Fotoaparát.cz

Test digitálního fotoaparátu Konica Minolta DiMAGE A200

Na loňské PhotoKině představila společnost KonicaMinolta další digitální fotoaparát se stabilizátorem obrazu AntiShake. Tentokrát je jím 8 megapixelový model DiMAGE A200, který svou koncepcí značně připomíná známý a osvědčený model DiMAGE A2. Je tedy A200 jen mladším bratrem A2 nebo se jedná o zcela nový aparát, který jen navazuje na velmi povedenou koncepci předchozích modelů? Více se dozvíte v následujícím redakčním testu.

Obrázek č. 1 – Oficiální snímek aparátu KonicaMinolta DiMAGE A200

Úvod

KonicaMinolta DiMAGE A200

Jak to tedy je? Je opravdu nový A200 jen variací na téma A2? Na jednu stranu se chce říci ano, protože oba aparáty toho mají hodně společného a jsou si i podobné. Na druhou stranu je nová A200 přece jen dosti odlišně koncipovaná a primárně je také určena odlišné skupině zákazníků. Proto bych osobně řekl, že spíše ne. Mnozí se mnou nemusí souhlasit, ale bylo by to asi na delší diskusi. Proto bych chtěl hned úvodem uvést odkaz na stránku, kde je srovnání těchto modelů velmi přehledně zpracováno. V tomto testu se již budeme věnovat jen modelu A200. Kdo by přeci jen chtěl podrobněji prozkoumat i model A2, tak má možnost, protože i tomuto aparátu jsme již věnovali samostatný Test fotoaparátu Konica Minolta DiMAGE A2. V redakčním archívu je pak k dispozici také srovnávací test několika 8Mpix aparátů různých značek.

Obrázek č. 2 – Zadní strana aparátu KonicaMinolta DiMAGE A200

Tělo – provedení a ovládání

Zadní strana

Tělo aparátu je zhotoveno ze silného a odolného polykarbonátového plastu. Tradičně vyniká výbornou ergonomií, a to jak po stránce držení, tak po stránce rozmístění ovládacích prvků. Celková koncepce přístroje připomíná klasickou zrcadlovku. Důraz je kladen na zesílenou úchopovou část pro pravou ruku, v jejíchž útrobách je zespodu ukryta napájecí Li-ion baterie a zboku také slot pro paměťovou kartu CompactFlash. Spoušť je na obvyklém místě a hned vedle je také kolečko pro rolování v nastavovaných hodnotách a podobně. Celkem dobře dostupný je i hlavní vypínač na horní straně. Tam je také základní otočný volič expozičních režimů. Pro pohodlný pohyb v menu je na zadní straně obvyklý křížový volič se středovým potvrzovacím tlačítkem. Kolem něj jsou rozmístěna další ovládací tlačítka – vstup do menu, přehrávání a mazání snímků, ovladače digitálního zoom či zvětšení při přehrávání, tlačítko AEL a FUNC. Samostatný vypínač má také stabilizátor obrazu AntiShake.

Obrázek č. 3 – Úchopová část aparátu KonicaMinolta DiMAGE A200, boční pohled Boční pohled

Přepínání zobrazení mezi LCD monitorem a hledáčkem je také vyřešeno samostatným tlačítkem. Hledáček je realizován jako elektronický se samostatným 11mm TFT LCD zobrazovačem se 235000 obrazových bodů a dioptrickou korekcí v rozsahu –5 až +2 Dioptrie. TFT LCD monitor má úhlopříčku 1,8“ (4,6cm) a má 134000 obrazových bodů. Je uchycen na otočném a výklopném kloubu, který umožňuje nastavení do prakticky libovolné polohy. Monitor lze otočit a zaklopit také LCD směrem k tělu přístroje, čímž je displej skvěle ukryt před poškozením a aparát navíc tuto polohu “pozná“ a automaticky přepne zobrazení do hledáčku. Možnosti nastavení monitoru viz na ukázkovém obrázku č.4.

Obrázek č. 4 – LCD monitor LCD monitor

Na levé straně aparátu jsou pak pod praktickým gumovým krytem umístěny konektory pro externí zdroj, výstup do TV přijímače a také USB konektor pro připojení k PC. Dále je zde přepínače AF/M pro volbu automatického nebo manuálního ostření a hned pod ním tlačítko SHIFT pro rychlejší přístup k vybraným funkcím (například změna clony v plně manuálním režimu). Na spodní straně přístroje jsou pak dvířka pro vložení baterie, ta je navíc opatřena aretací, takže ani při otevření nemůže jen tak samovolně vypadnout. A je zde také standardní kovový závit pro umístění aparátu na stativ. Celkově bych provedení těla hodnotil jako velmi dobré a ergonomicky dokonale propracované. Také design je pěkný a tradičně elegantní černá povrchová úprava aparátu vyloženě sluší, působí velmi seriozním a decentním dojmem. Váhově je aparát přiměřený své velikosti a konstrukci, není ani lacině lehký ale ani obtížně těžký.

