Fotoaparát.cz

Test digitální zrcadlovky Canon EOS 20D

Jedním z největších lákadel nedávno skončeného fotografického veletrhu PhotoKina v německém Kolíně nad Rýnem jistě bylo oficiální představení nové digitální zrcadlovky Canon EOS 20D, která je nástupcem předchozího velmi zdařilého a oblíbeného modelu EOS 10D. Přestože od skončení veletrhu uplynul teprve měsíc, je už tento přístroj běžně k dostání i na pultech prodejen v České republice. Proto jsme mu také věnovali náš další podrobný redakční test.

1. Tělo – mechanické provedení a ovládání

Canon EOS 20D Vnitřní část aparátu Canon EOS 20D

Mechanické provedení lze bez zaváhání označit za vynikající. Celé tělo přístroje je zhotoveno z kovového odlitku, tvořeného slitinami lehkých kovů na bázi magnézia. Také všechny důležité související mechanické prvky jsou výhradně kovové – botka pro externí blesk, bajonet objektivu, stativový závit (který je samozřejmě umístěn v optické ose objektivu) i očka pro uchycení popruhu. Již na první pohled a dotek tak aparát působí mimořádně solidním, robustním a odolným dojmem. Přitom není příliš velký ani těžký ale ani to není žádná lehká váha, prostě vše tak akorát. Tělo je také skvěle tvarované a i do větší ruky padne jako ulité. Komu by se ale zdálo tělo přeci jen příliš malé nebo lehké, ten jej může doplnit o samostatně prodávaný přídavný bateriový zdroj BG-E2, který disponuje také vertikální spouští a lze do něj vložit buď 6 klasických AA tužkových baterií nebo 2 standardní Li-ion baterie BP-511A.

Přídavný bateriový zdroj BG-E2

Také rozmístění ovládacích prvků je již tradičně výborně a ergonomicky vyřešené. Všechny ovladače jsou tam, kde je uživatel intuitivně předpokládá. Jsou také dostatečně popsané obvyklými ikonkami a mají jasně rozeznatelné dorazy. Samozřejmostí je také osmisměrový křížový přepínač pro snadnou volbu zaostřovacího pole a také velmi praktický velký otočný volič se středovým potvrzovacím tlačítkem, který urychluje a zjednodušuje především pohyb v menu – ale nejen tam. Nechybí samozřejmě ani klasický otočný volič umístěný za spouští a drobnosti typu osvětlení horního LCD displeje, či tlačítka pro kontrolu hloubky ostrosti. Jedinou vadou na kráse je (stejně jako u předchozího modelu EOS 10D) zcela nevhodné umístění i provedení hlavního vypínače celého aparátu, které je v dolní části cca uprostřed zadní stěny. Aparát není možné zapnout při držení jednou rukou – pravá drží celý přístroj ale nedosáhne na vypínač, proto je bohužel pro zapnutí vždy potřeba i druhá ruka, což je zejména ve spěchu dost nepraktické. Dá se to ale částečně obejít nastavením automatického vypnutí aparátu po 1 minutě, kdy se další aktivace provádí již jen namáčknutím spouště. Aparát tak stačí zapnout pouze jednou a není nutné jej znovu vypínat a zapínat v mezičasech mezi focením. O zvýšenou spotřebu energie v tomto režimu není třeba mít obavu, protože i bez přídavného bateriového zdroje má standardní Li-ion baterie aparátu přímo fantastickou výdrž.

Zadní strana Horní strana

Za samostatnou zmínku stojí také hledáček, který je na digitální zrcadlovku s formátem čipu APS-C poměrně velký a jasný. Dobře je řešena také snímatelná očnice s gumovým okrajem a samozřejmostí je také dioptrická korekce zobrazení v hledáčku s nastavitelným rozsahem –3 až +1 dioptrie. Také vnitřní displej v hledáčku je dobře řešen a zobrazuje přehledně a dobře viditelně všechny důležité informace. Zaostřovací body se zobrazují přímo na matnici a jsou v případě aktivace vhodně zvýrazněné červeným světlem. Zobrazení v hledáčku odpovídá cca 95% plochy výsledného snímku. 100% plochy snímku pak zobrazuje po expozici LCD monitor umístěný pod hledáčkem. Jeho velikost je 1,8“ a disponuje rozlišením 118.000 obrazových bodů. Obraz je dostatečně jasný i na denním světle. Zpětně lze zobrazit také expoziční parametry, histogram a indikaci přeexponovaných částí snímku.

