Fotoaparát.cz

Test Konica Minolta DiMAGE A2

Další z řady kompaktních digitálních zrcadlovek, které Konica Minolta dala letos na trh, je pokračovatel fotoaparátu Minolta DiMAGE A1 s označením Konica Minolta DiMAGE A2. Reagovala tak na novou řadu digitálních fotoaparátů s novým 8 MPix čipem Sony od předních výrobců fototechniky (Canon, Nikon, Sony, Olympus).

Úvod

Obr.1 - celkový pohled

Pokud máte pocit že DiMAGE A2 je podobná svému předchůdci DiMAGE A1, tak máte pravdu. Jedná se o velmi podobný fotoaparát, má stejný design, konstrukci, ovládání i funkce. Rozdíl je jen v některých parametrech, hlavně ve dvou – nový čip s vyšším rozlišením a zcela nový elektronický hledáček EVF s vysokým rozlišením. Nechci zbytečně vypisovat všechny funkce a možnosti tohoto přístroje, bylo by to na mnoho stran a navíc je vše velmi dobře a podrobně popsáno v manuálu a také bych se nechtěl opakovat v tom, co už bylo napsáno v testu o DiMAGE A1 (odkaz zde), protože jak už jsem napsal jedná se o dva velmi podobné přístroje. Chci se spíše věnovat rozdílům a novinkám A2 a tomu co o této řadě fotoaparátů Konica Minolta ještě nezaznělo.

Konstrukce a ovládání

Obr.2 - pohled zepředu

  1. přední otoční volič
  2. spoušť
  3. senzory uchopení přístroje
  4. vestavěný výklopný blesk
  5. přepínač makro
  6. manuální zoom
  7. kroužek manuálního ostření
  8. dioptrická korekce
  9. výklopné rameno hledáčku
  10. přepínač funkcí
  11. sychro pro externí blesky
  12. ovladač digitálních efektů></div Obr.3  - pohled z boku

    1. režimy zaostřování
    2. tlačítko vlastního měření vyvážení bílé
    3. snímače hledáčku
    4. hledáček EVF
    5. hlavní vypínač
    6. přepínač zobrazení v EVF a na LCD
    7. výklopný LCD monitor
    8. zadní otočný volič
    9. přepínač režimů foto / prohlížení / video
    10. zásuvka USB/AV
    11. tlačítko korekce expozice
    12. kryt paměťové karty ></div Obr.4 - pohled zezadu

      1. přepínač bodového AF
      2. ovladač bodového AF
      3. indikátor přístupu na kartu
      4. tlačítko stabilizátoru
      5. kryt konektoru
      6. displej
      7. sluneční clona
      8. přepínač režimů expozice
      9. tlačítko zvětšení
      10. tlačítko informací
      11. sáňky pro příslušenství
      ></div Obr.5 - pohled zezhora

      Tělo přístroje je vyrobeno z kvalitní hořčíkové slitiny a přestože je lehké, je pevné, působí masivním dojmem a velmi dobře sedne do ruky. Máte pocit že opravdu držíte kvalitní fotoaparát a ne žádnou plochou krabičku „od mýdla“. Masivní madlo pod spouští je velmi podobné klasickým zrcadlovkám typu Dynax 7 a Dynax 9. Povrch přístroje má příjemnou protiskluzovou úpravu, díky které tak nehrozí náhodné vyklouznutí z ruky. Všechny hlavní funkce jsou v provedení samostatných mechanických tlačítek a otočných ovladačů, takže odpadá mnohdy složité hledání v Menu. Jejich provedení je dostatečně velké a snadno ovladatelné s jasným dorazem. Většina ovladačů je na zadní a levé boční straně fotoaparátu a jejich rozmístění je logické a dobře zapamatovatelné jako třeba č.21 přepínač režimů foto / prohlížení / video, tlačítka aretace a korekce expozice. Některé z tlačítek jsou velmi podobné rozmístění a tvaru jako u klasických zrcadlovek Minolta, třeba č.32 přepínač režimů expozice, přední a zadní otočný volič clony a času, a nebo volič AF bodu. Všechna tato tlačítka jsou velmi podobná klasické zrcadlovce Dynax 7. Tlačítko optického stabilizátoru AS je podsvícené pro snazší orientaci, jestli je tato funkce zapnutá či nikoliv a pomáhá tak výrazně šetřit energii baterií, pokud jí není třeba. Osobně bych měl jen výhrady ke gumovým krytkám USB konektoru a konektoru dálkového ovládání. Působí poněkud laciným a chatrným dojmem. Zasunovací plastová dvířka tolik známá u Dynax7 by byla rozhodně lepší a odolnější.

