Fotoaparát.cz

Recenze objektivu Zeiss Milvus 25mm f/1.4

Širokoúhlý objektiv Zeiss Milvus 1.4/25 je určen pro zrcadlovky Nikon a Canon a představuje zajímavou volbu pro fotografy krajin, interiérů či architektury.

Úvod

Výrobci objektivů mají silné tendence zaokrouhlovat, takže například z objektivu o reálném ohnisku 24,87 mm a reálné cloně f/1.52 udělají objektiv s oficiálními parametry 24 mm a f/1.4, protože to dobře zní a protože to tak dělá každý – tedy – skoro každý.

Minimálně nevidím jiný důvod, proč všichni mají objektiv 24 mm f/1.4, ale Zeiss má 25 mm f/1.4, dále má namísto pevné dvacítky osmnáctku, namísto čtrnáctky patnáctku. Zeiss v tomto ohledu trošku boří zažité tradice, protože další patnáctky a osmnáctky na trhu téměř nenajdete.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Tímto úvodem jsem chtěl naznačit, že kdo chce koupit pevnou čtyřiadvacítku, vůbec neprohloupí, pokud se mrkne i na právě recenzovaný objektiv. On totiž nemusí nutně mít menší úhel záběru oproti oněm čtyřiadvacítkám.

Když už někdo chce takto široké pevné ohnisko, jaké pro něj může mít využití?

Parametry:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Design a ergonomie

Když začnu tím, že to je pěkný cvalík, tak vyjmenuju všechny záporné vlastnosti, které mi u objektivu vadí. Je pochopitelné, že takto světelný širokáč nemůže být žádný drobek, ale se svou hmotností okolo 1200 gramů (záleží, zdali se jedná o verzi pro Nikon nebo Canon) už je ve fotobrašně poznat a fotograf si někdy rozmyslí, zdali ho vezme s sebou na výlet.

Každopádně je hmotnost vyvážena robustní kovovou konstrukcí s precizním dílenským zpracováním. Zkrátka lze na první dotek poznat, že se jedná o luxusní a pořádný kus skla. A to včetně sluneční clony, která je taktéž kovová a z vnitřní strany je vystlaná semiškou, která zabraňuje nechtěným odleskům.

I když to nemusí být na první pohled patrné, tělo objektivu je tvořeno (v případě verze pro Nikon) dvěma prstenci. U bajonetu se nachází malý clonový kroužek a nenápadná aretace (verze pro Canon clonový kroužek nemá). Vše od clonového kroužku směrem dopředu je jeden velký ostřicí kroužek.

Ostřicí kroužek na sobě má vyznačené zaostřitelné vzdálenosti, otáčí se o 172 ° a z cca třetiny je pogumovaný. Ostřit lze krásně s citem a celkově to je úplně jiný svět oproti objektivům, které sice možnost ručního ostření nabízejí, ale jsou optimalizovány pro autofokus.

K velikost ostřícího kroužku mám jednu menší výtku. Při výměně objektivů jsem zvyklý držet objektiv uprostřed nebo spíše vepředu, což v tomto případě ale znamenalo, že jsem jej držel právě za onen velký ostřicí kroužek a při snaze o našroubování na bajonet foťáku jsem nešrouboval, ale ostřil. Podobná situace se opakovala při sundávání objektivu z těla. Zkrátka tento Milvus není za co intuitivně chytnou a nejspíše to bude chtít vymyslet nějaký speciální hmat, kdy se ostřicí prstenec nebude protáčet (a u verze pro Canon to může být jinak).

Porovnání s Zeissem Milvus 18mm f/2.8

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Optický výkon

Test jsem provedl na Nikonu D750 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4 Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Zeiss Milvus 1.4/25 je opravdu ostrý jako břitva. Když jsem se poprvé díval na výřezy a zkoumal, jak si vede, konstatoval jsem, že je na středu opravdu ostrý od otevřené clony a podivoval jsem se, proč je clona f/1.4 tmavší než ostatní. Domníval jsem se, že jsem si při focení výřezů nepohlídal slunko, nicméně mi po chvíli došlo, že se nedívám na střed snímku, ale na okraj a že vidím vinětaci. Myslím, že tohle vystihuje kresbu objektivu lépe než podrobný technický rozbor.

Nicméně aspoň ve zkratce si něco technického povíme. Objektiv je na středu i v okrajích snímku ostrý od plně otevřené clony. Po přiclonění se kresba mírně zlepší a v rozích zmizí výše zmíněná vinětace. Od clony f/4 je kresba bez výtek až do f/11, výše se začíná objevovat difrakce. Protože se pohybujeme ve 100% zvětšení, pozornému oku neuniknou náznaky chromatické aberace.