Obrázek č. 5 – Levá část aparátu KonicaMinolta DiMAGE A200, boční pohled Levá část - boční pohled

Z pohledu mechanické konstrukce tak lze mít k aparátu snad jen dvě drobné výhrady. První je, že stativový závit je umístěn kousek mimo optickou osu objektivu, což může trošku komplikovat tvorbu panoramat – i když v praxi spíše jen zcela výjimečně. Druhou je samotná velikost celého přístroje, který je poměrně malý. Pro běžné uživatele menšího či průměrného vzrůstu je to spíše výhodou, ale pro uživatele s větší rukou to už může být menší komplikace hlavně při držení.

Objektiv

Objektiv aparátu je osvědčený sedminásobný apochromatický (KonicaMinolta označuje tyto objektivy zkratkou APO) optický zoom série GT s ekvivalentním rozsahem ohniska 28–200mm při slušné světelnosti f 2,8–3,5. Je složen ze 16 skleněných čoček složených do 13 skupin, přičemž z toho 2 čočky jsou z nízkorozptylového AD skla a další 2 mají asférické povrchové zaklenutí. AD sklo minimalizuje chromatickou aberaci a zvyšuje ostrost snímků, asférické čočky zase napomáhají minimalizovat sférické zkreslení, které se tak často vyskytuje především u levných kompaktních přístrojů.

Obrázek č. 6 – Průřez optickou soustavou objektivu, včetně zobrazení funkce stabilizátoru AntiShake Průřez optickou soustavou objektivu

Ovládání zoomu objektivu je provedeno jako manuální pomocí samostatného prstence, což je poměrně velkou výhodou, protože nastavení je tak přesnější ale hlavně rychlejší než u zoomů ovládaných elektronicky pomocí tlačítek. Objektiv A200 má dokonce samostatný prstenec také pro manuální ostření, což může být opět výhodou třeba za zhoršených světelných podmínek nebo při pořizování makrofotografií. No a v neposlední řadě je potřeba také zmínit, že v ceně přístroje je i účinná tvarovaná sluneční clona a krytka objektivu je provedena tak, že s ní lze manipulovat i při nasazené cloně. To je také třeba přičíst k výhodám, protože kvalitní sluneční clona má někdy na kvalitu snímků dost zásadní vliv. Někteří výrobci na to bohužel zapomínají a clonu k aparátu nedodávají, přestože její výrobní hodnota je naprosto zanedbatelná.

Obrázek č. 7 – Volitelné předsádkové objektivy Volitelné předsádkové objektivy

Pokud by se některému uživateli zdál základní ekvivalentní rozsah ohniska 28–200mm nedostatečný, tak si nemusí zoufat, protože k aparátu je k dispozici několik předsádkových objektivů. Prvním z nich je obvyklá širokoúhlá předsádka ACW-100, která zkracuje ohnisko ekvivalentem x0,8 a při jejím nasazení se tak nejkratší ohnisko 28mm ještě rozšíří na ekvivalent cca 22,5mm, což je již velmi širokoúhlý záběr, který jistě uspokojí i náročnější krajináře či fotografy architektury. Další předsádkou je telekonvertor ACT-100, který nejdelší ohnisko objektivu prodlouží ekvivalentem x1,5 na 300mm, což je již zase poměrně slušný a silný teleobjektiv, který jistě využijí například fotografové zvířat či sportu. Neméně zajímavou je makropředsádka CL49–200 složená ze dvou čoček, která zase vylepšuje optické možnosti objektivu při nastavení na režim makro. Všechny tři předsádky si můžete prohlédnout na ukázkovém snímku.

