Fotoaparát.cz

Test objektivu Sony FE 12–24 mm F2.8 GM

Full Frame bezzrcadlovky firmy Sony jsou na trhu od roku 2013. A postupně se zaplňují mezery v nabídce objektivů pro tento formát. Takovou mezeru zaplnil i objektv FE 12–24 mm F2.8 GM, světelný utěsněný širokáč s autofokusem, kterému do kilogramu chybí 15 dekagramů. Jaký je?

Objektivy FE, které jsou určeny pro bajonet E a fullframe těla, jsou potřeba od roku 2013, kdy firma Sony přišla na trh s fotoaparátem Sony Alpha3000. Od roku 2010 bajonet E používala v bezzrcadlovkách s čipem APS-C (řada NEX). Takže tu máme devátý rok, kdy objektivy Sony EF dobývají trh a zacelují mezery.

Sony FE 12?24 mm F2.8 G

Objektiv Sony FE 12–24 mm F2.8 GM (SEL1224GM) je objektiv řady G Master, která je nevyšší řadou pro bajonet E. Test objektivu byl proveden na těle Sony Alpha7R IV.

Základní vlastnosti

Bajonet Sony E
Skupiny/členy 14/17
Zorný úhel (35 mm) 122° – 84°
Světelnost F2,8 – F22
Clona kruhová s devíti lamelami
Maximální poměr zvětšení 0,14
Stabilizace v těle fotoaparátu (ne v objektivu)
Rozměry 97,6 × 137 mm
Hmotnost 849 g
Konvertory nekompatibilní

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mechanické zpracování

Čekáte něco jiného, než dokonalost? Já ne. A že jsem hledal. Objektiv je odolný proti prachu a vlhkosti. Ovládání ostření i zoomu jde naprosto lehce, přesně, pocitově zcela bez výhrad.

Sony FE 12?24 mm F2.8 G

Sluneční clona je integrovaná, krytka na ní drží skvěle.

Minimální vzdálenost pro zaostření je 28 cm. Na těle najdete dva ovládací prvky. Přepínač automatického ostření a manuálního ostření. Druhé tlačítko slouží primárně k aretaci zaostření. V menu nastavení fotoaparátu mu lze přiřadit i jiné funkce.

Sony FE 12?24 mm F2.8 G

Na přední člen samozřejmě nejdou použít žádné filtry, ale to nevadí – máme k dispozici zadní držák standardních archových filtrů.

Kompletní funkce a vlastnosti najdete na stránkách výrobce Sony.

Ostření

Ostření je vždy o spolupráci těla a objektivu. Já mohu konstatovat, že objektiv Sony FE 12–24 mm F2.8 GM na těle Sony Alpha7R IV funguje výborně. To platí jak pro automatické ostření, tak pro manuální ostření. Manuální ostření je ovládané elektronicky otáčením ostřícího prstence, ale jeho odezva je okamžitá a je lineární, což mně naprosto vyhovuje.

Sony FE 12?24 mm F2.8 G

Sférické zkreslení (distorze), chromatická vada (aberace)

Tady je zajímavé zkoumat nejen jpg vytvořený fotoaparátem, ale podívat se i na neupravený RAW, přesněji na jpg vytvořený z RAWu bez korekcí pro objektiv. Pro vytvoření jpg z RAWu jsem použil dva programy, je zajímavé výstupy porovnat i mezi sebou.

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 100, Sony ILCE-7RM4
12mm (112)
Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 100, Sony ILCE-7RM4
24mm ohnisko (124)

Originální jpg pro 12mm (112) a 24mm ohnisko (124).

Po konverzi
(212)
Po konverzi
(224)

Jpg vytvořený v programu RawTherapee, kde jsem zakázal korekce vztažené k objektivu (212), (224).

Po konverzi
(312)
Po konverzi
(324)

Jpg vytvořený v programu Imaging Edge s vypnutými korekcemi distorze a chromatické aberace (312), (324). Imaging Edge je originální SW pro úpravu RAWů firmy Sony.

