Fotoaparát.cz

„Vesničko má středisková" - Zhodnocení Okem profesionála 08/2021

Prázdninové téma seriálu Okem profesionála bylo ve znamení tématu „Vesničko má středisková". Vaše snímky hodnotil již tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 61 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Vážení přátelé fotografové,

mnoho z Vás vzhledem k epidemiologické situaci strávilo letošní léto na venkově, proto vysoký počet do soutěže nahraných fotografií mě ani trochu nepřekvapil. Ve více než šedesátce zaslaných fotografií jste se věnovali nejenom vzhledu našich vesnic, ale i životu v nich.

Autor: Míla Vildová „Večerní sklizeň u Dlažkovic..“

K životu některých našich vesnic neodmyslitelně patří i zemědělská výroba. Bylo pro mě proto docela překvapením, že ta moderní byla zastoupena jen velice malým počtem zaslaných snímků. Jedním z těch zajímavějších byl i tento barevný příspěvek od Míla Vildová. Snímek má zajímavou atmosféru hlavně díky zvířenému obilnému prachu v protisvětle. Ten má vliv i na žluto zlatavý barevný nádech této fotografie. Oceňuji i zakomponování rostlin do popředí, díky kterým získala fotografie efekt hloubky prostoru, který by samostatný hlavní prvek nenabídl. Prokreslení světel, té důležitější části fotografie, se povedlo, ale fotografie by si zasloužila i trochu detailnější kresbu ve stínech. Možná i mírné oříznutí jinak prázdné oblohy.

Autor: Festa „Vizitka?“

Současné vesnice trpí odlivem jejich obyvatel do měst za prací. Proto to tam často vypadá jak na snímku od Festa. Oprýskaná zeď baráku s odleželým stavebním materiálem. Důkazem toho, že jsme na vesnici a ne ve městě je průhled přes dům, přes který vidíme střechy vesnických domů. Průhled jako nejzajímavější a nejdůležitější část snímku je umístěn uprostřed a vytváří tak volnou symetrickou kompozici. K tématu fotografie se ideálně hodí i černobílé zpracování, které zvýrazňuje ošuntělost objektu. Dá se ocenit i jeho kvalita se zachováním všech detailů popraskaných zdí a dalších materiálů.

Autor: Pavfoto „Až vyrostu, budu také hasič…“

Kdo z nás nechtěl být v dětství hasič? Jsem rád, že i na současné vesnici tyto sny ještě přetrvávají, jak to vidíme i na fotografii od Pavfoto. Povedený postřeh ze současné vesnice. Hlavním prvkem je dvojice malých kluků, držících se za ruce, kteří následují pochod hasičů po vesnici. Fotografie má ve své atmosféře i to kouzlo poetické nálady z filmu, který byl pro toto téma vzorem. Kontrast mladosti a dospělosti je zvýrazněný i tonálně. Kdy malí kluci mají bílé košile a hasiči až na jednoho tmavé oblečení. Černobílé zpracování by mohlo být o něco lepší. I když polední slunce, za kterého byl snímek vyfocen, má hodně kontrastu, nějaké to lepší prokreslení ve stínech by pomohlo. Ne úplně ideálně působí i elektrický sloup, který jednomu z kluků vyrůstá z hlavy, ale těm se v současných vesnicích zjevně špatně vyhýbá.

Autor: Frantiszek „a do druhé nohy“

V podobné vesnici by se mohla odehrát i tato scénka na fotografii od Frantiszek. Sousedský přípitek na společné hranici. Svou atmosférou taky ideálně zapadá do inspirace již zmíněným filmem. Kompozičně jednoduchá v podstatě informativní fotografie zachycující ale vše podstatné. Dvojici u plotu snímanou z optimálního úhlu se skleničkami v rukou při přípitku. Na to, že ve snímku jsou části osvětlené přímým sluncem i ty ve stínu, musím ocenit dobré zpracování vysokého kontrastu u tohoto černobílého snímku.