      Hledáček a LCD

      Obr.6

      Elektronický hledáček Super Fine EVF o velikosti 1,1 cm a rozlišení téměř 1Mpix ( 922 000 pixel ) je opravdu lahůdkou. Vnější tvar a konstrukce připomíná spíše hledáček videokamery, protože je umístěn ve výklopném ramenu, které lze zvednout až o 90 stupňů nahoru. To hlavní se ale skrývá uvnitř. Pohled do hledáčku se 4 x vyšším rozlišením než u předchozího modelu Dimage A1 je opravdu něčím novým a rozhodně nadchne a to říkám jako člověk, který elektronické hledáčky nemá v oblibě. Při pohledu do tohoto však máte pocit, že od tradičního skleněného hranolu už nemá daleko a že tak výrobce zavádí novinku na těch správných a potřebných místech. Ve spojení s vysokou kvalitou rozlišení a obnovovací frekvencí 30 nebo 60 snímků/s máte tak možnost využít všech jeho předností, zobrazení histogramu v reálném čase, případné zobrazení mřížky či zaměřovacího kříže pro snadnější fotografování svislic i vodorovných objektů. Také máte možnost si obraz zvětšit pro snadnější a přesnější manuální zaostřování. Taktéž si můžete navolit které informace o měření a snímání expozice chcete vidět.
      LCD monitor má úhlopříčku 4,6 cm a rozlišení 118 000 pixel a je dobrým pomocníkem a doplňkem hledáčku EVF v okamžiku kdy nám situace nedovoluje hledáček použít. Můžete s jeho pomocí i manuálně ostřit. LCD je výklopný o 90 stupňů nahoru a 20 stupňů dolů. Stejně jako hledáček EVF zobrazuje 100 procent snímaného obrazu a disponuje automatickým zesílením obrazu při nedostatečném osvětlení. Při testování fungoval jak hledáček, tak LCD displej bez problémů a potíží. Také jsem využíval možnosti zobrazení exponovaného snímku 2 sekundy po expozici pro kontrolu záběru. Jen u některých snímků krajiny, kde byla v záběru obloha se světlými mraky, zobrazoval LCD displej tyto plochy jako bílé a téměř bez kresby. Ale při pozdějším prohlížení v počítači bylo vidět, že čip fotoaparátu si s tímto poradil o mnoho lépe a všechny plochy byly prokresleny do detailů bez vypálených míst.

Objektiv a čip

Obr.7

Stejně jako u předchozího typu Dimage A1, je Dimage A2 vybavena kvalitním objektivem speciální konstrukce Minolta GT, který je vyvinut právě pro digitální fotoaparáty. Objektiv má 7× násobný rozsah ekvivalentní rozsahu 28 – 200 mm u 35 mm filmu. Je složen z 16 čoček ve 13 skupinách, z nichž 2 jsou AD skla – skla s nízkou disperzí a 2 jsou apochromatická. Minimální clona je v rozsahu 2,8 až 3,5. Tento objektiv je jedním z prvních, který do oblasti digitální fotografie přinesl ohnisko 28 mm už v základním objektivu bez pomoci širokoúhlých předsádek. Minimální zaostřovací vzdálenost je 0.5 m v celém rozsahu. Objektiv je vybaven závitem pro filtry 49 mm, ale při použití tohoto průměru dochází k vinětaci a i sám výrobce jako příslušenství vyrábí redukci na průměr 62 mm. To sebou ale nese poněkud vyšší náklady na nákup větších filtrů. Za velkou výhodu považuji manuální zoom, stejné konstrukce jako u klasických výměnných objektivů. Takového řešení je jedinečné ve své jednoduchosti a přesnosti ovládání oproti motorovým zoomům, které jsou pomalé, nepřesné a zatěžují baterie. Součástí je i tvarovaná sluneční clona a krytka se kterou se dobře manipuluje i při nasazené sluneční cloně. V ohnisku 28 mm a 200 mm lze na objektivu mechanicky přepnout na makro. To mi opět přijde jako lepší řešení než dosud časté řešení přes menu známé u mnoha jiných fotoaparátů. Minimální zaostřovací vzdálenost je 30 cm pro ohnisko 28 mm a v ohnisku 200 mm dokonce jen 25 cm od čipu, což odpovídá zvětšení 1:1,4. Leckterý objektiv by tomu mohl závidět :). Možná že se mnou někteří nebudou souhlasit, ale osobně beru jako velkou výhodu mít tak dobré makro v dostatečné vzdálenosti od objektu, který fotografuji. K čemu mi je makro 3 cm nebo dokonce 1,5 cm od objektivu, tolik opěvované mnohými výrobci, když např. při fotografování malých živých tvorů je tímto plaším a u všech fotografií si z největší pravděpodobností budu stínit samotným objektivem nebo celým přístrojem.