2. Objektivy

V testu jsem se rozhodl věnovat samostatnou kapitolku i objektivům – přestože se u EOS 20D jedná o klasickou zrcadlovku s výměnnými objektivy, kterých je celá řada a není možné zpracovávat jejich podrobný popis. Podívejme se ale aspoň zhruba na tři nejzajímavější, které patří do nového systému EF-S. Ale hezky po pořádku. EOS 20D je plně kompatibilní se všemi objektivy systému Canon EF, ale i s novými objektivy EF-S, které jsou určené speciálně právě pro digitální zrcadlovky s formátem čipu APS-C. Běžné EF objektivy fungují na EOS 20D zcela bez problémů, jen je potřeba jejich ohnisko (beze ztráty světelnosti) vynásobit koeficientem x1,6, který je dán rozměry čipu. A ten je právě 1,6× menší než tradiční políčko kinofilmu. Nové objektivy EF-S již s menším čipem počítají a vykreslí pouze toto menší obrazové pole a pro kinofilmové zrcadlovky jsou tak nepoužitelné. Jejich zadní čočka je také vzadu více vysunutá směrem do aparátu, než je obvyklé u objektivů EF, čemuž musela být přizpůsobena také speciální konstrukce sklápění zrcadla. Tyto objektivy jsou tak použitelné zatím pouze na aparátech EOS 20D a 300D a nelze je použít ani na starší přístroje s čipem velikosti APS-C jako jsou EOS 10D nebo ještě starší D30 a D60.

Objektiv EF-S 18-55mm/f 3,5 - 5,6

Pro potřeby testu byl použit “setový“ objektiv EF-S 18–55/f 3,5–5,6. Označení “setový“ se vžilo pro objektivy nejlevnější cenové kategorie, které se prodávají spolu s přístrojem v cenově velmi zvýhodněných setech, takže tyto objektivy vycházejí při koupi celé sestavy mimořádně levně. U aparátu EOS 20D je rozdíl v ceně samotného těla a setu s tímto objektivem pouhých cca 2.500,–Kč. Za tuto částku uživatel získá sice celoplastový a mechanicky nepříliš odolný objektiv, který je ale opticky vzhledem k ceně poměrně velmi slušný a hlavně již počítá s menším rozměrem čipu a jeho ohnisko je tak úhlem záběru ekvivalentní oblíbenému a dostatečně širokoúhlému kinofilmovému rozsahu 28–90mm. Objektiv je malý a lehký, má závit pro filtr o průměru 58mm a dokáže zaostřit již na 28cm. Za zmínku také stojí přepínač pro automatické a manuální ostření a také zajímavý detail – pogumování zadní části objektivu kolem čočky. To je praktické zejména pro lepší utěsnění prostoru pro čip, ale také při výměně objektivu v terénu, kdy lze objektiv na pogumovanou část bez obav téměř kamkoli a na cokoli postavit. Pro posouzení optické kvality objektivu i celkové sestavy jsou určeny ukázkové snímky č.7 až 10. Na snímku č.7 je celkový záběr, pouze zmenšený a lehce doostřený po zmenšení. Na snímku č.8 je 100% a nijak neupravený výřez ze středu záběru. Na snímku č.9 je pak opět 100% a neupravený výřez ale tentokrát ze samého levého dolního rohu. Kliknutím na snímek č.10 si pak můžete stáhnout celý originální a neupravený záběr – je upozorním, že vzhledem k nastavení na nejvyšší kvalitu ve formátu JPEG je velikost snímku 4,8 MB. Pro pořádek ještě uvedu expoziční parametry : ohnisko 38mm, clona 8, čas 1/80s, multisegmentové měření, režim priority clony. Použit stativ Manfrotto Ma190DB s kulovou hlavou ProBall 308.