Obrázek č. 8
Obr. 9: 100% výřez ze středové části snímku č.8 Obr. 10: 100% výřez z levého dolního rohu snímku č.8
Obrázek č. 8 – Ukázkový snímek, možno stáhnout originální soubor v plném rozlišení – pozor, velikost 3,84 MB Obrázek č. 9 – 100% výřez ze středové části snímku č.8 Obrázek č. 10 – 100% výřez z levého dolního rohu snímku č.8

Pro posouzení kvality optiky nám poslouží běžná scéna zachycená na ukázkovém snímku č.8, kde je současně také možné si stáhnout originální soubor v plné velikosti. Nastavena byla nejvyšší kvalita ve formátu JPEG. Pro uživatele, kteří nedisponují rychlým připojením nebo nechtějí stahovat celý velký soubor, jsou určeny výřezy č.9 a 10. Jsou to ukázky ze středu a levého dolního rohu snímku pro lepší možnost posouzení kvality kresby objektivu. Z výsledku je zřejmé, že objektiv kreslí velmi pěkně ve středu i v rozích obrazu. Chladnější zabarvení snímku je dáno charakterem světla v místě fotografování. V přirozenějším denním světle je fotografován ukázkový snímek č.11, který je také možno stáhnout v plném rozlišení a jehož výřezy zhotovené stejně jako u snímku č.8 najdete na ukázkách č.12 a 13.

Obrázek č. 11 – Ukázkový snímek, možno stáhnout originální soubor v plném rozlišení – pozor, velikost cca 3,63 MB Obrázek č. 11

Obrázek č. 12 – 100% výřez ze středové části snímku č.11 Obrázek č. 13 – 100% výřez z levého dolního rohu snímku č.11

Obr. 12: 100% výřez ze středové části snímku č.11 Obr. 13:100% výřez z levého dolního rohu snímku č.11

Důležitou funkcí aparátu KonicaMinolta DiMAGE A200 je dnes již známý a osvědčený stabilizátor obrazu AS (AntiShake). Ten na rozdíl od konkurenčních systémů nepohybuje optickými členy v objektivu, ale vyvažování je realizováno pohybem snímacího čipu. Celý mechanismus před zabudováním do aparátu je zobrazen na ukázkovém snímku č.14 a princip jeho funkce je názorně zobrazen na ukázce č.6.

Stabilizátor obrazu AS (AntiShake) Obr. 15: Makrosnímek (orig.)

Obrázek č. 14 – Stabilizátor obrazu AS (AntiShake) Obrázek č. 15 – Makrosnímek pořízený delším časem z ruky pomocí stabilizátoru. Možno stáhnout originální soubor cca 2,45 MB

Na snímku č.15 je pak současně praktická ukázka využití stabilizátoru obrazu a zároveň makrorežimu. Přestože bylo fotografováno na velmi krátkou vzdálenost a relativně velmi dlouhým časem 1/8 vteřiny, tak je snímek dostatečně ostrý. Z ukázky je také patrné, že i s tímto typem objektivu je možné dosáhnout pěkně rozostřeného pozadí. To je v makrofotografii žádané, protože je tak značně zvýrazněn fotografovaný motiv a makrofotografie je pak působivější.

Obrázek č. 16 – Zkušební snímek se sluncem v přímém záběru Obr 16: Snímek se sluncem v přímém záběru

Na další ukázce č.16 jsem ještě zkusil pořídit snímek se sluncem v přímém záběru pro posouzení kvality antireflexních MC vrstev a také, zda má optická soustava tendenci tvořit nežádoucí odlesky. Z výsledku je zřejmé, že kombinace optické soustavy a MC vrstev je velmi vhodně zvolená a nežádoucí reflexy ve snímku sice jsou, ale jsou malé a nepříliš výrazné. Pro jistotu jsem místo jejich výskytu zvýraznil červeným orámováním.

Čip

Hned po objektivu je nejdůležitější částí každého digitálního fotoaparátu jeho snímací čip. V tomto případě je použit CCD snímač 2/3“ s rozlišením 8,0 Mpix, rozložených do plochy 3264×2448 obrazových bodů. Snímky lze ukládat v několika stupních komprimovaného formátu JPEG a nově i ve formátu RAW (a ukládat lze dokonce i v obou současně!). Citlivost čipu lze nastavit v ekvivalentu kinofilmového ISO v jednotlivých krocích 50, 100, 200, 400 a 800 ISO. Jak známo, tak s vyšším nastavenou citlivostí se také zvyšuje obrazový šum. Podívejme se proto na testovaný aparát i z tohoto úhlu pohledu.

Obrázek č. 17 – Zkušební noční scéna, možno stáhnout i v plném rozlišení, velikost cca 3,5 MB Obr. č. 17: Noční scéna (orig.)