Po konverzi
(412)
Po konverzi
(424)

Jpg vytvořený v programu Imaging Edge s vypnutou korekcí distorze a zapnutou korekcí chromatické aberace (412), (424).

Po konverzi
(512)
Po konverzi
(524)

Jpg vytvořený v programu Imaging Edge se zapnutou korekcí distorze a vypnutou korekcí chromatické aberace (512), (524).

Po konverzi
(612)
Po konverzi
(624)

Jpg vytvořený v programu Imaging Edge se zapnutými oběma korekcemi (612), (624).

Z předchozího je vidět, že originální jpg a jpg s vypnutými korekcemi distorze (3..) jsou v posuzovaných parametrech prakticky totožné. Jpg (2..) zabírá nepatrně větší plochu. Evidentně tedy ke korekcím dochází, ale nejsou nijak zásadní. Zajímavé je, že při zapnutí korekcí distorze (5..) a (6..) je výsledek odlišný od originálního jpg. To lze vysvětlit pouze tak, že originální Imaging Edge provádí korekce, které se liší od korekcí přímo ve fotoaparátu a provádí je i v případě, že je vypneme.

Distorze je u originálních jpg (112), (124) u obou ohnisek neznatelná, rozhodně neruší.

Následující snímky potvrzují předchozí tvrzení (zmenšené snímky).

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 250, Sony ILCE-7RM4 Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 24.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 250, Sony ILCE-7RM4

Chromatická vada je prakticky nulová, v jpg bez úprav této vady (312), (512) ji najdeme jen obtížně. V originálním jpg je totiž náznak aberace na úrovni maximálně dvou pixelů a to zcela v kraji snímku při rozlišení snímače 61 MPx. Faktem je, že při korekci této vady (4..) je aberace zcela nulová.

Kresba

Prohlédněte si série snímků (výřezy 300 × 200 px) při daných clonách a krajních ohniscích. Tady je nutné přihlédnout de zhoršení kresby vlivem citlivosti. Snímáno ze stativu, samospoušť, automatické ostření. Výřezy jsou vytvořené konverzí originálních snímků do formátu tiff, provedením potřebných výřezů, vložení popisků a sloučením. V posledním kroku je výsledek uložen do jpg v kvalitě 99% jpg. Vše pomocí Zoner Photo Studio X.

N?hled na sc?nu N?hled na sc?nu
v??ezy v??ezy
N?hled na sc?nu N?hled na sc?nu
v??ezy v??ezy

Kresba je pro kratší ohnisko v krajích výborná od F6,3 do F13. Při zaclonění od F3,5 dojde v porovnání s nižšími clonovými čísly k výraznému zlepšení. Od F16 se kresba mírně horší. Ke zhoršení kresby přispívá ISO a paradoxně vysoké rozlišení čipu. Je třeba si uvědomit, že na snímku je například drát bleskosvodu, jehož reálná tloušťka je maximálně jeden centimetr.

Pro delší ohnisko jsou výsledky ještě lepší. Horší kresba je pouze pro F20 a vyšší.

Pro perfektní snímky v celé ploše je dobré pro nejkratší ohnisko mírně clonit a vyhnout se nejvyšším clonovým číslům. Pro nejdelší ohnisko je dobré se vyhnout nejvyšším clonovým číslům. Výrazně větší vliv na kresbu může však mít použitá citlivost.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Vinětace

Připravil jsem dvě videa pro posouzení vinětace. Vznikla zmenšením originálních snímků a následným vytvořením FulHD videa (jpg-tiff-zmenšení-vložení do video editoru-export videa).

Při nejkratším ohnisku lze vypozorovat vinětaci do F3,5, při přechodu F3,5 F4 je jen nepatrná. Od F4 ji nepostřehnete. Při nejdelším ohnisku je rozeznatelná vinětace pouze u clony F2,8, protože od F3,2 se již prakticky nemění.

Z výše uvedeného plyne, že pro nejkratší ohnisko od clony F3,5 (F4) do F20 budou snímky z pohledu ostrosti, aberace a vinětace výborné.