Obr.8

Objektiv lze v celém rozsahu 2 x digitálně zvětšit, ale dojde k automatické změně rozlišení na max. 1600×1200 bodů. Jeho kvalita mne příjemně překvapila, rozlišení nikoliv. Chvíli mi vrtalo hlavou proč tomu tak je. Jen dvojnásobný zoom a dvojnásobně zmenšené rozlišení? Když si to sečtu, docházím k závěru, že digitální zoom vlastně není žádné zvyšování počtu obrazových bodů, ale jen výřez z plného rozlišení čipu, takže si dovolím tvrdit, že Dimage A2 vlastně žádný digitální zoom nemá. To však výrobci nijak nezazlívám. Tento „digi zoom“ se tak stává pouze jakousi pomůckou pro ty, kteří nechtějí své snímky upravovat v PC, ale rovnou je tisknout a chtějí přímo při fotografování mít možnost výřezu a zvětšení z plného rozlišení.
Dimage A2 disponuje čipem s rozlišením 8 MPix a rozměru 8,8×6,6 mm. V plném rozlišení má snímek 3264×2448 obrazových bodů v poměru 4:3, a nebo je možné nastavit „kinofilmový“ poměr 3:2 na 3264×2176 obrazových bodů. Plná velikost stačí na fotografii 30×42 cm v rozlišení 200dpi. Tato velikost rozlišení je tak již dostatečná pro velký okruh fotografů, kteří s digitální technikou chtějí pracovat. Citlivost čipu lze nastavit od ISO 64, přes 100, 200, 400 až po ISO 800. Šum do citlivosti ISO 200 je minimální nebo žádný, při ISO 400 malý ale již viditelný, a při ISO 800 je již znatelný a často nevhodný. Snímky v protisvětle nevykazují skoro žádnou aberaci. Naexponované fotografie se ukládají na paměťové karty CompactFlash I, II. a IBM Microdrive v nekomprimovaném formátu TIFF a RAW a nebo 3 stupňů komprimovaných JPG. Rozlišení snímků lze ukládat ve velikostech od nejvyšší 3264×2448 obrazových bodů až po 640×480 obrazových bodů. Velikost souboru je přibližně 23MB ve formátu TIFF nebo 12MB ve formátu RAW. Ve formátu JPG je podle komprimace velikost od 2MB do 7MB.

Obr.9

Dimage A2 umožňuje natáčet i video sekvence v rozlišení 320×240 nebo 544×408 bodů s frekvencí 15 nebo 30 snímků za sekundu. Záznamová rychlost je 945kB/s.
Tak jako u A1 lze nastavit různá barevná podání snímků – normální, saturované, Adobe RGB, Embedded Adobe RGB, černobílé a solarizované, které lze ovlivňovat pomocí nastavení korekce expozice.
Další významnou a výbornou funkcí je stabilizace obrazu pomocí stabilizátoru AS (Anti-Shake), známého už u předchozího typu A1. Na rozdíl od jiných výrobců je stabilizátor umístěn tak, že nepohybuje čočkami objektivu, ale přímo snímacím čipem. Jeho používání je jednoduché. Při měření expozice, pokud je čas dlouhý, vás bílá ikona v hledáčku (i LCD) upozorní na vhodnost jeho použití. Po zapnutí a v případě, že přístroj dlouhý čas zvládne, svítí ikona modře. V případě že zežloutne, systém vás upozorňuje že výsledný čas je pro něj již velký, stabilizace obrazu se nemusí podařit, ale přesto se o ni pokusí. Překvapilo mne, že při časech okolo 1/10 se to stávalo často. Ale i přes to se třeba snímek s časem 0.8 vteřiny podařil dobře ostrý. Výrobce má můj obdiv.

