Fotoaparát.cz

Test monitoru EIZO ColorEdge CS2410

ColorEdge CS2410 je monitor vhodný pro fotografické nadšence i pokročilé fotografy, pokrývá 100 % RGB gamutu, pracuje s 16-bit LUT, zobrazí až 1 mld. barevných tónů, či umožní kalibraci sondou metodou hardwarové kalibrace.

Úvod – pro koho je monitor určen?

Monitor EIZO ColorEdge CS2410 je přírůstkem do fotografické řady monitorů ColorEdge a je i jejím nejlevnějším členem. Řada ColorEdge se zaměřuje hlavně na fotografy/vide­ografy a je pochopitelně vhodná i na kancelářskou práci.

Toto EIZO je tedy vstupním monitorem pro fotografy a nabídne jim to nejpodstatnější, co pro svou práci potřebují:

Od dražšího modelu ColorEdge CS2420 se tento testovaný kus liší hlavně pokrytím barevného prostoru, protože novinka umí sRGB, zatímco CS2420 umí pokročilejší AdobeRGB, které umí zobrazit sytější barevné tóny hlavně na pomezí zelených a modrých odstínů.

Fotografický monitor s sRGB barevným prostorem dnes však dává velmi dobrý smysl, protože soudobí fotografičtí nadšenci dávají fotky hlavně na sociální sítě a internet obecně. Takže se zobrazují spíše na dalších monitorech, které velmi pravděpodobně nepokrývají AdobeRGB barevný prostor (a často ani sRGB prostor). Tedy AdobeRGB tolik nepotřebují, jelikož netisknou na profesionálních tiskárnách, kde by se rozdíl projevil.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Ergonomie

Monitory EIZO tradičně dbají na ergonomické potřeby uživatelů a tento kus není výjimkou. Testovaný monitor má dvě úrovně výšky. Pokud je ve vyšší poloze, je možné jej natočit o 90 ° (tedy na výšku). Možný je i náklon monitoru nahoru a dolů a pochopitelně jím lze otáčet do stran.

S monitorem se v tomto ohledu pracuje příjemně. Na výše popsané úkony není potřeba zmáčknout žádnou pojistku, vše jde „na sílu“.

Jedna pojistka na monitoru je – uvolňuje stojánek a odhaluje standardizované uchycení VESA 100×100.

Zajímavostí je, že na zádech má monitor vykrojení ve tvaru rukojeti, která umožňuje rozumné držení a usnadňuje přenášení monitoru.

Nastavení a menu monitoru

K ovládání monitoru slouží dotyková a podsvícená tlačítka na spodní hraně vpravo. Jsou indikovaná pouze světlem, takže na první pohled není patrné, k čemu slouží. Až po doteku na libovolné z nich se na monitoru objeví menu i s ikonkami znázorňujícími, co každé tlačítko dělá.

Základem jsou tlačítka pro nastavení jasu a zdroj vstupního signálu (input). Mírně hlouběji lze nastavit jazyk, „Preferences“ (tam se dá vypnout pípání při zmáčknutí tlačítka nebo power save režim) a zobrazit informace, kde kromě výrobního čísla naleznete i počet hodin, kdy monitor byl v provozu, což je sice zajímavá statistika, ale je tam hlavně kvůli záruce.

Důležité jsou nastavitelné tzv. video-režimy, které lze ovládat jak skrze toto nastavení na monitoru, tak skrze program Color Navigator v počítači, takže mohou být později překalibrované (a to každý jinak) a páru kliknutími je lze měnit, aniž by byla potřeba zapínat program v počítači.

Každému video-režimu lze nastavit v „Color“ jas, barevnou teplotu (4000–1000 K), hodnotu Gamma (1,6–2), gamut (sRGB a native), hue, saturaci, gain pro Red, Green, Blue a „6 colors“ pro tiskové barvy.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Konektivita

Monitor má celkem 5 vstupů: Napájení, USB, DisplayPort (HDCP 1.3), HDMI (Deep Color, HDCP 1.4), DVI-D (HDCP 1.4).

USB vstup má dvě funkce. Ta první je kalibrace a spojení s programem Color Navigator v počítači – o tom více později. Druhou funkcí je USB rozbočovač – na boku monitoru jsou tři USB výstupy. Jedná se o rychlé USB 3.x (nutnost zapojit USB vedoucí do monitoru do USB 3 portu v PC) a monitor podporuje i napájení, takže je skrze takový port možné například nabíjet telefon.