Na obrázku č.17 je obvyklá testovací noční scéna, kterou jsem vyfotil při všech dostupných citlivostech ISO. Protože výsledné soubory jsou poměrně velké, tak jsem v tomto případě opět použil metodu 100% výřezů. Současně jsem snímek složil ze dvou polovin pořízených stejnými expozičními hodnotami, kdy jedna byla fotografována s vyvážením bílé nastaveným na automatiku a druhá při nastavení na žárovkové světlo, které je světlu oranžových pouličních výbojek nejblíž. Z tohoto porovnání je zřejmé, že na automatiku je již výbojkové světlo příliš agresivní a rozhodně se vyplatí nepodceňovat správné nastavení vyvážení bílé. Na ukázce č.18 jsou 100% výřezy při všech citlivostech ze středové a lépe exponované části snímku. Z výsledku je patrné, že v dobře exponované části je slušný výsledek dosažen i při nejvyšší citlivosti ISO 800 a rozdíly mezi jednotlivými hodnotami nejsou nijak výrazné.

Obr. 18: Noční scéna Obr. 19: Zkušební noční scéna
Obr. 20: Účinnosti funkce redukce šumu

Obrázek č. 18 – Zkušební noční scéna, 100% výřezy při jednotlivých citlivostech v dobře exponované části Obrázek č. 19 – Zkušební noční scéna, 100% výřezy při jednotlivých citlivostech v hůře exponované části Obrázek č. 20 – Zkušební noční scéna, ukázka účinnosti funkce redukce šumu při ISO 800

Na ukázce č.19 jsou podobné výřezy, ale tentokrát z hůře exponované části snímku s tmavým pozadím, kde je nárůst šumu vždy lépe patrný. Z výsledku je jasně viditelné, že šum pomalu a plynule narůstá od ISO 50 až po 400, přičemž při všech těchto hodnotách je výsledek možné považovat za dobrý. Pouze u ISO 800 je zřetelnější skokový nárůst na silnější a výraznější hodnotu šumu. Při praktickém použití bych proto doporučil se hodnotě ISO 800 spíše vyhnout a to minimálně při takovém typu scény, kde se nachází tmavší partie, kde by už šum mohl dosáhnout mírně rušivé úrovně. Aparát je samozřejmě také vybaven funkcí redukce šumu, kterou bych doporučil vždy preventivně aktivovat minimálně už od ISO 400 a také při fotografování nočních scén. Účinnost této redukce je viditelná na ukázce č.20, kde se nachází výřez ze snímku fotografovaného při ISO 800 se stejnými expozičními hodnotami, ale jednou se zapnutou a podruhé s vypnutou funkcí redukce šumu. Při aktivaci této funkce je pokles zřetelný a domnívám se, že ještě patrnější bude při následném tisku fotografií v minilabu nebo na fototiskárně.

Vybavenost funkcemi

Kromě funkcí již zmíněných v předchozím textu má KonicaMinolta DiMAGE A200 celou řadu dalších, a tak se na ně alespoň heslovitě podívejme. Za zmínku stojí vylepšená verze technologie zpracování obrazu označená CxProcess III. Zajímavá je také funkce manuálního ostření s možností zvětšení obrazu pro pohodlnější a přesnější práci. V režimu automatického ostření (systém Video AF) je k dispozici ostření na široké zaostřovací pole, nebo volitelně 11 oblastí nebo dokonce libovolně posuvný zaostřovací bod, který lze manuálně umístit kamkoli ve snímané scéně. Systém prediktivního zaostřování je zase ideální pro fotografování pohyblivých objektů. Velmi dobře funkční je také redukce jevu červených očí – viz ukázka č.22.

Obr. 21: Ukázka designu menu Obr. 22: Redukce červených očí

Obrázek č. 21 – Ukázka designu menu Obrázek č. 22 – Ukázkový výřez ze snímku, dokumentující dobrou funkci redukce červených očí

Samozřejmostí je například také histogram v reálném čase. Nechybí ani několik volitelných barevných režimů – Přirozené barvy (Natural Color; sRGB), Živé barvy (Vivid Color; sRGB), Portrét (sRGB), Adobe RGB (ICC) a Černobílý (Black and white; neutrální a případně i tónovaný v několika odstínech). Vyvážení bílé je možné automaticky nebo v 6 přednastavených režimech a možné je i uživatelské změření, přičemž lze dvě uživatelské hodnoty uložit do paměti. Měření expozice je možné ve 256 zónovém režimu nebo se zvýhodněným středem a nechybí ani měření bodové. Nesmíme zapomenout ani na režim snímání videosekvencí. Zaznamenat lze maximálně 15 minut ozvučeného záznamu a to v rozlišení 320×240, 640×480 nebo 600×800 obrazových bodů, volitelně rychlostí 15 nebo 30 snímků za vteřinu. Při běžném fotografování lze při maximální kvalitě JPEG nebo RAW snímat rychlostí 2 snímky za vteřinu v sérii až 5 snímků.