Expozice a zaostřování

Obr.10

Měření expozice je standardní ve 3 režimech, může být více segmentové pomocí 300 segmentů, integrální se zvýrazněným středem nebo bodové, které oproti klasickému analogovému není vázáno na střed, ale pomocí kruhového ovladače (č.26) jej můžete posouvat po obraze a vybrat tak přesnou oblast bodového měření bez nutnosti měnit kompozici. Vyvážení bílé je 6 přednastavených + 3 vlastní uložená měření. Expoziční režimy jsou podobné klasice – plná automatika, programová expozice P, preference clony A a času S a nebo manuální nastavení expozice M. Také tu jsou 4 přednastavené programy, Portrét, Sport, Západ slunce a Noční snímek. Můžete si uložit i vlastní nastavení. Protože A2 disponuje předním i zadním otočným voličem hodnot můžete si naprogramovat jejich funkce. Mne osobně velmi vyhovuje systém který používám i u klasické Dynax7 a to přední volič pro nastavování clonu a času ( v režimech A,S) a zadní pro přímé a rychlé nastavování korekce expozice v rozsahu ±2EV. Její používání je tak rychlejší, odpadá nutnost používání samostatného tlačítka korekce a navíc je hned viditelná v reálném čase. Měření expozice je přesné a spolehlivé, jen v několika případech při vícenásobném měření docházelo k mírné přeexpozici, jako by systém měřil „na stíny“ (v testovaných fotografiích). Mechanická elektronická závěrka pracuje s časy 30s až 1/4000s.

Obr.11

Autofokus používá buďto široké zaostřovací pole složené z 11 oblastí nebo bodové zaostřovací pole, kdy si pomocí zadního kruhového ovladače můžete rychle a přesně umístit zaostřovací bod AF – křížek kamkoliv v obraze. Tato funkce je jistě splněním snu mnoha fotografů :). Zaostřovací režimy jsou, statické AF, kontinuální AF (posuvný bod po obraze, který se pohybuje spolu s pohybujícím se objektem), DMF – manuální doostřování po aretaci AF (známé u Dynax7) a manuální zaostřování.

Široké zaostřovací pole, bodové AF a kontinuální zaostřování
Manuální zaostřování se provádí pomocí kroužku na objektivu netradičně místěného u těla fotoaparátu. Je velmi jemné, možná až moc jemné. Z klasických objektivů jsme zvyklí, že ostření je v 1/4 nebo 1/2 otáčky zaostřovacího kroužku. Zde je tak jemné, že než zaostříte, můžete kroužkem otočit i 3 x dokola. Systém není špatný, ale potom je umístění zaostřovacího kroužku poněkud málo vhodné, protože neumožňuje uchopit celý kroužek v horní části, kde je to přirozenější, ale jen z boku nebo dole. Díky již zmiňovanému kvalitnímu hledáčku EVF je přesnost manuálního zaostřování velmi dobrá. Navíc je možné jakoukoliv část obrazu v hledáčku 3,3 x zvětšit a zkontrolovat i hloubku ostrosti k dané cloně.

Blesk

Obr.12

Vestavěný blesk se vyklápí ručně a jeho směrné číslo je 8 při citlivosti ISO 100, což je docela málo, ale i přes to stačí na dosah až 3,8 m pro ohnisko 28 mmm a 3 m pro ohnisko 200 mm při nastavení citlivosti na AUTO. Pro delší dosah je nutné nastavit větší citlivost a nebo použít přídavné blesky Minolta řady D (2500D, 3600D, 5600HSD) i makro blesky Minolta 1200 a Minolta 2400. Blesky jiných značek nelze použít s dobrým výsledkem. V praktickém testování jsem zjistil, že při dálkovém odpalování přídavných blesků, vestavěný blesk vydává dva záblesky, první pravděpodobně pro měření. Není však třeba se obávat, že vám první záblesk externí blesk odpálí. Přídavné blesky Program Flash 2500 (D), 3600HS (D), 5600HS (D) tuto funkci plně podporují. Stejně tak blesky pro makrofotografii Macro Twin Flash 2400 a Macro Ring Flash 1200 s ovladačem Macro Flash Controller. Při použití s blesky jiných značek je třeba interní blesk přepnout do manuálního režimu, případně nahlédnout do manuálu použitého nesystémového přídavného blesku, zda tuto funkci podporuje nebo ne.

Obr.13

V manuálu výrobce píše, že v režimu makro nelze vestavěný blesk používat. To ale není pravda, lze jej použít, a řekl bych, že je to naopak velká přednost tohoto fotoaparátu. Pokud fotografujete z minimální vzdálenosti okolo 25 cm, klidně se nebojte blesk použít. Často se totiž dostanete do situace, že byste potřebovali více zaclonit kvůli potřebné hloubce ostrosti, ale již dlouhý čas vám to nedovoluje, a stativ máte třeba doma. Nevadí. Použijte blesk. Po několika testovacích pokusech se mi podařilo přijít na nastavení, které z 90 % vyhovuje všem makro snímkům. Pro vzdálenost okolo 25 – 30 cm nastavte maximální clonu 11 a korekci blesku na hodnotu –1 až –1,3 maximálně na –1,7EV. Výsledky jsou naprosto vynikající.