Software a kalibrace

Základním softwarem pro nastavování a kalibraci monitoru EIZO je program Color Navigator ve verzi 7. Ten umožňuje i zobrazení současného nastavení monitoru, i drobné úpravy tohoto nastavení. 

Jako první kalibrační program na světě zapisuje po úpravě obrazových parametrů vytvořený ICC profil monitoru nejen na hard disk připojeného počítače, ale rovněž do paměti monitoru, takže stisknutím tlačítka MODE na monitoru a vybráním požadovaného video-režimu se vždy z paměti monitoru na harddisk PC zkopírují ICC profil monitoru odpovídající zvolenému video-režimu. Fotografické editory si tak vždy načtou aktualizovaný ICC profil monitoru a tím dokážou správně zobrazit barvy zobrazovaných fotografií.

Všechny úpravy nastavení obrazových parametrů se odehrávají přes video-režimy, které se dají rychle přepínat i na samotném monitoru pomocí tlačítka MODE, jak jsme si popsali výše. Je nutné, aby byl monitor propojený přes USB kabel s počítačem.

Některá nastavení jdou nastavit pouze na monitoru a některá jsou dostupná i přes Color Navigator konkrétně se jedná o rozdílné jednotky svítivosti, které jsou v programu ColorNavigator 7 udávány v cd/m2, zatímco v menu monitoru v procentech max. hodnoty jasu. To s sebou přináší i drobné překvapení. Pokud na monitoru nastavíte 100% jas, v programu to ukáže 288 cd/m2, nicméně program umožňuje nastavit až 350 cd/m2, nicméně jas se od 288 cd/m2 nezvyšuje. Zajímavější je situace na dolní hranici, kdy program umožňuje nastavit minimálně 50 cd/m2, ale pokud na monitoru nastavíte jas 0 %, tak program ukáže 31 cd/m2 a jas je skutečně nižší než na 50 cd/m2.

Proč mluvím o ruční kalibraci? Pokud někdo nedisponuje sondou nebo se kalibrace sondou bojí, může kalibrovat „okometricky“ (režim STD, STANDARD). Zkrátka vytiskne fotku, umístí ji vedle monitoru, kde je zobrazována stejná fotka, a nastaví ručně jas a bílý bod monitoru tak, aby barvy odpovídaly. Potom bude mít jistotu, že fotky budou vytištěné se stejnými barvami, jaké vidí na monitoru.

Software ColorNavigator 7 umí zajistit barevný ICC profil monitoru pro fotografické editory jednoduchým zkopírováním profilů odpovídající jednotlivým přednastaveným video-režimům přímo z paměti monitoru, což je potřeba pro grafické programy, aby správně zobrazovaly barvy. Dosud bylo možné zajistit barevný ICC profil monitoru pro fotografické editory pouze kalibrací monitoru pomocí kalibrační sondy. Uživatelům tak odpadá nutnost pořizovat ihned krátce po zakoupení monitoru také kalibrační sondu a monitor kalibrovat, aby vytvořili ICC profil monitoru a zajistili tak správné zobrazení barev ve fotografických editorech. 

Pochopitelně jako grafický editor i EIZO ColorEdge CS2410 umí pracovat s kalibrační sondou (režim ADV, ADVANCED). Kalibrace by měla probíhat velmi jednoduše, stačí propojit monitor s počítačem, zapojit sondu do počítače a umístit na monitor, spustit Color Navigator a spustit funkci „Kalibrace“. Kalibrovat lze více standardních video-režimů najednou (lze vytvořit i vlastní cílový profil). Bohužel jsme sondu na testování neměli, takže nemůžeme přidat praktické poznámky.

O ideální zobrazení se stará i další hardware. Prvním jsou obrazové procesory DUE (Digital Uniformity Equalizer), který sice snižuje maximální dosažitelnou hodnotu svítivosti obrazovky, ale umožňuje rovnoměrné podsvícení a jednotné barvy po celé ploše.

Další softwarovou technologií jsou 16bitové LUT tabulky. I když panel umí 8bitové barvy, tato technologie pracuje na 16bitových interních výpočtech, takže výsledné přechody barev jsou jemnější a technologie také zabraňuje skokovým přechodům.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Poznatky z praxe

Prvně k obrazu – i díky DUE je obraz opravdu homogenní. Úrovně jasu jsou po celé obrazovce rozloženy stejně, takže nikde nic „neprosvítá“ nebo nikde není tmavší místo. Obraz netrpí ani na to, že by se po ploše obrazovky měnilo třeba vyvážení bílé.

