Fotoaparát.cz

Fotografování krajiny: Šumava, řeka Vydra - zima

V článku najdete tipy na fotografické motivy v zimním období. Skladba obrazu zde není jednoduchá. Je to o hledání motivů v divoké krajině, jak atraktivní motiv pojmout a jak se vyhnout všem rušivým prvkům, kterých je zde mnoho. Nejvíce se mi na Vydře v průběhu let osvědčil objektiv Canon v 24-70mm/f2,8, který nikdy nezklame. Výborné na Vydru jsou i extrémně širokoúhlé objektivy bez zkreslení jako Canon 11-24mm f/4 nebo Sigma 14mm f/1,8 Art s výbornou kresbou.

Řeka Vydra byla a je magickým místem nejenom pro fotografy, ale i pro muzikanty. K pilaři Bubeníčkovi na Čeňkovu Pilu jezdíval Bedřich Smetana a traduje se, že zde nalezl inspiraci pro svoji symfonickou báseň Vltava z cyklu Má vlast. Kaňon řeky je plný obrovských žulových balvanů. Stačí několik dnů silných dešťů a ty zmizí pod hladinou. Voda teče různou rychlostí, musíte vždy najít vhodný expoziční čas, abyste vyjádřili její pohyb. 

Potřebujete pevný stativ, abyste mohli fotografovat bez omezení a fotoaparát neskončil ve vodě. 

Z hlediska vybavení se hodí polarizační filtr pro odstranění odlesků a prodloužení expozičního času o 1 až 1,5 EV. Pokud však používáte extrémně širokoúhlé objektivy s vypouklou přední čočkou, musíte si poradit i bez filtru, neboť jej na tyto objektivy nenasadíte. Pak musíte najít místo v hlubokém stínu nebo počkat na pravé šumavské „pošmourno“, kdy je pološero, lehce prší a světlo je dokonale rozptýlené. V případě takového počasí při fotografování do formátu RAW současné zrcadlovky nebo bezzrcadlovky bez problému zvládají kontrast mezi nejtmavšími a nejsvětlejšími místy. Za jasného dne to bude náročnější. V zimě je důležité neztratit kresbu v nejsvětlejších místech na sněhu a ve vodních proudech. Proto je lepší snímek mírně podexponovat tj. nepoužít kompenzaci expozice +1 nebo +1,5 EV na sníh. V případě, že fotografujete na nízká ISO od 100 do 400, kdy mají sensory největší dynamický rozsah, nebude problém zesvětlit obraz v post-procesu.

Zima

Krajinářskou fotografii učím na Šumavě již šestnáct let. Dříve jsem vedl workshopy jen na podzim a na jaře, nyní však přibyly i ty zimní. Na zimu potřebujete dobrou základnu. Občas se namočíte v ledové vodě. Potřebujete teplé oblečení, místo, kde vysušit věci… Teprve pak si začnete zimu užívat a vychutnávat její nádheru. Fotky díky tvrdším podmínkám jsou pak o to cennější. V únoru je na Šumavě jistota sněhu, i když ho může být málo. Klíčové jsou teploty. Při těžkých mrazech, které poslední dobou jsou stále vzácnější, krystaly ledu vytvářejí v řece křišťálová království. Jejich tvary přesahují lidskou fantazii.

Zelený led

V roce 2012 panovaly skoro tři týdny dvacetistupňové mrazy. Řeka se pokryla ledem. Vytvořily se ledové stupně s minimem otevřené vodní plochy v řece. Vody bylo málo a tekla jen pomalu. Díky kyselým vodám z rašelinišť i led dostal nazelenalou barvu.

Zelený led na Vydře, únor 2012

Canon EOS D Mark II, objktiv 24–70mm f/2,8, ohnisko: 24mm 

clona f/16, čas 0,5s, ISO100

Zelený led na Vydře, únor 2012 II

Canon EOS 5D Mark II, objektiv 24–70mm f/2,8, ohnisko: 70mm 

clona f/8, čas 1/200s, ISO320

Křišťálová království

Na začátku února 2017 byla krásná zima. Teploty kolem minus deseti jsou ideální pro vytváření křišťálových fantazií.

