Nikonu Z 35mm f/1.8S je dalším z řady objektivů pro nové FX bezzrcadlovky od Nikonu. Jedná se o klasické reportážní ohnisko, ale prokáže své kvality i v testu?
Úvod
Pevný objektiv s ohniskem 35 mm bývá označován za ideální reportážní objektiv, případně pro APS-C foťáky je považován za portrétní objektiv s 35mm ekvivalentem padesátky. Vzhledem k oblíbenosti těchto objektivů se není čemu divit, že ho Nikon uvedl mezi prvními pro svou bezzrcadlovkovou řadu.
Pětatřicítky jsou považovány podobně jako padesátky za poměrně univerzální objektivy. Jsou víceméně vhodné na následující fotografické žánry:
- Reportáž
- Street foto
- Krajina
- Architektura
- Produkt
- Portrét (spíše na APS-C)
Parametry:
- Ohnisko: 35 mm
- Světelnost: f/1.8–16
- Pro formát: FX
- Bajonet: Nikon Z
- Konstrukce: 11 optických členů v 9 skupinách (2×ED, 3×asférický člen, 1×člen s Nano Crystal Coat)
- Úhel záběru: 63° (FX)
- Minimální zaostřovací vzdálenost: 25 cm
- Počet lamel clony: 9
- Přední držák filtrů: 62 mm
- Rozměry (průměr×délka): 73×86 mm
- Hmotnost: 370 gramů
- Cena:
Design a ergonomie
Že by šla vyrobit pětatřicítka se světelností f/1.8 menší, o tom není pochyb. Nikon se však zaměřil více na kvalitu obrazu než na kompaktní rozměry a obecně u objektivů k FX bezrcadlovkám zatím sází více na dobrou optiku než rozměry a cenu. Každopádně objektiv se nedá označit za přerostlý a se 370 gramy je i poměrně lehký.
Nízká hmotnost je dána i použitím plastů, ale jedná se o plasty kvalitní, dobře slícované a ve výsledku toto řešení může potěšit spoustu fotografů, protože se to projeví nejen na odlehčení zad s fotobatohem, ale i na neodlehčení peněženky.
Pocitově je práce s objektivem velmi příjemná, s bezzrcadlovkou má dobré vyvážení a k dobrému úchopu napomáhá i velký pogumovaný ostřicí prstenec. Ten je plně elektronický, takže mu lze přiřadit další funkce, což může být vhodné třeba při videu, kdy je potřeba měnit bezhlučně nastavení. Jen pozor, abyste s ním neotáčeli omylem, což je pravděpodobné, jelikož za něj budete objektiv držet.
Ostření se zapíná a vypíná tradičním A/M přepínačem. Ostření je řešeno interně, takže se nic neotáčí a fotograf může bezproblémově pracovat s 62mm závitovými filtry.
Objektiv má ochranu proti vodě, což se mi párkrát podařilo otestovat v lehkém dešti. Výsledek? Žádný problém.
Testy optického výkonu
Test jsem provedl na Nikonu Z6 za použití stativu a samospouště. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.
Nejprve se podíváme na středovou ostrost. Obraz je na f/1.8 a f/2 mírně zastřený a chybí mu nejjemnější detaily. To se zásadně mění od f/2.8, kdy je kresba velmi dobrá a mírně se zlepšuje až po cca f/8, kde má vrchol. Nad f/11 se potom objevuje difrakce. Postřehnutelná je i chromatická aberace.
Na okrajích snímku není kresba vůbec špatná, a to už od f/1.8. Podobně jako u středu na f/2.8 nastává zlepšení, ale není tak velké jako prve. Kresba se ještě zlepšuje až po f/8, kde zase dosahuje vrcholu a po f/11 nastupuje difrakce. Paradoxně to na okrajích nevypadá tak zle s aberací, i když tyto výřezy pocházejí ze stejných snímků jako výřezy středu.
Chromatická aberace a protisvětlo
Jak jsem nastínil výše, objektiv s ní má problémy. Barevné lemy na kontrastních hranách se neobjevují jen na okrajích snímků, ale i uprostřed a největší obtíže v tomto ohledu činí objektivu protisvětlo. V takovém případě se aberace zvýrazní nejen v místě světelného zdroje (jako na příkladu níže v listí, skrze které prosvítá slunce), ale po celé ploše snímku.
(výřez)
Druhý příklad máme i s odleskem, který má charakter jasného pruhu rovnoběžného s kratší hranou snímače a je nepříjemný sám od sebe. Je velmi podobný jako odlesk u zoomu Z 24–70mm f/4S a nemyslím si, že jde o shodu náhod, ale o podobnou konstrukci. V obou případech mimochodem nevznikají žádná „prasátka“.
Zkreslení
Objektiv má méně výrazné soudkovité zkreslení, které je možné korigovat přímo v bezzrcadlovkách (zde naštěstí Nikon nenastavil nevypnutelnou korekci zkreslení jako u Z 24–70mm f/4S a Z 14–24mm f/4).