Obrázek č. 7 Obrázek č. 8
Obrázek č. 9 Obrázek č. 10

Kdo by se však se “setovým“ objektivem nespokojil, tak tomu je určen zcela nový základní 5násobný zoom vyšší třídy EF-S 17–85mm/f 4–5,6 IS USM, který byl také jako novinka představen společně s EOS 20D na veletrhu PhotoKina. Jeho rozsah je ekvivalentní kinofilmovému rozsahu 27–136mm. Objektiv je složen z 17 čoček ve 12 skupinách. Je vybaven optickým stabilizátorem obrazu a ultrazvukovým zaostřovacím motorem USM, jehož hlavní předností je bezhlučný provoz a možnost manuálního doostřování bez nutnosti přepínání mezi AF a MF. Filtrový závit má průměr 67mm a objektiv má rozměry 78,5×92mm při celkové hmotnosti 475 gramů. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost je 35cm.

Obrázek č. 11 Obrázek č. 12

Kvůli násobícímu koeficientu ohniska u aparátů s čipem velikosti APS-C byly dlouho problémem širokoúhlá a především superširokoúhlá ohniska objektivů. Proto Canon uvedl na trh další novinku, která jistě uspokojí uživatele, kteří si oblíbili právě ohniska širší než ekvivalent obvyklých 28mm. Jde opět o objektiv typu EF-S s označením 10–22mm/f 4–5,6 USM. Ekvivalentní přepočtené superširokoúhlé ohnisko je 16–35mm. Objektiv je také vybaven ultrazvukovým motorem ostření USM. Objektiv je složen z 13 čoček v 10 skupinách. Závit pro filtr má průměr 77mm. Rozměry objektivu jsou 83,5×89,8mm a hmotnost 385 gramů. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost tohoto objektivu je 24cm.

Z praktického hlediska jsou tak sortimentem objektivů Canon pokryta všechny myslitelná ohniska s jedinou výjimkou, kterou je klasické rybí oko s úhlem záběru 180° i při použití na digitální zrcadlovce s formátem čipu APS-C jako je právě EOS 20D. Náročnějším amatérským uživatelům možná taky bude připadat kvalitativní a cenová mezera mezi “setovým“ základním objektivem a objektivem 17–85 příliš velká, protože reálná prodejní cena tohoto objektivu se bude pohybovat okolo 25.000,–Kč. Dá se však předpokládat, že i tyto drobné skulinky se záhy zaplní dalšími novými objektivy série EF-S.

3. Čip

Obrázek č. 13

Srdcem každé digitální zrcadlovky je snímací čip. V případě EOS 20D je jím senzor typu CMOS s rozměry 22,5×15mm a pracující s barevným prostorem RGB a sRGB. Rozlišení je velmi slušných 8,2 milionů efektivních obrazových bodů. Poměr stran čipu je tradičních 3/2 a v maximálním rozlišení je to 3504×2336 obrazových bodů, což při rozlišení 300dpi odpovídá výsledné fotografii rozměrů cca 20×30cm. Předchozí model EOS 10D měl rozlišení “pouze“ obvyklých 6,3 megapixelů, což je 3072×2048 obrazových bodů, odpovídajících rozměrům snímku cca 26×17cm při rozlišení 300dpi. Nárůst rozlišení je tak zřejmý a je jednou z hlavních předností nového modelu EOS 20D. Rozměry výsledného snímku 20×30cm však rozhodně nejsou limitující a s takovýmto rozlišením, jaké poskytuje EOS 20D lze bez problémů zhotovovat fotografie i podstatně větší. Již s předchozím modelem jsem bez problémů tisknul na plotru špičkové tisky rozměrů až 40×60cm.

Obrázek č. 14

Fotografie lze ukládat na paměťové karty CompactFlash typu I. a II. nebo Microdrive v obvyklých formátech RAW a JPEG, případně v obou formátech současně, včetně několika variant redukovaných velikostí snímku a také míry jeho komprimace. Software přístroje samozřejmě umožňuje také obvyklá detailní nastavení obrazových parametrů jako je kontrast, saturace (sytost) barev a ostrost. Skutečnou perličkou je ale speciální černobílý režim, kterým drtivá většina konkurenčních přístrojů této kategorie vůbec nedisponuje. Na ukázkovém snímku č.14 je ukázka standardního barevného a černobílého nastavení. To však ale zdaleka není všechno, co tento přístroj v oblasti černobílé fotografie umí.