Příslušenství

Obr. 23: IR bezdrátové ovládáním Obrázek č. 23 – Ukázka jedné z možností práce s IR bezdrátovým dálkovým ovládáním

Mimo již uvedených předsádkových objektivů je k přístroji k dispozici řada dalšího volitelného i přibaleného příslušenství. Velmi mile mě překvapilo, že oproti předchozím modelům umožňuje A200 i bezdrátové IR dálkové ovládání, přičemž samotný dálkový ovladač RC-D1 je dokonce součástí základní dodávky objektivu a práci s ním částečně usnadňuje i otočný LCD monitor (viz ukázka č.23). Součástí základní dodávky je i popruh NS-DG8000, tvarovaná sluneční clona DLS-3, krytka objektivu umožňující manipulaci i s nasazenou sluneční clonou LF-1349, USB kabel USB-3, AV kabel AVC-500, Lithium-iontová baterie NP-800 a síťová nabíječka BC-900. Nechybí ale ani 2 x CD-ROM s programem DiMAGE Viewer 2.3.7 pro správu a editaci snímků a Ulead VideoStudio 8.0 SE VCD pro práci s videosekvencemi.

Volitelného příslušenství je celá řada. Pro konverzi a podrobnější práci s daty RAW je určen software DiMAGE Master. K dispozici je také originální brašna na fotoaparát – viz ukázka č.24. Dále je to několik externích systémových blesků, včetně kruhového makroblesku, několik propojovacích kabelů, fotografické filtry, síťový adaptér, externí battery pack a další příslušenství. Celou mapu systému si můžete prostudovat na ukázkovém obrázku č.25.

Obrázek č. 24 Obr. 25: Mapa systémového příslušenství
Obrázek č. 24 – Originální brašna na fotoaparát KonicaMinolta DiMAGE A200 Obrázek č. 25 – Mapa systémového příslušenství aparátu KonicaMinolta DiMAGE A200

Cena a závěr

Celkový dojem z testu je vynikající. Aparát fungoval zcela bezchybně, dobře se drží, ovládací prvky jsou vhodně rozmístěné, menu je i přes značnou nabídku funkcí intuitivní, přehledné a snadno pochopitelné. Stabilizátor obrazu AS (AntiShake) funguje stejně dobře jako v předchozích modelech. Také nabídka příslušenství je velmi široká – na trhu není mnoho aparátů této kategorie, které by se rozsahem příslušenství A200 vyrovnaly. Nedostatků má přitom tento aparát skutečně jen minimum. Za zmínku stojí snad jen mírně zvýšený šum při nastavení citlivosti ISO na nejvyšší hodnoty, což je ale problém všech současných 8 Mpix aparátů. Také filtrový závit 49mm není úplně dokonalý a při nastavení na širší ohniska se s nasazeným filtrem vyskytuje vinětace. Proto i sám výrobce raději doporučuje doplnit objektiv redukčním kroužkem, který zvětší filtrový závit na průměr 62mm a pak lze používat fotografické filtry této velikosti bez jakéhokoli omezení. Filtry průměru 62mm jsou však bohužel o poznání dražší, než ty s průměrem 49mm.

Nesmíme ale zapomenout ani na cenu, která je samozřejmě při výběru fotoaparátu velmi důležitým aspektem. Současná koncová oficiální doporučená prodejní cena je 24.990,– Kč včetně DPH (k datu 02/2005). Reálná cena na trhu a zvláště v internetových obchodech je však často o poznání nižší. Skutečně aktuální reálnou cenu v jednotlivých v obchodech snadno najdete v naší aplikaci Porovnej Ceny, která je neustále aktualizována a která jistě značně usnadní výběr vhodného obchodu všem zájemcům o koupi. Celkový poměr ceny k výkonu pak považuji za velmi dobrý.

Další podrobné technické i jiné informace můžete najít také na stránkách firmy KonicaMinolta:

www.konicaminolta.cz

nebo na:

www.konicaminolta.net/dimage

Závěrem ještě heslovitý výpis hlavních předností a nevýhod aparátu :
Klady Zápory
Stabilizátor obrazu Mírně vyšší šum při vysoké citlivosti ISO
Velký rozsah ohnisek objektivu Vinětace s filtrem 49mm při širším ohnisku
Slušná vybavenost funkcemi Závit pro stativ mimo optickou osu
Obrazová kvalita
Možnost dokoupení předsádek
Rozsáhlé příslušenství

Pokud vás zajímají konkrétní snímky pořízené tímto aparátem, tak je najdete v naší FotoGalerii.

Závěrem bych chtěl také poděkovat českému zastoupení KonicaMinolta za zapůjčení aparátu pro potřebu redakčního testu.