Autor: Bob Gajdoš „Badmintonový souboj“

Sousedská komunikace je i tématem této fotografie od Bob Gajdoš. Ale jinak je téměř všechno odlišné. Místo plotu z pletiva je zeď, dva postarší pány nahradily dvě mladé slečny, pohled z výšky očí nahradil nadhled a fotografie je tentokrát barevná. Na fotografii mě zaujal především přítomný humor. Dvě mladé holčiny na něm hrají badminton přes sousedskou zeď, přes kterou na sebe samozřejmě nevidí. Možná i zajímavý sociologický postřeh, kdy nám už nestačí k sousedům ploty, ale stavíme si rovnou zdi. Po stránce kompoziční je dominantní úhlopříčka tvořená již zmíněnou zdí. Slečna vlevo je zachycena v dynamické póze a oceňuji i přítomnost košíčku ve vzduchu.

Autor: alicil­ka „Cesta“

Dítě je hlavním motivem i na této fotografii od alicilka. I když téma vesnice není z fotografie úplně zjevné. Klidně by se to mohlo odehrávat i v některém z městských parků. První jízda na kole ale zažehla moje vzpomínky a předpokládám, že i pro současné děti je tato událost dost emotivní. Barevná fotografie s přirozenými barvami má své nepochybné kvality, ale i jednu dost výraznou chybu. Hlavní prvek dívka na kole s podporou obou rodičů po stranách je zakomponován do pravé třetiny. V levé je využita zajímavá s-křivka cesty zvýrazňující prostor v této fotografii. Vzhledem k delší ohniskové vzdálenosti oceňuji přesné zaostření. Tou chybičkou je větvička rušivě zasahující do snímku v levé horní části, kterou by bylo vhodné vyretušovat.

Autor: Zoran Toldi „Dedičstvo“

Kouzlo starých časů na nás často dýchne na fotografiích od Zoran Toldi. Ne jinak je tomu i na této černobílé fotografii. Nearanžovaná fotografie zachycuje svět jen o něco na východ od naší krajiny v stavu, v jakém jsme ten náš mohli vidět naposledy tak před padesáti lety. Tyto scény se již pomalu v Evropě vytrácejí, proto je důležité tyto lokality náležitě zdokumentovat pro příští generace. Přirozená fotografie z každodenního života je bez nějakých efektních nebo akčních motivů. Povoz s dvěma hospodáři při své cestě loukou na pozadí lehce zvlněné krajiny. Kompozičně čisté s dobrým černobílým zpracováním, které se k motivu hodí.

Autor: Kočičák „Sekáč“

Některé tradiční profese se užijí až do současnosti i u nás. Přece jenom ne všude je možné použít sekačku. I když v tomto případě jde o snímek ze soutěže Sekáč, jak píše autor Kočičák. Dá se to i poznat podle velké počtu přihlížejících na horizontu fotografie. V reálném životě tomu tak při této práci nebývá. Přístup je třeba na rozdíl od předešlé zvolen jako hodně dynamický. S využitím všech pravidel moderní reportážní fotografie. Dramatický podhled, nakloněná rovina a efektní neostrosti trávy v popředí. A k tomu dynamická póza, která je pro tuto práci taky charakteristická. Skutečně profesionálně odvedená práce v černobílém provedení, které jí dodává retro nádech.

Autor: Milan_PE „Zemědělec v běhu času …“

Již několik let je možné vkládat do soutěže i fotografie v sérii. Většinou jste sérii využívali jen jako možnost vložit víc než je povolené množství fotografií pro soutěž. A to bez jakékoli souvislosti mezi nimi, což je pro sérii fotografií potřebné. Občas ji ale využijete smysluplně. Jako je tomu i u této dvojice fotografií od Milan_PE. Povedené porovnání portrétu sekáče s kosou v ruce v časovém rozpětí 36 let. Jednoznačně musím ocenit důkladnou rekonstrukci fotografie z roku 1985. Stejně nakloněný horizont, čistá obloha, černobílé zpracování, sloup vlevo i podobná póza sekáče. Snad jenom plodiny na poli se změnily a slunce je z opačné strany. A samozřejmě i kvalita fotografie. Technika fotografie za ty roky prodělala razantní vývoj, i když porovnání s Ľubitělem není úplně fér. Dvojice je ve svém konceptu jedinečná a pro využití v sérii ideální. Ale nejenom proto jsem se ji rozhodl ocenit tentokrát jako vítěznou.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.