Led vzniká nejprve kolem kamenů, kde je pomalý pohyb vody. Čerstvý tenký led může fungovat jako zrcadlo.

Křišťálová království na Vydře I, Šumava, únor 2017

Canon EOS 5D Mark II, objektiv 24–70mm f/2,8, ohnisko: 35mm

clona f/16, čas 0,5s, ISO 100

Křišťálová království na Vydře II, Šumava, únor 2017

Canon EOS 5D Mark II, objektiv 24–70mm f/2,8, ohnisko: 28mm

clona f/16, čas 0,5s, ISO 100

Na některé kameny občas stříkne voda. Pokud je silný mráz, přemění se v led.

Křišťálová království na Vydře III, Šumava , únor 2017

Canon EOS 5D Mark II, objektiv 24–70mm f/2,8, ohnisko: 24mm

clona f/16, čas 0,5s, ISO 100

Souboj pevného a kapalného skupenství v závislosti na teplotě a rychlosti proudění vody. Výsledkem jsou pak ledové krajky.

Někdy se mezi kameny vytvářejí ledové mosty. Abyste zachytili krápníky v těchto tunelech, musíte jít s fotoaparátem až nepříjemně blízko k vodní hladině.

Canon EOS 5D Mark II, objektiv Canon 24–70mm f/2,8, ohnisko: 24mm

clona f/10, čas 1/10s, ISO 400

Kamenné sochy

Canon EOS 5D Mark II, objektiv 24–70mm f/2,8, ohnisko: 24mm

clona f/16, čas 2s, ISO 100

V únoru 2016 mnoho sněhu nebylo. Najednou však začal padat jemný sníh a během deseti minut se vše rychle změnilo. Ta troška sněhu ihned vytvořila  atmosféru.

Oblevy

V době Vánoc bývají na Šumavě oblevy. Nejinak tomu bylo i v roce 2018 před Štědrým dnem. V úzkém kaňonu u Turnerovy chaty v lese sníh ještě neroztál, ale bylo jasné, že vánoční lyžovačka se konat nebude. Řeka však kouzlila a kamenný ještěr to všechno sleduje.

Prosinec 2018: obleva na Vydře I

Canon EOS 5DSr, objektiv 24–70mm f/2,8, ohnisko: 35mm

clona f/16, čas 1s, ISO 100

Prosinec 2018: obleva na Vydře II

Canon EOS 5DSr, objektiv 24–70mm f/2,8, ohnisko: 42mm

clona f/16, čas 0,5s, ISO 100

Prosinec 2018: obleva na Vydře III

Canon EOS 5DSr, objektiv 11–24mm f/4, ohnisko: 24mm

clona f/16, čas 1s, ISO 100

Prosinec 2018: obleva na Vydře IV

Canon EOS 5DSr, objektiv 11–24mm f/4, ohnisko: 11mm

clona f/16, čas 1s, ISO 100

Před Štědrým dnem 2018 jsem byl u Vydry sám. Na Čeňkově pile jsem si všiml dvou vodáků s uzavřenými loděmi. Myslel jsem, že pojedou Otavu. Oni však dali Vydru. Viděl jsem je na řece, jen jsem je nestačil vyfotit. Ty kluky obdivuji. Prostě Vydru sjeli bez fanfár a asi nikdo kromě mě a jich dvou to neví. Ta řeka je v těchto podmínkách opravdu vodácký extrém a oni jsou vodácká esa.

Nejstarší snímek Vydry v článku jsem fotografoval s Minolta 800si na kinofilm. Připomíná, že před dvaceti roky bývalo více sněhu. Tuto břízu, která rámuje řeku jsem pak řadu let hledal, ale nikdy jsem ji již nenašel. Větev se asi zlomila a strom ztratil svůj atraktivní tvar.

Únor 1999: ztracená bříza na Vydře

Minolta 800si, objektiv Tokina 24–70mm 

f/2,6–2,8, film Fujicolor IS0 100, skener Minolta