Obrázek č. 15

Černobílé fotografie je také možno tónovat do několika přednastavených barevných odstínů. Na prvním místě je nutno jmenovat především oblíbený jemný sépiový odstín, který fotografiím dodává punc starobylosti. Jsou tu ale i další možnosti tónování do modernějších odstínů světle modré, purpurové a zelenkavé. Pomocí těchto nastavení lze realizovat efektní autorské záměry přímo ve fotoaparátu. Stále to však ještě není všechno, co černobílý režim EOS 20D dokáže.

Obrázek č. 16

Popularita černobílé fotografie dnes opět stoupá a to i v oblasti digitální techniky. Mnoha uživatelům digitálních fotoaparátů jistě chybí spousta detailních postupů při zhotovování černobílé fotografie, především využití speciálních fotografických filtrů určených právě výhradně pro černobílé snímky. A na tyto uživatele pamatovali tvůrci EOS 20D dalším speciálním režimem, který softwarovou formou imituje právě použití těchto klasických černobílých filtrů. K dispozici jsou možnosti nastavení efektu použití všech nejobvyklejších variant těchto filtrů – žlutý, oranžový, červený i zelený. Ukázka použití těchto digitálních filtrů je na snímku č.16 ze které je zřejmé, že tato funkce funguje velmi dobře. Osobně považuji detailní možnosti nastavení černobílého režimu za jednu z hlavních předností a inovací fotoaparátu Canon EOS 20D. Je to další krok, který výrazně posouvá kvalitu digitálních černobílých fotografií směrem kupředu.

Obrázek č. 17

Citlivost čipu lze nastavit v krocích ekvivalentních k citlivosti klasického filmu, která se obvykle udává v jednotkách ISO. Rozsah citlivosti je 100, 200, 400, 800 a 1600 ISO, přičemž nejvyšší hodnotu lze ještě dále navýšit (navýšení je nutno povolit v uživatelských funkcích) o jeden krok až na hodnotu 3200 ISO. Se zvyšováním citlivosti ale u všech digitálních aparátů narůstá také šum a proto je toto kritérium jedním z nejčastěji testovaných a také nejdůležitějších parametrů, protože případný výskyt šumu má na výslednou kvalitu fotografií dosti zásadní vliv. No a jak je na tom EOS 20D? Podívejme se tedy na obvyklé testovací záběry. Pro potřebu testu jsem opět fotografoval v noci. Na ukázkovém snímku č.17 je pro přehlednost náhled celkové testovací noční scény, snímek je pouze zmenšen a doostřen po zmenšení.

Obrázek č. 18

Na ukázce č.18 jsou pak již uspořádané a popsané výřezy z jednotlivých snímků, pořízených při všech dostupných hodnotách citlivosti ISO. Pro první ukázku jsem si vybral výřez z dobře nasvícené a tím i lépe exponované, světlejší části záběru. Z výsledku je zřejmé a dobře viditelné, že v dobře exponovaných partiích je výsledek přímo vynikající a výraznější rozdíl není příliš patrný. Daleko obtížnější a problematičtější jsou však tmavší nebo podexponované části fotografií.

Obrázek č. 19

Právě přechod mezi silným světlem a stínem jsem si vybral pro výřezy do testovacího obrázku č.19 kde již jsou rozdíly mezi jednotlivými hodnotami více viditelné. U hodnot 100, 200, 400 i 800 ISO je obraz pěkně čistý a v podstatě bez rušivého zrna. U hodnoty 1600 ISO je již znát viditelnější nárůst ale i tak je to pořád velmi slušný výsledek. Pouze u 3200 ISO je již šum opravdu znatelnější ale i tady lze výsledek vzhledem k extrémně vysoké citlivosti označit jako dobrý. Pokud by jste si chtěli prohlédnout testovací snímky v plném rozlišení, tak si je můžete stáhnout kliknutím na snímky č.20 až 25. Opět jen upozorním, že snímky jsou uložené v nejvyšší kvalitě formátu JPEG a bez jakýchkoli úprav a velikost souborů je tak od 2,6 do 4,6MB. Celkově lze výsledek testu úrovně šumu označit za velmi dobrý a v běžné praxi lze zcela bez obav využívat i vyšší citlivosti.