Zkreslení ale není nijak zásadní – zde pro porovnání dvě fotky stejného objektu, jedna bez automatické korekce, druhá s ní. Poznáte, která je která? :-)
Vinětace
Zatím všechny objektivy na nové Zetko, které jsem testoval, měly potíže se zvládáním tmavých rohů a pětatřicítka se přidává do party. Na f/1.8 (první snímek) je vinětace opravdu výrazná, takže nebude od věci trošku clonit, pokud to situace dovolí, popřípadě vinětaci korigovat. Druhý snímek na f/2.8 už je znatelně lepší, i když stále jde mírné ztmavení rohů pozorovat. Na f/4 (třetí snímek) je vinětace slabá a v praxi nepozorovatelná.
Ostření
Světelné širokáče nebývají objektivy s nejrychlejším ostřením, ale s touto pětatřicítkou jsem neměl výraznější problém. Podařilo se mi zachytit i pár dobře zaostřených snímků v těžkopádných pozicích, takže si zde nebudu stěžovat. O přesnosti v kombinaci s bezzrcadlovkami snad ani mluvit nemusím, v tomto ohledu nenastal žádný problém.
Objektiv je vhodný na ostření i při videu. Na tomto Nikon zapracoval, všechny Zetkové objektivy jsou velmi tiché a nedělají ani žádnou jinou neplechu.
Noc a bokeh
Z řádků výše může vyplynout obava, že objektiv bude mít problémy v noci při přímém světle pouličních lamp. To se nepotvrdilo, nejenže se neobjevily odlesky, ale ani žádná zvýšená chromatická aberace. Navíc se objektiv může pyšnit velmi hezkou difrakční hvězdičkou.
Pokud při stejné scenérii zaostříte na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost, dostanete výsledek, jaký je vidět na snímku níže. Bavíme se pochopitelně o bokehu, který není nejčistší a nejdokonalejší, ale protože ohnisko 35 mm se řadí spíše mezi širokoúhlé objektivy, tento výsledek není vůbec špatný a konkurence často dopadá mnohem hůře.
Pojďme se podívat na rozostřené pozadí a popření v kontextu hloubky ostrosti a různých nastavení clony. První snímek na f/1.8 ukazuje velmi pěkně rozostřené popředí i pozadí, vše je rozmazáno jemně a nic neruší.
Po přiclonění na f/14 se hloubka ostrosti silně rozšířila, ale ani tak díky krátké zaostřovací vzdálenosti není vše ostré a můžete si prohlédnout rozostřené pozadí a popředí i na tuto clonu.
Závěr a konkurence
Pokud chcete pětatřicítku a nemáte v plánu za ni utratit zrovna pětačtyřicet tisíc (kolik stojí F-ková 35mm se světelností f/1.4), pravděpodobně volba probíhá mezi tímto modelem a Nikonem 35mm f/1,8 G AF-S ED. Teoreticky by ve hře mohly být i objektivy dalších výrobců, ale minimálně několik měsíců po uvedení bezzrcadlovek na trh další výrobci mají problémy s adaptací jejich objektivů a mohou se vyskytovat více či méně nepříjemné komplikace, které při nasazení originálního skla nehrozí. Samozřejmě se můžete podívat i po takových kouscích, ale v tom případě doporučujeme danou kombinaci těla a objektivu pečlivě vyzkoušet.
Testovaný objektiv není dokonalý a stejně tak není dokonalá ani pětatřicítka na bajonet F. Zetková verze trpí hlavně vinětací, chromatickou aberací, která se ještě více projevuje při protisvětlu. Při slunci v obraze navíc vzniká jasný pruh světla, tedy jakýsi odlesk typický i pro další Z-kové objektivy.
Samozřejmě má testovaný objektiv i pozitiva, ostření je velmi solidní na širokáč, kvalita obrazu je dobrá po celé ploše snímku a již od otevřené clony. Ve srovnání s F-kovou verzí je mírně těžší, ale zde by bylo fér připočítat hmotnost FTZ adaptéru, takže nativní pětatřicítka vyjde hmotnostně i rozměrově na bezzrcadlovce lépe.
Právě fakt, že je testovaný objektiv vyráběný nativně pro bezzrcadlovky, je momentálně asi nejpádnější argument pro jeho nákup. Nejen se zbavíte adaptéru, ale zajistíte si nejlepší ostření nejen pro video a bezzrcadlovka bude nejspíše velmi dobře optimalizovaná pro korekci nejrůznějších optických vad těchto nových objektivů, což se hodí všem fotografům využívajících JPEGy. Navíc by objektiv podobně jako Z-ková padesátka mohl zlevnit (v době testování se cena pohybovala okolo dvaceti tisíc korun), což by byl také pádný argument.
Plusy
- Dobrá celoplošná kresba
- Rozumně rychlé ostření
- Výkon v noci a bokeh (na širokáč)
Diskutabilní
- Hmotnost a rozměry
- Cena
Minusy
- Aberace (hlavně v kombinaci s protisvětlem)
- Vinětace (hlavně na f/1.8)