Chování v protisvětle

Jedním slovem je perfektní. Však také výrobce používá výraz „antireflexní nanovrstva 2. generace“. Bohužel nemám snímek se sluncem v záběru, po celou dobu testování bylo zataženo. Tak jsem si „pomohl“ umělými zdroji. Po reflexích ani památka. Dokonce ani zdroje světla šikmo ze strany nevytvořily nic negativního. Ani snížení kontrastu jsem nepozoroval.

Následující snímky jsou zmenšené, protože pro zjištění chvování v protisvětle jsou originální snímky (35 – 45 MB zbytečné). Další (i originální) snímky najdete dále v testu.

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 20, Doba expozice: 25.0 s, ISO: 200, Sony ILCE-7RM4 Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 24.00 mm, Clona: 20, Doba expozice: 20.0 s, ISO: 200, Sony ILCE-7RM4

Bokeh

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/5 s, ISO: 3200, Sony ILCE-7RM4 Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 24.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/15 s, ISO: 3200, Sony ILCE-7RM4

Pokud už budeme bokeh u tohoto typu objektivu řešit, pak najdeme jemný bokeh, bez hrubých přechodů. I zde jsem použil zmenšené snímky.

Difrakční hvězdičky

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 20, Doba expozice: 25.0 s, ISO: 3200, Sony ILCE-7RM4 Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 24.00 mm, Clona: 20, Doba expozice: 20.0 s, ISO: 3200, Sony ILCE-7RM4

Hvězdičky jou, ale jsou takové příjemně měkké. Žádné „uřvané blesky“ od zdrojů světla. I zde jsem použil zmenšené snímky. Jak bokeh, tak difrakční hvězdičky přímo ovlivňuje tvar clony. Tu tvoří devět lamel (a difrakční hvězdičky osmnáct paprsků) a je kruhová. Podle mého názoru difrakční hvězdičky vypovídají o kvalitách objektivu málo. Jejich „krása“ je věc názoru.

Závěr

Z pohledu fotografa lze najít vesměs samá pozitiva. Snad jen k ostrosti v samých krajích snímku při nejkratším ohnisku a do clonového čísla F4 lze mít drobné výhrady. Při ostatních nastaveních je výstup výborný. Případně stačí mírně zvětšit ohnisko či přiclonit. V protisvětle je objektiv perfektní. A protože je to „kus železa“ odolný prachu a vlhkosti, tak i něco vydrží.

Objektiv Sony FE 12–24 mm F2.8 GM vlastně nemá konkurenci. Je se svým kratším 12mm ohniskem, 2× zoomem, automatickým ostřením a f/2,8 v celém rozsahu zoomu zřejmě jediným zástupcem pro Sony E bajonet na FF těla. Ano, u delších ohnisek se již alternativy najdou. Například námi recenzovaný Tamron 17–28mm F2.8 Di III RXD, ale 17 mm není 12 mm ani jen na dohled. Případně existuje manuální objektiv Tokina 11–20, T 2,9, nebo s autofokusem ale horší světelností LAOWA 10–18 f/4,5–5,6.

Sony FE 12–24 mm F2.8 GM není jen na focení. Výborně zvládá i video, protože tiše a precizně ostří a i ruční změna ohniska nemá na film negativní vliv. Ukázková videa si můžete prohlédnout v testu fotoaparátu Sony Alpha7R IV.

Plusy:

Minusy:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Galerie

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 5000, Sony ILCE-7RM4 Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 21.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 2000, Sony ILCE-7RM4

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 24.00 mm, Clona: 2.8, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 1250, Sony ILCE-7RM4

Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/60 s, ISO: 100, Sony ILCE-7RM4 Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 19.00 mm, Clona: 3.5, Doba expozice: 1/50 s, ISO: 100, Sony ILCE-7RM4
Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 12.00 mm, Clona: 5.6, Doba expozice: 1/40 s, ISO: 100, Sony ILCE-7RM4 Objektiv: FE 12-24mm F2.8 GM, Ohniskov? vzd?lenost: 17.00 mm, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/30 s, ISO: 200, Sony ILCE-7RM4