Funkce

Obr.14

Stejně jako A1 je Dimage A2 vybaven řadou dalších funkcí a nastavení. Na levé straně přístroje máte možnost pomocí kruhového voliče ovlivňovat nastavení kontrastu, sytosti barev a dalších digitálních efektů. Kontrast můžete korigovat až v 11 různých nastavení (±5) stejně tak jako sytost barev. I pro ní je 11 možností v rozsahu ± 5. Ovladačem digitálních filtrů lze nastavit celkový barevný nádech scény, kladné hodnoty znamenají teplejší nádech, záporné studenější nádech snímku. V černobílém režimu může filtr ovlivňovat odstíny neutrálního monochromatického obrazu v 11úrovních. Účinek filtru se cyklicky mění z neutrální na červenou, zelenou, purpurovou, modrou a opět neutrální. Dává vám to tak velké možnosti experimentování.

Příslušenství

K fotoaparátu se vyrábí i velké množství příslušenství. V základním balení máte kromě fotoaparátu Lion akumulátor se síťovou nabíječkou, závěsný řemínek, krytku, sluneční clonu, AV kabel AVC-400, USB kabel, feritové jádro pro odstínění kabelu, CD DIMAGE software a DIMAGE Viewer. Mezi další doplňky, které si můžete dokoupit je přídavný bateriový zdroj pro 6ks tužkových akumulátorů nebo 1 či 2 Li Ion akumulátory NP 400, již zmiňovaná redukce pro filtry 49/62 mm. Pro zvětšení rozsahu ohniskových vzdáleností objektivu jsou to dvě předsádky, širokoúhlá ACW-100 s koeficientem 0.8 x která vám posune široké ohnisko na hodnotu 22 mm a dlouho ohnisková ACT-100, která vám s 1,5 x násobným prodloužením posune zadní rozsah objektivu na 300 mm.

Obr.15 Obr.16
Obr.17 Obr.18

Testovací fotografie

snimek č.1

Snímek č.1
Jedná se o zmenšeninu z plného rozlišení 3264×2448 na 600×447. Na snímku je patrné, jak se projevuje nastavená citlivost ISO na jednom stejném motivu. V kapitole o objektivu je použit výřez z této fotografie z plném rozlišení.

snimek č.2

Snímek č.2
S Dimage A2 lze velmi dobře používat různé doplňky a efektové filtry, třeba i polarizační fil­tr.

snimek č.3

Snímek č.3
Snímek v protisvětle, kdy ještě slunce není v záběru. Na fotografii je patrné, že se tvoří několik malých odlesků, které v případě potřeby není problém odstranit retuší. Čas 1/2500s. clona 8

snimek č.4

Snímek č.4
Shodný snímek jako předcházející, jen slunce je již v záběru. Rušivých reflexů sice není tolik, ale zvětšila se jejich velikost a případné odstraňování by bylo o něco složitější. V obou případech ale fotografie vykazují skvělou barevnost, kontrast a přesnou expozici bez použití korekce. Čas 1/3200s, clona 8

snimek č.5

Snímek č.5
Výřez z plného rozlišení. První snímek je z kraje fotografie, druhý ze středu. Je patrné že aberace je minimální, v podstatě zanedbatelná. Foceno v protisvětle s více segmentovým měřením.

snimek č.6

Snímek č.6
Vícesegmentové měření snímek trochu přeexponovalo, s korekcí –0,7EV již snímek více odpovídá reálným barvám.

snimek č.7

Snímek č.7
Zmenšený snímek z plného rozlišení 3264×2448 na 600×400. Na fotografii je vyznačený výřez pro další snímek.

snimek č.8

Snímek č.8
Výřez z plného rozlišení (předchozí fotografie) nechaný v původním stavu.

snimek č.9

Snímek č.9
Fotografie s použitím funkce makro a vestavěného blesku. Expoziční čas 1/200s, clona 11 a korekce blesku –1EV. Zaostřeno na 25 cm.

snimek č.10

Snímek č.10
Fotografie v černobílém režimu s digitálním efektem tónování.

Závěr

Cena Dimage A2 okolo 36.990,– s DPH je cenou za kvalitní digitální fotoaparát s vysokým rozlišením, které již možná předčí zobrazovací kvalitu některých amatérských kinofilmů. Je to všestranný přístroj vhodný i pro profesionální práci a i pro ty, kteří mají fotografování jako náruživý koníček. Mezi klady patří kvalitní tělo i objektiv, vybavenost funkcemi, kvalitní měření expozice i ostření a vynikající kvalita makro snímků. Mezi zápory zůstává vinětace objektivu při použití malých filtrů a poněkud silný šum při citlivosti ISO 800. Ale i přes to ho mohu jen doporučit.