim měření expozice, korekce expozice s bleskem, barevný režim a digitální efekty ( ostrost, kontrast a sytost barev). Potom už jen zadním čtyřpolohovým ovladačem nebo předním otočným voličem stačí vybrat příslušné nastavení a je možné exponovat. Nastavení je neustále zobrazeno na zadním LCD.

Energie a Příslušenství

Příslušenství

Pro činnost fotoaparátu se používá lithium-iontový akumulátor NP-400 s kapacitou 1500mAh. Výrobce tvrdí, že výdrž je průměrně 550 – 700 snímků, což je více než u předcházející Dynax 7D. V praxi jsem to zatím nemohl dobře posoudit. Velmi záleží na použitém objektivu, např. s objektivem 18–70/3,5–5,6 (D) bylo čerpání energie malé, baterie pořád ukazovala plnou kapacitu. Při použití staršího, velkého a těžkého objektivu Sigma 70–210/3,5–4,5 APO + zapnutý vestavěný blesk, byl odběr energie rychlejší. S použitím standardně dodávané nabíječky BC-400 trvá nabití akumulátoru cca 150 minut. V případě interiérového fotografování je možné použití síťového napáječe AC-11, který není součástí dodávky.

„Dimage Master“ je volitelné softwarové vybavení, zlepšující pracovní postupy pro zkušenější uživatele, obsahuje různé nové nástroje pro třídění, porovnání a zpracování snímků ve formátu RAW.
Řízení tiskového výstupu: Exif Print, PRINT Image Matching II, PictBridge. Rozhraní pro počítač je USB 2.0 High speed.
Dynax5D podporuje i formát DPOF verze 1.1 (Digital Print Order Format), který umožňuje přímý tisk snímků z fotoaparátu v laboratořích a na domácích tiskárnách kompatibilních s DPOF. Tiskové soubory nelze vytvářet pro formát RAW nebo snímky používající barevný profil Adobe RGB. Nastavení DPOF se provádí v menu a má 3 volby: tisk označených snímků, tisk označených složek – adresářů a tisk celé karty. Také je možné si nastavit tisk data snímku či vytvořit a tisknout index print. Dalším standardním příslušenstvím kromě akumulátoru a nabíječky je CD-ROM „Dimage Master“ se software pro další práci se snímky, široký závěsný řemen WS-5, Krytka sáněk blesku SC-1000, krytka okuláru hledáčku, očnice s gumovým lemem EC-1500, Krytka do bajonetu BDC-1000, Svorka pro dálkovou spoušť, Ochranný panel LCD displeje MPP-1000, USB kabel USB-2 pro přenos snímků do PC a pro přímý tisk na tiskárně – kompatibilní s PictBridge, a videokabel VC-500 pro možnost prohlížení si snímků na televizoru.
Jako volitelné příslušenství je možné dokoupit pouzdro na fotoaparát CS-5D, již zmiňovaný síťový napáječ AC-11, adaptér pro paměťové karty SD/CF 1 či dálkové spouště v délce 0,5m nebo 5m.

kompletní příslušenství

Kompatibilní a nové objektivy

Věc, která zajímá snad každého uživatele: Které všechny objektivy jsou kompatibilní pro mojí DSLR? Bohužel už to není jako dříve, že i velmi staré objektivy šly nasadit na nová těla. Je proto velké plus pro uživatele zrcadlovek firmy Konica Minolta, že ta tuto kompatibilitu objektivů zachovala a zachovává i pro dnešní DSLR a lze tak použít všechny dosavadní objektivy Minolta Dynax AF s bajonetem A a i nové Konica Minolta objektivy. Manuální MF objektivy s poznačením MD a MC nelze používat. Zde vidíte, kolik originálních objektivů tak můžete využít.

Kompatibilní a nové objektivy

Na následujících obrázcích od výrobce vidíte ukázku dvou starších objektivů ( makroobjektiv a zoom ) na nové Dynax 5D.