Může být vznesena otázka i na rozlišení, 1920 × 1200 pixelů (16:10) se může zdát v éře 4K monitorů málo, ale je pravda, že ne každý 4K rozlišení využije a spíše záleží na vzdálenosti, ze které se na monitor díváte, a na velikosti monitoru. Pokud u něj sedíte blízko, tak jdou pixely vidět. Ona to je ale i otázka výkonu, protože 4K monitor by si ho uzmul mnohem více a byl by další výkonovou přítěží pro už tak náročné aplikace.

Každopádně je dobré, že poměr stran monitoru je 16:10 (a nikoliv častěji používaný poměr 16:9 či něco ještě širokoúhlejšího). 16:10 je totiž na úpravu fotek vhodnější, protože fotky běžně nemají protáhlý tvar, ale 4:3 (možno zapsat pro představu 16:12). Takto tedy zbude po bocích tak akorát prostor na nástrojové lišty programů na úpravu fotek.

USB hub je u EIZO oblíbenou funkcí, protože mezi monitorem a počítačem musí jeden USB kabel vést a v takovém případě je USB hub jen dalším krokem. Dobrá funkce to je jistě pro ty, kdo chtějí k monitoru připojit notebook. V takovém případě USB kabel do monitoru zabere jeden port a těch není na noteboocích nikdy nazbyt. Výhodou je, že monitor podporuje rychlé a napájené porty. Toto mi přijde jako lepší řešení než dedikovaný USB hub – minimálně po stránce kabelů, kterých je na stole už tak dost.

Povrchová úprava a odlesky

Monitor má lehkou matnou vrstvu, která rozptyluje dopadající světlo. Zhodnotil bych to spíše jako antireflexní vrstvu, která se někdy používá jako termín mezi matnou a lesklou povrchovou úpravou, protože světlo není rozptýleno úplně, ale jdou vidět silnější obrysy.

Pokud tedy budete monitor používat vedle okna, bude potřeba dokoupit stínítko CH2400, které se cenově pohybuje okolo čtyř tisíc korun, což je celkem dost.


odlesk od okna při nízkém jasu monitoru


odlesk od okna při 100% jasu

Pozorovací úhly

Nejdříve se podíváme na jednolitější plochy a méně extrémní situace při jasu 75 %.



Pohledy zboku i svrchu nemají téměř žádný vliv na barvy, na jednolité barevné ploše je dobře patrné, že monitor si umí pohlídat stejné odstíny a vyvážení bílé na velké ploše i z úhlu.



Originál – přímý pohled

Druhý příklad je sytá fotka z velmi extrémních úhlů. Ani v takovém případě nedochází k žádným velkým barevným posunům. Pouze z bočního pohledu obraz ztrácí mírně na kontrastu a barvy se zdají světlejší.

Závěr

EIZO ColorEdge CS2410 je velmi dobrým monitorem pro všechny tvůrce, jejichž výtvory jsou hlavně na internet a sociální sítě. Poslouží jak na grafickou, tak i kancelářskou práci či sledování filmů.

Monitor je zkalibrovaný z výroby a navíc není nutné jej kalibrovat jen proto, aby si fotografické editory mohly načíst pro správné zobrazení barev ICC profil monitoru. V případě monitoru CS2410 postačí totiž pouze stisknout tlačítko MODE a vybrat si z nabídky video-režimů monitoru, ale přesto bych doporučil po delším používání zakoupit kalibrační sondu a jednou za čas monitor zkalibrovat. Kalibrace je vhodná, i pokud používáte více monitorů vedle sebe nebo pokud monitor používáte někde, kde je zvláštní osvětlení (např. místnost nevymalovaná bíle).

Pokud své fotky tisknete na domácí tiskárně, tento monitor v kombinaci s programem Color Navigator 7 umí „okometricky“ sladit barvy na monitoru podle fotky. Pokud však chcete tisknout na profesionální tiskárně, je jednoznačně lepší nejen zakoupit kalibrační sondu, ale i monitor, který pokrývá AdobeRGB barevný gamut – například EIZO ColorEdge CS2420.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)