Obrázek č. 20 Obrázek č. 21
Obrázek č. 22 Obrázek č. 23
Obrázek č. 24 Obrázek č. 25

Celkově bych obrazovou kvalitu vyhodnotil jako skutečně excelentní a v dané kategorii jako zatím zcela bezkonkurenční. Především dokonalá přirozenost barevného podání je skutečně úžasná a jistě plně uspokojí i ty nejnáročnější tvůrce včetně těch, kteří preferují černobílou fotografii.

4. Měření expozice a vyvážní bílé

Velmi důležitou a také často opomíjenou funkcí je měření a nastavení vyvážení bílé barvy. I v tomto ohledu je na tom EOS 20D také velmi dobře. Samozřejmostí je režim automatického vyvážení bílé a také přednastavené hodnoty odpovídající barevné teplotě slunečního světla, zatažené oblohy, objektu ve stínu, zářivky, žárovky a fotografického blesku. K dispozici je také uživatelské změření a uložení této hodnoty. Poslední variantou je pak přímé ruční nastavení hodnoty barevné teploty světla ve stupních Kelvina v rozmezí 2800 až 10000. V případě, kdy si uživatel není zcela jist je také možno použít bracketing vyvážení bílé barvy, tedy nasnímání série snímků s různě odstupňovanou hodnotou.

Obrázek č. 26

Při fotografování noční scény pro test šumu jsem zároveň provedl menší experiment s vyvážením bílé. Noční scéna je totiž nasvícena agresivními žlutými výbojkami pouličního osvětlení a s tímto světlem mívá většinou automatika digitálních aparátů trošku problém a některé podávají snímky zabarvené až do oranžova či do červena. Já jsem vyfotil první snímek automatikou a druhý při nastavení na žárovkové světlo, které je odstínu těchto výbojek asi nejblíž. Výsledek byl překvapivě v obou případech velmi blízko skutečné reálné situaci a rozdíl mezi oběma snímky je minimální. Závěr je jasný – automatické vyvážení bílé pracuje velmi dobře. Konkrétní ukázku si můžete prohlédnout na snímku č.26 který je rozdělen na poloviny pro lepší možnost porovnání obou nastavení.

Další velmi důležitou základní funkcí je měření expozice. To je u EOS 20D možné provádět ve třech nezávislých režimech. Základem je 35bodové multisegmentové měření. Dále je možno použít klasické měření se zdůrazněným středem. Poslední možností je měření částečné, kdy je expozice určena pouze podle středového kruhu s plochou cca 9% z celkové plochy snímku. Všechny uvedené režimy pracují bezvadně a spolehlivě. Jediným nedostatkem v tomto ohledu je absence kvalitního přesného bodového měření. To je docela škoda, zvláště pak v dnešní době, kdy bodové měření z plochy cca 1 až 3% plochy snímku a svázaného s aktivním zaostřovacím bodem mívají celkem běžně už i kompaktní aparáty střední třídy.

Naměřenou expozici lze manuálně korigovat pomocí funkce korekce expozice v rozsahu ±2 EV. Velmi příjemné je rozdělení zvlášť na korekci expozice samotné a korekci blesku ale rozsah ±2 EV není příliš velký a při experimentech může být až nedostatečný. Vhodnější rozsah by byl alespoň ±3 ale ideálně cca ±5 EV.