Kompatibilní a nové objektivy Kompatibilní a nové objektivy

Kromě těchto objektivů ještě můžete používat všechny kompatibilní objektivy jiných značek, které na svých objektivech používají bajonet Minolta Dynax. Jedná se třeba o výborné objektivy firem Tokina, Sigma a Tamron.
Nové objektivy Konica Minolta pro DSLR mají označení AF DT. Neznamená to, že by nešli nasadit a používat u klasických kinofilmových SLR, ale je velmi pravděpodobné, že v kratších ohniscích budou tyto objektivy silně vinětovat. Spolu s Dynax 5D byly na trh uvedeny i 3 nové objektivy určené právě pro Dynax 5D a použitelné v plném rozsahu zoomu i pro Dynax7D. Jsou to :

AF DT zoom 11–18mm / 4,5–5,6 (D)
( ekvivalent kinofilmového ohniska 16,5–27mm )
Zorné pole: 104° (11mm) až 76° (18mm)
Minimální clona: 4,5 (11mm) – 5,6 (18mm)
Maximální clona: 22 (11mm) – 29 (18mm)
Složení: 15 čoček ve 12 skupinách, 1 AD sklo a 3 asférické
Počet lamel: 7
Min. vzdálenost: 0,25m
Zvětšení: 1/8
Filtr: 77mm
Rozměry: 83×80,5mm
Hmotnost: 350g
AF DT zoom 18–70mm / 3,5–5,6 (D)
( ekvivalent kinofilmového ohniska 27–105mm )
Zorné pole: 76° (18mm) až 23° (70mm)
Minimální clona: 3,5 (18mm) – 5,6 (70mm)
Maximální clona: 22 (18mm) – 36 (70mm)
Složení: 11 čoček v 9 skupinách, 1 AD sklo a 1 asférické
Počet lamel: 7
Min. vzdálenost: 0,38m
Zvětšení: 1/4
Filtr: 55mm
Rozměry: 66×77,5mm
Hmotnost: 240g
AF DT zoom 18–200mm / 3,5–6,3 (D)
( ekvivalent kinofilmového ohniska 27–300mm )
Zorné pole: 76° (18mm) až 8° (200mm)
Minimální clona: 3,5 (18mm) – 6,3 (200m)
Maximální clona: 22 (18mm) – 40 (200m)
Složení: 15 čoček ve 13 skupinách, 2 AD skla a 3 asférické
Počet lamel: 7
Min. vzdálenost: 0,45m
Zvětšení: 1/3,7
Filtr: 62mm
Rozměry: 73×85,5mm
Hmotnost: 400g

Objektiv AF DT 18–70/3,5–5,6 (D)

K testované Dynax 5D byl zapůjčen i objektiv 18–70/3,5–5,6 (D), jehož ekvivalentní rozsah pro kinofilmový formát je 27–105 mm. Tělo objektivu je vyrobeno z plastu s černým jemně matovaným povrchem, součástí dodávky je i sluneční clona s bajonetovým upevněním. Otáčení zoomu je plynulé, bez zadrhávání. Při zoomování se mění délka objektivu, která je nejkratší při ohnisku 35 mm a k oběma koncům se zvětšuje. Při ohnisku 18 mm se vysune asi 1 cm, při ohnisku 70 mm se vysune asi 2 cm. Přední obruba objektivu se otáčí, což bude způsobovat nepohodlí při použití polarizačních filtrů a sluneční clona se upevňuje právě na přední obrubu, takže při jejím použití a ručním ostření musíte objektivem ostřit za sluneční clonu. Bajonet objektivu je bohužel plastový.
Objektiv funguje na všech typech kinofilmových zrcadlovek Minolta Dynax. Jen je třeba počítat s tím, že tento objektiv je stavěný pro menší formát, digitální APS-C, takže v rozsahu 18 – 24 mm jsou již v rozích vidět okraje přední obruby objektivu.
Na následující ukázce vidíte rozsah zoomu. První fotografie je s ohniskem 18 mm a druhá 70 mm. Další fotografie jsou výřezy ze středu a z okraje snímku.

ohnisko 18mm ohnisko 70mm
výřezy z clon 3,5 a 8 výřezy z clon 5,6 a 11

Na dalších fotografiích je ukázka vinětace při různém nastavení clon a ohnisek. První fotografie je celkový záběr na krajinu s výrazným vertikálním objektem. Na druhé fotografii jsou výřezy, tak jak se objekt zobrazuje zkresleně, když je umístěn do kraje snímku. Prvé dva výřezy jsou z ohniska 18 mm a je patné slabé soudkovité zkreslení, druhé dva při 70 mm, zde je poduškovité zkreslení téměř neznatelné.