Chromatická aberace a odlesky

Jak jsem naznačil výše, objektiv mírně trpí na barevné lemy na kontrastních hranách. Tato vada je však obtížně postřehnutelná i při 100% náhledu, takže si myslím, že ve 99 % případů ji nebude ani potřeba odstraňovat.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Testovací snímek na aberaci je zároveň testovacím snímkem na odlesky, protože právě v této situaci jsou objektivy nejnáchylnější na zvýraznění chromatické vady. Co se výkonu v protisvětle týče, tak okolo světelného zdroje se vytvoří místo se slabým kontrastem a někdy se objeví odlesk jako na fotce (blízko spodního okraje snímku).

Vinětace

Jak jsem také nakousl výše, objektiv mírně vinětuje. Ztmavení okrajů se však v tomto případě dá označit jako nepříliš výrazné, protože ovlivňuje hlavně rohy (první snímek – f/1.4). Po přiclonění na f/2 (druhý snímek) vinětace citelně zeslabuje a po přiclonění na f/2.8 je téměř neznatelná.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Celkově se jedná o dobrý výsledek, protože zde máme světelný širokáč, což je skupina objektivů, které na vinětaci trpí nejvíce.

Noční scéna, bokeh a hvězdy

Pokud s objektivem někdy vyrazíte fotit v noci, nebudete mít nejmenší problém. Naopak budete překvapeni opravdu nádhernou difrakční hvězdičkou okolo silných světelných zdrojů.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Když jsem ze stejného místa naopak odclonil a zaostřil na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost, na fotce se objevila velmi příjemná bokehová kolečka. Bokeh není doménou širokáčů, nicméně testovaný Zeiss jej zvládá na jedničku, takže se nemusíte bát odclonit a hrát si s malou hloubkou ostrosti.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

V úvodu jsem uzávorkoval možnost focení kreativních portrétů, zde přidávám i příklad, kde se můžete přesvědčit, že na hezky rozmazané pozadí nemusíte mít vyloženě portrétní objektiv.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Světelný širokáč se však hodí ještě na jeden žánr, a to focení noční oblohy. Zeissy jsou na to obzvláště dobré, protože vše usnadňují manuálním ostřením.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4 Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Jak lze vidět na jedné upravené a jedné neupravené fotce, noční obloha vyfocená tímto Zeissem se vyjímá hezky, ale pozornému oku neunikne mírné koma v rozích snímků – z teček se stávají spíše „kometky“. To je škoda, protože jinak by byl tento objektiv na focení noční oblohy ideální.

Hloubka ostrosti a makro

Objektiv umí pracovat s hloubkou ostrosti a nejlépe to jde vidět tam, kde je zaostřeno na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost. Pochopitelně se nejedná o makro objektiv, níže je ukázka, jak vypadá fotka na clonu f/1.4 a nejkratší zaostřitelnou vzdálenost. Bokeh tady téměř připomíná některé portrétní objektivy.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Práce s hloubkou ostrosti je možná i na vyšších clonách. Níže je ukázka jedné scény postupně na f/1.4, f/2.8 a f/4 a je patrné, že i na cloně f/4 je pozadí solidně rozostřené.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Zkreslení

Objektiv má velmi mírné soudkovité zkreslení, které však nebude ve většině případů patrné a ani ho nebude nutné korigovat v postprodukci. Tento Zeiss je tedy vhodný i na fotografii architektury.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Závěr a konkurence

Kdo chce kvalitní širokoúhlý pevný objektiv, rozhodně by měl zařadit tento Zeiss na svůj seznam. Testovaný objektiv totiž nemá moc optických vad – spíše naopak je opticky opravdu povedený a netrpí nijak zvlášť na chromatickou aberaci, zkreslení ani vinětaci, což jsou typické vady (světelných) širokoúhlých objektivů. Malou vadou na kráse je jeho hmotnost a koma v rozích – jinak by to byl ideální kandidát na focení noční oblohy.

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Sigma 24mm f/1.4 ART je prvním konkurenčním objektivem, má podobné ohnisko a stejnou světelnost, nabídne i AF a 77mm závitové filtry, je také levnější než Zeiss, ale není vyrobena z tak prémiových materiálů a trpí více na optické vady.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Zajímavou variantou může být i Samyang 24mm f/1.4, který nabídne taktéž jako Zeiss manuální ostření a lepší konstrukci, navíc je levnější a má 77mm filtry. Na druhou stranu není tak opticky povedený jako Zeiss.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Své koně zde mají i Nikon a Canon v podobě objektivů Nikon 24mm f/1,4 AF-S G ED a Canon EF 24mm f/1,4 L II USM – oba jsou s cenou mírně pod Zeissem a navíc nabídnou 77mm filtry. Zeiss je ale značně novější, což lze poznat hlavně na optické kvalitě.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Kdo by chtěl ještě širokoúhlejší světelný objektiv, mohl by se podívat po Sigmě 20 mm f/1.4 ART, která ubrala 5 mm z ohniska, nicméně ztratila možnost šroubovacích filtrů.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Plusy

Minusy


Galerie

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4

Fotografie z objektivu Zeiss Milvus 25 mm f1.4