5. Závěrka a práce s bleskem, AF a celková rychlost

Obrázek č. 27

Aparát je vybaven klasickou vertikální elektronicky řízenou štěrbinovou závěrkou. Rozsah časů je od 1/8000 až po 30 vteřin a případně lze využít i obvyklého režimu B pro trvalé otevření závěrky, kde lze využít i kabelového dálkového ovládání, případně i s časovačem. Snad jen trošku chybí možnost použití IR bezdrátového dálkového ovládání, při jehož použití není třeba se aparátu vůbec dotýkat. V případě nutnosti zamezení vibrací při delších časech závěrky je ale možno použít také předsklopení zrcadla, kdy se prvním stiskem spouště sklopí zrcadlo a druhým stiskem se teprve provede samotná expozice – což je například při pořizování nočních snímků velmi důležitá funkce. V uživatelských funkcích je také možné specifikovat, zda je nastavování jednotlivých kroků (nejen času ale všech hodnot) po 1/2 nebo po 1/3 EV. Synchronizační čas závěrky pro práci s vestavěným bleskem je 1/250 vteřiny a v případě použití originálního externího blesku Canon série EX je pak možné provádět expozice zcela neomezeně i při nejrychlejších časech závěrky – také velmi důležitá a významná funkce, vhodná především na vyjasňování stínů například při portrétování při prudkém denním světle. Ideální volbou je pak nový profesionální blesk Canon Speedlite 580 EX, který kromě obvyklých špičkových parametrů využívá také předávání informací o teplotě světla dle nastavení vyvážení bílé na aparátu. Při použití na EOS 20D si dokonce sám přepočítává ekvivalenty ohniskových vzdáleností objektivu vzhledem k velikosti čipu a podle výsledku nastavuje motorem ovládaný zoom paraboly blesku. U interního i externího blesku lze nastavit veškeré myslitelné režimy jako je synchronizace na první či druhou lamelu závěrky, režim omezení červených očí a synchronizace s dlouhými časy závěrky. Tady lze mít snad jen drobnou výhradu vůči provedení ovládání, kdy synchronizace lamel se nastavuje v uživatelských funkcích, režim červených očí zase v běžném menu a synchronizace s dlouhými časy je zase pevně svázána s režimem priority clony. Jistě by bylo mnohem praktičtější všechny funkce sloučit pod jediné samostatné tlačítko či položku v menu.

U EOS 20D byl kladen velký důraz také na celkovou svižnost všech systémů a tento záměr se skvěle vydařil. Zpoždění po zapnutí je téměř nepostřehnutelné a také nový zaostřovací systém je skutečně velmi svižný. Obsahuje 9 samostatných ostřících bodů, rozložených do kosočtverce položeného naplocho v obrazovém poli a je také schopen spolehlivě ostřit i za velmi slabého osvětlení. Pokud je již šero příliš velké nebo je dokonce tma, tak AF aktivuje přisvětlení pomocí série záblesků vestavěného blesku. Tato metoda je sice dost účinná ale při fotografování osob je pro fotografované dost nepříjemná a u aparátu této kategorie by jistě bylo vhodnější použití například vysoce svítivé nebo červené diody jako je tomu třeba u externích blesků. Maximální rychlost sériového snímání je výborných 5 snímků za vteřinu v sérii až 23 snímků v řadě ve formátu JPEG.

Celkově tak lze konstatovat, že i po stránce rychlosti všech systémů je EOS 20D na špičkové úrovni a jistě bude vyhovovat i velmi náročným fotografům, fotografujícím extrémně rychlé děje, jako například zvířata ve volné přírodě nebo sportovní akce.

6. Příslušenství

Obrázek č. 28

Součástí základního balení přístroje je samotné tělo, baterie + síťová nabíječka, USB kabel pro připojení k PC (aparát je prvním aparátem EOS, který disponuje rychlým rozhraním USB 2.0 Hi-Speed a jeho pomocí jej lze ovládat přímo z počítače bez nutnosti ukládání snímků na paměťovou kartu), kabel pro přehrávání snímků na televizoru a několik CD se softwarem (Digital Photo Professional 1.1, Canon EOS Solution Disk 8.0 s programy EOS Viewer Utility 1.1, EOS Capture 1.1 a PhotoStitch 3.1. a dále Adobe Photoshop Elements 2.0). Nesmíme zapomenout také na velmi pěkný a kvalitní popruh, na kterém je umístěna praktická krytka hledáčku, důležitá především pro zamezení vniknutí parazitního světla do hledáčku například při fotografování se samospouští. Kabelem USB lze aparát připojit nejen k PC ale i přímo k tiskárně a snímky tak lze tisknout přímo z aparátu – ten je kompatibilní s PictBridge.