Celkový snímek výřezy

Další ukázkou je úroveň vinětace při minimální cloně. Při ohnisku 18 mm je vinětce výrazná, její intenzita se výrazně snižuje po zaclonění o 2 –3 clony. Naproti tomu při ohnisku 70 mm je vinětce nevýrazná, v podstatě zanedbatelná. Stejně se vinětce projevuje při použití vestavěného blesku.

ohnisko: 18mm ohnisko: 70mm
Snímek v protisvětle

Snímek v protisvětle je dobře prokreslený i ve stínech a i když se slunce „opíralo“ o přední čočku, nejsou na snímku vidět žádné reflexe způsobené protisvětlem.

Nasazená sluneční clona

Ukázka vlivu nasazené sluneční clony při použití vestavěného blesku. Pokud již chcete používat trvale sluneční clonu, tak minimální vzdálenost pro použití vestavěného blesku při ohnisko 18 mm je cca 4 m. Pokud budete potřebovat exponovat na kratší vzdálenost, raději sluneční clonu sundejte.

Vestavěný blesk

Vestavěný blesk se dá využít i na kratší vzdálenosti, pod 1m. Zde je pracovní vzdálenost asi 50 cm od přední čočky objektivu Sigma 70–210/3,5–4,5 APO Macro.

Závěr

Přiznám se, že je často těžké hodnotit, co je a co není dobré na té které novince a jaký je poměr cena výkon. U nového modelu digitální zrcadlovky Konica Minolta Dynax 5D je patrné, že se firma snažila dát na trh odpovídající a kvalitní přístroj, který má svému uživateli umožnit zachytit okamžiky, jež si zachytit přeje. A to se jí velmi dobře podařilo. Jedná se o fotoaparát střední třídy, ale svojí konstrukcí se podobá vyšší typům, i když některé ovládací prvky mají svůj nový styl nastavování, který třeba některým ortodoxním fotografům nemusí vyhovovat. Jiným naopak vadit nebude a velmi rychle si na něj zvyknou. I mě se vcelku rychle podařilo si tento způsob ovládání osvojit. Zrcadlovka je velmi příjemná a vyvážená do ruky, její velikost a váha je optimální. Velkou předností také je pokračující koncepce firmy, v možnosti plného použití všech dosavadních AF objektivů, kompatibilních objektivů a i v možnosti měřit správně expozici při použití ryze „cizích“ objektivů, které nasadíte pomocí redukce. Ukázky, jak tyto záběry vypadají si ukážeme v druhém díle testu, kde budou fotografie z použití Dynax 5D s mnoha různými objektivy a to v plné velikosti pro lepší možnost posouzení, jak se s nimi nová Dynax 5D „kamarádí“. Tento díl bude uveřejněn do dvou týdnů.
Rozhodující teď bude i cena, s jakou půjde Dynax 5D na trh. Svou konstrukcí, možnostmi a výkonem je velkou konkurencí ostatním typům této třídy u jiných značek. Některými funkcemi je i ojedinělá, třeba optický stabilizátor Anti-Shake na čipu, známý i u předcházející DSLR této značky. Je tedy i vážným konkurentem samotné Dynax 7D.

Další technické i jiné informace najdete na stránkách výrobce KonicaMinolta nebo na stránce zaměřené přímo na tento konkrétní aparát Dynax 5D.

Aktuální (9/2005) oficiální doporučená prodejní cena včetně DPH je 24.990 Kč za samotné tělo a 28.990 Kč za set s objektivem AF 18–70mm. Reálné ceny v obchodech se ale mohou lišit a pravděpodobně budou nižší.