Obrázek č. 29

Jako další, volitelné příslušenství je nutno uvést především celou sérii objektivů Canon EF a EF-S o kterých už byla zmínka v samostatné kapitole. Dalším důležitým příslušenstvím jsou blesky, přičemž ideální variantou je série označená EX (220, 380, 420, 550 a 580EX), se kterou je možné provádět i vysokorychlostní synchronizaci zábleskové expozice. K dispozici jsou samozřejmě i makroblesky MR-14EX a MT-24EX. Dále je možno aparát doplnit již také zmíněným přídavným bateriovým zdrojem BG-E2 nebo také samostatným síťovým napáječem ACK-E2. Hledáček lze zase doplnit různými očnicemi, dioptrickými čočkami či samostatným úhlovým hledáčkem. K mání je také originální polotvrdé pouzdro EH-17L na aparát s nasazeným základním objektivem. A zapomenout nesmíme ani na několik variant kabelového dálkového ovládání a IR bezdrátový odpalovač studiových zábleskových přístrojů – ty lze k fotoaparátu připojit také přímo kabelem, díky samostatnému konektoru.

Obrázek č. 30 Obrázek č. 31
Obrázek č. 32 Obrázek č. 33

7. Cena a závěr

Na závěr jsem ještě přiložil malou sérii ukázkových snímků (č.30 až 33), které si můžete pro lepší posouzení opět stáhnout v plném rozlišení. Vybral jsem 4 fotografie reprezentující obvyklé fotografické situace. Všechny byly pořízeny “setovým“ objektivem EF-S 18–55/f 3,5–5,6 přičemž fotoaparát byl vždy umístěn na kvalitním stativu. Důležitým kritériem při posuzování kvalit fotoaparátu je samozřejmě také jeho prodejní cena. Canon EOS 20D má v současné době při zahájení prodeje (10/2004) doporučenou maloobchodní prodejní cenu včetně DPH 56.999,–Kč za samotné tělo a 59.999,–Kč za cenově zvýhodněný set s objektivem EF-S 18–55/f 3,5–5,6. Již teď je ale skutečná reálná cena v obchodech nižší.

Co říci závěrem? Snad jen to, že EOS 20D je skutečně důstojným nástupcem svého předchozího a velmi oblíbeného modelu EOS 10D a že by v současné době ve své kategorii jen těžko hledal konkurenta. V ovládání a funkcích by se sice našlo několik drobných nedostatků ale tento fakt více než dostatečně vyváží některé unikátní možnosti a funkce (především skvělý černobílý režim). Mechanické provedení, rychlost celého systému a především to nejdůležitější – samotnou obrazovou kvalitu pak lze naprosto bez zaváhání označit za excelentní.

Další technické informace či podrobné specifikace o aparátu samotném či o jeho příslušenství můžete najít také na stránkách firmy Canon CZ.

Chtěl bych tímto zároveň poděkovat firmě Canon za zapůjčení přístroje pro potřebu tohoto redakčního testu.

Závěrem ještě heslovitý výpis hlavních předností ale i nedostatků aparátu:

Klady Zápory
Excelentní obrazová kvalita Umístění a provedení hlavního vypínače
Mimořádná vybavenost funkcemi Absence bodového měření
Vynikající ergonomie a odolné mechanické provedení Malý rozsah korekcí expozice
Vysoká rychlost celého systému Nejsou (zatím) k dispozici některé objektivy
Zcela ojedinělý (až průkopnický) černobílý režim Ovládání režimů blesku
Vysokorychlostní synchronizace s blesky Canon EX
Špičkový režim zábleskové expozice E-TTL II
Předsklopení zrcadla
Nabídka a kompatibilita příslušenství

Pokud vás zajímají konkrétní snímky pořízené tímto aparátem, tak je najdete v naší FotoGalerii.